HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 51

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/08/07 :  15:12:21  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Supernöjd, denna rigg känns komplett.
Ha! Pytt! Det blir aldrig klart...
Men det ser supertrevligt ut

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/07 :  17:21:20  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har du testat det på JBL:arna ? Har lyssnat på de äldre Classé CA-201 hemma och det var grymt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/08/07 :  18:10:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Amatören: Jo, jag vet... Men man kan väl få lura sig själv en liten stund i alla fall känns det komplett just nu.

FBK: Kan inte enkelt prova det nu då jag kör med plate amps. Men det skulle gå med Dynacord DSP600 filtret. Med så många kanaler i aktiv drift föredrar jag Ncore pga kostnadsskäl. Men om någon vill ge mig en drös Classéförstärkare så lovar jag att koppla ihop det och även köpa ett nytt fyrvägs filter! Men visst skulle det bli grymt, det betvivlar jag inte. Vänta, dom finns ju i flerkanalsförpackningar... Hm, farlig tanke!

Det mesta tyder på att jag snart får mina efterlängtade Qtron-högtalare. Men det har jag trott länge (typ 5 år snart!). Om det händer har jag ett stort system för mycket. Får se vilket som blir kvar. Har haft JBL ute till försäljning men det verkar vara ytterst få som förstår vad det är. Lite synd då det spelar så övertygande till en högst rimlig kostnad.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/07 :  23:30:24  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Alltså, jag måste belysa en sak: pi60 är den mest färdigutvecklade högtalaren jag någonsin hört. De försvinner helt, både tonalt och i ljudbilden. Jag är helt enkelt imponerad. Det låter som ett ytterst väl intrimmat aktivt system med koll på samtliga parametrar. Visst JBL är mer dynamiskt och låter större men pi60 har så få brister och låter en sjunka in i musiken utan något som stör. Rekommenderas varmt. Om man också följer akustikråden hör man lättare vad dom kan. Förstår att många gillar det här konceptet Man kommer snabbt till en punkt när man funderar på om man verkligen behöver bättre, det är en intressant och ny upplevelse.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/07 :  23:37:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och jag tycker tvärtom,konstigt hur olika våra öron är.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/07 :  23:52:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
FBK: Japp, vi är alla olika känsliga mot olika fel. Jag har hypersvårt för distortion, färgning, resonanser, onaturlig tonalitet och tidsfel. Kan numera acceptera icke helt verklighetsmässig dynamik men den måste vara likvärdig över alla register och endast pyttelite begränsad. Tröga anslag och efterklang som dör för fort går också bort. Listan blir lång när man börjar fundera. Saken är att jag har ganska svårt att hitta något jag kan lyssna på en längre tid. Absolut krav är för övrigt homogenitet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/08 :  11:51:52  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Ingvar har utvecklat pi60 sedan tidigt 70-tal så mycket tid har lagts ner på modellen.

Befrielse att ha allt i ett paket, fullregisterhögtalare som inte rullar av vid 45hz som vissa andra golvhögtalare för samma eller högre prislapp.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/08 :  20:13:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DavidS: Ja, det är helt ortogonalt mot modellivscyklerna som alla andra använder. Max några år sedan måste en mk2 eller helst ny modell ut för att hålla kundernas intresse. Skulle vara kul att veta hur mycket pi60 har ändrats genom åren. Känner också en viss oro över vad som händer med Ino efter Ingvar. Man borde kanske passa på att köpa ett större system så länge man kan få det från orginalkällan.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2020/09/08 20:14:17
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/08 :  20:47:39  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det har säkerligen hänt en hel del på den fronten på pi60. Det fanns en lång intervju med Ingvar på sonic designs hemsida men den har försvunnit, säkerligen beroende på att firman är såld till ägarna av BRL.

Tror att just pi60 fick en uppgradering av diskanten under andra halvan av 2000-talet.

