HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup-tips!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mardukas
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/03/16 :  20:00:17  Show Profile Send Mardukas a Private Message  Reply
Hej!
Funderar på ny pickup till min spelare. Spontana rekommendationer?
Jag spelar på en Project 1 (ca 20 år gammal) med en Linn K5-pickup.
Rega ELEX-förstärkare. Rega ELA-högtalare.

Klurat på en AT 95E:a eller en REGA Bias.

Vad tror ni? Känner att tusenlappet är det övre taket!

Tacksam för svar!

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/17 :  21:40:57  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag har hört båda men faktiskt bara lyssnat till AT 95E:a.
Tycker den är väldigt bra för den minimala utgift det handlar om.

Rejält med spelglädje utan att detaljerna försvinner bort.
Musikalisk är ett ord jag direkt kommer att tänka på i samband med AT 95E.

Tyvärr har jag inga mer referenser i denna prisklassen.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/03/18 :  10:16:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Jag skulle köpt en Nagaoka eller Shure från denna sida:

http://www.svalander.se/shoppen/vinyl/pickuper/standardfaste_1_2_tum

Lycka till!

Stefan
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/03/18 :  14:24:21  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Skall du ha en Shure m97xe rekommenderar jag att beställa från Amazon usa. Den kostar just nu 55dollar = 350:- plus frakt och moms!

http://www.amazon.com/Shure-M97xE-High-Performance-Magnetic-Cartridge/dp/B00006I5SB/ref=sr_du_2_map?ie=UTF8&qid=1300455027&sr=8-2

På rätt skivspelare gör m97xe åttor runt At 95 i mitt subjektiva tycke.
En god vän till mig har köpt via amazon utan problem. För att se priset så tryck "add to cart" så dyker det upp.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/03/18 :  14:40:44  Show Profile Send läktarörnen a Private Message  Reply
Hej! En bra pickup för under 1000kr tycker jag är denna.

Sumiko Black Pearl, jag spela på AT 95 före jag bytte till Sumikon och själv tycker jag Sumiko,s svarata pärlan spela bättre på alla punkter, den kostar 800 kr ny, spelar mjuk diskant men upplöst och har rejäl botten med ett varmt mellenregister ( låter som vinyl skall låta)

Har man lite mer pengar än 800kr så är Sumiko Pearl för 1200kr lite bättere på allt men med samma spelstil som Black Pearl.

Lycka till.

Mvh..

Kanske skall säga vart man kan köpa Sumiko också. www.hifi-punkten.se

Edited by - läktarörnen on 2011/03/18 14:50:33
Go to Top of Page

Mardukas
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/03/19 :  15:59:13  Show Profile Send Mardukas a Private Message  Reply
Man tackar för dessa tipsen hittills!
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2011/03/19 :  17:43:58  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Ett litet tips.
Linn K5 och AT 95 är stort sett samma sak, lite kosmetiska avvikelser.

För att kunna tipsa om lämplig uppgradering vill åtmistonde jag veta hela kedjan, från pick-up via arm, verk, riaa-steg till förstärkare.
Det handlar om att hitta kedjans svagaste länk.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Mardukas
Starting Member

17 Posts

Posted - 2011/03/19 :  22:13:33  Show Profile Send Mardukas a Private Message  Reply
Jo, jag hade läst mig till att K5=AT95E.
När det gäller min spelare så är det en Project 1. Kan beskrivas mest som en Project 1 xpression III Classic fast med en metalltonarm istället. Alltså inte kolfiber som den på bilden, s.15, http://www.project-audio.com/inhalt/en/pdf/complete.pdf
När det gäller RIAA så är det den inbyggda i min REGA ELEX-förstärkare. Alltså en ganska okej förstärkare för vinyl.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000