HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkort.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2011/07/15 :  11:14:02  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hur står sig ett Asus Xonar Essence STX ljudkort mot dem bästa, typ LYNX?
Är ju ett helt annat pris vi pratar om, runt 1500:-

mvh

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/15 :  12:30:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Pratade just med Preben, som testat Asus Xonar AV Deluxe 1.3 och jämfört
med Lynx Two-B och Asuskortet fick tydligen riktigt ordentligt med stryk.
Asus var dock bättre än Creative X-Fi-nånting och M-Audio-nånting.
Skillnaden ligger tydligen i tysthet, lågt brus, och därmed i dynamisk förmåga.

Preben har både Asus och Lynx installerat i samma dator så en shoot-out kan ordnas om intresse finns.

Det finns ju förresten ett Lynx L22 på annons under säljes här på forumet. Intressant om du klarar dig med två kanaler.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/15 12:37:48
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2011/07/25 :  21:03:46  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag slog till på ett Asus Xonar Essence STX.

Oj det var stor skillnad från Creative Audigy.

Kanske ska ge datorn en chans i huvudsystemet.
Just nu lyssnar jag i ett par Sennheiser hd 600 lurar och det låter förträffligt bra.

Kör med J River Mediacenter och XMPLAYER. Vet faktiskt inte vilken av dom som är bäst.
Tycker nog en aning bättre om XMPLAYER. Men J River är klart bäst att pyssla med.

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/26 :  08:28:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På J.River MC:

Se till att du kryssar i "Play files from memory instead of disk"
och välj även ASIO som utgång.

Senaste versionen skall visst klara Blueray, jag funderar på att uppgradera.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2011/07/26 :  08:56:24  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Mm gjorde en del skillnad.

Dem andra förstår inte vad dem missar när dem håller på med sina Squeezboxar och allt vad det heter.

Mvh

Edited by - Leif B on 2011/07/26 08:56:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/26 :  15:23:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Dem andra förstår inte vad dem missar när dem håller på med sina Squeezboxar och allt vad det heter.

EXAKT! Det är svårt att få över budskapet dock. Folk tror fortfarande att en dator är en dålig miljö för ljudsignalen, kanske tror de på tomtar och troll också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2011/07/26 :  21:52:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
när dem håller på med sina Squeezboxar och allt vad det heter.

Håller på och håller på...
Hur får man ut Spdif på bästa sätt ur en laptop då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/07/26 :  22:29:41  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Vad jag har förstått efter att ha tittat på andra (dator-) forum så är det stor skillnad mellan Asus-korten, Xonar Essence STX skall vara klart bäst för 2-kanal och hörlurar jämför de andra som mer är inriktade på multikanal.

Får ta o kolla in ditt system Bernt om det nu blir ett besök där.

Hur är det annars med datorn i övrigt? Skulle vara väldigt lockande m en dator helt utan rörliga delar dvs passiv kylning och SSD.
Finns små billiga itx el micro-atx med digitala utgångar. Med Asio borde det väl kunna komma en oförstörd digital signal ut?
Blir mkt musik och en bra SSD till priset av ett Lynx!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8258 Posts

Posted - 2011/07/27 :  00:22:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Hur får man ut Spdif på bästa sätt ur en laptop då?

Min laptop har inbyggd Spdif ut,det ska testas vid tillfälle..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/07/27 00:23:49
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2011/07/27 :  08:58:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har testat olika lösningar för att få ut spdif å den som jag fick ut direkt från min stationära med Gigabyte moderkort var klart sämst.
USB-sppdif omvandlare är bättre, jag har en billig kina burk.
M-audio audiophile 24/96 å spdif ut funkar bra.
Firewire till en TC Electronics Konnekt6 låter bäst.

Nu kör jag med Lynx L22 å det piskar alla dessa lösningar med analog ut.

Ska man köra ljudet från laptop så rekomenderar jag ett separat ljudkort med USB in eller Firewire in.

