HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Advance acoustic MPP-205
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/04/09 :  00:00:57  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Advance acoustic MPP-205 har nu provats med olika högtalare och slutsteg.
Vi provade även att köra med de inbyggda aktiva delningsfilteret.
Den hade också ett inbyggt riaa för MM och MC men det provades aldrig, men troligtvis har den samma kvalite som i övrigt.
För att uttrycka det änkelt kan man säga att den inte lät specielt bra i en för övrigt högupplöst anläggning.
Det possetiva med apparaten var ljudbilden som satt fint och man kunde tydligt höra de enskillda instrumentens possitioner.
En possetiv sak till var det inbyggda aktiva delnigsfiltret som fungerade tilfredställande med valbar delning (75Hz och 150Hz)och med en branthet som upplevdes ok.

Vad fanns det då för negativa saker.
Det mässt påtagliga var tyvärr klangen som upplevdes vass och omusikalisk, man blev snabbt lyssningstrött.
Fjärren var dålig och irriterande PGA alldeless för riktnings kännslig, det var nära att man slängde den i väggen.
Volym ratten på apparaten är sladdrig och ingav ingen kvalitetkänsla direkt.
Den har också lite högt grundbrus och även brumm.

Utseendemässigt ser den gedigen ut.
Men den har även här lite brister, bl.a var de blåa lysdioderna alldeless för skarpa och snudd på bländande !

Det var tyvärr ingen apparat som håller måttet..
men som sagt är det med mina krav , i andra system kan den kanske fungera , är det någon fler som har provat ??












Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/04/10 19:14:57

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/09 :  11:45:21  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Trevligt med recensioner!
Tack för en trevlig sådan.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/04/09 :  12:49:07  Show Profile Send Telarc a Private Message  Reply
Bra recension! Men det var tyvärr inte det jag ville höra ;) Jag här just lagt en beställning på storebrorsan Map 103, hoppas den låter bättre?? Jag kan iaf. trösta mig med att den är annorlunda uppbyggd och fått bra kritik i fransk press som Haute Fidélité och What Hifi.

Sålde hela min anläggning när jag började plugga och nu har jag just köpt på mig begagnade stativhögtalare (Amphion Argon II) och lagt en beställning på en Project expression II. Nu väntar jag bara på att stärkaren skall anlända.

En vild chansning att köpa den olyssnad men, men. Jag får väl skriva en recension när jag skruvat ihop prylarna

Mvh
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/02 :  12:10:28  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Intressant, jag funderar på detta med mycket grundbrus och brum - kan det vara som så att apparaten är känslig för störningar av allehanda de slag? Det som ofta kännetecknar budget hi-fi är ju klena och känsliga nätdelar. Var den inkopplad direkt i nätet (jordat uttag?) eller satt den i en kopplingslist? Vad skulle hända om den kopplades in i en avstörd kopplingslist? Var den inkopplad med rätt nätfas? Tycker även att kommentaren om skarpt ljud pekar lite på att något kanske inte helt stod rätt till med strömmen (eller så behövde den spelas in mer...)

Hälsar
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/05/04 :  12:58:25  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag gillar inte detta test eftersom det inte finns några referenser till andra försteg överhuvudtaget. Kanske "Ljud" jämför med 10 gånger dyrare apparater, detta måste framgå i så fall. Jag tror stenhårt på denna produkt eftersom jag har en AA MCD-203 CD-spelare själv, och den presterar ett makalöst ljud i förhållande till sitt pris.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:04:00  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Håller inte heller riktigt med testaren i den här recensionen, utom dock på två punkter: Att fjärren är väldigt riktningskänslig och att volympotten kan upplevas lite sladdrig. Men att den ska vara ljus och vass i ljudet kan jag inte hålla med om, inte heller att försteget ska ha högt grundbrus. Levande,du måste fått hem ett måndagsex eller ha problem nån annastans i ljudkedjan, el-nätet månne. Hade själv försteget hemma i kombination med det matchande slusteget i över en månad då min Marantz SR7500 var på service. Ljudet upplevde jag som dynamiskt och levande utan att vara vasst alls. Basen var mäktig och detaljerad utan att bli bumblig. Ljudbilden var öppen och ganska neutral med fin dos värme. Hade inga problem alls med brus eller nåt liknande, utan var försteget/slusteget var hur tyst som helst.... Upplevde inte heller att belysningen skulle vara bländande eller nåt liknande. Men allt handlar väl om vad man jämnför med. Men otroligt kul hade jag med denna kombination och det var med lite tunga steg jag lämnade tillbaka den..

