HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa strömrenaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/12/04 :  07:47:35  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Nu börjar det dags att investera i strömprodukter. Har sneglat på PS Audio, Isoteck och Shunyata.

Tipps?

HSÄK

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/12/04 :  11:23:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Bra kabel från säkringsskåpet enkom för hifi, så tror jag att du kan lägga pengarna på annat.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/12/04 :  21:53:37  Show Profile Send HerrD a Private Message
Kan rekommendera en PS Audio Power Plant Premier. Var mycket nöjd med den när den var i mina ägor. Kunde inte höra någon signatur från enheten, det lät bara bättre, mindre ansträngt och fin dynamik. Vissa andra fabrikat har imponerat i början med ett stort lugn, sen undrar man vart dynamiken tagit vägen... Kunde också konstatera att strömkablar inte hade lika stor inverkan på ljudet efter att PPP'n kom in i systemet. Kul är även att den presenterar THD på in och utgång.

Lycka till i sökandet, väg in möjligheten till provlyssning innan du slår till!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/12/04 :  21:56:10  Show Profile Send ninja a Private Message
Innan du köper, ta den hem och lyssna!
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/12/11 :  18:26:42  Show Profile Send e-robban a Private Message
Xindak har en del alternativ oxå *sneglar*...

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/12/11 :  21:01:33  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag har en Transparent PB6 och är mycket nöjd med den. Jag jämförde den med en isotek (kommer inte ihåg märke nu) innan inköp och PB6an spöade Isoteken ganska lätt.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/12/18 :  10:40:48  Show Profile Send HSÄK a Private Message
Tack för tipsen!
Jag har en dedikerad kabel från propp-skåpet.
Transparent har jag inte tänkt på, vad upplevde du för skillnad?
Ser fram mot att få höra vad Xindak levererar.
Någon som har erfarenhet av DeZorel?

HSÄK

Edited by - HSÄK on 2011/12/18 10:43:52
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/12/18 :  18:43:19  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag har en Shunyata Hydra ståendes här hemma och den påverkade imho positivt men jag kan inte säga på rak arm hur den påverkar?
Vi provade lite fram och tillbaka med resultatet att den fick stanna.
När det gäller "strömrenande" produkter är jag rätt skeptisk överlag. En bra nätdel bör göra en strömrenare ganska överflödig...
Tydligen var mina nätdelar inte tillräckligt bra?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/12/19 :  12:44:17  Show Profile Send CC a Private Message
När är något "tillräckligt" bra?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/12/20 :  21:42:37  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag har också sneglat lite på olika "strömrenare" eftersom jag vet att nätspänningen i min bostad är under all kritik. Jag har tillgång till en "FLUKE 41B Power Harmonics Tester" på jobbet och har ju givetvis testat hur nätspänningen ser ut hemma. Fluken fick sitta i vägguttaget i 24 timmar under ett vardagsdygn och spela in avvikelser. Det var inte vackert, THD Peak value = 16%, någon av de 8 första övertonerna hade ett toppvärde på 19% av aktuell spänning och det detekterades 5121 spikar överstigande 250V.

Ser det ut på det viset på jobbet monterar vi en on-line UPS till känslig utrustning.

Det verkar vara som sämst mellan 16:30 - 21:30, THD fladdrar mellan 3% och 10%. Övertonerna 1, 3, 5, 7 av grundfrekvensen ökar ordentligt efter mörkrets inbrott. Jag misstänker att det är dimmers hos grannarna som stör.

Jag har testat med enkla filter typ https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-672-69&toc=20344 från Schaffner. Visst gör de nytta på en del störningar, men de har inte så stor påverkan på de lägsta övertonerna och THD sjunker bara 1-3%.

Det största problemet är att det inte blir roligt att lyssna på musik med förstärkaren inkopplad till ett sådant filter, ljudet blir ganska livlöst. Bästa placeringarna för ett sådant filter hos mig var till skivspelaren och till PC'n. Där fick jag en märkbar ljudförbättring, men jag kunde inte mäta några större förändringar vaken på THD eller övertoner.

