HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vortexbox +vortexbox-player + OSS4 + Lynx
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/28 :  22:43:11  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Stoppar ut hakan lite nu.... Det kommer flyga!

quote:

VortexBox player has the following features

Can be controllable like any SqueezeBox player
Play any media type supported by SqueezeBox server
Play music up to 192kHz/24-bit resolution
Supports audiophile sound cards as well as USB and S/PDIF DACs.

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/29 :  21:30:07  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Nu spelar den test-filer från konsollen..... progress!
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/29 :  23:28:33  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
MOAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

vortexbox med vortebox-player, spelar nu musik ur ett Lynx L22 kort.... det låter rätt ok faktiskt :)

nu skall jag köra en demo med beställaren.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  00:00:19  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
spelar lite FLAC och har spelat webbradioströmmar.... Tyvärr verkar det som om Spotify pluginen inte vill spela genom VB-playern... snart kommer test med 192khz/24bit filer... undrar om min piss-dac kommer gilla det.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  00:52:33  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Mitt försteg gillade inte 24bit/192KHz filer, men nu dock 24bit/96KHz, SOM DEN NU SPELAR!!! Ipeng i min iphone som remote..
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  01:29:51  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
hmmm, fick inte DSOTM 24bit/96KHz 5.1 FLAC versioenen av Alan Parsons quad-mix att lira i 4 kanaler, vi får pilla vidare mao....
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  02:17:45  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
gapless play!!! dags att svepa ur vinaren och gå och lägga sig.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2010/12/30 :  08:19:04  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
detta blir en ren musikdator eller? går det köra film å surfa på den med? är gränssnittet smidigt. alltså om man inte använder ipeng?

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  09:19:04  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Det blir en ren rip/squeezeboxserver/musikuppspelare. Den har samba så det går att lagra film och strömma, men ägaren har andra burkar för det ändamålet så detta blir väldigt deikerat. Servern kommer inte hamnågon skärm och administreras via ssh och kontrolleras via webbgränssnitt och via Ipeng.

Informationen som fanns att tillgå var dels felaktig och dels sades det att det inte skulle funka såhär, sp det var kul att det gick. Vidare test idag.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2010/12/30 :  14:06:37  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
ok låter intressant. ska bli kul å höra på fortsättningen

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/30 :  15:17:23  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
we are scheduled för provlyssning och dokumentation under helgen, skall bli spännande. vi återkommer i ämnet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/01/01 :  22:55:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det där lät riktigt bra! Bra jobbat sälen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/02 :  09:17:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja det lät intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/02 :  09:53:27  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Det där lät riktigt bra! Bra jobbat sälen!


Jag kan bara instämma!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:16:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vortexplayer skall testas på min musikmaskin.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/02 :  15:50:47  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Häromdan så släpptes Vortexbox 1.7 med DVD->mkv ripper..

Jag blev oerhört imponerad av Lynx L22 kortet och vad det presterade med tanke på det i sammanhanget låga priset. Att L22:an spelade brallorna av min squeeze reciver genom min pissiga dac, det var väl kanske inte så oväntat, men att den spelade så bra ur analogutgångarna var oerhört roligt.

Det snygga i denna lösningen är att datorn med fördel kan ställas undan och endast kontrolleras via ipeng/controller/www och man inte behöver ha ett fult datorchassie och en skärm och mus/tangentbord i lyssningsrummet. Att den är en integrerad squeezeboxserver och har auto-ripp funktion gör musiklyssnande från dator väldigt enkelt.

Jag har ställt frågan till snubben som utvecklat vortexbox-playern om den går att få som stand alone paket och om han kommer att få spotify-pluggen att lira genom den.


För alla som undrar vad vortexboxplayer är så kan jag berätta att det är en mjukvaru-squeezebox som finns som ett paket till vortexbox som spelar 192/24 och stöder massa goa dyra USB-dac:ar och ljudkort. Vortexbox använder ALSA och L22:an har bara drivrutiner i Linux för OSS, vilket gjorde det lite pilligt, men det gick och det spelar.

Batman och PAC får väl berätta vidare?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/02 :  20:54:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Roligt tycker jag varje gång Lynx kvaliteer uppmärksammas. Det är otroligt grymma ljudkort!

Det är väl snart dags för en Lynx-klubb här på forumet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000