HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hornladda Fostex FE208sigma?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/25 :  16:21:37  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag har inga kunskaper alls så jag vill ha kritik och funderingar för att lära mig lite..

Simmen ser bra ut tror jag men hur blir verkligheten

Tanken är att den ska spela från ca 200 upp till minst 3000Hz.







Mysigt att kunna spela 125 db med 20 watt

Drömmer om bra ljud...

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/25 :  17:11:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Börja med att lägga in korrekta parametrar. Ex.vis är ditt Mmd orealistiskt. De här fungerar nog tillräckligt bra:

http://www.petoindominique.fr/php/mysql_thiele_seul_ref.php?ref=FE%20208%20SIGMA

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/08/25 17:13:22
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/25 :  17:29:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jösses! Hur kunde det bli så fel?? Parametrarna var rätt från början, skumt...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/08/25 :  17:45:19  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
S2 på 1000 är nog för litet för att kunna kallas horn Omkretsen bör motsvara 1 våglängd av frekvensen. Men kul skall det bli att se vad du kommer fram till då detta är superintressant.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/25 :  18:25:21  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Någon funktion i hornresp ändrar parametrarna, såg det på fler simmar nu.

Den franska sidan blir jag inte riktigt klok på, inte ens när jag översätter till svenska med
google translate... det kanske inte går att få "hornen" så små som jag önskat.

Att högtalare alltid ska bli så förbannat stora

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/25 :  19:23:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Simulera i 4pi (frifält) om det är mellanregisterhorn du ska bygga

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/25 :  20:48:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har dubbelcheckat TS-parametrarna på den franska länken. Du behöver ingen google translate för parametrarna som dessutom stämmer bra om man testar dem bakvägen via HR.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/25 :  23:18:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Du behöver ingen google translate för parametrarna som dessutom stämmer bra


Helt riktigt, jag har rätt parametrar i ett datablad men någon funktion i hornresp
ändrar parametrarna. Detta gjorde att min simulering blev för bra för att vara sann
(min första post).

Som det verkar så blir även ett horn som är avstämt till 200Hz ganska mycket större
än jag trott. Så pass stort att det inte är aktuellt längre.

Det jag inte förstod på den franska sidan var när jag försökte räkna på ett horn.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/31 :  10:49:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Så här skulle jag smida ett kort koniskt horn/waveguide/tratt med en st Fostex FE-208-Sigma.

Jag tror det skulle kunna låta ruskigt bra. En tratt med en mynning på 80X80 cm och 40 cm djup är inte vidare stor enligt mig. Med elementkorg och magnet som sticker ut på baksidan så kan du nog ha mynningen ca 60 cm ut från väggen bakom.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/31 :  12:10:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Stämmer kurvan uppåt i frekvens eller låt mig omformulera,
hur högt upp i frekvens kan jag dela?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/31 :  12:28:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du behöver inte dela om du inte vill. Det är en bredbandare så jag antar att den kommer kunna återge diskant utan problem. Hornresp-simmen visar bara vad horn och direktstrålning under hornets passband ger om elementet är en oändligt styv massa med angiven Sd. Element funkar inte så, utan de kommer att ha uppbrytningar och en allt mindre strålande yta uppåt i frekvens. Mina bredbandare simmar väl uppåt 1000 Hz eller så, men låter kristalklara upp till ca 18000 Hz. Jag hör inte vidare bra ovanför 18 kHz så jag vet inte vad som händer där.

Tratten kommer bara "stödja" elementet mellan 200 Hz och 1000 Hz ungefär. Ovanför det så "frikopplas" elementet från tratten och elementet beter sig som om det satt i en vanlig baffel.


Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/31 :  12:47:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Låter inte dumt alls, jag gillar tanken på att ha samma element som
spelar hela området från 200Hz och hela vägen upp.

Ljudet i mina fostex är väldigt trivsamt, svårt att beskriva men
det är "öronvänligt".

Undrar hur det skulle bli med ett hornladdat linearray?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/31 :  13:48:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Undrar hur det skulle bli med ett hornladdat linearray?


En "lina" med 16 st Faital Pro 3Fe22 i en Waveguide borde funka finfint.
Lite mer komplex plywood-formning för att få till en böjd waveguide av släta plywood skivor. Tur att det finns buntband, NM275 och NM filler 51.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/31 :  14:38:50  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Johannes,
Var hittade du parametrarna till Fostexelementet? De verkar inte stämma. Mmd bör vara i storleksordningen 17-18gram.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/08/31 14:42:17
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/31 :  15:33:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_components/discontinued_models.shtml

Fostex hemsida. Jag tycker att 12 gram mms stämmer ganska bra med den känsligheten mm.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/31 :  19:06:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det är denna jag har: http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_components/pdf/fe208ez.pdf

Men det spelar inte så stor roll, jag är mest ute efter principerna, blir det av någon gång
i framtiden så får jag fila på detaljerna.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/08/31 :  19:54:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det spelar uppenbarligen ingen roll att jag satt uppe hela natten och slet med Hornresp tills ögonen blödde, CPUn grät och fingrarna trillade av... Det duger ändå inte....

Skämt på sidan. Var tvungen att simma det nyare elementet i samma horn.




Som tur är så är koniska horn/waveguider inte vidare kräsna. Det ser ut att funka lika bra det med.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/08/31 :  20:22:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det här elementet är inte lämpligt för hornbruk.


Det där påståendet får du gärna utveckla

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/31 :  20:27:01  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Johannes, dina data för bucklig är nästintill riktiga så den simuleringen kan man gå på.

Sladdbarn, det är väl inte så märkvärdigt. Man vill till att börja med ha rak frekvensgång och det klarar inte det här elementet.

Constant directivity är inte gångbart. Kör Directivity 0-20grader.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/08/31 20:34:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000