HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos PEO
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/11 :  22:06:53  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej PärR.

Tack för ditt läs- och tänkvärda inlägg.

Att hitta den här kombinationen av signalkälla, övrig elektronik, högtalare och inte minst kablar som "lirar" bra tillsammans (och enligt mitt eget personliga ljudideal) har varit svårt, men kul.

Jag har testat åtskilliga kablar under årens lopp, men det är först på senare tid som jag har jämfört med kablar från en högre division.

Att jämföra en 2000 kr kabel med en för 3000 kr har sällan resulterat i någon större upplevelseskillnad för min del, lite annorlunda karaktär kanske, men oftast har skillnaden varit närmast försumbar.
Varken bättre eller sämre, bara lite annorlunda.
(av den anledningen har jag tidigare varit väldigt skeptisk till att lägga några större pengar på kablar)

Den senare tidens kabelresa har givit en helt ny dimension till ljudupplevelsen, och det största individuella lyftet är utan tvekan bytet av högtalarkablar till Valhalla. Där väcktes insikten om hur mycket kablar kan göra för helheten.

Nu är jag mycket väl medveten om att ett högt pris inte nödvändigtvis innebär ett bra resultat. Jag har nämligen testat flera "dyrkablar" som definitivt inte passade ihop med resten av anläggningen.

Min erfarenhet säger att de övriga ingående delarna i anläggningen har väldigt stor betydelse hur jag uppfattar olika kablars karaktär (eller avsaknad av) och det hade varit kul om jag kunnat backa tillbaka och testat mina Valhalla på anläggningen som jag hade för 10 år sedan. Jag är inte helt övertygad att jag hade blivit lika upphetsad som nu.

Frågan är då, har jag uppnått "gränsen" för min anläggning, eller finns det fortfarande potential att höra en eventuell förbättring från t.ex. en Valhalla till en Valhalla 2 ?

Det är väl bara en jämförande provlyssning som kan svara på det. Vi får väl se hur det utvecklar sig.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2013/09/11 :  23:04:33  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej igen Peo

Jag må ha lite speciella upplevelser av kablar, särskilt då jag själv har tillverkat ett stort antal DIY genom åren. Min uppfattning som successivt har växt fram, och som jag nog har svårt att avvika från, är att jag tycker kabeln ska vara byggd för att plocka ut maximalt ur signalkällan bakom (oftast förstärkaren) och återge dess tänkta karaktär med minimal färgning, snarare än att förstärkaren skall plocka ut maximal ur kabeln.

Givetvis ska du prova version 2. Det är ju tjusningen med hobbyn jag gissar dock att Valhallan i grunden redan har lyckats plocka ut det mesta ur ditt Krellsystem.. De gör jobbet helt enkelt och är väl avvägda. Utifrån det jag skrev tidigare så tror jag därför du får en marginellt bättre återgivning.. Gissningsvis går karaktären lite åt det "ljusare" utan att gå in på detaljer kring varför jag tror det .. Visst hade du Carlson högtalare?

Nu är jag vidare övertygad om att du har Valhalla i originallängd. Hade du inte haft det utan tex ett omterminerat par som förekommer till och från i tex Asien så hade du kunnat uppfatta en betydligt större skillnad mellan omterminerade Valhalla och ett par original Valhalla 2, Dessa kablar är känsliga för modifieringar i längd och lödning och ibland dyker det upp skräckexempel ute i världen med borttagna serienummer osv

Vill du och orkar så skriv sen gärna en rad om det blev haksläpp med version 2 eller om det bara blev en knappt försumbar förbättring som dessutom bara kan uppfattas på vissa inspelningar. En förbättring är trots allt en förbättring

Lycka till med din resa i övrigt och även med att få tag i eller låna ett par "version2" för test inom en inte allt för lång tid

