HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Heed Orbit 2 - Motorstyrning/Speedcontroller
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oberheim
Member

59 Posts

Posted - 2011/04/17 :  15:45:10  Show Profile Send Oberheim a Private Message  Reply
Hej!

Jag lånade i helgen hem en Heed Orbit 2 från Marten Centre.

Heed Orbit 2 är en motorstyrning/speedcontroller för skivspelare med synkronmotor. Den designades till en början som en motorstyrning för Linn Sondek LP12 som ett billigare alternativ till Linn's egen Lp12/Lingo. Men när den tillverkades så anpassades den så att den passar i princip alla skivspelare som har en synkronmotor. som t.ex. Linn, Kuzma, Rega, Thoréns, Nottingham Analogue eller i mitt fall: Hanss Acoustics T-10.





Heed Orbit 1 & 2

Orbit finns i två versioner:

- Orbit 1 kräver att man löder in en del i skivspelaren. Och skall enligt utsago låta ca 10% bättre än Orbit 2.

- Orbit 2 är plug and play.
(och då är den verkligen plug and play.. inte plug and pray som i vissa fall, den här boxen är fantastiskt enkel att koppla in.)

Det är Orbit 2 som jag har fått hem och som jag kommer att prata om. Då jag har tummen mitt i handen och inte känner mig jättehemma med att löda in andra delar i min skivspelare fick det bli den här versionen. Dessutom så ger den 90% av det som Orbit 1 påstås ge vilket räcker gott för mig. Frågan är till och med om jag skulle märka av de där övriga 10% med min skivspelare.







Den ansluts med hjälp av en liten adapter som man sätter mellan Orbit och nätadaptern till din skivspelare.



Installation
Installationen var en barnlek. Plugga i kontakterna så fungerar det.
Starta skivspelaren på den lägre hastigheten och vill man skifta till 44 varvs så trycker man bara på knappen på Orbit enheten.

Extremt enkel installation helt enkelt och den fyller sitt syfte som motorstyrning och speedcontroller mer än utmärkt. Den håller hastigheten fantastiskt jämn och stabil.

Låter det någon skillnad då?
Många är skeptiska till skillnader i ljud bara för att man kopplar till en speedbox. Jag har hört till de som undrat lite och inte trott vare sig det ena eller det andra. Teorin är att då motorstyrningen håller en mer jämn och kontrollerad fart på motorn så bör också ljudbilden bli bättre.

Needles and spins skriver följande:
quote:

The speed accuracy and stability of many belt drive turntables driven by a synchronous motor depends entirely upon the quality/consistency of frequency delivered by the domestic mains supply. However, mains frequency at 50Hz leaves much to be desired since it is subject to fluctuation, distortion, and other innumerable problems prior to reaching your listening room.

The Heed Orbit 2 off-board turntable power supply offer a sophisticated solution to stabilise and improve any AC syncronous motor drive, elevating your deck's sonic performance to startling new levels of musicality

The Orbit 2 makes it possible to switch speed between 33 1/3 and 45 RPM via one single, elegant push-button in lieu of the rather fussy manual speed change arrangement of many turntables (removing the platter and shifting the belt on the motor pulley time and time again.)

It regulates your turntable's motor drive via an intricate quadrature-quartz speed generator, providing unsurpassed speed accuracy and pitch stability. Packed into the hefty shielded steel casework (protecting the units from electromagnetic interference and vibration) with black perspex fascia are two mains-filtering transformers, and a high-current amplification circuit to assure that the power passed onto your motor is silky-smooth and constant, with no fluctuation and virtually immeasurable distortion.





Så..Med det sagt.. Är det någon skillnad från innan?

Ja, jag tycker det. Har inte utfört några blindtester ännu dock bör tilläggas. Men både jag och min hustru upplever ljudet som mer öppet, luftigt och mer detaljerat. Mindre bakgrundsbrus och mer svärta. Basen blev definitivt mer tight och detaljerad. Mellanregistret lite mer öppet och detaljerna hörs tydligare även där. Skillnaden är enligt mig rejält hörbar.

Jag kommer definitivt inte att lämna tillbaka det här "låne-exemplaret", utan får snällt betala för det och låta det stå kvar vid min skivspelare.

Priset då och var finns den?

I Stockholm finns den hos Ljudmakarn
Och i Göteborg finns den att köpa på Marten Centre
http://www.martencentre.se

Pris hos båda ligger på: 3 490:-


Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643


Edited by - Oberheim on 2011/04/17 15:58:25

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2011/04/22 :  10:01:22  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Kul att höra att du är nöjd!

Rock on i påsk!


//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/04/28 :  08:07:17  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag köpte en likadan, fast orbt 1. Måste hålla med, tycker mig höra en klar förbättring. I ditt fall kan du enkelt verifiera med AB-test.
För egen del blir det svårt, det tar lite tid att göra modden och ljudminnet kan man inte alltid lite på.
Jag passade på att byta nätsladd till min kuzma också, nu går det en Nordost shiva från nätlist till Heeden och shiva vidare till Kuzman.
Det enda jag inte gillar är sunk-kvaliteten på kontaktdonen, det är bara att byta. Annars är det en klockren produkt, har svårt att tänka mig att en dyrare motorstyrning skulle ge mycket mer än denna relativt billiga dito.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000