HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Idag har jag roat mig med att ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:44:37  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Idag så har jag roat mig med att spela en CD skiva med Quincy Jones som jag också har på en vinyl som jag köpte 1964. Jag kalibrerade CD riggen mot min vinylrigg så att dom fick exakt samma nivå. Jag fick sänka den digitala CD-nivån med 4,5dB i förhållande till vinylen. Nu var det bara synka upp båda med varandra och lyssna på skillnaden. Vad jag kunde se och höra var att vinylen från 1961 då skivan släpptes. Skivan var graverad med s.k överbredd, alltså lite bredare än fullstereo. Det hade man åtgärdat vid mastringen av CD-skivan men f.ö är ljudet precis samma vilket förvånar mig lite med tanke på att vinylen är graverad för 50år sedan.

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/19 :  19:54:50  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Allt var bättre förr eller?

Kul med små tester hemma i stugorna


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/03/19 :  23:02:17  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Du missförstår mig byZan. Jag menar inte att det var bättre förr, utan jag är mer förvånad över att den här stereovinylen från 1961 var så pass bra. Det jag faktiskt också glömde att berätta var att diskanten ändå var något bättre på CD:n. Jag har nu i kväll fortsatt att lyssna på mycket äldre stereovinyler. Man kan konstatera att det mesta låter inget vidare jämfört med dagens vinylskivor. Det är också så att vinylskivor saknar den där riktigt härliga låga basen under 25Hz som ofta finns på CD-skivor.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/20 :  08:33:22  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Idag så har jag roat mig med att spela en CD skiva med Quincy Jones som jag också har på en vinyl som jag köpte 1964. Jag kalibrerade CD riggen mot min vinylrigg så att dom fick exakt samma nivå. Jag fick sänka den digitala CD-nivån med 4,5dB i förhållande till vinylen. Nu var det bara synka upp båda med varandra och lyssna på skillnaden. Vad jag kunde se och höra var att vinylen från 1961 då skivan släpptes. Skivan var graverad med s.k överbredd, alltså lite bredare än fullstereo. Det hade man åtgärdat vid mastringen av CD-skivan men f.ö är ljudet precis samma vilket förvånar mig lite med tanke på att vinylen är graverad för 50år sedan.


Missförstod jag dig? Nej nej, jag fattade precis vad du menade
Jag uttryckte mig säkert lite klumpigt/flummigt

Det jag menade var att, det måste ha varit bättre förr eftersom de redan då kunde göra likvärdiga och t o m bättre inspelningar.
Sen gillar jag när personer som du gör små tester och delar med sig av intrycken de får.

Det du skrev i inledningen gcs är klockrent och som jag gillar att få ta del av







"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/03/20 :  11:42:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
En av mina skivspelare har jag kalibrerat på det viset att en skiva som är utstyrd med (en tvärhastighet som det heter) 5cm/sekx2 lämnar 0dBu eller 0.775volt. Det här hjälper mig att kunna se med mätinstrument hur mycket man har mosatpå vid graveringen. Vad menas med HiFi? Jag tror att man tidigare menade ett ljud med ett frekvensomfång 30-15KHz och 3%THD. Jag har mätt lite på gamla DECCA vinylskivor i mono från mitten av 50-talet. De jag tittade på hade ett frekvensomfång 25-20KHz medan stereopressningar från 1958 och en bit in på halva 60-talet knappt kunde förmå upp till 16KHz. En annan lite rolig iakttagelse som jag gjort på CD-skivor av tidiga bandinspelningar gjorda av SR. Frekvensomfånget faller kraftigt efter 15KHz vilket beror på att SR på den tiden använde Tyska bandspelare från Telefunken(T9,M5 & M10). Det sitter ett LP-filter i bandspelare från Telefunken. Jag har hört orsaken från någon som var med på den tiden att det hade att göra med begränsningarna vid FM sändningar. Det här var ju innan det fanns sändningar i stereo och om vi då tänker hur det är idag vid stereosändningar där man använder en pilotton på 19KHz. Då inser man ju att det inte går att sända något över 16KHz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000