/PärR
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/09/12 :  19:33:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kombin Krell/nordost är jag mycket familjär med och gillar skarpt. PärR> det finns många skräckexempel, kopior mm men frågan jag ställer mig är: det är inte raketforkning att löda, det krävs bara kunskap och övning. Tillräckligt bra grejjer och lödtenn. Orginallödningar är en viss garanti men inget märkvärdigt, jag har sett bättre och sämre. Man ska helt enkelt bara vara medveten om det är en kapad kabel man köper, priset bör då vara därefter. Det knepigaste med nordost, jag vet för jag terminerade om mina är att skala kardeler utan att skada dom. På signalsidan (Valhalla) krävs lugn tålamod och precision samt en vass skalpell eller dylikt. Har även termineras om ett par Frey SC. Ingen av dom för att jag delade dom för att sälja hälften utan för att jag behövde andra kontakter. Så är man medveten är det inget problem, man får mycket kabel per krona. Men visst är det fint med orginalterminerade numrerade sladdar. Tycker jag iaf. Kul att du fått tag i orginal med lådor och allt. : )
Det höjer glädjen och det emotionella värdet för en produkt. (Kuzma stogi ref stortrivs)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2013/09/17 :  00:12:49  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Hej,

Håller med dig Adagio, och kul att du verkar så händig Problemet är att 8 av 10 highendkablar sällan blir bättre om man gör våld på dem. Du är därmed en av två kabelmakare på 10 som behärskar att förbättra en redan bra kabel ytterligare

Billigare kablar däremot är lättare att förbättra genom att byta kontakter, och inte minst lödtenn (oftast med högre silverinnehåll)Det var inte meningen att skrämma upp någon, men det är väldigt sällan en säljare uppger om en kabel är modifierad. (Särskilt inte om du handlar på en internationell marknad) Eller värre kan vara att den som säljer har köpt i god tro och vet därmed inte historiken, och har kanske betalat ett pris som motsvarar vad originalkabeln bör kosta.

Finns exempel här på forat, för länge sedan, där Valhalla HT kablar var till salu med utbytta gafflar utan att den aktuella säljaren visste att det inte satt originalgafflar på dem.

En enkel åtgärd är ju att mejla den aktuella kabeltillverkaren, Nordost eller annan, och uppge serienummer etc om man misstänker något. Sorry Peo, men detta blev lite OT i din annars trevliga tråd.

Förhoppningen kvarstår dock, dvs att du kan få tag i ett par Valhalla2 och testa snart
/PärR
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/09/17 :  08:40:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Lite OT måste det bli ibland, diskusioner svävar hit och dit och tillbaka igen. Annars skulle vi vara tvungna att skapa nya trådar hela tiden. Bättre att diskussionen lever. Lite förvirrande med alla dessa kinesiska kopior av de stora tillverkarna samt alla dessa köpta och kapade kablar. Jag misstänker att mina gamla quattrofil var just kapade och sedan sålda vidare. Hur skulle man veta det? Hur som helst ser dina nordost ut att vara the real deal iaf PEO. Köper man 1m av begagnade signalkablar kan man vara ganska säker. Högtalarkablar däremot är nog lättast att avslöja, nordost har fin teknik på sin terminering. Nordost nya HALO plug verkar vara en bra genomtänkt produkt. (sitter på Valhalla 2) kontakter påverkar i alla fall enl mig otroligt mycket. En bra kabel påverkas i stor utsträckning av kontaktval. Termineringen ska ju Iofs vara bra gjord med bra lod men om vi bara ser till kontakten så utgör den en stor del av slutresultatet.
Det är ju lite lustigt att kablar gör så mycket som de gör, tar man en balanserad Kjell o Co. Kabel så låter den på en bra anläggning fantastiskt bra för 99kr eller vad en kostar. Sätter man sedan dit tex Valhalla XLR faller det hela på plats, man tänker "Tjena det var så här det ska låta" ändå är Skilnaden är både marginell och ändå oändlig på samma gång. Svårt att förklara. Gillar Nordost! Hur går det med skivspelar-planerna då?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/19 :  17:23:15  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Ja du Adagio, det var väldigt nära en Kuzma Stabi Reference med en 4Point, men Tysken som hade den till salu ångrade sig i sista sekund.
Nu ska jag dränka min besvikelse med något annat godis i stället.
Du får snart se.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/19 :  18:01:05  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
En välpacketerad låda har hämtats på posten.


