HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Trött på non-stick pannor!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/24 :  10:23:42  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Hejsan Hoppsan!

Nu är jag trött på non-stick... pannor, att byta ut dom dvs.

Trots att vi är försiktiga, inte använder för hög värme, inte repar osv, så håller de inte mer än 1-2 år Vi har provat allt från 199-1299 kronors pannor.

Nu vill jag ha en panna (inte non-stick)som håller 10-20 år istället. Inte gjutjärn för det har vi ett antal som är bra men en som är smidd. Jag har sett en som kan vara av den typ jag är ute efter!?!
På manufactum, http://www.manufactum.com/Produkt/193569/1401077/Forged-Iron-Frying-Pan.html

Det är roligare att köpa lokalt. Någon som har en bra panna att rekomendera?

Tack och Tjo!
M

Edit: Stavning + förtydligande

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2011/07/24 20:08:22

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/07/24 :  16:02:34  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Jag kör med sama panna jag fick av päronen (bra begagnad redan då) när jag flyttade hemifrån för ca 7årsedan, den hade några år på nacken redan då, men säljs än idag. Grym panna som jag ännu inte planerar att göra mig av med
http://gastrolux.dk/product/433/gastrolux-stegepande-132
(Tips: http://translate.google.se )

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4233 Posts

Posted - 2011/07/24 :  16:48:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ikeas +365 panna är helt okey
Håller ifs 1-2 år den också (beroende på hur mycket pankaka man gör)
Men kostar inte så många kronor
Allt annat jag provat slår sig och är oanvändbara
Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/07/24 :  17:22:42  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag har en sån här:
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=561032

Mkt nöjd :)

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2011/07/24 17:23:38
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2011/07/24 :  18:21:26  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
mace: Hade samma erfarenheter som du. Allt slår sig oavsett prisklass!

Kör nu gjutjärn och allt funkar hur bra som helst.

drkim: Den såg ju intressant ut. Svårare att laga mat? Verkar vara rätt tunt gods - funkar det lika bra ändå. Risk att bränna vid?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2011/07/24 :  19:57:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tyvärr är jag inte rätt person att fråga för jag använder bara gjutjärns panna men någonstans har jag även ett non-stick som aldrig är använt.

Den pannan du länkade till gav mig ett habegär får se om man köper en sådan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2011/07/24 :  20:21:01  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Vad menar ni med att den "slår" sig (nej jag är ingen storkock) är det att den inte längre förblir plan undertill, och ligger ojämt på plattan/hällen? Det gäller iallafall inte med min gastrolux

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/24 :  21:12:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Vi har slängt allt vad teflon non-stick osv heter.

Rostfritt, gjutjärn är det som gäller hemma hos oss.

Men ska i sanningens namn säga att om man "diskar" en
gjutjärns stekpanna för noga. Släpper inte den första
pannkakan ut får skrapas ur.

Varmt vatten och en borste (inget diskmedel) och diska
för hand.

Steker man salt sill blir man tvingad att använda diskmedel.
Annars kan man rå-steka potatis så blir pannan ren. Och
potatisen smakar "variehanda".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/24 :  21:14:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Steka prinskorv är toppen för en gjutjärnare enl. Skultuna.. och mig

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2011/07/24 :  22:37:02  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Gubben: Exakt! För gjutjärn är det försiktig diskning som gäller och för teflon/non-stick är det bort med alla fettrester - hårdkörning med diskmedel som gäller.

Riktiga omelettpannor (oftast gjutjärn) ska knappt diskas med mer än vatten sen få lite olja på sig som man fördelar med rent papper och samtidigt saltar man i pannan för att inte bakterier ska växa. Då håller sig pannan genomfet och fin! :)
OK, det tar emot att ställa in en sån panna men man behöver inte ta mycket olja alls.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2011/07/25 :  15:43:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Steker man salt sill blir man tvingad att använda diskmedel.
Annars kan man rå-steka potatis så blir pannan ren. Och
potatisen smakar "variehanda".

Jag använder lite krossad tomat/sås efter att jag har stekt sill eller annan fisk som sätter smak på järnet, funkar bra.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/25 :  16:59:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
.....lite krossad tomat/sås.........

Det måste jag testa också!

I lumpen gjorde vi rent stekordet med grovt salt och stålborste.
Men det var mycket sällan.

Pannkaka stekte vi varje torsdag,......aldrig några problem med
att dom "satt fast i botten".
Rengöringen tror jag är "A och O" för ett lyckat stekresultat.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/07/25 :  17:23:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Krossade tomater är skitbra att få bort kalkbeläggningar i kastruller upptäckte jag för några år sedan. Om man låter dem stå och småkoka ett tag så tar det bort beläggningen.

Vad ni gör med stekpannorna för att få dem att slå sig begriper jag inte. Hettar ni upp dem och häller isvatten i dem sedan?
Att billiga stansade pannor slår sig har jag varit med om, men bättre brukar klara sig. Det är ju knappast så att beläggningen gör att pannan slår sig utan materialet den sitter på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/25 :  18:53:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Vad ni gör med stekpannorna för att få dem att slå sig begriper jag inte.

