HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett litet MLTL bygge av en gammal KEF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/23 :  20:12:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har ett par gamla KEF Concorde som jag leker med tanken på att göra någonting med. Om det nu blir så eller inte får vi se men jag tyckte jag fick ut en spännande frekvensgång i alla fall.



om man skruvar ur elementen och sätter dem i en MLTL på 30*30*112 cm med en port på 7,5*20 cm får man följande simulering med MJKs arbetsblad. Nämnas bör att det är simmat med väldigt lite dämpning i de övre 2/3-delarna av pipan (0,2 lb/ft3).



Den ser faktiskt ut att simma fint ner till 20 Hz. Är det inte en riktigt fin avrullning som borde kunna ge en bra nivå i rummet?

Elementet har dock ganska kraftiga begränsningar uppåt i frekvensen redan från 500 Hz. Kanske Skulle det funka fint att möta med en liten bredbandare vid ca 300-400 Hz? Kurvan ovanför lurar en att tro att den funkar i ett bredare register men om man jämför med frekvensgången i en av de sista bilderna så ser man.

Frågan är också hur väl man törs lite på dessa gamla data. Om man vill bygga någonting skulle jag gissa att det är viktigt att mäta upp elementet ordentligt innan.


Woofer RMS Displacement









/mvhff

Edit: trådtitel från En liten MLTL simmulering av en gammal KEF till Ett litet MLTL bygga av en gammal KEF *BILDER*

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/10/15 11:37:02

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/23 :  20:32:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, det ser trevligt ut. Normalt räknar man på +10 dB @20 Hz för ett rum på ca 20-25 kvadrat. Mer för mindre rum och mindre för större rum.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/24 :  00:38:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
ganska kraftiga begränsningar uppåt i frekvensen redan från 500 Hz. Kanske Skulle det funka fint att möta med en liten bredbandare vid ca 300-400 Hz?

Ja varför inte en Tangband W3-871SC (billig ca 170:-) eller W4-1320SJ (dyrare ca 500:-, och jag vet inte riktigt vad mer den har att tillföra).
Båda tycker jag låter bra och mäter bra ända upp till 20kHz.
W4 rullar av lite sakta och snyggt, längst upp.

Med en delning på 200-300Hz får dom ett lättsamt liv, de små rackarna.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/24 :  11:59:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jo, det ser trevligt ut. Normalt räknar man på +10 dB @20 Hz för ett rum på ca 20-25 kvadrat. Mer för mindre rum och mindre för större rum.

Trodde faktiskt inte att man fick riktigt så mycket förstärkning i basen. Jag prövade att simma med vägg- och golvreflexer också och fick förstås ett helt annat resultat än i det tidigare graferna.

Ny simulering med lite mer avrullning i basen. Simmen är ekofri. Elementent och port simmat som om de satt på exakt samma position på en oändlig baffel.



Så här ser kabinettet ut.



Så här blir frekvenssvaret från högtalaren när man tar med kabinettets form i ekofri miljö. Här se man tydligt vad som egentligen händer. De lägre frekvenserna är mer runtstrålande och energin sprids i en större rymd och mindre energi når örat. I de högre frekvenserna ser man knappt någon skillnad alls då kortare vågor tar stöd från baffeln och strålar mer riktat mot oss. I den här simmen har programmet också tagit hänsyn till att element och port sitter placerade på olika ställen på baffeln.



Det ser alls inte lika snyggt ut som i de föregående simmarna. I nästa sim lägger jag också på reflexer från golv och bakvägg.

Röd kurva är samma som ovan. Blå kurva är med golvreflex. Grön kurva är med golv- och bakväggsreflex (Avst. Drygt 1 m.). Lyssningsposition är i höjd med elementet och en meter framför.

Det måste vara detta som ibland kallas för room gain, eller? När vi introducerar golv och bakvägg minskar vi effektivt de lägre frekvensernas möjlighet att stråla fritt ut i rymden och beter sig mer som de högre frekvenserna och vi får, som PetterPersson förklara, en höjning om ca 10 db vid ca 20 Hz.