Innanför "skyddskläderna" tittade denna fram.


Avklädningen fortsätter snart, men innehållet är nog redan avslöjat för den invigde.

Nu ska det kopplas.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/20 :  07:55:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul, då får du lite Valhalla till alla apparater eftersom den har det som internkablage om jag minns rätt. Bra köp!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2013/09/20 :  09:33:53  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
En Thor?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/22 :  12:18:06  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Ja, rätt gissat,

det är en Nordost Thor.

Efter drygt en timmes nervpåfrestande brottningsmatch är äntligen alla styva kablar på plats, och en lysande blå logga uppenbarade sig på fronten. It's alive!


Jag har använt samma kablar som tidigare till apparaterna (Vishny och Brahma) och en Vishny från vägguttaget till Thor:en.

Slutsteget sitter fortfarande "orenat" direkt i vägguttaget eftersom jag vill börja med samma förutsättningar som innan.

Det tog inte många sekunder för att konstatera att den gör något påtagligt med ljudet, men vad?
Jag återkommer med en redovisning av mina lyssningsintryck.

more to come....

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/09/22 :  16:17:31  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Varför vishnu och inte brahma in i thor?
Det är ju oftast den första kabeln som bestämmer resultatet för de övriga.
Så är det i alla fall annars med nordost...
Det är så jag förstått det när man pratat med de lärda innom NO.-i alla fall med qb.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/22 :  17:09:51  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Varför vishnu och inte brahma in i thor?


Jag valde att starta upp med samma kabelkonfiguration som tidigare för att lättare kunna göra en utvärdering.
Inför man två förändringar samtidigt så vet man inte vad som gör vad.

Slutsteget har nu blivit inkopplat till Thoren och resultatet var mycket positivt.
Nästa test blir att mata Thor med Brahma istället.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/09/22 :  22:05:56  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Aha.ja varför inte:)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/30 :  09:43:16  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Nu har jag spelat med Thoren inkopplad i olika konfigurationer under ett par veckor och det är dags att avlägga en slutrapport.

1:a intryck efter inkoppling:
Thor gör något med ljudet som inget annat filter/strömrenare eller kabel har gjort tidigare.
Nya glasögon är nog det närmsta jag kan jämföra med, vilken skärpa och vilken fantastisk rymd det blev.
Den ökade svärtan gör att detaljåtergivningen når en helt ny nivå.

Andra steget jag tog var att strömförsörja slutsteget via Thor.

Vid tidigare tester med strömrenare/filter har ljudet plattats till ordentligt så fort slutsteget blir inkopplat till dem.
Ingen av de testade apparaterna har tillfört så mycket positivt att det överväger det negativa.
Inga större förväntningar alltså.
Jag har lite svårt att hitta rätt ord för den här upplevelsen, men wow vilket disciplin det blev på placeringarna.
Den stora förvåningen är att basen påverkades så mycket, vilken pondus och vilken attack. Betydligt bättre än med slutsteget matat direkt från vägguttaget.

Tredje steget var att jag flyttade om kablarna så att Brahman kom först i kedjan (mellan vägguttag och Thor).
Skillnaden var inte så stor som förväntad, men visst är det skillnad. Det som påverkades mest var det lägsta registret, ännu lite mer tryck i baskaggen. Kanske är det den större arean i Brahma som gör det, den förser ju hela anläggningen med ström.

För att enkelt kontrollera vad Thor egentligen gör med ljudet så lånade jag en simpel "strömlist" med IEC-hane på ingången och ersatte Thor med denna.

Samtliga kablar på samma ställe. Brahman matar listen och Vishny till riaa, försteg och CD.
Det är tyvärr bara 1,5mm² kabel till listen, men jag hade inget annat att tillgå.

Upp till bevis: Gör Thor något ett 200:- grenuttag inte klarar av?

Ja, det gör den, ingen tvekan.
Jag tror inte att det hade blivit en större förbättring oavsett vad jag hade bytt ut i min anläggning, för samma peng som en begagnad Thor.

