HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dags att sätta glöggen!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/11/12 :  17:22:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Var det någon som sade "glögg-kalas"???

Japp, då var det dags att sätt glöggen.

Här är GPs recept på dunderglögg:
quote:
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst
1 påse hela nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färskk ingefära, ca 5 cm
1 kanelstång
1 paket russin, 500 gram
2.5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink. Rör gärna ut jästen i lite svagdricka innan du blandar i den. Täck hinken med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen.



Ingredienserna är inhandlade, nu skall de bara hitta ner i behållaren så blir det glögg om några veckor.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2011/11/12 :  18:12:51  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Hur blir det med pocenten?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/12 :  18:16:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och hur var det med §1.14?




Men nu har jag kopierat ner receptet lokalt, så det gör inget om tråden försvinner.
(När ztenlund upptäcker tråden. )

Edited by - Mickel-mackel on 2011/11/12 18:21:39
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2011/11/12 :  18:25:07  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Hur blir det med pocenten?


Den blir 17-18% om den får jäsa ut ordentligt

För egen del har jag kommit på att knappt 2kg socker räcker, annars blir den lite för söt tycker jag.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/11/12 :  21:45:48  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Bor i korridor. Självfallet sprids en välbekant doft från källaren om vi säger så, slipper mao gör det själv i år

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/13 :  09:04:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur går det med posenten OCH forumreglerna????? (WINK)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/11/13 :  10:35:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Forumreglerna kränks beroende på när man väljer att buteljera. Detta är ett tvåveckorsrecept så det kan inte bli några problem.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/11/13 :  11:10:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Reglerna är skrivna för att vi skall slippa "drogromatik". Och visst är det ett snårigt område där det är enkelt att gå fel.

När jag postade gjorde jag bedömningen att glögg inte är "alkohol" utan julpyssel. Det kanske var en missbedömning av mig? Vi kanske inte klarar att hålla oss från drogromantik när vi snackar glögg?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/13 :  11:50:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är ju en kul grej så det ska vi nog klara av!
Fast jag håller mig till att blanda o koka kryddor, blir lite lättare att justera om det smakar apa ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/11/13 :  14:32:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nåväl, det sägs att alkohol och idrott inte hör ihop men glögg och bandy är två begrepp som inte går att skilja åt ...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2011/11/13 :  15:57:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Alkohol och idrott har väl dock trots detta alltid varit "nära vänner"?Det säljs ju öl inne på Scandinavium under Frölundas matcher. Dock inte starköl.

Och reglerna här är ju just satta för att undvika drogromantik så det borde inte bli ett problem.mvhKristofer
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/11/13 :  16:27:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
När jag postade gjorde jag bedömningen att glögg inte är "alkohol" utan julpyssel.


Glögg = julpyssel.

Absolut alla gillar ju inte att klä granar eller annat smått en annan manlig julsysselsättning är att mala julsenapen .

Har du fler trevliga julrecept Pac ?

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/11/13 :  19:02:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Rekommenderar er att låta den stå mer än 3 veckor, helst 6.

Det receptet ger ypperligt god glögg, i år ska jag prova att smaksätta den på lite olika sätt.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/11/13 :  19:37:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
i år ska jag prova att smaksätta den på lite olika sätt.
Intressant, hur tänker du göra då?

quote:
Har du fler trevliga julrecept Pac ?
De få gångerna jag försökt mig på sillinläggningar har det katatrofmisslyckats... Så jag brukar få avnjuta syrrans grymma sillinläggningar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/11/13 :  21:15:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mitt tips är att byta ut Bakjästen mot riktig vinjäst. Det blir klar skillnad. Men det finns massor av olika sorters vinjäst,vilken som är bäst till just glögg blir ett experiment.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/11/14 :  08:50:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag kan inte låta bli att tycka att det är iaf lite romantiskt att kalla tillverkning av alkoholhaltiga drycker för julpyssel.
Då borde väl maskrosvinstillverkning kunna kallas midsommarpyssel, hembränning för långkok för män, etc.

Men om man läser forumregeln så är det ok, bara man inte diskuterar alkoholen i sig. Om jag fattat det rätt.

quote:
§.14 Alkohol och droger - Detta är ett HiFiForum
Alkohol och droger diskuteras inte på HifiForum.nu.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/11/14 :  10:56:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Intressant, hur tänker du göra då?


Jag har satt dubbelsats, dvs 10 liter. Tänkte hälla upp i halvlitersflaskor och
smaksätta med rom, whisky, vanilj, saffran och kakao. Kommer dosera försiktigt
och notera hur mycket jag tar i för att utvärdera det sen. Kanske smakar det
för mycket, för lite eller så blir det inte alls gott. Skulle tro att det
behöver stå och dra ett par veckor, antagligen blir det bättre ju längre tid
som det för stå och gifta sig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2011/11/14 :  12:42:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
De få gångerna jag försökt mig på sillinläggningar har det katatrofmisslyckats...

Pac, undvik att smaksätta glöggen med sill, blir inte bra...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2011/11/14 12:47:44
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/11/14 :  19:52:01  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Apropå sill och glögg så brukar jag varje år göra en sillinläggning med glöggkryddor och det har blivit en favorit på vårat julbord. Rekommenderas!

I år skall jag absolut prova att göra egen glögg efter Pacs recept också! Verkar enkelt och förhoppningsvis gott! Är väl inte riktigt godkänt för en diabetiker men nåt lite får man väl unna sig.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2011/11/14 :  19:58:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sill-glögg, hehehe... Nja, det var ju inte så jag gjorde. Men det hade nog blivit bättre!

quote:
...smaksätta med rom, whisky, vanilj, saffran och kakao...
Hmmmm, jag har en vaniljstång som liksom slank med av misstag när jag handlade ingredienserna. Den skulle jag ju kunna få användning av! Kanonbra idé, tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2011/11/14 :  20:16:53  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message  Reply
Ska man göra egen svagdricka och ha i också eller passar det med nån man köper? Funkar det med öljäst tro (har en Safale US-05 liggande)?

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/11/14 :  23:21:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Glögg enligt detta recept tål även att lagras. Själv ha jag flaskor sedan tidigt -90-tal. Tas fram i händelse av storfrämmat...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/11/14 :  23:21:53  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Glögg enligt detta recept tål även att lagras. Själv ha jag flaskor sedan tidigt -90-tal. Tas fram i händelse av storfrämmat...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/11/15 :  12:18:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ska man göra egen svagdricka och ha i också eller passar det med nån man köper?


Köpt går utmärkt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2011/11/15 :  13:48:32  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Öljäst tror jag inte går så bra. Tål nog inte den höga alkoholhalten.


Har provat ett kraftigt modifierat recept ett par gånger som jag gillar skarpt. Kan väl dock inte kallas för glögg.


Byt ut svagdrickan mot äppeljos.
Ta 1,7-1,8kg socker istället för 2,5kg
Ta bort russin,nejlikor och kardemumma
Sätt till extra kanelstång och lite mer färsk ingefära.


Blir ett kanonfräscht starkt äppelvin med en touch av kanel o ingefära. Perfekt att förtära svalt varma sommarkvällar på balkongen eller verandan!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/11/15 :  14:47:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det lätt gott Plind, måste jag testas!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000