Det jag varit med om är att en stekpanna är plan så länge
den samma temp överallt.
Men om sargen är sval och botten het, utvidgar sig botten mer
än sargen och pannan bucklar upp så att matoljan rinner från
mitten och ut mot sidan. (Kina tillverkad)
Ska sägas att stekpannan var "lätt" och tunnbottnad.

Men en "redig" småländsk stekpanna......det är grejer de!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/07/25 :  19:45:45  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Man får nog se teflonpannan som en förbrukningsvara, helt enkelt, samt undvika de billigaste ... Även beläggningen tar stryk med tiden. Dock tycker jag 1-2 år låter lite väl kort, i alla fall för en kvalitetspanna. För vissa saker är ju teflonpannan överlägsen gjutjärnspannan, tyvärr.

Här är ett test DN gjorde på pannor http://www.dn.se/Documents/stekpannor-2.pdf

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/07/26 :  11:36:43  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Min TEFAL-panna, Jamie Oliver edition, är två år och är fortfarande nästan i nyskick och den används ca 2ggr/vecka.

Hur hanterar du pannan i övrigt, med diskning och så?
Jag låter alltid pannan svalna innan jag diskar den, beläggningen tar stryk av hastiga temperaturförändringar. Jag värmer oftast upp pannan på 4an typ 5 minuter innan jag drar på 6an för att ta upp den till stektemp.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2011/07/26 :  12:21:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Jag har en TVS titan stekpanna med tjock botten som används till allt utom kött. Den är flitigt använd under minst 6 år o beläggningen är fortfarande frisk och botten är flat. I övrigt är det gjutjärn som gäller. http://www.tvs-spa.it/en/services/help/about-covering.jsp
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/07/27 :  08:53:25  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
drkim: Den såg ju intressant ut. Svårare att laga mat? Verkar vara rätt tunt gods - funkar det lika bra ändå. Risk att bränna vid?

Roq: Den är lite svår innan den blivit riktigt instekt, men slutresultatet är mycket likt ett stekbord, visst man behöver olja eller smör för att få bra resultat, men då blir det riktigt bra resultat oxå, denna typ av pannor brukar användas i restaurangkök, bra även att kunna köra in hela pannan i ungnen vid behov. Upplever den inte alls tunn, den har duktigt med tyngd och en mkt trevlig värmespridning.

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/07/27 :  10:20:01  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Själv frågade jag runt bland lite kockvänner och det visade sig att det bara fanns en väg att gå...

http://www.lecreuset.se/Sortiment/Toughened-Aluminium/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/27 :  12:19:34  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
drkim är inne på mitt spår

I LIKE!!

quote:
Jag har en sån här:
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=561032

Mkt nöjd :)

M

Mr 500!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/07/28 :  17:48:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Kul - hoppas du köper och blir nöjd

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2011/07/30 :  12:15:06  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Använder Hackman Matador med kerambeläggning, har dock inte haft den så lång tid, men överlag positiv än så länge.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/30 :  13:26:07  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
spara kvittot Nagra... det är just den jag går igenom som

M

Mr 500!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2011/07/31 :  00:23:21  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Vart sugen på de Buyer pannan faktiskt
Annars är mitt problem botten på pannorna, blir svarta fläckar för jämnan.
Även min Le creuset med emalj har svarta fläckar

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2011/08/07 :  02:26:19  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Håller med rubriken...
Testat olika, billiga som dyra. Just nu är det IKEA:s +365.
Det som stör mig... är att man måste bry sig om dom... inte för hett, inte för snabba temperaturväxlingar, inte vassa verktyg, inte.... osv.
Sitter just nu i min sommarstuga och har här enbart använt mina bortgångna morföräldrars gjutjärnspannor. De är INTE nya pannor... från början fanns här enbart vedspis (stugan är snart 100år) sedan gasol och nu el. Pannan består. Enkel att rengöra. Behåller värmen bra. Kalasbra resultat. Går att slå i spik med. (Användandet ersätter dessutom hantlar).
Vedspisen finns kvar förresten... en härlig utmaning att laga mat på och baka i
Hemma har jag en gammal Hultafors gjutjärnspanna och det är dags att placera den längst fram igen och förpassa mirakelmumbojambobehandlade pannor längre bak i skåpet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/08/07 :  14:23:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Efter att som fler i denna tråd ha försökt med olika "mirakelmumbojambobehandlade" pannor är det enbart en grillpanna av dessa som används fortfarande. Annars är det gjutjärnspannor från olika generationer som gäller.

På landet har vi faktiskt en tefalpanna som inköptes för nästan inga pengar alls vid ett besök på MediaMarkt. Den använder vi enbart till att steka ägg och omelett i. Annars är det gjutjärn där med.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000