Med Thor händer det saker på ett plan där inget annat har påverkat på samma sätt tidigare, varken elektronik eller kablar.
Jag har väldigt svårt att sätta ord på vad som händer, det är mer en känsla av ett belåtet "hmmm" när man sitter där i soffan. En musikalisk, behaglig och innehållsrik ljudupplevelse som inspirerar till mer lyssning. Vad kan man mer begära?

Med grenuttaget inkopplat försvann den där extra dimensionen som jag börjat vänja mig vid. Det blir märkbart sämre skärpa, musiken känns nervös och stressad på något vis och dynamiken upplevs inte riktigt så explosiv längre.

Den slutliga testen var att ersätta ovan nämnda grenuttag med min gamla PS-Audio Quintet rakt av. Samma kabeluppsättning.
Det lät faktiskt riktigt bra, bättre än förväntat, men när jag skruvade upp volymen till något över medel så föll det ihop, då märktes en klar begränsning i dynamiken.
Ljudet blommar inte ut på samma sätt och det saknas en hel del "umpf".
I lugna partier saknar jag även den extra svärtan och precisionen i detaljernas konturer och placering som Thor ger.

Jag avslutade med att återställa anläggningen igen och med facit i hand, var den (Thor) värd sitt pris?

JA, jag är väldigt nöjd med vad den ger mig tillbaka, så här i efterhand ångrar jag att jag inte gjort det tidigare.
Någon har tidigare kallat NO Thor för beroendeframkallande, jag håller med i högsta grad.

Min gamla PS-Audio Quintet får nu ta ett steg tillbaka och tjänstgöra som strömleverantör åt skivspelaren, datorn, TV'n mm, förhoppningen är att den ska hindra dessa apparater att skicka störningar tillbaka på nätet. Den ligger på samma fas, men inte samma säkring som Thor'en.

Thor'en matas via en dedikerad 3x2,5mm² kabel, säkrad 16AT (smältsäkring) till ett dubbelt Furutech uttag.

Jag har sett bilder på hur en Thor ser ut på insidan och jag var väldigt skeptisk till det här inköpet. Förväntningarna var ganska låga men efter ha läst alla positiva ressensioner blev jag tillräckligt nyfiken för att köpa en när tillfället kom.

Slutsats:
Det blev mycket bättre än jag hade vågat hoppats på.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/09/30 :  10:15:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Intressant test och jag tvivlar inte alls på att det det är skillnad mellan de olika varianterna, men som elkraftingenjör är jag intresserad av att kunna förstå vad det är som bidrar till skillnaden.
Någon som kan förklara?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/09/30 :  16:17:59  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Härligt.
Tänk vad en till synes flummig grej kan göra för ljudet egentligen.
Nord ost är inte så dåligt som skeptikerna vill ha det till.
Stoppa in ett par qv2 också om du inte testat än. - de gör också märkliga,positiva upplevelser

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/09/30 :  16:37:52  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
men som elkraftingenjör är jag intresserad av att kunna förstå vad det är som bidrar till skillnaden.
Någon som kan förklara?

Ja tack!
Jag har jobbat med el i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv och jag vill också ha en förklaring.

quote:
Stoppa in ett par qv2 också om du inte testat än. - de gör också märkliga,positiva upplevelser

Matningen från centralen avslutas i ett dubbeluttag där jag bara använder det ena och jag jag en ledig utgång på Thor'en, var tror du det gör mest nytta?


Jag har läst om flera som fått ut ännu mer av sin Thor genom att byta fötter på den.
Nordost själva rekommenderar ett byte till sina Pulsar Points.

Någon som har några erfarenheter att bjuda på?


/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2013/09/30 :  18:38:32  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Sätt i vilket uttag som helst.funkar nog vilket som då inte thor filtrerar.Kanske 1 i varje?Jag använder 2 st och det förvånar mig inte om det blir fler framöver
Sort cones bc skulle jag tro funkar bra under. De i titan är ju så jäkla dyra.
Jag har bc under dacen och de funkar bra där.bör nog inte ha enklare än bc i alla fall.
Blir nog mer nord ost oavsett.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2013/10/18 :  16:14:38  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
Måste allt komma över o ta en kaffe snart igen, Tomas. Trevligt sist o nu är jag extremt nyfiken på hur det låter :)

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2013/10/18 :  22:12:19  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej Jonas.
Tack för senast, det var kul att lyssna på den nya vinylsvarven + riaa i din anläggning.
Du är välkommen på kaffe och lyssning när du vill.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2013/10/21 :  17:05:37  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
Tjo,

Låter bra det, hör av mig i veckan.