Telarc: Tycker inte du gör ett dumt köp alls, du har inget att ångra! Lycka till!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/05/11 15:48:39
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/05/16 :  20:15:44  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har den inbyggt phonosteg såg ut så iaf

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:51:18  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Vi förvissade oss om att de inte var ett måndags ex genom att prova två exemplar, men båda uppvisade samma brister
Men som sagt på andra anläggningar som inte är lika avslöjande kan det inte höras

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/05/21 :  04:07:17  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Aha. Kan ju vara det. Får väl helt enkelt ta och låna hem grejorna igen och testa på mina B&W 704:or, för nu vart jag nyfiken. Då hade jag Kappa 80 och Audiovector Mi3, och dom är ju inte alls lika avslöjande som mina nya raringar. Alternativt får jag provlyssna i butik på ett par Mi3 Avantgarde eller nåt liknande.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:48:07  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Jag håller med om att lysdioderna suger, fjärren är kass. Däremot har du garanterat fått ett måndagsex ang. volymratten. Den sitter bergfast på mitt ex. Hela enheten håller hög kvalitet och känns verkligt gedigen. Ang ljudet är det väl en smaksak, själv gillar jag det.

Edited by - jos on 2006/12/16 18:17:39
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:07:45  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Vad jag hört skall det vara bra mycket grejor för pengarna, däremot säger ryktet att det finns brister med byggkvalite.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/12/18 :  10:28:36  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Som sagt... Jag äger ett exemplar och det går inte att klaga på byggkvaliteten på mitt ex i alla fall..
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/12/22 :  20:40:09  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det finns olika sätt att se byggkvaliten på.
1: utseendet (Snygg)
2: material och funktion
För mig är det nummer två som avgör kvaliten om man bortser från ljudet då för det hänger inte alla gånger ihop.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:33:46  Show Profile Send kme a Private Message  Reply
levande, hur många timmar har du kört den.
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/12/28 :  22:03:58  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
300-400 timmar hade den gått minst efter min inbränning och musik förmedling.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/06/07 :  09:29:50  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Försöker väcka en gammal tråd, då jag har råkat skaffa ett dylikt försteg...
Behöver fråga en sak om volymratten som är EXTREMT känslig, jag vrider 1 mm och ljudet går från avstängt till väldigt högt på denna mm, dvs det finns inget spel alls i volymen och den är i princip oanvändbar eftersom det även påverkar balansen mellan högtalarna när potentiometern inte kan jobba sig ur startläget korrekt.
Har ni andra med detta steg samma problem?, jag antar att det är en linjär pot som Advance har "råkat" använda iställer för en logaritmisk...
Förövrigt är det bra ljud i maskinen.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/07/08 :  21:24:48  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Så!, nu är Advancen botad , istället för mina QLN golvare med 92dB känslighet så blev hela stereoriggen flyttad till datahörnan och blev med DLS stativare med bara 87dB i känslighet, funkar skitbra med suveränt ljud via cd, blå lysdioder på försteg, blått på slutsteg, blått på trådlös dongel, blått på LED skärmen..tyvärr är datorns lampa grön, klar miss från min sida, skall vänta tills garatin är slut och byta till en blå där oxå....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000