HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 SteelFoot
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/09 :  20:29:07  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
Jag känner rätt ofta att tiden inte räcker till. När jag tänker efter, så är det inte så konstigt. Har en tendens att hitta (eller störa mig) på saker som inte är riktigt vad de borde vara. Det tenderar till några idéer som slutar i något litet projekt. Här delar jag med mig ett av dem.

Jag vet inte varför, men jag tyckte att mina nya högtalare borde ha haft lite mer "avancerade" fötter än de som ingick. Gick genom lite vad som fanns på marknaden och var inte så jätte imponerad.

Jag började skissa och fundera vad som man kunde använda, dvs allt från dämpkuddar, gummi, stålfjädrar, spikes osv. Jag läste en hel del hur andra löst det och vad man använt för olika ändamål. Som ni säker känner igen, tar denna fas stor del av tiden.
Men ändock började några skisser utvecklades och som sedan övergick till digitaltform; först som illustration, sedan som CAD.
När det började kännas bra, och efter långa konsultationer med min far, började han göra 3D i ProEngineering. Jag köpte in "råvaran" för att börja ta mer exakta mått. Det överfördes till ProE. Från ProE gick det vidare till CAM/CNC.
Några bitar fick vi ut. Men det var inte riktigt det jag var ute efter. Lite justeringar gjordes och ny CNC genomgång. Efter 3 rundor fick jag vad jag var ute efter.

Här följer några bilder som visar resultat.

Grunden som gjordes om några gånger.


Material för de olika komponenter var inte helt självklar. Vi testade några olika.


Båda delarna klara, ej polerade.


Sidprofil samt botten.


Verkar passa bra och ser rätt trevligt ut.


De är som gjorda för dessa högtalare :)

Edited by - atanas on 2011/01/09 20:31:21

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/01/09 :  20:39:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Stiligt värre! Dom passar verkligen bra på högtalarna. Ljudintryck?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:08:39  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
Ljudintryck..hmmm.

Tja, Chris Jones var hos mig nyss. Men nu har Steve Strauss tagit hans plats och sjunger lättsamt, så bra blev det =)

Skämt åsido, jag är ingen anhängare av hokus-pokus. Jag gillar mer klara bevis och fysik. För att framställa fötterna har vi använt nästan "allt" det som är tidigare erkänt eller skrivet om, dvs bra på att skärma/dämpa.

Vid första intryck kändes det lite "lättare" att lyssna, men vi trodde då att det var hukus-pokus intryck. Efter några skiften mellan da nya och original fötterna, fick vi känslan att original fötter var trots allt lite mer ansträngda. Det var inte jobbigt, men man tröttnade snabbare och ville skruva ner.

Vi ville undersöka saken närmare och gjorde detta relativt enkla test:

1. En högtalare hade de nya fötterna, en hade de gamla.
2. Vi skruvade upp volymen lite granna, inte överdrivet utan bara lagom.
3. Sedan gick vi fram en i taget och kände golvet samt väggarna vid respektive högtalare.

Det vi var överens om var, att det var mindre vibration hos den högtalare som hade de nya fötterna.

Det kan vara anledning till att det kändes mindre jobbigt med de nya fötterna. De nya fötter överförde inte vibration till golvet som i sin tur eller förmodligen skapade någon resonans i rummet.

Golvet i sin tur är s.k. massiv ek skeppsgolv.

Edited by - atanas on 2011/01/09 21:09:38
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:13:01  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det var mycket snyggt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:42:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Grymt duktigt jobbat!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/09 :  21:43:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det var mycket snyggt.
Kan bara hålla med föregående "talare" - Mycket snyggt!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:00:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är det en o-ring och "gummikulor" som står för avvibreringen?

Hur som helst, bra jobbat.... och snygg lösning!

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:14:12  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
Jag tackar!
Men utan min far, som har nästan 30 år inom verkstad/stålindustrin, hade det inte blivit till.


Det är kanske svårt att se, men det är SD-kuddar som är inne i bottenplattan. Vilket står mest för "av-vibrering" är en bra fråga.
Jag tror att alla komponenter bidrar med sin del för helheten.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/01/09 :  22:30:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kollade bilderna igen.... och såg SD-kudden ...

Men vad är de svarta gejorna för något?

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/01/10 :  07:09:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Snygga fötter o syggt jobb


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/01/10 :  11:43:51  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Av bilderna att domma sa ser det ut som att den svarta ringen ar nagon form av gummibussning, sa att den ovre delen inte skall skava och skapa repor pa den undre delen.


Snyggt jobbat forovrigt TS!

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/01/10 :  13:47:09  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Riktigt snyggt och funktionellt!

Får mina spikes å se ut som kråkfötterHmmm för finna någon ny lösning.

Tack för inspirationen att man kan göra saker å ting annorlunda man glömmer det ofta tyvärr.

Mvh Anders.S

Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/10 :  18:59:23  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
Jag har fått några frågor angående pris och patent och hör gärna vad ni har att säga.

1. Nej, vi har inte ansökt något patent. Kan det vara värt?

2. Vad det gäller pris, tycker jag att det blev betydligt dyrare, än vad jag först trodde.
Men som mycket annat (kablar, kontakter mm) vill folk ha något unikt och ett stycke ingenjörskonst (Harmonix har några modeller för otroliga 12.000 kr!)
Vad anser ni borde vara ett rimligt pris per styck?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/10 :  19:15:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Femhundra kronor paret.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:30:54  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
kan man få den med gummikuddar istället för stålkulor?
Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/10 :  23:54:29  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
huzze,
Menar du paret (högtalare) eller par (2 st) fötter?


Saro,
Det går det med.

Edited by - atanas on 2011/01/11 07:53:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/11 :  13:08:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
2st fötter, tvåtusen kronor för ett par högtalare (8st).
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2011/01/11 :  20:09:15  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
Kanske var gummikulor det dära?
Go to Top of Page

Kallbo
Starting Member

28 Posts

Posted - 2011/01/12 :  03:27:36  Show Profile Send Kallbo a Private Message  Reply
Patent???
Såna finns väll redan.
http://www.finite-elemente.de/de/zubehoer/cerafamily/cerapuc
http://www.finite-elemente.de/de/zubehoer/cerafamily/cerabase_classic
Go to Top of Page

atanas
Starting Member

33 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:16:02  Show Profile Send atanas a Private Message  Reply
Rätt likt Cerabase med vissa skillnader. Det ser inte ut som om Cerabase använder någon typ av SD-kuddar över hela platformen som vi gjort.
Men priset är ganska häftigt. Det billigaste Cerabase ligger på 1490 kr/st, dvs 11.920 kr/par högtalare!

Om det skulle vara till 1/3 av det priset som Cerabase ligger på, skulle det finnas någon som är intresserad?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/13 :  20:32:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
4000 är en slant, men mer prisvärt än de 3000 som mina originaltassar kostar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000