HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Projektarbete: RIAA-steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:25:08  Show Profile Send SebastianL a Private Message  Reply
Hej, mitt namn är Sebastian. Ni som var på DIY-mässan i Göteborg för något år sedan kanske känner igen mig som personen som hjälpte till att göra kaffe. Den här gången går jag däremot sista ring på gymnasiet och har därför ett projektarbete att göra, och vad jag planerat är (precis som trådtiteln säger) ett RIAA-slutsteg.
Jag har ingen som helst erfarenhet i att bygga förstärkare, och endast grundläggande kunskaper om elscheman och lödning, så detta kommer definitivt att bli en inlärningsupplevelse. Jag kommer självklart att dokumentera mina framsteg och resultat så gott det går, med bilder där det är nödvändigt.

Jag har tittat på några av de ritningar som finns i DIY-forumet, dock har jag inte lärt mig särskilt mycket från det då jag inte riktigt vet vad komponenterna gör.

Tips och hjälpmedel är välkomna, dock skulle det vara bra om jag inte får allt för direkta instruktioner. Jag ska ju trots allt jobba någorlunda självständigt.

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:15:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lycka till!

Jag kommer att följa ditt bygge med stor nyfikenhet.
Glöm inte att dokumentera allt här - bilder, scheman, problemlösning...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/19 :  18:52:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag tror att jag har hela mitt projektarbete kvar på datorn från gymnasiet. Jag och en till byggde varsin förstärkare.
Om det är intressant att ta del av skulle jag kunna leta fram det..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

SebastianL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2011/09/19 :  19:49:30  Show Profile Send SebastianL a Private Message  Reply
Visst skulle det vara intressant. Är ju alltid bra att se fler exempel på förstärkare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/19 :  19:59:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett RIAA-steg är inget lätt bygge att börja med precis.
Men fullt möjligt. Vilket ska du köra med, MM- eller MC-pickup?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  20:04:35  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Kul projekt Sebastian, det skall bli kul att följa. Är det bestämt att det skall vara ett Riaa? Det är kul men du bör vara medveten att i rörvärlden så innebär det kanske att du startar med det svåraste och gruppen här på forumet som kan hjälpa dej minskar.

Har du Bernt som handledare så är det inget att oroa sig för dock, men du blir nog ganska beroende av honom.

Ett linesteg eller en katodföljare, även kallat buffersteg hade många fler kunnat assistera dej med.

Jag vill inte måla "någon" på väggen men det är nog bra att du vet om det från början.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/09/20 :  09:08:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Får pappa bestämma ett MC-steg :-P för det har jag inte i Tuban ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

SebastianL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2011/09/20 :  13:19:32  Show Profile Send SebastianL a Private Message  Reply
Det var bestämt att det skulle vara ett RIAA, men om det anses vara "för" svårt (för en gymnasieelev med den kunskap jag har, då) så skulle det nog vara bäst att jag tittar på en annan sorts förstärkare. Annars får det nog bli ett MC-steg, eftersom pappa ber så snällt ;P. Förutsatt att vi har en MC-pickup hemma att testköra med.
Sedan skulle det nog vara bra att ordna ett möte med min handledare, Bernt, för att diskutera och reda ut ytterligare detaljer.

Edited by - SebastianL on 2011/09/20 13:19:49
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2011/09/20 :  18:09:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej Sebastian!
Tack för kaffehjälpen!

Kul att du hittade hit.


P.S: Ett RIAA är inte en överdriven svår kontruktion, men om du skall bygga det från scratch krävs det en hel del simulering.

Ingår konstruktionsdelen i ditt projektarbete eller är det OK att utgå från något som någon annan konstruerat?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/09/20 :  20:49:31  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Nä men jag får en anledning att skaffa en ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/09/21 :  16:13:00  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
quote:
Det var bestämt att det skulle vara ett RIAA, men om det anses vara "för" svårt (för en gymnasieelev med den kunskap jag har, då) så skulle det nog vara bäst att jag tittar på en annan sorts förstärkare.


Nu vet jag inte vad ett RIAA betyder, men allmänt...

Du kan fråga en civilingenjor inom elektroteknik att fixa ihop en RIAA förstärkare och denne kommer formodlingen att först se lite vilsen ut. Han har grundkunskskaperna, men han måste ocksa spendera lita tid att fixa till det.

Jag är sjalv civilingenjor inom maskinteknik, har läst förbränningmotorkurser, men om det gäller att trimma en Ford V8.. bla bl..a känner jag mig rätt dum gentemot raggar-jonny med avbruten gymnasiegång...

Om du bara vill ha ihop ett godkänt projekt, gör ngt lättare. Men eftersom du var på DIY mässan osv verkar du ha intresset. Då ska du inte vara rädd för att det blir för svårt. Med ett genuint intresse lär du dig så mycket men än att sitta halvt utråkad i universitets föreläsningssalar..





/filip




Go to Top of Page

SebastianL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:32:26  Show Profile Send SebastianL a Private Message  Reply
Konstruktionsdelen ingår i arbetet, ja, så att utgå från något som någon annan har gjort känns lite som fusk.
Kan man simulera förstärkare?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/22 :  11:45:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så som det här utvecklar sig så får jag nog tacka nej till att vara handledare.

Jag anser mig inte kompetent nog eftersom jag:
1. Aldrig har simulerat en enda krets. Jag använder datablad och tumregler.
2. Aldrig har använt ett simuleringsprogram. Jag räknar för hand.
3. Inte har formell utbildning i elektronik, är självlärd.
4. Jag "lånar" från andra konstruktioner.