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2014/03/30 :  10:43:58  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Nu har jag tagit nästa steg, jag har bytt ut mina kära Carlsson OA52.2.

Vägen hit var inte självklar.
Ett antal krav och önskemål skulle i mesta möjliga mån tillfredsställas.
  • Högtalarna måste fungera placerade på en långvägg och baffeln får max vara 55 cm utanför väggen.
  • Jag är inte intresserad av att göra en total akustisk make-over i mitt rum, det finns ingen plats till stora absorbenter och/eller diffusorer utan att inkräkta på vardagslivet (småfix är OK).
  • Att använda signalmanipulerande kompensation (typ DSP) är helt uteslutet.
  • De bör vara någorlunda estetiskt tilltalande, d.v.s. inga bajamajastora skapelser och definitivt ingen PA-stapel.
  • Soundstage och perspektiv (3-D förmåga) är parametrar som är väldigt viktiga för mig. Jag är bortskämd med Carlsson's förmåga att leverera detta på ett förtrollande sätt och vill definitivt inte "byta ner mig".
  • Jag är ett detaljfreak och där gör jag absolut inget avkall från tidigare nivå.
  • Basen ska vara fast och realistisk, framför allt måste det gå att spela på låg volym. En högtalare som börjar låta vettigt först vid +100dB är inget för mig.
  • Diskanten får inte vara överdriven och sss-ig (det visade sig vara det svåraste kravet att uppfylla).
  • Mellanregistret ska vara rent, klart och sömlöst mot bas och diskant (väl integrerat).
  • Sist, men inte minst, det viktigaste. De måste kunna spela musik och det måste vara roligt att lyssna. Det är ju faktiskt det som är meningen.


På grund av den väggnära placeringen vet jag av erfarenhet att många högtalare kommer att "basa på sig". Placeringen gör också att många högtalare inte "släpper" riktigt, ljudet blir kvar i högtalaren och kommer inte ut i rummet. Det blir bara två högtalare som står där och väsnas, ingen holografisk presentation.

Den här ekvationen var inte lätt att lösa och i stort sett alla högtalare som var på besök åkte ut igen ganska snabbt. Det behövdes oftast inte många skivor för att avgöra ödet. I många fall var bristerna väldigt uppenbara.

Hur som helst lyckades jag hitta en högtalare som uppfyllde alla mina krav och önskemål, och det till en prislapp som var betydligt lägre än de flesta konkurrenters.

Det blev ett par Spendor D7 som fick äran att efterträda mina gamla Carlsson.



För er som inte känner till känner till Spendor så är det en Engelsk högtalartillverkare med anor sedan 1960-talet.
Model D7 är den senaste skapelsen (released 2013).

Det är en 2,5 vägs golvare med ett 18 cm baselement, ett 18 cm bas/mellanregister


och en 22 mm diskant.


Bakåtriktad port av "dubbel-venturi" typ???

Trots att porten sitter på baksidan är högtalarna väldigt okänsliga mot att placeras nära vägg.


Högtalarna har M8-spikes som standard,


men jag har ersatt dessa med SoundCare Superspikes tillsvidare för att lättare kunna flytta runt dem på parketten.


Framtiden får utvisa vilka "fötter" som ger bäst resultat. Troligtvis blir de någon typ av mjuka fötter. Jag gillar inte när golvet vibrerar och det "killar" i fötterna.

De är förhållandevis lättdrivna, (känsligheten är 90dB, 1W, 1m och impedansen är satt till 8 ohm) så jag slipper att byta slutsteg av den anledningen.





I ett annat rum och/eller med en annan anläggning hade det kanske blivit ett annorlunda resultat, men letar ni efter en förhållandevis liten och lättplacerad högtalare med stort ljud, då bör ni absolut prova Spendor D7.