Jag testade med en "vanlig enkel" strömlist med 4 uttag för 200:- som var avsedd för dator med tillbehör, den hade inbyggt störfilter och överspänningsskydd enligt förpackningen. Det lät lite bättre med, än utan, under de magiska timmarna på kvällen, med efter kl 22:00 märkte man ingen skillnad till det bättre.

Nu var bara förförstärkare och riaa-steg anslutna till listen, då den var märkt med max 2A och hade en 2A trög glassäkring.

Självklart skulle den ju testas med slutsteget inkopplat också, i med en 6A säkring och tryck på knappen (på listen), väs, knaster och lite rök sen sa den inte mer.
Efter obduktion konstaterade jag att det var just brytaren som brunnit upp. Det var nog tur det, för det interna kablaget var nog inte mer än 0,5mm2.

Jag passade ju givetvis på att kolla vad det var för komponenter i den.
Det satt en varistor direkt på strömbrytaren (överspänningsskyddet), uttagen var kopplade två och två, och varje par hade ett "störningsfiltret" mellan fas och noll (enligt texten på komponenten, var det en Vishay kondensator på 0,1uF/250V).

Gissa om jag blev förvånad när jag läste en DIY artikel om Shunyata Hydra med tillhörande bilder. I den sitter två kondingar av samma fabrikat och värde som i min uppeldade list, och en varistor, inget mer.
http://www.10audio.com/diy_power_conditioner.htm

Troligtvis skiljer det väl något mellan kondingarna, men de ser lika ut.

Äh, de driver med mig, jag fortsatte att söka på ämnet och hittade en annan bild på en Hydra utan lock.
http://www.6moons.com/audioreviews/gigawatt4/13_big.jpg, där hittar jag bara en konding monterad under varistorn och ingenting mer.

Kan detta vara möjligt, är det någon som har en Shunyata Hydra och som har gläntat på locket?
Är det någon som kan förklara vad jag eventuellt har missat?

Jag vill verkligen betona att jag inte har för avsikt att dra igång en hetsjakt mot ett specifikt märke eller modell, jag råkade bara se dessa bilder under min jakt på den perfekta strömrenaren för mig.

Jag betvivlar inte att det är hörbar skillnad med en Shunyata Hydra som strömrenare till sin anläggnig, jag hörde ju en viss skillnad med min 200:- list, men 14000:- ?

Enligt många review's är det en av de bästa, så det kanske inte behövs mer.

En PS Audio Power Plant är kanske inte så dyr ändå, det är ju betydligt mer "prylar" i lådan. (Därmed inte sagt att den låter bättre)

Jag ber redan nu om ursäkt om jag har trampat på någon öm tå, eller .......


/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/12/20 :  22:09:59  Show Profile Send e-robban a Private Message
Intressant!

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/12/20 :  22:44:12  Show Profile Send sopwith a Private Message
En strömlist med kondensatorer tar bara strömspikar, den varken jämnar ut spänningen eller renar den, har man tur kan den även ta ett blixtnedslag.
Menar du att det du visar på bilden kostar 14000:-?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/12/21 :  06:19:59  Show Profile Send markusA a Private Message
LOL, jag har ju en Hydra. :)
Iofs vann jag den på ett lotteri men nu blir jag ju sugen att titta under locket.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/12/21 :  07:00:52  Show Profile Send HerrD a Private Message
Tomas.PEO: Jag kände på samma sätt när jag valde att köpa en Power Plant Premier. Där visste jag vad jag betalade för. Att jag även kunde testa den innan köp och konstatera förbättringen var också en bidragande orsak.

Sålde PPP'n och drog vidare till nya äventyr i hifilandet men har börjat kika på att införskaffa en igen. Tyvärr verkar dom ha blivit ganska mycket dyrare.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/12/25 :  19:06:41  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
Menar du att det du visar på bilden kostar 14000:-?




Kanske dags att börja med livsmedels lagstiftning även i hifibranchen, dvs en innehållsdeklaration på förpackningen. Nu är det ju förvisso upp till var och en hur man vill spendera sina pengar, men jag skulle bli gruvligt besviken över att betala de summorna för luft.

-
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/25 :  21:10:58  Show Profile Send Forsman a Private Message
Har en Power Plant och dessutom haft möjlighet att testa den på en annan anläggning i en annan del av samma stad.

