HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Färger
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  19:12:12  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
När det gäller lösningsburna färger går det att få det nästan som en sprutlackerad yta med dessa färger, bara man späder dem korrekt, och med en bra pensel förståss.

Jag har under många år lärt mig att späda dessa färger, för ett korrekt resultat, jag vet exakt hur blöt färgerna måste vara för att få det att likna ett sprutmålat resultat.

Men hur är det med vattenbaserade färger, går det att få dessa lika bra som lösningssbaserade färger. Någon som har erfarenhet?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/19 :  22:36:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kikar vi på industriellt bruk av vattenburet så är det tyvärr än idag svårt att toppa de kvalitéer man kan få ut av en lösningsburen. De har naturligtvis bägge sina för och nackdelar men det är många aspekter som skall in för att få det att gå ihop. Yta, hårdhet, vidhäftning, känslighet för uv, åldersbeständighet, täthet osv. Lösningsmedelbaserat är dessutom bra från start på att "flyta ut" och jämna till sig. Men man skall inte säga inte, för en del får till det helt ok.

För normale konsument med pensel och en "stump list" som skall målas är det andra aspekter (oftast) som kommer in. Vattenburet behöver en del mindre kul saker än bara vatten för att få bättre egenskaper som mer liknar lösningsmedelvarianten. Men skall jag gissa på en akilleshäl hos den vattenburna varianten man köper i färghandeln så är det ofta torktiden det handlar om. Vattenburet torkar snabbt. Torkar det snabbt får färgen mindre tid på sig att flyta ut och jämna till penseldragen. En färg som kommer ge ett slätt och "sprutmålat" resultat är ofta en med lååång torktid.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  23:59:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det är torktiden som är det stora problemet. Man hinner inte måla ut vatten baserad färg, färren den torkat ihop. Vilket ger penseldrag. Penseldrag kan man inte acceptera på snickerier. På inredningsdetaljer är det väll ok, men inte på snickerier, såsom högtalarlådor och sådant som måste ha en hög finish.

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:59:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Penseldrag kan man inte acceptera på snickerier. På inredningsdetaljer är det väll ok, men inte på snickerier, såsom högtalarlådor och sådant som måste ha en hög finish.



Detta var mitt stora problem när jag byggde ungarnas TABAQ:n.

Det bästa resultatet blev när jag spacklade efter grundmålningen.
Att slipa på grundfärgen var hopplöst....klibbade och kladdade
oavsett hur länge den stått och torkat.
Och ändå använde jag den "dyra" penseln jag blev rekomenderad.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/20 :  09:14:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
En variant om man måste använda en vattenbaserad färg med kort torktid är att stå och måla riktigt kallt. Ett ouppvärmt garage vintertid några grader över nollan gör att färgen torkar långsammare och får mer tid på sig att flyta ut.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/20 :  09:28:39  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag känner hopplöshet över det här med färger, nu när det inte längre går att få tag på riktiga färger längre. Hur blir det om man sprutmålar vattenbaserad färg.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/20 :  09:50:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Sprutmålning ger ett mer tacksamt resultat eg. oavsett vilken färg man än använder. Vattenbaserat funkar fint, men som vanligt är det mycket en fråga om blandningen, sprutpickan och lite övning för resultatet.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/20 :  10:50:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Man ska inte förta det seriösa i frågeställninge....men

quote:
Hur blir det om man sprutmålar vattenbaserad färg.


Duscha med färgat vatten?

------------------------------

Jag gjorde ett test och spedde ut färgen något i hopp om att
färgen skulle flyta ut bättre.
Men då blev färgen "flammig"!

Temperatur sänkningen har jag inte tänkt på. Men det vore en
god idee att prova. Även om det bara möjliggör målning på
ett begränsat antal månader.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/20 :  11:16:52  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det är väl bara att bygga sig ett kylrum
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/20 :  11:37:32  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ja ja mickel.......med det är garska mysigt
att få anledning att åka till Norrland!
Då har man 9 månader på sig att måla.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/20 :  11:47:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har varit med om att det kom snö på midsommarafton i Luleå en gång.
Så det stämmer nog med 9 månader ...

Stackars norrbottningar, dom har bara en fördel - att det går att måla med plastfärger nästan året om.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/05/21 :  23:51:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag använder vattenbaserade färger använder jag en lackroller för att få på färgen snabbt jag har även mer färg på ytan än när jag använder lösningsmedels baserade färger. Det skall vara nästan så att det börjar rinna och en bred pensel för att släta ytan anledningen till att jag använder mer färg är just att den inte torkar så fort.

Till vattenbaserade transparenta lacker har jag bara roller då gäller det också att väta ytan med lack golvlackerna är super till detta.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/22 :  18:05:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag håll på att förstöra en baslåda idag när den skulle klarlackas . Klarlacken började pga av värmen i luften + värmen i materialet att segna till på vissa fläckar. Sega områden som inte gick att strycka ut trots hård pensel.

Fixade dock till sig på eftermiddagen när temperaturen sjunk . Skall man klarlacka är det bäst att vara uppe före solen eller när solen gått o lagt sig Allra bäst blir det i fuktig väderlek.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/22 :  19:16:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Bibl sa åt mig att göra som Anders "Bubbel", att använda roller. Och
det kanske hade varit det bästa, men jag var lite för "feg" och
skaffade en 50 kr:ers pensel.

