HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det är något fel på mitt försteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/10/03 :  16:50:13  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Mitt andra försteg ligger på operationsbordet så i ren desperation så köpte jag ett Harman kardon citation 21 för en billig penning som jag bara mötte upp säljaren men han hade inte upplyst mig om allt visade det sig dock.
Men sen så var det ingen stor peng jag betalade heller.

Det visar sig att det bara är tape 2 utgången som fungerar som den ska resten av kanalerna är nästan döda eller mycket svag signal.
Var mer tänkt att ha detta i reserv.
Men är det lätt att byta ut/ingångar eller är det något annat som kan vara fel?

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/10/03 :  18:45:09  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Säker på att du inte kopplat signalkablarna fel?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/10/03 :  21:37:22  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ja jag är säker & jag har testat dom flesta anslutningarna men det blir oftast bara jättesvagt ljud ungefär det som blir då man kopplar en skivspelare till en förstärkare utan inbyggd riaa del.
Har även försökt med olika kablar.
Det konstigaste är att det bara är tape 2 out som fungerar förutom preout där man kopplar in slutsteget.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/10/03 :  22:59:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
http://www.schematicsunlimited.com/download.php?manu=harman-kardon&file=harman-kardon-citation-21-preamplifier-service-manual.pdf Här kan du ladda ned servicemanualen. Bläddra ned, slå in siffrorna och sen download.
quote:
Men är det lätt att byta ut/ingångar eller är det något annat som kan vara fel?

Kan vara flera saker. Men kolla manualen över vad som ligger i signalvägen och se ifall du kan hitta felen/felet. "CD Direkt" passerar ju inte mycket på vägen tex. Funkar inte den heller? Ligger felet senare då kanske. Vad har alla ingångarna gemensamt? Osv...
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/10/04 :  21:31:27  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Tack för manualen ska titta på den sen.
Har mailat säljaren & han beskrev att när han testat direkt cd så lät det som om högtalarna skulle sprängas låter fel där också.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/10/31 :  16:25:41  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Har nu bytt kondingarna men har inte hunnit provspela än!
Rca ut & ingångar ser ju ändå ganska så fina ut.
Men att ljudet bokstavligen är dött i detta försteg om man inte maxar volymen är lite knepigt.
Jag antar även att ingångarna gemensamt även har ett relä i form av en fyrkantig liten glasburk.

Men i tanke på att det poffade till & slog en gnista när jag provade med att mäta på dom gamla kondingarna så kan det ju ändå vara bra att byta där först!

Edited by - PeterE on 2011/10/31 16:29:48
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/11/01 :  14:38:06  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Trotts att jag bytt kondingarna så får jag fortfarande dra på max volym för att ens höra någon musik..
Arrrg undrar vad det kan vara något relä kanske?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/11/09 :  22:57:26  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Funderar på om felet egentligen sitter i en defekt ingångsväljare eller dylikt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/11/14 :  11:13:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Är det något tjall med volymkontrollen eller den kretsen kanske?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2011/11/23 :  14:21:49  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Vette tusan egentligen vad det är har typ 0 i signal styrka när jag har försteget inkopplat & ja måste ha på maxvolym när jag ska höra någon typ av ljud.
Det enda jag upplever funka hyffsat är tape 2 samt preouten.
Jag vet nu inte riktigt hur det är kopplat där men kanske har tape 2 någon separat koppling då det bara är därifrån jag får ljud.
Eller kan problemet sitta vid ingångsväljaren där frampå där man väljer vilken källa ljudet ska komma ifrån?
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2012/08/31 :  22:10:55  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Det var en kabel som var dålig så alla utgångar fungerar!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/31 :  23:36:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad trevligt att det löste sig! Men det tog snudd på nio månader?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000