Nästa kurva är med golv-, bakväggs reflex samt baffelstegskompensation om 6 db vid 400 Hz.



Lite kul experiment. Jag tycker inte det är helt solklart hur rumsförstärkningen fungerar men ger inte ovanstående sim en ganska tydlig bild, eller?

Tanken är kanske inte att detta ska bli ett specifikt projekt. Vill bara skriva ett par rader för att försöka förstå lite bättre.


God jul
/FF


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/24 :  12:01:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ja varför inte en Tangband W3-871SC (billig ca 170:-) eller W4-1320SJ (dyrare ca 500:-, och jag vet inte riktigt vad mer den har att tillföra).
Båda tycker jag låter bra och mäter bra ända upp till 20kHz.
W4 rullar av lite sakta och snyggt, längst upp.

Menar du sådana här


Har ett litet gäng liggande.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/24 :  13:04:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Japp, eller 4"-tummaren.

quote:
Har ett litet gäng liggande.

Perfa, inget att ens tveka om då.

Kasta ihop en slarvig låda till KEF, och 2 liter sluten till 3"aren.
Ett 12dB/okt filter vid 150-200 Hz.
(Jag tror W3-871 inte ger så hög max SPL vid lägre frekvenser, så sikta gärna mot den lite högre)
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2010/12/24 :  16:32:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Bygg!!!
Jag har precis slängt ihop en br på ca 75L till mina B139 å dom går djupt men känns rätt slöa jämfört med 18Sound 8cx400.

På sikt så blir det nog 18S till basen åxå men tills vidare så får jag experimentera med B139.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/12/24 :  17:04:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Man kan bygga en Onken med B139!

Lådvolym 110dm3. Portaren max 100cm3(l=0,3m).

Vilken volym har Concorde-lådan?

På tiden det begav sig byggde vi TL med ett veck och dryga 2m längd. Men det är preskriberat nu(70-tal).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/12/24 17:06:07
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/25 :  18:19:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har tyvärr inte koll på Onken konceptet. Har sett en del mindre varianter på Planet10s sida. Har du något tips var jag kan läsa på?

Tog och vek ihop lådan till en klumpig box istället. Tänkte att jag antingen kan ställa en liten stativare ovanpå (som MickelMackel föreslog) eller använda dem som subbar.



Så här simmar nya lådan med golv- och bakväggsreflex. Lyssningsavstånd två m och lyssningshöjd 90 cm.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/08 :  09:38:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Eller så här:





Hörnplacerat med golv-, bakvägg- och sidoväggsreflex:



Borde kunna funka som basstöd.

Blir det för mycket rumsstöd i basen kanske man man förlänga porten 5 cm. Då sjunker SPL vid 30 hz ett par db i alla fall.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/08 :  10:06:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej FF!
På 80-talet byggde vi och sålde en TL med B139. Lät bra med den tidens mått. Vore kul att få lite lyssningsintryck i modern tid. TL eller BR gällde, sluten som i Concorde lät inget vidare. Har faktiskt 2st kvar på lagret. Dock är de av olika typ med stor och liten fläns.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/08 :  10:12:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Vore kul att få lite lyssningsintryck
Du menar att jag ska bygga också och inte bara simulera

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/08 :  11:51:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nej, det var bara en allmän fundering......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/08 :  11:54:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför inte göra om dina Concord till BR? Vilken volym har lådan?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/08 :  11:54:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Jo jag förstog det, passade bara på att vara lite självironisk

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/07/08 :  12:20:27  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ffffforsman: gillar dina inlägg, seriöst och intressant, du kommer bli världsmästare på TL!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/08 :  17:55:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Varför inte göra om dina Concord till BR?
Det hade ju förstås varit ett kul experiment. Tyvärr tänkte jag inte så långt innan jag tog ur elementen och skickade lådorna på tippen.

quote:
Ffffforsman: gillar dina inlägg, seriöst och intressant,
Det var roligt att höra, tack!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/08 :  19:15:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
reVinatage: kommer du ihåg dimensionerna på din TL? Kul att kolla på som referens.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/08 :  21:46:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Inte en aning. Iaf bara ett veck på en spånplatta 1,2m mao drygt 2m. Kanske 40*40 yttermått.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/09 :  20:19:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det är ett element som ser ganska skojigt ut. Ingen kon i normal bemärkelse utan snarare en stor frigolitpropp.