Skulle jag göra ett nytt försök idag, skulle jag inte tveka att
köra Bubbels förslag; roller och mycket färg.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/22 :  19:55:29  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, det är nog det ända rätta. Efetrsom jag saknar erfarenhet av rollermålning är jag också för feg att våga prova. Man vill ju helst göra på det vis man kan och är van med. Men nu är det nya tider. (Härliga Tider Strålande Tider). Bara att lära om.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/22 :  20:27:47  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Var på Bauhause idag. Upptäckte till min förvåning 3 burkar gammal, vanlig, hederlig lösningsburen färg. Nä men sa jag till expediten. Finns det fortfarande kvar? - Nä sa hon, det är bara de här 3, sen är det slut,slut,slut. 3 burkar lösningsburen färg snacka om hårdvaluta. Jag ska ha dom!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:09:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
3 burkar lösningsburen färg snacka om hårdvaluta. Jag ska ha dom!


Akta Dig bara för "militanta miljö-aktivister"......dom är särskilt
farliga så här på våren.

"Hobby målare med miljöfarlig färg", är 100 poäng på!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:25:40  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Haha. Ok, jsg får se upp. Jag hade för ett tag sedan ett par Greenpeace;are hemma hos mig. Dom kanske fortfarande är kvar i mitt område
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/06/05 :  20:46:43  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
"Pensel det var förr det" så säger reklamen om den här maskinen. Det är nog tyvärr bara att hålla med om det, nu när det bara finns aqua färger. Jag köpte en och provade. Den funkar bra med vattenlösliga färger. Nu gäller det att öva upp en bra arbetsgång.



Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/06/05 :  21:52:21  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Det var en spännande pryl, du Eriksson.

Är det hela lösningen på vårat "måleriproblem"?

Det återstår kanske att se..........vi väntar på
en rapport.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/06/05 :  22:13:18  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, jag hoppas att det här kommer att fungera. Har ännu inte provat på någon större yta.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/05 :  17:13:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
TOTAL FÖRVIRRING RÅDER:

Idag åkte jag till stan för att köpa färg till min senaste konstruktion. Tänkte först, måste jag åka in till stan för detta, finns ju på närmare håll.

Men i och med att jag ändå skulle till bolaget samtidigt var det lika bra, tänkte jag. Tänk vilken tur jag hade att jag samtidigt skulle till bolaget.

Magnussons Färg, som affären heter, säljer fortfarande Alkydfärger. Jag blev lite så där snopen, - ja, men oljefärger säljs ju inte längre, försökte jag med. - Jo då, det är många som tror detta, menade försäljaren, men så är det inte. - Ja, men de är ju förbjudna.

Nej då, det finns egentligen inget sagt om detta ännu. - Nehej, men de flesta säljer inte dessa färger. - Nej, men det är väll antagligen så att de som slutat med dem inte vill upplysa om hur det egentligen förhåller sig, enligt försäljaren. Ja, jag vet inte. Men en stor sten föll från mitt hjärtat när han sa dessa ord.

Detta betyder i klartext att i alla fall att hans affär fortfarande kan leverera (riktig) färg-.

Alkydfärg är en väldigt bra färg. Den behöver inte alls egentligen sprutas för att bli bra. Den här färgen kan faktiskt bli lika bra som penselmålad, om man är noga med spädningen, men det kräver givetvis alltså en exakt noggrannhet vad det gäller detta.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2012/06/05 :  17:16:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Någon som vet om det bara är Sverige som infört (eller ska införa)detta förbud?

Edit:Det är ett EU krav,så med andra ord borde det gå att beställa färg från Norge,om dom inte fastnar i tullen vill säga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/06/06 10:49:43
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/21 :  20:25:25  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har nu varit i min braiga färgaffär igen. Magnussons färg i Örebro.

Nyfiken i en strut som jag är frågade jag lite mer ingående om oljefärgers vara eller icke vara. Jag fick mig då berättat att det här förbudet mot vissa oljefärger eller naftafärger har med gränsvärden att göra.

Det var nåt, någon komponent som inte fick överstiga siffran 2. Det sortiment som nämnda färghandlare kör med, bla märket Jotun klarade detta värde.

Det beror alltså på vad handlaren har för leverantörer. Beckers tex, som jag kört med tidigare hade allt för höga värden av det här något, nämligen siffran 4.

Handlaren hade den åsikten att Beckers i och med kostnadsskäl valt att då ta bort färgerna istället för att lägga om produktionen.
Om jag nu fattade allt rätt!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2012/06/21 :  21:51:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Någon som vet om det bara är Sverige som infört (eller ska införa)detta förbud?


När jag jobbade som byggnadsmålare så ställde de om till vattenburen färg då det skulle inte längre vara tillåtet för fackfolk (målare) att utsättas för lösningsmedel dvs. lacknafta (vad hjälpte det mig) men för hemmabruk skulle det finnas kvar.

Anledningen att det blir svårare att få tag i alkydfärg är att företagen inte vill hålla på med två olika produktioner det blir helt enkelt billigare med en sort att producera.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/06/21 :  21:59:29  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, precis det var det säljaren menade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000