Många "fel och brister" hos de övriga testobjekten kan säkert härledas till mitt lyssningsrum, men det är ju i detta rum de ska stå och spela.
Fungerar de inte här, så har jag ju ingen glädje av dem, oavsett hur bra de än spelar någon annanstans.

Det finns en hel del tester gjorda så jag behöver inte skriva någon recension. Här kommer några av dem:

HiFi Choice
Hi-Fi +
Audiofix
Whathifi
Hifi Critic

Jag är imponerad att det finns så mycket välljud att plocka ur en högtalare i den här storleken och till det priset, ett riktigt fynd.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/30 :  11:52:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser trevligt ut Tomas! Har följt dina eskapader på ett närliggande forum, och är imponerad av ditt metodiska arbete!
Men, att du skulle behöva byta slutsteg på grund av högtalarnas egenskaper har jag väldigt svårt att se framför mig?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2014/04/07 :  20:17:19  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
Se där ja! Tjusiga högtalare o ljudet är jag såklart nyfiken på;)

Mvh Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/01/01 :  11:13:38  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Varför inte börja det nya året med att göra en tillbakablick på det gångna hifi-året.

2014 började med ett högtalarbyte från Carlsson OA52.2 till Spendor D7 (se tidigare inlägg).
Högtalarna har verkligen "triggat" igång musiklyssningen och de svarade med råge upp till alla mina förväntningar.

Förutom detta byte är det väl inga större förändringar i huvudanläggningen, bara lite finjusteringar på strömförsörjningen, lite småpyssel med dator/DAC och avslutningsvis lite "heminredning".

Det har installerats en Qx2 mellan vägguttag och Thor



och det krävde ju ytterligare en strömkabel,



en NO Brahma fick det bli även där.

En fantastisk liten burk, den här Qx2:an. Det började som ett enkelt "vill du låna hem och testa" projekt, och det var bara att införskaffa en så snabbt som möjligt efter återlämnandet, saknaden var för stor. Man blir snabbt beroende.
Det är svårt att beskriva nyttan av den, men det känns som att allt blir bättre.
Jag är riktigt nyfiken på att testa en Qx4. Kan det bli ännu bättre?

Jag sitter i dagsläget oerhört nöjd med den befintliga anläggningen när det gäller analogavspelning, så den får nog stå kvar ett tag till.
Det är första gången som jag har lyckats matcha de ingående komponenterna i anläggningen så här pass bra under min 40-åriga hifi-resa.
Bra Hifi med mycket musikalitet, helt i min smak.

Under sensommaren var jag sjukskriven och hade inget roligt att göra, så jag gjorde ett tappert försök att få till ett mer levande och engagerande ljud från min dator/DAC-kombination, men jag gav upp. Hopplöst fall.

Det mesta av den utflykten kan ni läsa om här.
Tack för alla tips och all hjälp.

(en kort resumé så ni slipper att läsa ovan nämnda tråd)
Det lånades hem ett gäng DAC:ar i prisintervallet 15000-85000:- för test. Skillnad var det, konstigt vore det väl annars, men ingen av dem lyckades förmedla det som jag är ute efter. Det handlade mer om skillnader på renodlade hifi-parametrar än några revolutionerande förbättringar i önskad riktning. "not good enough"

Försöket resulterade ändå i en USB till AES/EBU-omvandlare,


en Gustard U10,
och att jag bytte operativsystem till Win7.

Båda insatserna gjorde faktiskt en liten men dock märkbar förbättring på ett antal hifi-parametrar, men lyckades tyvärr inte väcka liv i musiken.

Jag konstaterade besviket att källmaterialet (CD-utgåvorna) i allmänhet är för dåligt för att jag ska offra några vidare resurser (tid och pengar) på den digitala avspelningen.

Man verkar mixa/mastra en CD för att den ska fungera optimalt i radion, bilen och telefonen och så länge rippade filer och de streamade tjänsterna utgår från detta material blir resultatet därefter, oavsett format.

Jag må vara gnällig, men kan inte musiken engagera mig så att jag fortsätter att lyssna utan att jag börja pilla på telefonen i stället, eller börja bläddra i en tidning, då är det inget för mig.

