HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Koaxialt välljud (?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2010/12/19 :  20:48:54  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Ja..finns ett visst bilintresse i familjen så bilbatterier har vi gott om, funkar fint för högtalarbyggen också

Högtalarna är nu uppe i lyssningsrummet. Håller på att koppla in högtalarkablage och dylikt:





Imorgon hoppeligen är elementen fastsatta.

Edited by - Samppo on 2010/12/19 20:51:57
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2010/12/20 :  21:46:38  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Förstärkarmodulerna på plats:


Fastsättning av elementen:


Där står dom, blev lite större än jag tänkte mig först!



Imorgon kopplar jag modulerna till datorn och provspelar lite, om allt går perfekt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/20 :  21:51:59  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vilka bjässar, kul!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/12/20 :  21:57:26  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Snyggt jobbat! rejäla garderober
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/12/20 :  22:10:54  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Härligt, hur låter dom då torde bli nästa fråga :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/21 :  07:19:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOOOLT

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/12/21 :  09:01:33  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ska du dela passivt eller är det aktiva filter i inbyggnadsstegen?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/12/21 :  09:10:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta är ett så "rätt" projekt! Jag är imponerad av din stake att göra detta. Riktiga högtalare! Riktiga element! Riktigt manligt.
MLTL principen tagen på allvar!

Jag är mycket nyfiken på resultatet. Provspela och berätta! Nu!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2010/12/21 :  19:11:20  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna!

Circlomanen: har kollat på sådana stora koaxelement en längre tid, men det är väldigt få som använt sådana, än mindre 18sound 15 tummare som jag upplevde speciellt intressant. Kanske främst för diskantdrivern och dom någorlunda jämna frekvenskurvorna (enligt tillverkare..). Så det blev att chansa och pröva.

asto, tänkte börja med att använda aktiva filtren i modulerna. Har riktigt nyss kopplat in Hypexarna och uppdaterat firmwaren. Nu ska jag börja mata in lite filter och pröva. Senare blir det mätningar, men först vill jag lyssna
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2010/12/22 :  21:54:50  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Har bekantat mig med Hypex modulerna. Tyvärr övertygar dom inte riktigt helt fast idén är jävligt bra. Först laddades inga filter från datorn, nu fungerar det efter ny installation av hypex programmet, men så gav andra modulen up och windows hittar den ej mera. Dessutom smäller det ibland i elementet när man sätter på strömmen i ena modulen. Men det jag hann höra med två fungerande moduler lät väldigt lovande! Otroligt rent=distorsionsfritt, detaljerat och dynamiskt ljud med första filtren jag prövade.
Får hoppas Hypex löser detta på ett bra sätt. Nu blir det då givetvis att vänta, värre än att vänta på julgubben!!
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/04 :  18:54:10  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Lite uppdatering..

I väntan på att få den ena hypex modulen fixad så tog jag och gjorde några mätningar med Holmimpulse. Mätningen är gjord på 1m avstånd, mikrofonen är kalibrerad av Isemcon.


Edited by - Samppo on 2011/01/04 19:12:24
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/05 :  18:11:17  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Mätning på 0,5m, nu börjar diskanten likna mer som i databladet. Vad kan det bero på att nivån runt 1khz stiger när man mäter på närmare avstånd?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  18:48:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser inte din bild?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/05 :  18:52:53  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Var något spunk med bilden, nu borde den synnas. Kommentera gärna, flera år sen jag mätt nånting och Holm impulse är helt främmande för mig.
Har provat att importera impulsfilerna till Hypex filter designer, frekvenskurvorna är som dom ska, men impulssvaret visar bara en rak linje. När jag klickar på truncate i Hypex programmet börjar det hända, men frekvenskurvorna blir helt fel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:18:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jämfört med databladet så ser det ju väligt likt ut. Din är ju
trunkerad, så under 500 Hz blir din mätning missvisande. Har tyvärr
inte använt det programmet själv.

Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/06 :  12:07:15  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Ledigt idag, så jag gjorde några mätningar. Mätavstånd 1m, ingen gating, 1/24 smoothing, 3:e harmonisk distorsion. Vad jag förstått ska man avläsa distorsionen i detta program med att addera nivån på frekvenskurva+distorsion. Mätnivån vet jag ej, men skulle gissa ca. 85-90db.

Denna gång dämpade jag mätreflektioner med en låg bäddbar soffa mellan mikrofon och högtalare samt soffkuddar bakom och vid sidan om högtalaren samt vid mikrofonen.






Edited by - Samppo on 2011/01/06 12:09:21
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  13:08:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vid 1kHz händer skumma saker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/06 :  13:12:56  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Som vad då? Syftar du på basen eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  15:04:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, tredjetonsdisten...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/06 :  15:34:13  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
I Holm impulse tolkar man disten relativt till frekvenskurvan. Alltså t.ex. vid 1khz är frekvensgången ca. -37db, disten -36db, totalt är då distorsionen -73db.

Nästa vecka får jag låna en db mätare av en kompis så blir det lite noggrannare info. Tänkte samtidigt mäta på lite högre ljudnivå.

Den där svackan vid 1khz är intressant, verkar finnas på en del koaxelement, t.ex. B&C 15CXN76 visar samma fenomen. Kan det månne bero på waveguiden för kompressionsdrivern som är inbyggd i elementen.

Edited by - Samppo on 2011/01/06 15:39:31
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/06 :  16:18:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Kan det månne bero på waveguiden för kompressionsdrivern som är inbyggd i elementen.


Ja, ljud studsar mot drivern och kommer ut igen i motfas. Ett aber för de flesta coaxer
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  16:20:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
I Holm impulse tolkar man disten relativt till frekvenskurvan. Alltså t.ex. vid 1khz är frekvensgången ca. -37db, disten -36db, totalt är då distorsionen -73db.

Aha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/06 :  18:02:02  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Nej. Distorsionen är exakt vad den visar och helt oberoende av signalnivå.
Alltså -37dB eller 1,41% vid 1k.

Du kan verifiera genom att antingen ändra offset eller signalnivån(som dock påverkar dist lite).

*edit*
En bra länk för konvertering mellan dB och %
http://www.sengpielaudio.com/calculator-thd.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2011/01/06 18:04:00
Go to Top of Page

Samppo
Member

89 Posts

Posted - 2011/01/06 :  19:13:55  Show Profile Send Samppo a Private Message  Reply
Joda, Enligt en tråd på avsforum.com, där säger man annat:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1236094&page=3
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  19:49:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förresten är det ju inte lätt att se hur kurvorna går när det är samma färg på dom.
Jag tolkade nog fel på flera sätt tror jag.

-37dB verkar rimligt, men knappast -73dB.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000