Flera modeller har ju mynnat ut tack vare utvecklingen av pi60, t.ex. signatur-varianten pi60s.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/09 :  18:47:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Skulle vara kul att få möjlighet att lyssna på lite större varianter av Ino. Lyssnade på i16s + px-4 i samband med köpet av pi60. Det lät mycket bra men var inte helt intrimmat tid tillfället. Potentialen fanns helt klart där.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/10 :  15:03:44  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Tror det är Stockholm du lär besöka för att kunna provlyssna dom stora delade systemen. i56 eller i64s med sisådär 8-12st 12" basar som tar hand om 80hz och neråt.

ino audio demar nog enbart pi60s och piP, och tiderna för demo är ytterst få per år.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/12 :  09:44:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DavidS: Vi får se hur det blir, tycker kostnaden drar iväg när man kikar på de större systemen. Men kanske är det värt det, det vet man först när man lyssnat.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/12 :  16:31:35  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Det kommer snart lanserar högtalare med sju element, troligtvis 4 woofers, 2 mellan och 1 diskant. :-D
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/09/12 :  17:22:31  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
HerrD, om det är stooora system du funderar på så kanske du ska styra kosan söderut så kan vi kanske hitta på något kul, ju!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/12 :  19:23:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DavidS: Då kanske det blir några mindre stor-system till salu snart

Amatören: Jag får snart mina stora Qtron-högtalare. Men det har jag blivit lovad så länge att jag inte vet vad jag ska tro längre... Minns mycket väl dina system, speciellt i källaren som var helt magiskt bra. Blev sugen på TAD drivers och trähorn men det krävs nog en egen källare för att dra ett så stort projekt iland. Den spanska flamencogitarren satte sina spår. Magiskt var ordet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/09/12 :  21:58:14  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Aldrig sett i56 eller i64s på annons. Tror dom flesta behåller dom som första köpare eller så byts dom inom "sekten" om man får använda det ordet. :)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/12 :  23:58:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DavidS: Så är det säkert, köp inom sällskapet för de redan invigda. Finns inga reviews att läsa för de utanför och de som vet vad det är lägger kvickt vantarna på dom vid tillfälle. Det sektartade skrämmer nog tyvärr iväg många. Var själv tveksam men lite för nyfiken för att inte prova. Min slutsats är att fler borde testa. Man får ytterst kompetenta högtalare om man vågar prova!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/09/13 :  15:10:09  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Blev sugen på TAD drivers och trähorn men det krävs nog en egen källare för att dra ett så stort projekt iland. Den spanska flamencogitarren satte sina spår. Magiskt var ordet.

Jag är också sugen på TAD beryllium membran men jag undrar hur mycket fördelarna egentligen är hörbara. Den spanska flamenco gitarristen, vad är det för någon? Kan det vara någon skiva som jag har här hemma.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/13 :  19:30:07  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
gcs: Det skulle vara intressant att höra en jämförelse mellan olika drivers och membran i en aktiv rigg där man enkelt kan byta och prova. Flamencogitarren gillhörde Paco de Lucia, skivan var Cositas Buenas:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cositas_Buenas

