HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HFX RipNAS Solid E Musik-Server 2TB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/15 :  20:11:27  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply

Någon som känner till dessa? Råd och tips välkomna.

http://www.hfx.at/index.php?option=com_content&view=article&id=254&Itemid=127

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/18 :  20:54:10  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Spontant känns det dyrt och lätt onödigt. Men har man noll koll på datorer så är det kanske en bra idé att köpa färdigt system.
Just de där har ju funnits med ett bra tag (relativt) vilket kan betyda två saker i datorvärlden.
1. Alla barnsjukdomar är borta.
2. Utdaterat system.

Varför har du spanat in just dessa system?
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:08:36  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jag spanade egentligen efter ett (tyst) chassi för HTPC /musikspelare med ett ljudkort och lagring/rippning. Då stötte jag på HFX -chassi som förslag och sökte på nätet och då stötte jag på dessa. Är ju inte så hajj på detta så det lockade med ett färdigt paket

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/18 :  21:34:45  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Hur menar du med ljudkort för lagring rippning?
Ljudkortet behövs endast om du vill spela upp musik.

Hade du tänkt använda servern för uppspelning av musik också?
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:07:25  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
OK jag menade som en musikspelare: rippa, lagra, spela. Ett Lynx-kort var i tanke i ett HFX -chassi alternativt annat ljudlöst chassi till detta + nödvändig utrustning för detta.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:28:31  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kan du bygga själv? Streacom verkar ha schyssta lådor som är passiva.
Här kan du läsa lite: http://www.computeraudiophile.com/content/497-computer-audiophile-pocket-server-c-p-s-v3-zuma/

Jag hade dock valt en Intel core i3 3225-processor. Mycket låg värmeutveckling samt senaste grafikdelen vilket ger att du kan köra datorn som htpc och inte bara för ljud.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:37:17  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Gällande Streacom-chassi med kylflänsar på sidorna som kopplas ihop med CPU genom heatpipes, blir inte CPU'n utsatt för risk för ESD?
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:42:21  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Bra fråga men troligtvis inte eftersom det borde betyda självutrensing för en sådan tillverkare.
CPU'n och kylaren är ju inte i direktkontakt heller. Kylpasta ligger mellan.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/19 :  03:08:09  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Jo Streacom är ju ganska snygga, finns ju lite olika modeller.
http://www.streacom.com/products/fc10-fanless-chassis/

Hm..nja jag vet inte om jag vill ge mig på att bygga själv. Men det är kanske inte så komplicerat?

Edited by - mabron on 2013/04/19 05:59:37
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2013/04/19 :  09:03:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag byggde min senaste HTPC i ett hd-plex chassi. http://www.hd-plex.com/hdplex-h3.sodd-fanless-computer-case.html En liten tillverkare så man fick ha tålamod med själva beställningen.

Intel i3-3220T CPU, ASUS P8H77-I moderkort osv. Blev riktigt bra.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2013/04/19 :  11:08:18  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Johan: Ja, kanske är kylpastan den som avskiljer cpu med flänsarna. För annars borde det bli som du skrev, att folks byggen med Streacom går sönder hela tiden.

Mabron: Det är både roligt och lärorikt att bygga ihop en dator och internet är fullt av tips på hur man lyckas och inte. :-)
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/19 :  16:43:25  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Bosse : Den såg ju riktigt trevlig ut. Vad slutade kalaset på c:a?

eller denna:
http://www.hd-plex.com/hdplex-h10-series/

David: jo det är det ju tycker bara det brukar vara "pilligt" och trångt när man skall ha med sådant att göra. Men visst är det kul med saker man själv åstadkommit.

Edited by - mabron on 2013/04/19 16:46:04
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2013/04/21 :  00:19:19  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Inkl 8GB internminne, 120GB SSD och bluraybrännare och lite annat smått blev det 6500kr. Byggde en nästan likadan till svärfar sen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/21 :  17:32:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
OMG :)
Vilken snygg låda.. en sån ska jag ha så snart de finns på lager igen. Tack för tipset!!
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/22 :  19:47:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Bosse ... hur seriöst företag är det där egentligen? Hade du några problem?
När jag tittar på h10.odd exempelvis så står det att den är slut i lager, att den finns i lager och att den förväntas dyka upp i mars.. på samma sida!! Det är ju rätt dåligt med tanke på att de inte har så jättemånga artiklar att hålla koll på. Står också att de svarar på 12 timmar. Det gör de inte heller.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/22 :  19:58:07  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Eftersom jag är lite rädd för att bygga själv letade jag på nätet och fann detta företag och förslag:

http://shop.compless.com/?p=utforska&artid=68268&sortera=1

Sedan kan man ju ändra efter eget huvud, om man nu har något
Eftersom jag har noll koll på vad sakerna som är i har för egenskaper/skillnader är jag tacksam för råd med mottot: Jag betalar gärna men inte för något som är "overkill" i sammanhanget tex varför skall jag ha en processor som kostar 1000:- mer , Intel I5/ I3. Vilka hårddiskar skall man ha för lagring (tysta/kvalité osv)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2013/04/22 :  21:43:25  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Johan: Det är ett seriöst företag, svarar snabbt på email och allt. Men det verkar mest vara en person som gör det mesta i Usa, sen beställer dom materialet från Kina eller nått. Så jag tror att den snubben (Larry) har lite mycket att göra. Ivf, jag har handlat 2ggr hos honom och det har funkat bra. Den senaste gången fattades en sata->slim sata kabel men jag vet egentligen inte om den ska vara med så jag orkade inte bråka om den. Den första gången var det en sån kabel med dock. Slutresultatet är värt att vänta på och nått litet fel kan jag leva med då. Mysko att han inte svarat dig på 12h, mig har han alltid svarat rätt snabbt. Sen får dom väl sova ibland oxå..

mabron: Jag tyckte den var lite dyr för innehållet. Men jag håller med om hd-plex chassit. Har man inte byggt nån dator innan så är det nog inte den första man ska prova på. Det pilligaste är iofs inte chassit utan intels nya cpu som har ömtåliga ben. När den väl är på plats så är heatpipes'n inte så svåra att få på. Cpu'n är iofs så svår heller, men går det fel så är det kört typ. Ska du bara spela upp ljud så kunde du köpt min gamla htpc för en bråkdel.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2013/04/22 :  22:02:50  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Bosse: vad är det för något du har? du kan ju Pm:a
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/22 :  22:18:32  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Bosse, jo man har ju lite för bråttom i dag. :)
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/24 :  19:17:02  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Bosse, nu får jag mailer deamon-svar på mail från hdplex.. e-postadressen finns ej.
Det verkar som att företaget är på dekis.. bara gammal info och mailadresser som inte finns.
Synd!
Hoppas de får fart på verksamheten.. tills vidare letar jag efter annat chassie.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/24 :  19:42:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Streacom F5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762704

Det enda HTPC chassi jag skulle kunna tänka mig idag....
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2013/04/24 :  21:38:24  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Synd bara att klappträna på Streacom fortfarande inte fattat var knappen på alla CD/DVD/BD sitter...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/04/25 :  06:54:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Man får väl köpa deras egen bluray, den borde väl vara kompatibel? (Egen o egen, antar att den är "branded")

Snyggt är det i alla fall, även om HD Plex'en som nämns idigare också såg välgjord ut.
VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/25 :  14:44:00  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
AlfaGTV, Streacom hade jag siktet inställt på tidigare men varför inte FC10? Något högre men med bättre kylningsförmåga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000