HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 opera consonance reference 50 pre
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/11 :  21:29:23  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei
Er det noen som har en Opera Consonanse reference 50 forforsterker
og kan legge ut bilder av innmaten i denne?
Er dere fornøyd med den? noen ulemper?
Det er denne:


Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/01/12 :  09:14:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Jag har en "Cyber 50" som är nästan identisk.



Mycket nöjd med den.Dock är den "tweakad" med bättre rör och kondensatorer(Auricaps+Mundorf Supreme),även volympot.bytt till "Opto".

Enda lilla nackdelen är lite för hög gain men jag tror "Reference" modellen har ställbar gain.
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:59:06  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei plind
takker for bildet,men skulle gjerne fått tak i bilder av reference 50
Har faktisk testet ut cyber 50 tidligere og den var virkelig god
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2010/12/16 :  11:57:52  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Sorry jag drar upp en gammal tråd, men Plind, jag ser att du bytt volympot till "opto" menar du då en Optokopplar-model? (dvs du styr två ljuskänsliga motstånd med en 5v ström genom en pot?) eller vad menar du med "opto"? Jag har en Consonance Reference 50 (mk1 dvs med 6h30 rör istället för 12au7 som det är på Mk2) och har funderat på att modifiera till optokopplare som volympot, men vet inte riktigt om det kommer fungera bra pga att jag aldrig riktigt förstått vad optokopplarna jag tittat på har för impedansomfång.
I övrigt tycker jag detta försteg låter mycket bra, men även fast mitt reference har möjlighet att sänka gainen med -10dB så ska jag nog byta några resistorer så det hamnar på någonstans mellan -15 till -20dB.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2010/12/17 :  13:47:04  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
De tekniska spörsmålen får jag ödmjukt lämna till de "bättre vetande" Hör med Bernt Jansson eller Pac.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/17 :  17:26:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är byggt som i fig.3 här:
http://www.silonex.com/audiohm/pdf/levelcontrol.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/12/17 17:28:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000