han har gjort många fantastska skivor. Det roliga är att jag hör spanska landskap när han spelar, vissa andra är bara någon som spelar snabbt som en maskin men Paco de Lucia kunde verkligen förmedla magin i musiken.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2020/09/14 :  08:56:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Länge sedan jag skrev något på de traditionella forumen..... börjar tröttna på alla FB
grupper där allt och inget sägs som sedan bara flyger ut och försvinner i evigheten.
Samma tråkiga frågor gång på gång med några veckors mellanrum ingen kontinuitet.
Nåväl enough om det.
Jag hade i helgen tillfälle att återigen besöka herr D.
Jag har ju hört Pi60 på samma plats och även tidigare. Med klassD stegen var jag egentligen inte speciellt impad, akustiken i rummet och närfältslyssningen gav smurforkesterkänsla, sk dockskåps-hifi. Det stora systemet med JBL föll mig mer i smaken även om där med mina preferenser och referenser saknades attack och tyngd i mellanregistret.
Vi hade vid ett tillfälle även släpat med en Pass F7 till Pi60 tidigare i somras, i min värld lät den betydligt bättre än de förvisso starka klassD steget. Tonaliteten och känslan var så mycket bättre. Så när HerrD meddelade att han investerat i en Classe blev jag nyfiken och glad.
En viktig sak var även en utrensning av möbler och skräp samt en akustikbehandling.
Jag var inte riktigt beredd på hur bra det skulle bli.
HerrD inledde med ett för mig okänt stycke klassisk musik..... redan efter några korta ögonblick var jag förflyttad till övre balkong i Lois De Geer-hallen...
Det var inte längre smurfstorlek, orkestern var riktiga fullsize människor och instrument men långt bort och där nere. Tonerna steg upp på ett mycket trovärdigt sätt, känslan av rymd och storlek fanns där men en aning fjärran. Jag är van vid att sitta på parkett hemma med mina Avantgarde. Med rörelektronik satt jag på första parkett, första raden.
Numera med transistorer har jag förflyttats till mitten raden och ser orkestern lite von oben.
När HerrD följde upp genom olika genre med känd musik stod det klart vilken enorm skillnad akustiken gjort för hela upplevelsen, men även hur mycket mer känsla detfinns i icke klassD-förstärkare.
Hatten av för en otroligt lyckad klädkammarsize-hifikompis lyckas trolla bort väggar och rum totalt. Tonaliteten gillas skarpt, inte helt olika min egen riggs ton även om jag har bättre, mer livlig dynamik. Däremot blev jag väldigt inspirerad till mer akustikbefrämjande åtgärder hemma.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2020/09/14 08:58:43
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/09/14 :  17:33:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har några skivor med Paco de Lucia men kanske inte just den ni lyssnade på. Spansk gitarr var det första som man fick höra i slutet av 50-talet på den tidens stereo demon hos få större radiohandlare. Det var häftigt att lyssna på flamenco och de framrusande ångloken och på de "små" högtalarna som man demade. Sedan det här med beryllium membran som jag så gärna skulle vilja jämföra med mina aktivt delade högtalare med 2":s Tractrix horn. Jag har svårt att kunna tänka mig att det kan låta avsevärt mycket bättre än det som spelar nu. Men man vet ju inte innan man har provat. Man kan köpa beryllium membran, men det kostar ganska mycket för att inte tala om jobbet att byta membran. Min största oro nu för tiden är att något av mina slutsteg ska lägga av efter nästan 50 år av drift. Det finns inte nu längre någon levande människa som kan reparera mina slutsteg. Slutsteg som var mycket speciella redan på den tiden när jag köpte dem.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/14 :  20:10:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Länge sedan jag skrev något på de traditionella forumen..... börjar tröttna på alla FB
grupper där allt och inget sägs som sedan bara flyger ut och försvinner i evigheten.
Samma tråkiga frågor gång på gång med några veckors mellanrum ingen kontinuitet.
Nåväl enough om det.
Jag hade i helgen tillfälle att återigen besöka herr D.
Jag har ju hört Pi60 på samma plats och även tidigare. Med klassD stegen var jag egentligen inte speciellt impad, akustiken i rummet och närfältslyssningen gav smurforkesterkänsla, sk dockskåps-hifi. Det stora systemet med JBL föll mig mer i smaken även om där med mina preferenser och referenser saknades attack och tyngd i mellanregistret.
Vi hade vid ett tillfälle även släpat med en Pass F7 till Pi60 tidigare i somras, i min värld lät den betydligt bättre än de förvisso starka klassD steget. Tonaliteten och känslan var så mycket bättre. Så när HerrD meddelade att han investerat i en Classe blev jag nyfiken och glad.
En viktig sak var även en utrensning av möbler och skräp samt en akustikbehandling.
Jag var inte riktigt beredd på hur bra det skulle bli.
HerrD inledde med ett för mig okänt stycke klassisk musik..... redan efter några korta ögonblick var jag förflyttad till övre balkong i Lois De Geer-hallen...
Det var inte längre smurfstorlek, orkestern var riktiga fullsize människor och instrument men långt bort och där nere. Tonerna steg upp på ett mycket trovärdigt sätt, känslan av rymd och storlek fanns där men en aning fjärran. Jag är van vid att sitta på parkett hemma med mina Avantgarde. Med rörelektronik satt jag på första parkett, första raden.
Numera med transistorer har jag förflyttats till mitten raden och ser orkestern lite von oben.
När HerrD följde upp genom olika genre med känd musik stod det klart vilken enorm skillnad akustiken gjort för hela upplevelsen, men även hur mycket mer känsla detfinns i icke klassD-förstärkare.
Hatten av för en otroligt lyckad klädkammarsize-hifikompis lyckas trolla bort väggar och rum totalt. Tonaliteten gillas skarpt, inte helt olika min egen riggs ton även om jag har bättre, mer livlig dynamik. Däremot blev jag väldigt inspirerad till mer akustikbefrämjande åtgärder hemma.


