HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 GM70SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/01 :  20:00:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Min gammla tråd är akrkiverad..
Har så smått börjat sätta mig in i detta bygge igen,men det får ta den tid det tar.
Öppnar i allafall en tråd om (när!)jag blir rådwill (obestämsam)(behöver råd)
T.e.x ska jag ha en 6D22s http://evatco.com.au/sed_files/6D22Sspec.pdf

på HT,för att få en mjukstart men också för att ta ner spänningen några tiotal volt.
Men ska den sitta före eller efter CLCLC?
Kan tänka mig att den inte gillar att få en massa Uf (C) framför sig,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/01 :  20:24:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Sista bilden i förra tråden var när jag testade glöden.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/02 :  05:48:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skall du inte använda dioden för likriktning? Skaffa den ett par kompisar så kan du köra helvågs eller brygglikriktning.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/02 :  16:55:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Näää,nog för att chassiet är stort (långt)men det finns inte plats för fler nu,dessutom sitter det redan grus likriktare där nu.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/02 :  18:36:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Var det du som övertog mina 813:or??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/02 :  18:58:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nope,minns ej vem det var.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/02 :  19:00:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ski samma - kul att någon satsar på lite testikel-prylar och inte bara mesar runt med 1626:or och 2A3:or ...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2011/03/03 :  10:11:47  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
har för mig att 6D22S inte är så kinkiga med storleken på kondingarna, det är ju en ganska kraftig diod

om du vill vara försiktigt så kan du ju sätta en mindre konding som första C och efter den första drosseln sedan är det ju bara att mata på med större kondingar

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/03 :  14:20:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
en mindre konding som första C och efter den första drosseln sedan är det ju bara att mata på med större kondingar

Ja det är ju så jag har 100uF-L-250uF-L-600uF
Då ska jag prova att koppla den före.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/03 :  23:45:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kommer att använda D3g som driver,fast triodkopplad och med ledbias.
Kan galler 3 fortfarande kopplas till katoden eller ska den till jorden,?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2011/03/04 :  11:54:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
D3a eller C3g ?

D3g verkar inte existera :)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/04 :  14:31:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hade nog satt lite kapacitans före 6D22S för att minska rippelströmmen genom dioden. Visserligen är den sortens dioder tåliga men moderna trafos och kondingar har ofta lågt inre motstånd vilket resulterar i höga rippelströmmar. Rent spontant skulle jag kunna tänka mig ett tiotal uF papper-i-olja innan dioden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/04 :  15:27:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Oki 10UF(ett tiotal) ska nog få plats..

quote:
D3g verkar inte existera :)

Nej det är skriv fel,ska vara D3a!..



Edit:Bara jag inte sa för mycket nu 10uF vid dessa spännaingar blir ju stort!Blir det stor kvalitets försämmring om jag använder vanliga e-lyter?Eller Olja i papper med mindre uF?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/03/04 17:27:07
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/04 :  17:33:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bra fråga! Jag har inga beräkningar eller nåt att luta mig mot, jag bara drog till med en siffra. Principen bakom tanken var att minska ripplet genom att lägga in kapacitans före dioden och PiO brukar vara bra på att tåla rippel, till skillnad från elektrolyter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/04 :  17:52:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,då testar jag Pio,fast mindre uF.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/10 :  01:06:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu blev jag osäker hur jag ska koppla in 6D22s,är det in på anoden och ut på Katoden eller tvärt om.

Har hållit på och bråkat med drivrören och en CCS ibland går det inte att justera in den,men sedan ruckar jag på rören då går det ett tag.
Så nya rörhållare får monteras...

Edit:står i databladet att max volt mellan katod och glöden är 600v,hur gör jag med det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/03/10 01:10:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/10 :  13:29:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
In på anoden och ut på katoden vill jag mena. Vad det gäller glöden så får du hitta en separat glödlindning och lyfta potentialen på den med hjälp av en spänningsdelare mellan högspänning och jord.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/10 :  14:24:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,räcker det om jag använder en separat likriktare på samma lindning eller måste det vara en separat lindning?

Edit:Jag har ju bleeder motstånd över de seriekopplade e-lyterna(2x270kilo ohm)kan jag ta ifrån den spännings delaren till glöden,det blir ju halva spänningen.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/03/10 14:37:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/10 :  18:28:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Separat lindning vill du nog ha om du inte har något annat rör vars glödtråd ska ligga på samma potential. Enklast är väl att hitta en liten trafo på 6V som enbart glödmatar 6D22S, då slipper du vara orolig för överslag mellan lindningar och liknande. Att använda bleedermotstånden i nätdelen som spänningsdelare går utmärkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/10 :  19:05:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Får leta rätt på nån trafo,

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/10 :  19:13:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Undrar om inte Bhiab och Electrokit säljer passande småtrafos för några tior. Att att de ligger på 6V istället för 6,3V kan man blunda för, indirekt upphettade rör brukar klarar +-10% på glödspänningen och just 6D22S ska enligt ryktet gå att köra på 5V om det kniper.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/10 :  19:43:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jasså det kan vara så stor marginal som +-10%,somliga säger att det ska vara så 6,3v exact.
Kanske man kan köra 6D22s på växelström?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/10 :  20:34:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bäst är väl förstås att ligga på ganska exakt 6,3V men med indirekt upphettade rör finns det marginaler. Växelström går alldeles utmärkt, ser inget skäl alls att mata en diod i nätdelen med likström. Rätt utfört ska man kunna använda växelström till glöden överallt utom i RIAA-steg och till vissa direktupphettade rör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2011/03/11 :  11:06:09  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Förstår inte varför du skall ha en diod i serie i nätdelen.. mjukstart, visst.
Sätt ett tidsstyrt relä i stället, koppla in det efter första kondingen. sätt tiden så att katoden/glödtråden på slutrören har nått rätt temperatur.
är du orolig för överslat i relät så sätt det på jordsidan.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/03/11 :  19:34:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men ett relä ger väl inte samma mjukstart som ett rör?
Men nu sitter den där (dioden) iallafall,är det så att jag ångrar mig senare så är det ju inte värre än ett par cm kopplingtråd för att sätta den ur spel.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2011/03/12 :  10:21:34  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
jag har gjort så att jag matar glöden till mina 813 separat och transformatorn till B+ är fördröjd med ett tidsrelä på 20 sek

på så sätt så är jag säker på att röret är uppvärmt när jag applicerar högspänningen

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000