Det är tur att utbudet av vinyl är så stort som det är, annars hade jag lagt ner den här hobbyn och börjat samla ölunderlägg, bygga plastmodeller eller knyppla istället.
Jag har nog aldrig köpt så många nya plattor (även en del begagnade) som under 2014 och jag hoppas att det dyker upp minst lika många intressanta nysläpp under 2015.


Vad ska jag göra nu då?
Är jag klar med min Hifi-resa?

Det finns nog inte så mycket kvar att göra åt apparaterna utan att börja om från början, men jag misstänker att ekonomin inte tillåter spel i en högre division. Nästa steg blev därför att försiktigt ta itu med lyssningsrummet.
Man hör ju ganska ofta röster som påstår att det är minst lika viktigt som resten av anläggningen.

Lyssningsrummet används även som vårt vardagsrum/TV-rum och som samlingsrum vid socialt umgänge. Varken jag eller frugan är intresserade av att förvandla det till något som liknar en inspelningsstudio.

Rummet har måtten 5,8x3,6 meter och högtalarna står på en långvägg.
Mitt emot soffan (mellan högtalarna) finns en dörr in till vårt sovrum och jag har länge märkt att det låter bättre om jag har den dörren öppen.

Jag tycker att det blir mer ordning och reda i ljudbilden med öppen dörr, så mitt primära mål var att uppnå samma resultat, fast med dörren stängd.

Den enklaste metoden testades först, nämligen absorbering.

Väggen bakom högtalarna är helt utesluten att ge sig på av olika (mest praktiska) själ, sidoväggarna är redan ockuperade så det fick bli väggen bakom soffan.
Två stycken 600x600, 100 mm tjock markisolering, provisoriskt klädda med lakansväv fick ersätta en befintlig och måttligt absorberande "väggmatta".


(bilden visar ursprungsläget med väggmattan)

Jag har läst att många avråder från att absorbera på väggen bakom lyssningsplats och nu förstår jag varför.

Total katastrof. Det dog fullständigt, helt oanvändbart i mitt rum.
Isoleringen flyttades runt lite i rummet till de positioner där det fanns en möjlighet att ha den men ingen förbättring från ursprunget, tvärt om, så den förpassades snabbt tillbaka till byggarbetsplatsen.

OK, då får jag väl testa med diffusorer istället, men nästan lika många avråder från att använda diffusorer på den platsen om man inte har en bra bit bakom sig till väggen.

Jag har läst så mycket jag har kunnat hitta på olika forum och det enda som jag har lärt mig är att nästan alla som har laborerat med rumsakustik har olika teorier om vad man ska göra, och vad som fungerar bäst.
Den eventuellt relevanta information som kanske finns där ute, drunknar i all "bullshit" och den blir närmast omöjligt att hitta.

En liten reflektion angående detta.

Jag tror inte det finns någon annan hobby som innehåller så många hemsnickrade teorier som just Hifi.
Detta gäller inom alla områden, inte bara akustik, men i synnerhet när det handlar om att tolka mätresultat.

Det värsta är att var och en av alla dessa självutnämnda experter eller "förstårsigpåarna" propsar på att just deras teori är den enda rätta och att de minsann kan detta bättre än alla andra.
De viftar med pekpinnen och "fnätter" andra på näsan både nu och då i sin iver att predika just sin övertygelse.
Ju mer vederhäftigt de kan presentera sin teori, desto fler anhängare får den. Det gränsar till politisk eller religiös fanatism ibland.
Jag tycker det är tråkigt att majoriteten av alla forum har en eller flera individer som beter sig på det viset. Det är sällan som någon sakkunnig orkar ta striden med dem nu för tiden.

Tillbaks på banan igen, ursäkta utsvävningen.


Ingen som helst nytta av alla timmar vid skärmen alltså. Det är bara att börja testa och bilda sig en egen uppfattning, som vanligt.

Jag har blivit väldigt försiktig med att dra allt för stora slutsatser av mina "små experiment" eftersom de bara gäller i just den aktuella testsituationen. Mina slutsatser behåller jag därför för mig själv, men jag kan ju ändå försöka beskriva de upplevda resultaten.