Ska det nykonstrueras och uppfinnas nya kretslösningar så går jag bet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

SebastianL
Starting Member

6 Posts

Posted - 2011/09/23 :  17:08:07  Show Profile Send SebastianL a Private Message  Reply
Jag har kollat upp det med krets-simulering, och det verkar vara på högskolenivå. På så sätt tror jag inte det skulle vara nödvändigt att ha med, i alla fall inte för ett projektarbete för gymnasiet.
Att låna från andra konstruktioner är inga problem, vad jag menade med att utgå från någon annans konstruktioner var att det skulle kännas som fusk att ta allting och bara bygga det. Förlåt om jag inte var för klar med det.
Sen, som Fimax sade, man behöver inte ha en formell utbildning för att ha kunskapen att utföra arbetet. Praktisk erfarenhet kan ofta trumfa över teoretisk kunskap.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/23 :  23:17:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Då så. Sebastian, du har PM.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/24 :  09:50:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sebastian,
Det är enklare med simulering än räknesticka. Tanka ner LTSpice så får du en RIAA-startfil av mig. Dessutom ordnar jag de aktiva modeller asom du sedan behöver.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/24 09:52:40
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/24 :  10:25:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan vi andra få ta del av spice-modellen? Så kan vi lära oss lite om LTspice.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/24 :  10:57:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK. Revintage blir nog en bättre handledare. Lycka till med projektet!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/24 :  11:36:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Lära sig simma vore grymt. Vi kanske kunde få ta baddarn här allihopa?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/24 :  11:41:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Javisst, en simkurs för oss alla!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/26 :  07:46:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nja, det var nog inte så jag hade tänkt mig då jag inte har den tid som behövs för att leda detta. Jag bidrar med grundinställningen/filen som kan användas när man gör en RIAA samt efterfrågade modeller eller ex.vis rörbibliotek. Varje aktiv komponent har en Spicemodell som när det gäller rör utgår ifrån Ua/Ia-kurvorna och uppgivna kapacitanser ex.vis så ser en E88CC ut så här:

.SUBCKT E88CC 1 2 3 ; P G C; NEW MODEL
+ PARAMS: MU=28 EX=1.3 KG1=330 KP=320 KVB=300 RGI=2000
+ CCG=2.3P CGP=2.1P CCP=.7P ; ADD .7PF TO ADJACENT PINS; .5 TO OTHERS.
E1 7 0 VALUE=
+{V(1,3)/KP*LOG(1+EXP(KP*(1/MU+V(2,3)/SQRT(KVB+V(1,3)*V(1,3)))))}
RE1 7 0 1G
G1 1 3 VALUE={(PWR(V(7),EX)+PWRS(V(7),EX))/KG1}
RCP 1 3 1G ; TO AVOID FLOATING NODES IN MU-FOLLOWER
C1 2 3 {CCG} ; CATHODE-GRID; WAS 1.6P
C2 2 1 {CGP} ; GRID-PLATE; WAS 1.5P
C3 1 3 {CCP} ; CATHODE-PLATE; WAS 0.5P
D3 5 3 DX ; FOR GRID CURRENT
R1 2 5 {RGI} ; FOR GRID CURRENT
.MODEL DX D(IS=1N RS=1 CJO=10PF TT=1N)
.ENDS

En modell av en JFET, 2SK170, ser ut så här:

.model 2SK170 NJF(Beta=59.86m Rs=4.151 Rd=4.151 Betatce=-.5 Lambda=1.923m Vto=-.5024 Vtotc=-2.5m Cgd=20p M=.3805 Pb=.4746 Fc=.5 Cgs=25.48p Isr=84.77p Nr=2 Is=8.477p N=1 Xti=3 Alpha=10u Vk=100 Kf=111.3E-18 Af=1)

Modellerna ligger i ett bibliotek och när man lägger in ett rör i schemat och döper detta till E88CC så följer allt med.

I princip ritar man upp hela kretsen och istället för breadboard trycker man på "run" och kan se hur allt skulle kunna bete sig i en ideal värld......

Gå till Sim-City på www.intactaudio.com/forum där det finns mycket info. Hela sajten är full av LTSpice-filer då Slagle använder dessa när han tar fram bl.a. trafos. RIAA-delen innehåller massor av användbart.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/26 :  10:53:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vi andra kan ju bilda en egen LTSpice tråd och försöka hänga på?
Varför inte börja med att försöka kopiera ECC88 filen i ett bibliotek?
Sedan dyker nog spontana frågor upp som vi gemensamt kan försöka bena ut. Hinner Spicemästaren reVintage komma med glada hejarrop så blir vi inte ledsna.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/26 :  11:32:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag hänger på. Försökte lägga till filen men gick bet i ruta 1 A.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/26 :  11:33:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om man bara ska använda just detta rör så kan man kopiera in det som Spice-kommando direkt i schemat. Klicka S var som helst i schemat och klistra in. Det normala är dock att man har ett rör-biblitek som man använder. Återigen Sim City!

Rita upp ett känt schema så att ni har facit.

Börja med passiva komponenter så att ni lär er funktionerna i programmet.

Använd Google, där finns massor.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/26 :  12:34:38  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Går det lägga upp sim-filer här på forumet så alla har samma schema att utgå ifrån?
Fast man kan ju bestämma ett schema som alla får rita av? Varför inte Sebastians RIAA?

Dags för en speciell LTSpice tråd nu eller?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/26 :  15:33:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Som jag nämnde kan jag göra ett grundschema för RIAA, vilket jag nämnde för Sebastian ovan, som öppnas som *.asc. Rörbiblioteken dmtriode.inc och tetrode.inc hämtas från Sim City enl. ovan. Halvledare finns det rätt gott om.

http://www.revintage.se/grund-RIAA.asc

Kör "Spara länk som".

Nu får ni klara er själva, eftersom ni har alla verktyg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/26 15:34:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000