HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Cd spelaren i en dator, vad håller den för kvalité
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/03 :  15:48:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag måste bara få Era synpunkter.

Cd spelaren i en dator, vad håller den för kvalité?
Vad kan man förvänta sig få för ljud kvalité ur en
CD i en dator?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:02:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Själva läsarna brukar väl klara uppgiften med beröm godkänt, problemen kommer väl efteråt, mediaspelare, ljudkort etc.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det finns en hel avdelning i forumet om sånt.
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39

Det går att få högsta kvalitetsljud ur en dator men det kan finnas en del att lära på vägen dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:36:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Som sagt så finns det en del av forumet avsatt för just detta ämne så jag flyttar tråden dit.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/03 :  20:39:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Tack grabbar! Det är inte lätt att hålla ordning på Gubben,
fråga min fru.

quote:
Själva läsarna brukar väl klara uppgiften med beröm godkänt, problemen kommer väl efteråt, mediaspelare, ljudkort etc.


Då är jag med.......även om jag inte greppar detaljerna.


quote:
Det går att få högsta kvalitetsljud ur en dator men det kan finnas en del att lära på vägen dit.


Jag misstänker att DIY:are kan fixa till det. Det är för min son
räkning jag ställer frågan.
Själv är jag "körd på" analoga, vinyl och varma rör. Det allmänna
ska jag satsa på att försöka lära mig. För hur man än vänder och
vrider på det, är det intressant med teknik.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/03 :  21:13:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Men om det bara är tvåkanal som ska ut och det ska vara enkelt, så satsa på en Music Streamer, kopplas in på USB-porten, installerar sig själv och ett par RCA-kablar till anläggningen - klart!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/04 :  08:31:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
huzze har helt rätt, men jag tolkade dig snarare som om att du ville köra spelaren fristående? Och det kan du väl antar jag, det finns ju alltid Line Out likväl som SPDIF (men oftast bara i pin-form). Men sen måste du ju driva den med 12V och 5V så du behöver ett nätagg och då blir det nog ett switchat PC-agg om du inte vill lägga stora pengar.

Som ytterligare grädde på moset är det väldigt få spelare som har grundläggande spelknappar på fronten. Dvs Play, Stop, Fwd och Rew

Så summa summarum tror jag du gör dig själv en björntjänst om du ger dig in på den vägen.
Bättre valuta för pengarna är en rejäl CD-spelare från mitten på 90-talet , tex. en TEAC eller så...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/04 :  11:04:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Lite bakgrund kanske:

Grabben vill köra Cubase i sin burk.
Tidigare musik han gjort, har låtit "skutt".
Men när man spelar upp samma på en HiFi,
låter den än mer "skrutt". Det hörs tydligare
att det skiljer sig i kvalité på "instrument-
pluggarna".
Nu köpte jag en beggad Harman Kardon. Och han
byggde ett par TABAQ:n. Vist är skillnaden
påtaglig. Det hör tydligare skinnad mellan
8:a bitars och 16:on bitars instrument pluggar.

Det är framför allt vid "mastring", sista
momentet innan bränning på CD, som behovet
av att ha liten skillnad mellan datorn och
CD-spelare.


Min tanke var, kanske man kan använda datorns
CD-spelare. Och slippa köpa en separat CD. Och
ansluta den till "HK:n". I alla fall till en
början.

Om jag Er rätt förstår borde det vara en bra
strategi. En "Music Streamer" kostar ny
ca:1900 kr.












Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/04 :  11:38:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det du gör är att du sparar ner CD-skivan på hårddisken först. (Det kallas att "rippa" CDn) Sedan behöver man inte ta fram den CDn mera. Ifall musiken redan finns i datorn behöver man inte bränna ner den på CD för att spela upp, såvida man inte vill spela den i en vanlig CD-spelare. Kör du via en music streamer från datorn tror jag att du har 90% chans att det låter bättre än en vanlig CD-spelare.

8 bitar är riktigt dålig kvalitet, kör minst 16 bitar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/04 :  15:10:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Min tanke var, kanske man kan använda datorns
CD-spelare. Och slippa köpa en separat CD. Och
ansluta den till "HK:n"


Okej, då förstår jag! Då är vi nästan inne och tassar på Bernt's domäner här. Låter som att du behöver dig en vettig DAC, t.ex. den Music Streamer som rekommenderats. Antingen det eller ett vettigt ljudkort till datorn.

Och i det senare fallet finns t.ex. Creative X-Fi varianter både i PCI och PCI-X. Eller ett Asus Xonar Essence ST eller STX, grymt ljudkort i samma kostnad som Streamern...
Sen finns en massa M-Audio och Lynx varianter som väl snarast kan betecknas som professionella...

Med ljudkorten får du ju möjligheten att "banda" på datorn i hög kvalitet också....
En hel Studio i en liten burk!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:30:51  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Är det ljudkortet som sätter ribban?

Jag trodde att det var någon form av "omvandling" från
digitalt till analogt före ljudkortet som utgjorde
själva ribban?

Min LolFi CD är en baddare på att göra digitalt till
analogt till exempel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/01/05 :  20:36:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
All hantering innan ljudkortet är digital i en modern dator. Förr (typ 90-tal) hade man däremot ofta en analog kabel mellan cd-enheten och ljudkortet. Ljudkortet står för omvandligen till analog signal alltså.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/01/06 :  17:35:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Ja tror jag hänger med Ert resonemang.

Men det måste sägas.......Haman Kardon
a lá 90-tal och ett par TABAQ:n gjorde
susen.




Men jag ska följa upp Era förslag.....tack för Ert engagemang
grabbar!





Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000