HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Japaniserade amerikaner.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/08 :  19:26:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Om man har Nordost valhalla RCA men känner att man vill ha XLR vad gör man då?
Köper ett par XLR så klart! Jo men som vanligt finns inte några begagnade när man just vill ha. I vanliga fall kryllar det av billiga iofs förmodat kapade Valhalla i lämpliga prisklasser, men nu fanns det bara ett 1m par iofs omlödda av handlare men i fel prisklass för mig.
Har haft några lyckade encounters med furutech och deras högtalarkablar på sista tiden så varför inte prova att terminera om, det är inte rocketsience direkt.
Sagt och gjort, beställde en uppsätning CF-602F och CF-601M ...dyrt men de ska ju sitta på valhalla så varför snåla.

Här ligger porrkontakterna.
Hylsor i rostfritt stål och 7lager kolfiber, superpolerade rohdiumkontakter i superren kryobehandlad långkristallskoppar.

En god lödare inkallades HerrD med lödstation,



slakthus. Ett par balanserade Quattrofil får vara mall till hur ledarna ska lödas.

Först halshuggning av en RCA.


Dissikering av Valhalla, klar för terminering så när som på skalning av kardeler.


första färdig


På med hylsan...voila!


Den färdiga Valahlla Superior

Denna valhalla har mer detaljer och mäktigare klang än orginalet.


Det färdiga resultatet blev så övertygande att jag fick blodad tand.

Hade en massa Nordost nätkablar bakom racket, många meter till ingen tillsynes nytta, jag vet att många påstår att kortare kablar har mindre inverkan på ljudet. Men det är ju inte jättesnyggt med massor av kabelsnurr. Initialt införskaffades två uppsättningar Oyaide 046(guld och paladiumplättering) bara på prov utan att kapa något.
En japaniserad, amerikansk ormgrop.

Vishnu lät nu klart mer dynamiskt men samtidigt med ett ståiskt lugn, på samma sätt som ett par mäktiga monoblock brukar inverka på ljudet.
Jag ville dock prova 036 (silver/rohdium) eftersom jag hade valhalla superior i minnet, mer dynamik o microdynamik.
Nja, resultatet var till en början förföriskt som gnistrande frost men efter ett tag blev det lite för mycket i min rigg.
Nu har jag dock en kombination av 046shuko och 079 i apparatänden.
Att koppla in 079 var en uppenbarelse, det var som om mina maggisar fick en dos DNA från mina gamla sonusfaber guarneri memento.


Med risk för att bli patric82 rev II, så gav jag mig i kiast med nya övningar. Jag behövde inte min shiva så den fick ingå i vinylriggen...i två delar


..och i andra ändan wattgate, ska bara byta chassikontakten på strömförsörjningen. Den medskickade sladdkontakten sög bigtime så snart sitter det två Wattgate 320i där.


Nu går jag isane och kapar mina Vishnu till två lagoma långa kablar(1m) och efter som jag inte kan höra skilnad på den kapade och den 2m långa så kapade jag nästa med.

Och gjorde en Vishnu Janus (en grekisk/romersk gud med två ansikten)

Jag har inga jordade uttag så jag tänkte.."vi skippar jorden tillsvidare" så varje kabel utgör en ledare dvs 6 kardeler per ledare, grymt fett.
Ljudet då... ja alla våra förväntningar infriades med råge,
maken till mäktigt lugn har jag aldrig hört i min anläggning i alla fall.


iPhone bilder därav kvaliteten.








Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2011/01/08 19:30:42

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/01/08 :  19:46:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kablat och klart ser jag. Tjusigt blev det ju också.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/01/08 :  20:25:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Otroligt vilka fina lödningar!

Jag har hört resultatet.
Lite chockartat att höra vilka skillnader det är på olika kontakter för nätkablar. Ibland funderar man på att göra megaändringar i riggen, men detta är verkligen ett alternativ. Mindre ingrepp än apparatbyte och väldigt stor skillnad i upplevt ljud.

Roligt att höra evolutionen av systemet, det låter väldigt bra nu!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/01/08 :  21:50:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja, fantastiska! Måste bero på Furutechlodet eller.... Kanske herrD.

Ja det är kul att dom små förändringarna gör så stor skillnad sammantaget. Visst är apparat o högtalarbyten en mer fundamental förändring, men dessa småtweaks gör
Att en anlägning kan gå från bra till gnistrande till Mmmm just right.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2011/02/05 :  05:08:03  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Hej!

En bra och inspirerande tråd!
Är lite sugen på att uppgradera kontakterna på mina Brahma men man är lite kluven än så länge! :)

Har funderat på att skaffa en Valhalla jag med och din "Valhalla Surperior" är väldigt lockande att kopiera!
Jag använder nästan samma elektronik som du! Jag har Krells SACD MkII samt 40oxi, jag är säker på att det skulle funka grymt bra!

Kan du beskriva lite mer utförligt ljudet på din "nya" Valhalla?

Mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/02/05 :  12:36:25  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Läckert!

Har periodvis laborerat mycket med nätkablar och olika kontaktdon till dem och vet därför med egen erfarenhet vilken förvånansvärd skillnad det kan vara...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/02/14 :  22:16:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag kan inte säga säkert vari skilnaderna ligger mellan valhalla orginal och "super- Ior" . Jag bytte till balanserade för att jag ville köra Valhallan på cdn. Tyvärr såldes det enda balanserade paret i bekantskapskretsen innan en A B jämförelse kunde göras.
Har du redan rätt konfig så vet jag inte säkert om jag kan rekomendera det. Enl mitt minne upplever jag superior som mer dynamisk men med tydligare detaljer, mer glimmer, men jag kan inte vara säker. Bra blev det iaf. På nätkablarna var det mycket stor skillnad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000