HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur undvika bit-reduktion med USB-DAC?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/01 :  22:49:35  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
Jag sitter allt oftare och lyssnar på musik från min mediaserver. För tillfället använder jag hörlursutgången kopplad genom ett försteg för att plocka ut signalen, men det är ju långt ifrån optimalt med tanke på ljudkvaliteten. Jag har länge funderat på att ersätta alla ljudkällor med datorn och en högkvalitativ DAC kopplad direkt till slutstegen, men då uppstår problemet med bitreduktion vid volymändringar.

Hur löser jag detta på bästa sätt? Den snyggaste lösningen jag sett hittills är nog DACarna från Wavelength Audio (http://www.usbdacs.com/Products/Products.html) som använder volymkontrollen i datorns mjukvara för att ändra en digitalt kontrollerad volymkontroll i den analoga domänen på DACen.

Finns det andra smarta lösningar där ute jag borde titta på? Finns det fler DACar som utnyttjar samma eller liknande teknik?

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/01 :  23:37:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
G-Dis senaste dac kanske?
http://www5.svalander.se/shoppen/76

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/01 :  23:59:13  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
Intressant, liksom Benchmark DAC1 HDR, men de ligger lite i överkant i pris tycker jag. Det borde gå att få en hyffsad DAC med fjärrkontrollerad analog volym för vettigare pengar än så idag.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  01:40:03  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Om du köper en DAC med balanserade utgångar och har ett slutsteg med balanserade ingångar så skulle jag rekommendera en Level Pilot som sägs ha minimal påverkan på ljudkvaliteten.

http://www.thomann.de/se/tc_electronic_level_pilot.htm

Jag funderar på att köpa en sådan att ha mellan MF M1 DAC och Emotiva XPA-2.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  01:52:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Undvik Windows eländiga volymrelaterade bit-reduktion genom att använda Kernels drivrutiner i Winamp etc. Fungerar klockrent!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:27:23  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
quote:
Undvik Windows eländiga volymrelaterade bit-reduktion genom att använda Kernels drivrutiner i Winamp etc. Fungerar klockrent!


OK, så om jag gjorde det skulle jag kunna reglera volymen direkt i datorn utan bitförlust? Det låter trevligt, men jag är osäker på om det verkligen funkar så.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:31:08  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
Efter mycket surfande såg jag att Bel Cantos DACar levereras med fjärr. Den billigaste av dem är 1.5 som går loss på ca 15000:- i Sverige. Andra alternativ någon?

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:46:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Har du en 24-bitars DAC så spelar väl inte några bitars "volymkontroll" någon roll?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/01/02 11:00:01
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/02 :  10:55:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
HUR viktig är ljudkvaliteten?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/01/02 :  12:12:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Nej Frez, med Kernel får man en låst volym på 100%.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/02 :  13:12:56  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
quote:
Har du en 24-bitars DAC så spelar väl inte några bitars "volymkontroll" någon roll?


Det är sant att en uppsampling av signalen kan ge ett visst headroom för volymjusteringar, men då möjlighet till uppspelning av mer högupplöst material än CD finns så vill jag kunna utnyttja även detta.


quote:
HUR viktig är ljudkvaliteten?


Eftersom systemet med datorn som mediakälla är tänkt att ersätta befintlig CD/DVD/BD skulle jag säga att ljudkvaliteten är extremt viktig. Eftersom jag inte har några andra ljudkällor än datorn blir ett extra försteg ihop med en DAC lite väl overkill, speciellt prismässigt.

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/01/02 :  13:37:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Undvik Windows eländiga volymrelaterade bit-reduktion genom att använda Kernels drivrutiner i Winamp etc. Fungerar klockrent!

Nu pratar du om XP och KMixer. I och med Vista så kom det en ny ljudarkitektur som såklart fortfarande har en mixer, men den arbetar inte alls på samma sätt. Ljudstacken har stöd för 32 bitars flyttal... Huruvida den är hörbar är säkert sådant som fortfarande kan diskuteras som allt annat, men förutsättningarna är betydligt bättre än i XP och tidigare. Sedan finns det förstås fortfarande sätt att köra förbi mixern, bl a WASAPI som också kom ihop med Vista.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/02 :  15:38:10  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag kör WASAPI tillsammans med XBMC.
Fungerar bra!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/01/02 :  15:39:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Har du en 24-bitars DAC så spelar väl inte några bitars "volymkontroll" någon roll?
--------------------------------------------------------------------------------

Det är sant att en uppsampling av signalen kan ge ett visst headroom för volymjusteringar, men då möjlighet till uppspelning av mer högupplöst material än CD finns så vill jag kunna utnyttja även detta.



Sitter alltså själv just nu i denna båt men har nöjt mig med CD-kvalité så här långt.

Funderar...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/01/02 :  17:06:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Om ljudkvaliteten är högt upp på listan så måste du provlyssna G-Dis.

Den skopade ut Squeezebox Transportern utan problem och var helt överlägsen.

http://www.stereophile.com/content/slim-devices-transporter-network-music-player

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/01/02 17:06:36
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2011/01/04 :  15:06:16  Show Profile Send frez a Private Message  Reply
För er andra som letar vill jag passa på och tipsa om en produkt jag hittat. Audiolab 8200CDQ - en CD-spelare/DAC/Pre-amp med fjärrkontroll som skall vara något i hästväg. Systermodellen utan försteg och DAC har fått extremt bra respons. Kommer enligt rykten även som ren DAC/Pre senare i vår. Något att hålla koll på!

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000