Tar med detta till nästa sida. Angående FB och hifi så känns det ibland lite som någon korsning av semi-anonym driveby-comments och detta: https://www.youtube.com/watch?v=5tcPn2B0JcQ

Jag spår forumens återuppståndelse när man vill ha lite mer.

Med vettig akustikbehandling ökar insynen i inspelningen dramatiskt jämfört med många andra förbättringar. Märker nu att jag blir medveten om alla reflexer i vardagsrummet som inte går att behandla med samma frihet. Det var en givande övning och högst hanterbart att göra det på experimentbasis när det är så litet. Jag blev överraskad över vilken otrolig utväxling denna akustikbehandling gav.

Classésteget är en trevlig överraskning, köpte det på chans och baserat på bra mätningar samt omdömen. Det är ett kalassteg med mycket lite egenkaraktär. Egentligen är det mer likt än olikt Ncore men med större klanglig frihet och mera kött och blod samt vridmoment.

Att vi startade med klassiskt är ingen slump. Det blir mer och mer av den varan när allt stämmer. Det var från denna skiva: https://stringsmagazine.com/album-review-inbal-segevs-anna-clynes-dance-edward-elgars-cello-concerto/

Jag gör nu majoriteten av min lyssning ute i Attefallshuset med pi60. Det blev så otroligt lyckat och fungerar utmärkt med kvällslyssning. Kul att kunna inspirera till akustikövningar


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2020/09/14 20:12:08
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/14 :  20:16:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
gcs: Bra betyg åt dina steg att du behållit dom så länge. Vad är det för skapelser? Man blir nyfiken!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/09/15 :  14:45:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Uppfinnaren hette W.Dilley och konstruerade olika förstärkare och mixerbord på 60-talet och de lät väldigt bra men dyra. Han gjorde också också kompressorer, mickförstärkare ja allt som behövs i en mixer. Slutstegen som jag har heter Model710 och är extremt tysta.
Jag har datablad här hemma och jag tror att brusnivån på slutstegen ligger på -120dB. Men det bästa som gjorde att jag på 70-talet satsade på Spectra Sonic var att slutstegen tålde att överstyras 1000% och sedan återhämta sig inom 1µsek. Spectra Sonic gjorde också aktiva delningsfilter som var två vägare och var precis vad jag behövde på den tiden. Jag köpte också deras Riaa kort för Ortofon MC 2ohm direkt utan step up. Det fanns då inget liknade på den tiden. Svagheten med deras linjekort var väl att drivspänningen var 24volt som begränsade den maximala utspänningen till 18dBu. Jag har försökt att hitta i alla mina papper så att jag kan kolla alla uppgifterna, men just nu nej.
Jag har 10 kort varav 8 kort är DC bryggkopplade. slutstegen lämnar8x320watt + 2x80watt/8ohm utan fläkt.

https://www.spectra1964.com/

https://www.spectra1964.com/post/the-stx-100-history-and-specs

Edited by - gcs on 2020/09/15 18:56:46
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/09/15 :  23:23:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
gcs: kul med förstärkare som är konstruerade för att hålla och även missbrukas. Det är annat idag när man konstruerar mycket för att hålla några år och sedan näst intill planerat gå sönder för att ersättas av nytt. Idag är det nog läge att tänka hållbart istället och fundera på hur vi nyttjar de resurser vi har på bästa sätt. W.Dilley var före sin tid där.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 51 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000