Tre stycken Svanå Vingar i papper inhandlades.

Efter några dagars montagearbete (mest limning)


var samtliga diffusorer klara.

De radades upp på väggen bakom soffan och det var dags för provlyssning.


Att de gör skillnad är det ingen tvekan om, men blev resultatet som jag hade förväntat mig?
Svar: Nej, definitivt inte.

Första känslan var att ta bort dem omedelbart, det var mycket bättre innan, men när min tröga lilla hjärna hade fått en liten stunds tillvänjning så började jag kunna sortera ut vad som hade hänt.
Det var flera saker som påverkats.

För det första hade jag varit tvungen att flytta fram soffan 80-90 mm för att få plats med diffusorerna, så högtalarna stod nu för brett isär.
När detta lilla problem hade åtgärdats och fokus blev återställt var det dags för fortsatt utvärdering.

Nästa sak som både jag och frugan uppmärksammade var att det spelar betydligt högre än tidigare.

Fram med testskivan och dB-mätaren.


1:a spåret, 1000Hz, volym 30 på försteget har tidigare genererat 82,0 dB. Nu var det 82,5 dB.
Mätpositionen är visserligen framflyttad med 80-90 mm (soffans förflyttning) och det kanske kan generera den marginella höjningen, men upplevelsen säger något helt annat. Det känns mycket högre än så.

Om jag sänker volymen så att jag subjektivt upplever samma ljudstyrka som innan och gör en ny dB-mätning blir resultatet 78,4dB, en sänkning på 4 dB.
Jag har mina teorier om varför, men de är väldigt löst grundade, så de behåller jag för mig själv.

Om någon vet, eller sitter på en egen teori om hur det kan komma sig, så presentera gärna den. Jag är nyfiken.


Jag fick också en känsla av att ljudbilden hade krympt något på djupet men jag konstaterade ganska snabbt att den bara hade tagit ett steg tillbaka. Ljudbilden var betydligt stabilare, hade högre upplösning och djupledsplaceringen var i stort sett oberoende av vilken volym jag spelade på.
Tidigare kröp ljudbilden längre fram ju högre jag spelade, det fenomenet har bara en marginell effekt kvar idag, nästan försumbar.

Det blev ett antal förändringar som jag upplever som klara förbättringar, men priset är en något ökad hårdhet som jag inte riktigt uppskattar.

Det är för tidigt att säga om diffusorerna kommer att få stanna kvar, visst gör de skillnad på ljudet men jag måste plocka bort dem och provlyssna innan jag fäller avgörandet. Alla förändringar är inte av godo.

Jag har fortfarande inte vant mig vid förändringen, ibland tycker jag att det låter mycket bättre, men det finns tillfällen då jag saknar den gamla presentationen.
Den var mjukare och lite mer förlåtande innan diffusorerna kom på plats. Ljudbilden var på någotvis mer effektfull innan och det gav en extra dimension på viss musik, men samtidigt inser jag att om man har gått omkring i hela livet med solglasögon på sig så upplever man nog verkligheten ganska konstig när man tar av sig dem.

Jag har spelat i detta rum i 25 år, så det kan vara svårt att acceptera en så påtaglig och oväntad förändring rakt av.

I det stora hela så uppnådde jag min intention att få det att låta likadant med sovrumsdörren stängd, skillnaden är mycket mindre, men stänger jag dörren så blir basen lite bummlig och tappar skärpan i 50 Hz området. Något som inte störde mig tidigare.

Det krävs antagligen en större basabsorbent än det gjutrör som redan bor bakom soffan.
En skräddarsydd låda som använder sig av all tillgänglig volym bakom soffan känns som det enda tillgängliga alternativet i så fall.

Det ska bli spännande att se vad 2015 kommer att innebära för min Hifi-hobby, blir det ytterligare ett steg i akustikfixet, börjar jag snegla på nya apparater/högtalare/kablar igen, eller blir det ett tillbakalutat musiklyssningsår. Vi får se.



/Tomas
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000