HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Magnetmontering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/21 :  18:44:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
På en 2 m hög pelare skall tre stycken 15-tums element magnetmonteras i en OB-bas. Elementen hamnar på 50, 100 samt 150 cm.
Tanken är att baffeln framför inte skall vara kopplad till elementen.

Min första tanke var att använda en 56x225 limträbalk som pelare med elementen "försänkta" i kortsidan, men tänkte att detta måste kunna göras bättre.

En idé är bygga upp denna pelare med 2 meter långa 70x20 mm plankor varvade med ex.vis gummiduk. Urtag för elementen kan då byggas in undan för undan. Även i höjdled kan denna "avkoppling" ske.

Era 5 öre?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/09/21 21:18:05

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/09/21 :  21:28:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En idé jag har haft är att montera elementen med snöre som skorpionen har gjort men då skulle jag hänga dem i en ställning som liknade en stege och baffeln placerades löst framför det hela slutade med några skisser och lite tankar runt hur trådupphängningen skulle göras. Tyvärr har jag inga skisser kvar då det var en tankevurpa som jag var tvungen att lösa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/21 :  23:43:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra idé. Jag antar att du menar med snören igenom monteringshålen?
Risken är väl dock att elementet vill puta ut i underkant pga att tyngdpunkten (motorn) ligger 10 centimeter bakom. Kanske en stege för motorerna också?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/22 :  07:00:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så ett fackverk med exempelvis fjäderupphängda element både fram och bak skulle kunna vara något.
Hur är det då med Newtons tredje lag?
Förlorar man några dB på att den större massan inte är just mer än elementet minus kon? Eller leder en koppling till en större massa bara till att denna exiteras utan att ge upphov till (önskvärt) ljud.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/22 :  07:18:13  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En googling med "Suspended driver open baffle" ger bla en bild från DIYAudio: .
Så det är ju inte helt fel.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/22 :  10:52:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du kan ju kolla min byggtråd där jag magnetmonterade SEAS Excel-basar. Där fanns genomgående bult från fasplugg och genom en limträbalk.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70050&whichpage=5

Dina 15" går kanske inte att montera så. Här är tips: http://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

Angående upphängning så tycker jag att ett "mothåll" helst med mycket massa är att föredra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/22 :  13:37:45  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Intressant med magnetmontering genom faspluggen. Får se hur det ser ut när jag får elementen.

Linkwitz-länken har jag studerat, bra med teorigenomgången även om det kanske inte är applicerbart i mitt fall.

Massa kontra fritt upphängd, hmm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/09/22 :  20:13:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag skissade på upphängda element så skulle elementen vara i center på "stegen" gjorde att jag fick fundera ihop en upphängning som monterades på magneten där fanns fäste för snöre så att man centrerade den i "stegen".

Synd att alla skisser är kastade had de varit kvar hade du fått dem om du vill kan jag ju försöka skissa dem igen så att du får en uppfattning hur jag tänkte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/22 :  23:21:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Snyggt jobb med "genomgående bult från fasplugg". Tvekar på om jag skulle klara av det.

En tanke är då att be AE göra detta för mig, det kan ju vara ett senare beslut om jag verkligen kommer att montera dom så.

Någon som har koll på AEs Lambdadrivers, dvs om Bernts monteringssätt är möjligt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/09/23 :  23:05:12  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Om du skall lära dig något av Stig- Erik Tangens DIY-Audiotråd så är det att sätta AE Basarna i H-bafflar och hänga dina band fritt. Kanske inte så dumt ?

När det gäller magnetfästning så borde du faktiskt undersöka hur det skulle vara att fästa högtalarna i cementrör. Jag håller väldigt mycket med Bernt att det gäller att ha 'motkraft', faktiskt mot krafter som är större än du kalkylerat med även som OB enheter.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/24 :  09:15:12  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En kraftig stolpe med midjor mellan magnetfästena är fortfarande mitt huvudspår enligt min första post.
Cementrör tror jag blir svårt. En nästan två meter hög pelare blir tung, svår att bearbeta, hindrar bakåtvågen mm.
Jag byggde faktiskt några basreflexer mha betongrör för några år sedan. De är blomkrukor i trädgården nu.

Att använda faspluggfästet är tyvärr ute, fästet är inte genomgående genom motorn. Dessutom skall fästet bära över 11 kg.
Men det hade ju kunnat användas som inriktningshjälp.

Jag tycker Bubbels förslag om fri upphängning låter intressant.
Med ingenting som hindrar den bakåtgående vågen borde det var idealt ur OB-synpunkt.
Det rimmar även väl den vision jag har, mer om det senare. Rimligtvis borde några dB försvinna och frågan är väl om den vibration som uppstår vid elements front kan absorberas av den tätning som måste till mellan element och baffel. Det vill till några tester innan jag skrinlägger det spåret.

Jag skall kolla Stig-Erik Tangens DIY-Audiotråd, men just nu känns det som att gå till H-baffel är att ta ett steg bakåt. Men det kanske blir tvunget om rummet nu inte ger det stödet som är tänkt eller om baffeln inte kunde göras stor nog eller om förstärkaren inte kan leverera eller om Xmax överskrids.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/09/24 09:16:47
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/24 :  10:48:25  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@Scorpion: Du menar denna http://www.diyaudio.com/forums/planars-exotics/193618-b-g-rd-75-dipole-baffle-waveguide.html?
Jag hade faktiskt mina band just så ett tag, tom de halva rörskålarna fanns med (de är nu på utsidan av de bafflarna).
Med AE-drivarna kan jag ju gå högre i delningsfrekvens, så det kan vara värt att prova. Som sagt, min vision är något lätt. Vad kan vara lättare än ingen baffel alls?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/25 :  17:18:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
När det gäller magnetfästning så borde du faktiskt undersöka hur det skulle vara att fästa högtalarna i cementrör

Men 160 mm markavloppsrör i plast kanske skulle vara något.
Magnetdelen är 156 mm i diameter och då borde passa väl in i en T-muff. Röret fylls sedan med exempelvis blästersand.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/09/26 :  15:32:29  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Det låter som om det borde testas !

Ja, det var den kombinationen. Orginaltråden var denna, där B&G RD75 först dök upp här:
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a-103.html#post2496546

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/26 :  17:43:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, blir det (brand)gula rör är namnet givet då det liknar ett periskop.

I denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77737 redde duktiga herrar ut begreppen (börjar på allvar på sidan två). Slutsatsen blev att jag behöll baffeln men EQ:ade höjningen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/09/27 :  19:24:35  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Visst, det är alltid en fråga om trade-off mellan delningsfrekvens och nivå. Utan baffel kommer man inte så särskilt lågt. Och vill man komma lågt så måste EQ till på gott och ont. Bygg som du hade tänkt men ju mer basarna kan isoleras från baffeln ju bättre är det (för bandet), tror jag.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2011/09/27 19:27:18
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/09/27 :  20:11:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag tänkte mig nog att basarnas bafflar är isolerade från basarna samt att bandens bafflar är isolerade från basarnas bafflar

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2011/09/27 :  21:42:16  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Förhoppningsvis är detta vad jag sade !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000