Jag är sugen på att prova nån av dessa till nån av mina dac'ar;
http://www.head-fi.org/forum/thread/549180/edel-usb-to-i2s-spdif-usb-audio-class-2-transport-card

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/07/27 :  10:00:54  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Då innebär det att i princip alla ljudkorten även förvränger signalen innan de skickar ut den digitalt?

Annars hadde det ju gått att få en smutt liten billig HTPC med en sådan här; http://www.inet.se/artikel/1902071/zotac-nm10-f-e-wifi tillsammans med en SSD och att den då är väldigt tyst.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2011/07/27 :  10:11:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det är inga jätte skillnader mellan dom olika spdif alternativen som jag har provat men det är dock skillnad.


/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/27 :  10:44:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hur är det annars med datorn i övrigt? Skulle vara väldigt lockande m en dator helt utan rörliga delar dvs passiv kylning och SSD.
Precis vad jag har. Inga fläktar nånstans och systemet på SSD.
Nu lagrar jag iofs av praktiska skäl musiken på vanlig hårddisk i burken, men det stör inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/05 :  23:51:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
då jag är rätt kass på det här med ljudkort så frågar jag här:
Kan jag använda ett lynx TWO B istället för mitt bioförsteg så länge jag bara använder datorn som källa?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/06 :  00:08:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/06 :  00:14:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nu är jag sugen.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/06 :  00:20:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Och det blir inga problem med senaste ljudformaten typ DTS HD MASTER?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/06 :  10:07:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har jag inte uppkopplat mer än två högtalare men om jag lägger i Avatar på Blueray så väljer J.River Mediacenter default att spela sex kanaler ut.
Kollar jag sedan vad som kommer ut i Lynx mixermjukvara så har jag signal på alla sex kanalerna och frekvensen lade sig på 48kHz.

Så det verkar funka, frågan är ifall det är DTS HD. Det vet jag inte hur man kollar. J.River hoppar över alla menyer och går rätt på filmen, antagligen kan man välja hur den ska göra nånstans.

Provade sedan att spela upp i Power DVD 9. Där kunde man välja DTS HD i menyn men när jag kollade i Lynx Mixer så kommerdet ändå bara två kanaler i 44kHz.

Jag är inte nån fena på filmspelning, jag väljer två kanaler ut i J.River så löser den det här för mig. Då blir det 48kHz ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/08/06 :  22:54:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har en lösning på att få iordning HD MA och trueHD. Koda om dom till flac och lägg in allt i en container typ mkv :)
Iof förlorar du menyerna då och det behöver lagras på datorn/server.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/07 :  12:24:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Låter omständigt.
Är det nåt annat som blir knas tro?
Och sen är man väl hänvisad till datorn som enda källa på gott och ont?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  12:46:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Knas... Men J.River gör det ju klockrent! Kortet klarar sex kanaler med 24bit 196kHz så det ska ju inte vara problemet - om det är nåt problem vill säga. Det kanske bara är 48kHz på Avatarskivan?

Power DVD 9 gjorde inte rätt däremot.

Ska se om jag har nån annan skiva att prova med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  13:40:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Provade med en blueray med Queen, där står DTS HD 24/96 på den och jag får bara ut 48kHz i J.River MC.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/07 :  14:18:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
trist men jag är ändå ruggigt nyfiken på HUR bra ljudet är.
Kör du med originalkablar till ljudkortet?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/07 :  16:26:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Skulle vara riktigt bra om det funkade (låter minst lika bra som idag) och jag fick 2 apparater mindre (bio-försteg och dac)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/08/07 :  18:47:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Att beskriva hur bra ljudet är är ju inte så lätt men det är det bästa jag haft i alla fall.
Originalkablar kör jag ju inte med utan det är customtillverkat kablage. Gissa fabrikatet...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/08/07 :  19:17:02  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Men volymen i Lynx-kortet är försämrande eller?
Jag kan köpa ett Lynx TWO-B för 6000:- och sälja reciever och dac för närmare 20000:- och då har jag inte ens räknat kablar och m2tech-adaptern.

Finns förövrigt ett L-22 + AES-kort för 3800:-
Men det viktigaste för mig är ljudet men att få pengar och hyllplats är ju inte heller fel.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/08/07 19:19:17
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000