HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Uppgradera till Michell Technoarm eller RB700
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/16 :  07:14:50  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Hej på er.

Ja, uppgraderingsdjävulen har slagit till igen och jag sitter denna gången och fluktar på en ny tonarm.

Idag använder jag en RB251 och de jag spanar på är Michell Engineering Technoarm (Som verkar mycket lovande) och en RB700. Båda ligger i en liknande prisklass.

Har ni några erfarenheter av dessa armar? Det vore kul att höra vad andra har att säga om dem, gott eller ont. Jag har läst mycket gott om Michell Technoarm så den ligger högst på listan just nu. Eller har ni kanske rent av andra förslag på armar i den prisklassen?

Min skivspelare är en Hanss Acoustics T-10 med en Benz Micro MC20E2 pickup. Armfästet på spelaren är anpassat för den typ av fäste som rega & SME armar har.

Har också lite fundering på att uppgradera spelaren med en speedbox II eller SE versionen från Pro-ject.


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643


Edited by - Oberheim on 2011/03/16 14:50:46

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2011/03/16 :  11:32:11  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Michell Technoarm är väl en modifierad Rega 251?
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/16 :  14:39:53  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Yes, Technoarmen är en ombyggnad av RB-250. Med bland annat nya kablar, dämpad & perforerad arm, technoweight och justerade lager.

Den ligger dock i samma prisklass som en RB700 och läser man kommentarer eller foruminlägg om den så verkar den vara mycket bra. Jag har dock inte sett någon rejäl recension av den.

En person skriver på audioasylym detta:
quote:
I've owned a TecnoArm for just over a year now and I think it's the most comprehensive re-design of the Rega platform out there. I've had the opportunity to demo it against the new Rega RB-700 and found it to be vastly superior. And I wouldn't be surprised if it sees off an RB-1000 as well.

Jag är som ni märker lite nyfiken på just den armen, men det vore kul att höra ifall det är någon som äger den eller har ägt den som kan berätta lite mer. Då den ligger så nära rb700 i pris så vill jag väl kanske framförallt veta att man inte gör bort sig om man skaffar en technoarm istället. :)

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2011/03/16 :  16:28:56  Show Profile Send Tobba a Private Message  Reply
Jag ska köpa en Michell Gyrodec och på den sitter det en Rega RB300 och jag har också funderat att nån gång i framtiden uppgradera till en Technoarm eller en RB700,så jag undrar också om det finns någon som har jämfört dom?

Mvh,

Tobbe
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/16 :  20:00:36  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag har haft en Tecnoarm nu i lite över en vecka.
Har jämfört den mot min gamla Rega RB250. Körde testet genom mitt gamla riaa som jag känner mycket väl. Ett inbyggt steg i min DK Design.

Pick-up var ett styck Ortofon 2M Bronze.
Kan på rak arm säga att skillnaden är enorm. Allt är träffsäkrare, bredare, verkligare, större och mindre ofärgat eller mindre förfalskat i alla riktningar i Tecnoarmen. En exakthet som jag aldrig upplevt innan. Med RB 250 som referens till vad det inbyggda riaat går för så är det ett mycket dugligt MM riaa. Spelglädje och bredd finns där återgivet med mer än ok betyg. Men med Tecnoarmen så kändes riaat som riktigt riktigt hett. Det fanns så mycket kvar att ge och detta hjälpte Tecnoarmen till med. Rock n roll känslan, lyster i alla register och det subtila djupet blev STORT. Den känns verkligare i sin återgivning, mycket verkligare. Det är så jag hittills upplever Tecnoarmen, verklig och organisk. Exakt och med storhet.

Men som med allt kräver den sin kringutrustning för att blomma.
Har ett nytt riaa nu, Pure Sound P10 MM och jäklar i gatan vilken kombination. Med RB250 var det en liten berättelse men med Tecnoarmen blev det en skummande saga som är verklig till tusen.
En jävel till tonarm. Tror inte den räds några ronder mot andra tonarmar. Oavsett om den i en hel del fall får storstryk kommer den aldrig någonsin ha svansen mellan benen!
Kommer återkomma om den senare.

Gör di lärde på Michell Engineering inte Tecnoarm på RB300 också eller har jag fått det hela om bakfoten?

Har inte så mycket info gentemot RB700 tyvärr.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/03/16 20:05:49
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/03/17 :  16:12:44  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Kan berätta en liknande historia som föregående talare!
Kortfattat: Tecnoarmen är riktigt j-a bra rent ut sagt
Har haft RB300 tidigare och Michells variant är i en annan klass.

Googla lite så hittar du recensioner där de tycker den är lika bra som SME V i vissa avseenden Ta det med en nypa salt - som mkt annat.