/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/09 :  20:44:31  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/10 :  12:47:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Som tidigare nämnts så har jag en av varje.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/10 :  16:15:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Lars,

Är det så att du menar att du ev. har ett par till salu är jag tacksam men för tillfället är jag nöjd. Titeln på den här tråden är lite missvisande för jag har ett komplett par. Om det blir av och om det blir lyckat kanske jag behöver fler subbar för att undertrycka rumsresonanser, men dit är det långt än så länge.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/10 :  17:12:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag har inte på något sätt antytt att jag vill sälja!

Jag har dock intresse av konceptet då jag använt detta element i ett flertal konstruktioner. Som någon antydde så lirar det ganska slött men mulligt.

Som kuriosa kan nämnas att när Bosse Hansson byggde sina källarhorn var det tänkt att B139 skulle vara driver. Det lät inget vidare och efter test med många olika, lyfte det när han satte i par gamla Klangfilm.

Mao, bygg inga horn till dem.

Gammal BR-beräkning:
110dm3, portarea 100cm2 och portlängd 30cm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/10 17:23:09
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/10 :  18:58:18  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag ber om ursäkt Lars, misstolkade fullständigt

Jag lovar att inte bygga några horn till dem

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/02 :  15:22:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu blir det bildreportage

Jaha, i våndan om jag ska lyckas klämma in några 18 tummare i vardagsrummet får jag hålla tillgodo med ett par gamla 10:or så länge. Det är stor skillnad på 120 resp. 300 l netto och jag har inte hittat ett sätt att få plats med lådorna som ett par 18-tummare kräver tyvärr.

Ut i garaget och börja kapa upp 18 mm konstruktionspywood.



Under fräsjiggen börjar det bli litet rörigt. Mass hål att hålla reda på.



Lite märkning på brödbitarna innan fräsning avslöjar snabbt när man satt styrpinnen i fel hål och man kan rätta till innan man fräst fel radie. Tur för mig



En glad mun klar#8230;



#8230;som får sällskap av en ledsen.



Provisorisk riggning av fräsen för att försöka få en rak sträcka mellan #8221;munnarna#8221;.





Kanske inte nödvändigt men jag gjorde ett litet hål för att få ner en rediefräs och ta det sista med den.



Trycker man för hårt blir det inte snyggt. Hade lite tur för det syns inte efter fräsningen.



Hål klart för radiefräs.





Det blev nästan rakt. Inget en rasp och en ny fräsning inte fixade.







Lite provpassning av element




Fräsningen för basportarna gjordes liiite för thight. Epoxi kombinerat med presspassning gör nog att de sitter ganska ordentligt.





Kapning till rätt längd.



Hittade ett teleskopiskt justerbart ventilationsrör på Jula med en innerdiameter om 100 mm. Tänkte att det kan vara en fördel att ha det justerbart för att i viss mån kunna anpassa högtalaren efter rummet, kompensera för fel i simmen eller om man vill byta till ett annat element som passar i lådan.

27 cm lång port:



17 cm lång port:



Båda bafflarna med portar monterade.



Utmärkning för stagninen.



Tänker att en osymetrisk placering av stagen borde ge mindre resonanser än symetrisk. Använde mig av gyllene snittets förhållande på 5:8.



Ena lådan klar och inbaxad i vardagsrummet för att se om det över huvud taget kommer ljud ur skapelsen.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/10/02 15:23:31
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000