HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Jag har lyssnat på en förstapress vinyl.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/12/20 :  20:34:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
När jag botaniserade bland mina gamla vinyler hittade jag en från 1972 från ett svenskt kvalitetsbolag. Jag vet inte hur skivan har hamnat hos mig, men i skivmappen fanns en notering skriven till teknikern av bolagets ägare . Uppenbarligen är skivan en första press och på pappret står det vilken utrustning man haft när man hos skivbolaget lyssnat på skivan. Det står att förstärkaren var en Marantz 1060, skivspelare Era 444 med Shure M75T2. Lyssningsrummet är på 30kvm med heltäckningsmatta och med dämpad bakvägg. Den tekniska recensionen är allt annat än bra, det talas om överstyrda "S" och förskräckligt överstyrda "S-ljud". På en av sångerna finns det ett puffljud och allmänt anser producenten att skivan låter vass med distorsion i diskanten. Skivan saknar plasticitet och lyster. Jag undrar vad han egentligen menar med plasticitet. Hur som helst blev jag nyfiken och lyssnade noggrant på skivan och finner att nästan allt är bullshit. Jag tycker t.ex att det är alldeles för svaga "S-ljud", inte som han skriver överstyrda "S-ljud". Det enda som är rätt är att det en gång puffartill i en av sångerna. Jag tycker att skivan för det mesta låter lite för mjukt och luddigt med svag bas som de flesta skivorna gjorde på den tiden.

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/12/21 :  09:37:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Motsatsen ser ut att vara elasticitet. Men det är ingen jättevanlig beskrivning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plasticitet
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/12/24 :  10:44:34  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Kul! Vad är det för artist och album?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2010/12/25 :  17:57:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Lena Granhagen sjunger Theodorakis och Bierrmann. Inspelad i juni/juli 1972 hos Europa-Film AB.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/12/25 :  21:18:02  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Aha! Fräscht! :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2011/03/17 :  17:41:03  Show Profile Send bassman a Private Message  Reply
Ha! Den har jag också...

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/03/17 :  18:30:29  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Här om dagen fick jag en vinyl inspelad i Sverige med Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed. Skivan skickades till mig från Honkong, helt otroligt! Okej när jag skulle avlyssna skivan wobblade skivan så kraftigt så jag trodde att puppan skulle hoppa av spåret. Jag mätte ojämnheten och såg att höjde sig 6-7mm inom ett område av 10cm. Efter att ha konsulterat CDWOW ska jag skicka tillbaka skivan, tydligen på egen bekostnad till England. Jag har samma inspelning, men på CD och tanken var att jag skulle göra en jämförande test. Jag har gjort det och kan konstatera att ljudet precis nästan lika på båda. Skillnaden är att basen är tunnare på vinyl jämfört med CD:n. För mig låter en bra CD bättre än en bra vinyl. Min puppa är en Ortofon OM40 och Riaa:n som jag provade med är en Aqvox Mk2. Jag hade exakt samma nivå när jag gjorde A/B testet.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/17 :  21:47:35  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Det är svårt att jämföra tycker jag. Bland skivor jag har båda av finns både exempel där vinylen är mycket bättre men även tvärtom. Men jag föredrar absolut en bra CD eftersom handhavandet är enklare och man slipper knaster. Jag gillar ljudet på min senaste CDspelare väldigt bra också visste inte förut att det var sån skillnad mellan CDspelare. Vinyl är ju alltid känsligare med inställningar och olika pickupper och allt det där. Men jag älskar ändå vinyl också!!! Och visst kan det låta förbluffande bra.Skall lyssna på den där vinylen med Lena Granhagen nu förresten. Ser att det är Björn J:son Lindh som gjort arrangemangen, har jag aldrig tänkt på förut...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/03/17 :  23:52:15  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det kan vara skillnad och t.o.m mellan en CD och vinyl. Det kan bero på att det har varit två olika tekniker som gjort överföringen från ett masterband som kanske inte varit helt perfekt. Det kan då betyda att två tekniker gör olika värderingar av materialet och därför så kommer det att låta olika. Vissa inspelningar låter så bra som man kan önska och därför kan det låta lika på vinyl och CD. När jag gör en jämförelse mellan olika medier brukar jag se till att ha exakt samma nivåer in och ut i förförstärkaren. Ett skivmärke som alltid låter lika på CD och vinyl har för mig varit ECM, men det finns säkert flera som jag inte kunnat testa i brist på en vinylskiva.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/03/18 :  11:29:21  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Lyssnade precis på mitt gamla ex av Lena Granhagens skiva. Hennes version av Biermanns "Uppmuntran" i P.O.Enquists översättning och med musiker som Hawkey Franzen och Janne Schaffer är ju så klassisk som något kan vara! Denna vinyl från 1972 låter jättebra när jag spelar upp den idag. Överhuvudtaget tycker jag att många "musikrörelse"klassiker (från MNW, Silence m.m.) låter förvånansvärt bra ljudmässigt. Kanske för att de var enkelt och omsorgsfullt producerade. Inte en massa konstiga pålägg som sabbar en del senare produktioner.
Jag är övertygad om att det går att göra precis lika bra CDöverföringar som du säger Gcs. Jag har hört en del CDutgivningar av gammalt material som har varit fantastiska vilket ju bevisar att det går!
Att det sedan finns urusla återutgivningar beror väl på annat.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000