Tecnoarmen får sitta vackert på min Orbe ett tag till iaf
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/18 :  20:43:00  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Yep. Det fick bli en sådan. Åkte in till Akkelis idag och införskaffade en och fick hjälp att byta arm & ställa in den på plats.
Det blev en Svart Technoarm som passar den ljusa bakgrundsfärgen bättre än den silverfärgade.

Återkommer lite senare med uppdateringar när jag lyssnat ordentligt på den med lika olika musik :)

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/19 :  18:48:31  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Ok, armen är på plats och jag spenderade kvällen/natten i en sorts audiell andakt.

Vad tycker jag om resultatet då?

Jag gick igenom ett stort antal skivor och olika musikstilar och allt jag lyssnade på lät bättre. Ljudet var renare, mer detaljrikt, mycket mer detaljerad bas. Röster och särskilt kvinnoröster blev betydligt mer detlajerade och klara. Dynamiken blev mycket bättre och likaså närvarokänslan och livekänslan. Det känns som om armen "hänger med" mycket bättre än den förra. Precis som Junipe skriver.. det låter träffsäkert och ofärgat.

Så, min icke-professionella dom av den här uppgradering lyder som följande.

Uppgraderingen låter:
ALLT låter väldigt mycket bättre än med rb251 armen. (Läs ovan.) Det är inte så att man behöver leta efter skillnader i ljudet utan det hörs klart och tydligt och hela ljudbilden är förändrad till det bättre på alla punkter jag kan tänka mig. Det känns som om jag helt plötsligt har en helt annan skivspelare.

Är jag nöjd med resultatet?:
Sjukt nöjd! Och jag är riktigt glad över att den fanns att få tag i med svart färg. Passar rent estetiskt till övriga färger både på högtalare och skivspelaren än silverfärgen. Jag kan varmt rekommendera den här tonarmen.

Var det värt pengarna, och skulle jag gjort samma sak igen om jag på förhand kände till resultatet?:
Hell yeah, utan att blinka!

Jag hade en bra magkänsla innan jag bytte men resultatet blev över förväntan. Jag är helt klart imponerad av tonarmen.

Sist men inte minst några få bilder med nya armen på plats.










Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643


Edited by - Oberheim on 2011/03/19 18:50:59
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/20 :  10:43:39  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Smaskigt värre! Det är så välsmakande när förväntningarna inträffar fast med nio kilo mer av råge. Åt andra hållet är en evig fruktan.
När det gäller denna typ av apparater så är ju textbaserad erfarenhet och annan muntlighet tyvärr det man allt som oftast får förlita sig till.
quote:
Det är inte så att man behöver leta efter skillnader i ljudet utan det hörs klart och tydligt och hela ljudbilden är förändrad till det bättre på alla punkter jag kan tänka mig. Det känns som om jag helt plötsligt har en helt annan skivspelare.

Upplever exakt samma lika som du Oberheim.
Min Sytemdek IIX900 har bara på en månad åkt överljudsfart in i välljudet och Tecnoarm var verkligen pricket över i:et.
Några tweaks kvarstår dock i min hifi OP-sal.
Ny acrylic platter och MDF basen får snart en ersättare med vassa fötter.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/03/20 :  10:49:23  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Det återstår väl nästan ALLTID några extra tweaks ;)

Högst på min lista ligger nog en motorstyrning i form av en Pro-ject speedbox II eller SE versionen. Hade dock hoppats på att man kanske kunde hitta en begagnad.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/23 :  21:55:14  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Likt Tors färd över himlavalvet!
Det finns visst inget end game i denna leken.

Motor hade jag en hel del funderingar på tidigare men läste sönder mig och slutade tänka på det.
Men en som återkom ofta var Heed Orbit 1, men den kanske inte passar till din motor. Måste säga att motorstyrning till skivspelare ser jag i alla fall typ, aldrig begagnat. Kanske i e-bukten.
Har tack och lov inte slut på tweaks idéer, för på vinylengine finns det uppsatser om Systemdek och alla dess tweaks.
Men jag tror jag hoppar över de mesta nu för en tid och lyssnar på lite musik för omväxlingens skull. Så när rastlösheten pockar på sin uppmärksamhet är det bara att ta på skorna som jag använder som en
hatt och tweka.
Dock är en ommålning kanske på gång, eller snarare en avmålning av det svarta. Bränna fram lite träkänsla.

Nä dags för lite Tecnoarms kvälls lyssning nu! Tom Waits ska avsluta dagen.
Oj, oj och oj vad nöjd jag är med denna arm. Ska testa mot Rega RB250 igen nästa vecka för att se om det fortfarande stämmer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000