HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Indy-Tirol eller vacklande steg framåt....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/19 :  00:23:14  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Pix har ju dragit igång en tråd för de som vill lära sig mer om rör och hur man bygger sig sitt eget rörförsteg för de som har missat denna mycket pedagogiska och lärorika tråd så hittar ni den här; INDY 500

Själv tänkte jag att den där tråden måste jag bara hänga på. En del blocket surfande senare kom jag en kväll till hustruns "stora förtjusning" hemsläpande med följande objekt, en Blaupunkt Tirol från ca 1956-57. Enligt förra ägaren så ska den när den köptes ha kostat 2000kr vilket omsatt i dagens pengar borde bli bra mycket mer!





Tv:en har nu intagit hedersplatsen i vardagsrummet (för att få behålla leksaken har jag utlovat att själva tv chassit ska bli till en ny stereobänk så att man kan stänga om utrustningen...) eftersom det är i princip enda platsen i huset där den får plats och samtidigt är hyggligt ur vägen just nu dubblerar den som yta för fjärrkontroller, tangentbord till htpc:en mm.

Ikväll så har jag börjat med att glänta på baksidan, mest för att få se vilka godsaker som befann sig innanför skalet och det här är vad jag fann.



Dammig insida, har säkert inte öppnats på bra många år om ens någonsin. Funderar starkt på att plocka fram dammsugaren. Finns det någon risk med att något tar stryk av statisk elektricitet när det handlar om rör? Transistorn uppfanns visserligen 1947 men antalet transistorer i en tv från 50-talet antar jag är tämligen lågt...


Tre stycken högtalare sitter det under bildskärmen, ska bli kul att se hur elementen ser ut när man skruvat loss dom...


Det här känns ju både smått förskräckande och rätt tryggt för å ena sidan ser det ut som ett råttbo, å den andra har jag aldrig sett en rörförstärkare som inte ser ut på det här sättet när man vänder på den om den inte här helt byggt på ett riktigt kort.


Mer råttbo...


Hittade den här bilden på insidan av bakstycket. Text till och med på svenska. Här finns alla rör utmärkta så man faktiskt kan få koll på vilka godsaker som det finns på insidan. Dessutom har framgår det att det är lyxmodellen av Blaupunkt Tirol vi har med att göra för det är ett 21" bildrör till skillnad från snikvarianten som bara hade 17"

Så frågor att reda ut efter att ha lättat på locket som gärna de som vet mer om det här än jag får svara på;

1. Är de ok att ta fram dammsugaren?
2. Nu är det bara att riva ut innehållet antar jag och demontera det hela. Vad ska jag spara på och vad ska jag slänga direkt? Bildröret/skärmen är ju tämligen given att den får gå på tippen men vad mer. Är ex. kondingarna något att spara på (det lär ju vara elektrolyter så jag antar att de borde vara upptorkade)?

Edited by - bibl on 2010/12/19 00:30:19

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/12/19 :  07:59:27  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Spara apparatlådan? =)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/19 :  08:17:20  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
He he, sicket råttbo.
Ja elektronik har blivit mer städad under åren, mer tråkig och anonym också.

Du kan väl invänta fler svar om du vill känna dig mer säker, men jag skulle i alla fall dammsugit.
Det mesta i elektronikväg brukar vara relativt resistent så fort det är ihopkopplat som det ska, då
finns det komponenter (motstånd) överallt som leder bort överspänningar relativt väl.
Man kan ju alltid vara försiktig med dammsugaren.

Spara alla komponenter så här i första skedet.
Ta ut den där lådan med allt i, sen kan du hiva bildröret och ev chassit (men du tänkte ett fortsatt liv här?)
Bättre att mäta upp en konding istället för att reflexmässigt kasta den. Högvoltstyper kan vara nog
så knepiga att leta rätt på senare, så det är onödigt att kasta något innan man verkligen konstaterat
att dom är dåliga.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/19 :  09:02:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Rör är helt okänsliga för statisk elektricitet så dammsug så mycket du vill.

"Råttboet" är ett rätt normalt bygge från den tiden. Kretskort fanns inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/19 :  09:45:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja förlåt. Det framkom ju inte att jag inte tyckte det var onormalt på något vis.
Jag var bara road över just det faktum att det var råttbon på den tiden, av naturliga orsaker,
som Bernt nämner.

Sen behöver inte kretskort prestera ett dugg bättre, kretskort är bra, ja nödvändigt t.o.m, med dagens
komplexitetsgrad på elektroniken, antalet komponenter och mångbenta IC osv.
Men för enkla konstruktioner finns det än idag inga speciellt stora skäl att använda PCB.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/19 09:46:16
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2010/12/19 :  11:47:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är nog inte bara det. Tillverkningen lär bli "något" mindre effektiv om någon ska sitta och löda ihop det där...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/12/19 :  13:21:21  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
anno 1956: 2000kr
anno 2009: 24604kr


Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/19 :  13:31:07  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag fick det också till något i den stilen när jag kollade på SCB:s historiska KPI. Problemet är ju bara att det ändå inte är analogt eftersom medelklassen i samhället idag tjänar så enormt mycket bättre än vad man gjorde då. Jag vet inte vad snittmåndaslönen för en tjänsteman var 1956 men 25 000 motsvarar ju ingångslön i många tjänstemannayrken idag för en nyutexad, det kan bara inte 2000kr ha gjort 1956.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/20 :  09:56:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bygg ett par små slusteg i lådan också och montera att par bredbandare(Tangband) bakom tyget så långt ifrån varandra som möjligt. Kompaktanläggning!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/22 :  00:15:12  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Har skaffat mig lektyr för att klara mig genom julen



Jean Hiraga / Rörförstärkare ligger nu bredvid mig. Därmed har undertecknad lagt beslag på Stockholms stadsbiblioteks enda ex för en månad framöver...

Edited by - bibl on 2010/12/23 00:51:42
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/23 :  00:57:31  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Det är ju snart jul och i år kom tomten tidigt... Inte en hel paketöppningstråd kanske men väl ett inlägg i sann julaftonanda


Vad kan paket med den här etiketten tänkas innehålla???


Jo, en vit låda...


Sesam öppna dig!


Mycket papper och packningsmaterial skyddar det ömtåliga innehållet!


Vi börjar ana innehållet. "The most trusted name in electronics" låter ju betryggande


En hel liten samling att börja experimentera med...

God Jul!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/23 :  09:51:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hej, här går det undan.

Har du koll på dessa rörs användningsområden, eller chansar du bara?

En fråga till bara, öppnar du paketen på småtimmarna efter midnatt för att inte frugan ska
upptäcka att du köper en massa skräp?
Hon tycker kanske Orrefors har snyggare glasprydnader.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/23 :  14:07:52  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
En fråga till bara, öppnar du paketen på småtimmarna efter midnatt för att inte frugan ska
upptäcka att du köper en massa skräp?
Hon tycker kanske Orrefors har snyggare glasprydnader.


Man känner andra genom sig själv

God Jul
/FF

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/23 :  14:08:21  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Chansar nja, jag köpte EF91 (som så vitt jag kunnat läsa mig till kanske inte är ett optimalt LF rör men i alla fall användbart) och fick resten på köpet med en önskan om God Jul.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/12/24 :  11:44:13  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det var ju bussigt, Grattis ! och God Jul på er alla...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2010/12/24 :  13:44:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
6AU5 kan man triodkoppla och använda som slutrör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000