HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Centerombyggnad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/05 :  15:55:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu när rörmonoblocken är borta ser det konstigt ut med den här centern. Den låter bra men ser sämre ut.



Alltså blev det till att införskaffa en ny. Valet föll på en begagnad Heco Metas Center 2. 4 Ohm, 90 dB och 34 - 42000 hz. Men den passar inte in färgmässigt. Alltså får det bli en ny låda.


Mera bilder åt folket

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/05 :  16:41:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Front och baksidevy.




Dags att dissekera. Ut med elementen. Satt snyggt med rostfria torx.
Tätningen var ett tunnt gummiskikt på flänsens baksida. Basporten var helt utan tätning.


Man kan biampa och dämpa diskanten 2 db om så önskas.



Ett litet gulligt filter.



Lådan är byggd av 18 mm MDF och helt utan stagning. Dämpmaterialet låg bara mot lådan. Tomt mitti.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/07 :  10:59:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Enda anledningen till denna tråd är att jag tyckte det var så tomt på byggen här att detta kunde fylla tomrummet lite. Inga beräkningar eller simmar. Bara ny låda och sen lite mätningar för att kolla hur mycket fyllning som behövs.

Bitarna färdigsågade. Lägger in ett stag i alla fall.



Först monteras bakstycket och staget.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/09/07 :  12:05:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Blir det exakt samma volym på den nya lådan? Ska bli intressant isf att se hur mycket stagningen påverkar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/07 :  12:31:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det kan skilja nån deciliter då jag inte vinklar sidostyckena som på orginalet.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/07 :  21:10:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Alltid kul med dina bildreportage! Är den långa spolen luftlindad eller på kärna? Du kanske skulle passa på att byta ut elektrolyterna till plastfilm på en gång också...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/07 :  22:04:04  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Den långa spolen är med kärna och helt omärkt. Limmad son f-n till plattan så den får nog vara. Har inget instrument att mäta den med heller.
Tror du verkligen att det byte av kondingar skulle göra nån märkbar skillnad. Hur? kan ju inte skillnaden mellan olika kondingar

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/07 :  22:11:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så var bottenplattan fästes på förmiddan. Regndag nämnligen. Fronten urfräst. Diskanthålet vart lite för stort men det får va. Det blir ingen närbild på det



Inget bra på TV så ett sidostycke åkte dit nu ikväll. 50 kg vikt är väl bra press på en 17,5 x 27 cm bit? Har nämnligen inte tillräckligt långa tvingar så skivstången fick plundras lite.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2011/09/08 :  09:16:45  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Jag skulle absolut rekommendera att byta kondingen till diskanten, gärna av högre kvalitet, tex. Mundorf. Har goda erfarenheter av det, ger friskare och öppnare ljudbild.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/08 :  10:17:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Dämpmaterialet låg bara mot lådan. Tomt mitti.

På basreflex är det nog så det skall vara tror jag.

Det finns mycket att vinna på kondingar. Svalander säljer mina favoriter - Jensen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/08 :  13:54:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ok gott folk. Jag böjer mig för era kunskaper Ska beställa nya kondingar och först testa dem i gamla lådan för att se om det blir ett mätbart resultat i amatörprogrammet HOLMimpulse.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/08 :  14:59:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Mätte upp Heco i originalversion.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/08 :  16:45:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bernt, Harry Boy har inte gynnat mig så det får bli en budgetvariant här. Standard Janzen eller SCR från ELFA. Kollade lite på sajter i Europa. Bra priser men horribla fraktkostnader.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8272 Posts

Posted - 2011/09/08 :  17:00:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kolla på http://www.europe-audio.com/intro.asp? tog 44:- frakt på 2 st


Jantzen Silver Z-cap 6.8 uF 800V 2%

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/08 :  17:07:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jodå Ryssen, det låter väl bra men priset på kondingarna låg i stratosfären för mig.
Jag gick in på Astos shop istället och tog följande.


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/08 17:20:08
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/08 :  21:13:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
På basreflex är det nog så det skall vara tror jag.


Men forumets HFLS-1 är ju basreflex med fyllning?. Får väl testa mig fram!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/11 :  18:12:08  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det får bli en ny front. Skulle bittert få ångra mig om jag monterade detta elände.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2011/09/11 :  19:03:50  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Surt!
Kan du inte klippa till ex. en svart filtremsa att "dreva" med runtom annars?

Lite synd att skrota. -Men ibland tar man hellre tiden och gör en ny, bara för att...

Ett litet tips i mörkret.

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/11 :  19:39:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Gillar inte att fuska till det så nu ska jag dessutom göra en ny bättre rigg till fräsen. När jag provfräste blev det bra men sen glappade nog skruvningen när jag körde det riktiga hålet med större radie som följd. Småhål är alltid svåra att få till bra.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/12 :  18:38:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Yesss, fick till ett tajt hål som diskanten får pressas ner i.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/13 :  16:30:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fixade basreflexhålet med försänkning. Filtermojen får monteras på utsidan, alltså utan försänkning. Vågar inte ens testa försänkning

Hittade lite överblivet material i en byrå i källaren. Bitumen från Biltema räckte precis för de stora ytorna.



Och "äggskum" sattes in med dubbelhäftande tejp på "tjäran". Får väl experimentera lite sen med fyllning och se om det behövs.



Imorn ska fronten monteras om vädret tillåter, alltså regn helst

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/13 16:33:38
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/13 :  20:18:40  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Äh, hade tråkigt så jag gick ner i källaren och monterade fronten.



Så det får gärna bli uppehåll imorn när excenterslipen ska få bekänna färg. Har lämnat god slipmån, speciellt på fronten så det lär ta sin tid. Kanske får börja med bandslipen för grovjobbet.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/13 :  21:53:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ska du inte kullagerkantfräsa istället? Annars ser det riktigt bra ut
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/13 :  23:18:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Visst ska det rundas av i samma stil som Fforsmanbyggena men först måste man ju ha raka släta ytor att jobba med så det tar ett tag innan dammet lagt sig i Horlatrakten.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/14 :  20:01:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Då har slipdammet blåst ostvart och lådan oljats med Timberexolja. De exclusiva 4,8 x 32mm fötterna är perfekt avstämda på Biltema för att eliminera ev resonanser i hyllan

Nu väntar jag på de nya kondingarna så att jag kan göra en ny mätning på gamla lådan och sen flytta över rubbet till den nya.




Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2011/09/14 :  20:27:21  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Oj vad trevligt detta blir. Man blir inte så lite avundsjuk på finishen, om man ändå kunde komma i närheten på de egna alstren...

Rör...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000