Enligt Displayen som visar inkommande & utgående spänning och distortion, gjorde den ingen som helst skillnad och inte ljudmässigt vad jag kunde höra, till skilnad hemma hos mig..

Så att bara köpa filter och strömgeneratorer i tron att det ska bli bättre är ingen garanti.. Testa produkt eller ta reda på hur det står till med nätspänningen i ditt vägguttag först är att rekomendera.

Det som gjorde mig upplyst om hur det stod till i mitt vägguttag var PS Audio's Noise Harvester, som blinkade som galna av allt skit på nätet.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/12/25 :  22:12:50  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Jag har en Power Harmonics Testare hemlånad över helgen (igen), den talar sitt tydliga språk.

Det märks att folk är hemma, och uppe längre om kvällarna än vanligt. THD ligger på mellan 7-12 % fram till midnatt.

Klockan 06:00 i dag på morgonen var det 3-4% THD, 09:30 var den uppe på 5-7% och nu kl 22:00 pendlar den mellan 7-12%.
(Det är framförallt 3 och 5:e övertonen som "spökar" på kvällen.)

Spänningen är dock stabilare än vanligt, det kan ju bero på att många stora förbrukare kanske står stilla över helgen.

Vid 57 tillfällen sedan Julaftons morgon har spänningen överstigit 250V och inte en enda gång över 260V.
Det är ovanligt lite, sist jag kollade hade jag mer än 5000 tillfällen med över 250V, på ett dygn.

Forsman:
Hur mycket dist. har du in till Power Planten en normal kväll?
"Fladdrar" nätspänningen mycket hos dig?
Märker du någon skillnad vid olika klockslag och veckodagar?

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/25 :  23:20:23  Show Profile Send PärR a Private Message
Har också en PS Audio, precis som Forsman. I mitt fall den nya P-10:an. Bästa jag ägt hittills. Ger bra svärta, regenerering och obefintligt dynamiktapp. Har inte tittat på vilka värden den får bearbeta på olika tider på dygnet, men ska dyka ner i det och skriva någon rad. Har förvisso 2 separata linor till anläggningen vara en går till P-10:an som försörjer hela front end. (3 digitalprodukter + 1 analog), så variationssvängningarna är sannolikt ganska små i grunden och därmed korrigeringsbehovet

Återkommer
/PärR
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/26 :  09:58:41  Show Profile Send Forsman a Private Message
Dock så har den säckat ihop, slutade fungera i somras..

Har i iaf haft mellan 209-222V in och ca 5-6% distortion i snitt. Har inte varierat så mycket under dagen eller om det varit helg.
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/12/29 :  12:41:37  Show Profile Send PärR a Private Message

Har nu testat lite olika tider på dygnet. Inga dramatiska skillnader.
Bor i centrala sthlm i fastighet med 44 lägenheter. Många kanske är bortresta i helgerna förvisso

Info från P:10:an:

Volt in pendlar mellan 229,7 - 230,6
Volt ut ger 228,9 - 229,2

THD in = 1,8% THD ut = 0,1%

Gott slut alla
/PärR
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2012/01/03 :  17:30:57  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message


Såhär ser insidan på ett 2000 kr filter ut. Något för DIY:aren kanske

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/01/04 :  09:19:58  Show Profile Send lennartj a Private Message
@markusA: Har du vågat lyfta på locket ännu? Vad finns under?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2012/01/04 :  20:34:33  Show Profile Send Forsman a Private Message
Förvånad över bristen på kloner och byggandet av diverse filter inom DIY kretsar.

I ren mtrl kostnad borde ett DIY filter kosta en bråkdel av kommersiella filter med massa flumm associerade till dom...

Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2012/01/04 :  20:38:52  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Vi använder Running Springs Audio i vårat showrum och på alla shower, vet inte om dom säljs i Sverige men kan starkt rekomenderas. Dom är en paralell konstruktion så ingen strömbegränsning och kan användas till förstärkare utan att strypa ljudet.

www.runningspringsaudio.com

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/01/05 :  12:24:42  Show Profile Send markusA a Private Message
Jennie låter mig inte skruva upp burken :P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000