HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av AMR DP-777 DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/08 :  01:12:55  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hejsan svejsan allihopa.
Jag har fått möjligheten att testa en dac som jag tycker kan vara värd att skriva en liten recension om. Det är en AMR som består av två st da omvandlare. En Philips tda 1305 hybrid med flytande bitar som tar hand om vanliga 44,48khz samplingar utifrån philips textbook,samt en HD Dac som klarar upp till full duplex. Den innehåller dessutom två analoga linjeingångar som är totalt tysta hos mig. Jag har ett system med ca110 db känslighet. Den är rörbuffertbaserad med en unik volymkontroll som är reläbaserad via supermatchade motsånd i 71olika steg. Den har en mängd olika finesser och patent som man kan läsa om på deras hemsida. Detta är interresant läsning som jag rekommenderar starkt. Jag har kopplat den till min dator via usb med deras asiodrivrutin som skapar en asioaudio2.0port. Den är mina öron helt grym på att låta väldigt organisk och musikalisk. Faktum är att jag nog föredrar den framför mitt Lynx2B ljudkort då jag upplever att den är mer öppen och och analog i ljudet.
Den kostar en slant men ersätter CDn samt försteget och är relativt framtidssäker.
M.V.H. Preben

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/01/08 :  10:17:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul Preben!
Är den tyst i ett system med 110dB känslighet är den nog otroligt tyst i 99% av alla system.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2012/01/08 :  12:54:33  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
En medlem på den trevliga site/forumet Computeraudiophile.com har gjort en test där AMR-dacen korade som segrare. De övriga dac:arna var inte direkt dåliga...
http://www.computeraudiophile.com/content/DAC-reviews-Acoustic-Arts-Tube-DAC-Audio-Research-DAC8-Weiss-DAC202-dCS-Debussy-Meitner-MA-1

Jag funderar på hur jag ska kunna få till en lyssning av en Ayre QB-9 mot en AMR DP-777. Båda är högintressanta för mig.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2012/01/08 :  12:57:48  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Ett bildreporage om insidan av DP-777 från samma forum:
http://www.computeraudiophile.com/content/AMR-DP-777-Internal-Photos-Uncensored
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2012/01/08 :  16:28:58  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag har också testat AMR DP-777 i helgen och håller med Preben om att DACen ( DACarna ) är bra! Jag har dock några synpunkter på försteget:
  • det har låg gain så för mig med trögdrivna högtalare måste jag vrida upp volymen helt för att kunna lyssna högt ( vilket jag gärna gör! )och på vissa inspelningar räcker det inte!
  • det har bara 2 linjeingångar och båda är RCA ( inga XLR-ingångar )
  • när jag spelade rullband orkade det inte med utan klippte! Konstruktionsmiss eller fel på mitt exemplar?


Det som frapperar med försteg/DAC-kombinationen är att det är knäpptyst även på höga lyssningsnivåer, men när jag nu spelar riktigt högt med mitt NAT så levererar det mer "kräm" som ger en större "livekänsla"! Om man har ett lättdrivet system som du är detta en mycket prisvärd produkt! Som enbart DAC vill jag även jämföra med Lynx Hilo när ( om ) den nu kommer!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2012/01/08 16:30:13
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2012/01/08 :  16:54:34  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Intressant. Det skulle tyda på att förstegsdelen är mer av en buffer med låg förstärkning?
Det kommenteras mycket om att AMR:s dac behöver väldigt mycket inspelning.

Kände inte till Lynx Hilo - den går att utrusta med ett USB-kort? Förväntat pris såg ju bra ut.

Ser med spänning fram emot DAC-nyheter på CES-mässan!
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2012/01/09 :  11:54:54  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message  Reply
Hej, såg denna tråd och som importör av AMR så blev jag givetvis intresserad av att se konstruktörens kommentarer till era frågor. Så jag mailade Thorsten nu på morgonen och efter en promenad i skogen med vilda hundar så fick jag detta svaret:

"Hi,

> Please tell me how high signal strength input the DP-777 can handle before clipping the input stage?

Around 5V RMS.

> Please let me know what signal output the DP-777 has as maximum and output impediance?

Output Impedance is around 200 Ohm and Full Level is 2V.

> Or is it only an output buffer and with no extra gain on the analog inputs?

Correct, there is no extra gain on the analog inputs.

> A customer with BAT VK-500 transistor poweramps tells me that he does find the DP-777 good but that he cannot play loud enough!

I suspect (from BAT's descriptions) that VK-500 is not a true balanced amplifier but essentially two single-ended amplifiers bridged from an XLR socket. Even though we have an XLR output, it is impedance balanced (which will give all the benefits of balanced operation using true balanced systems), but it essentially does not work correctly with pseudo-balanced systems that expect two opposite polarity, equal level signals on the balanced input.

So for the BAT you either need to add a 10K:10K transformer (e.g. Jensen JT-11P-1 or the Jensen DM2-2XX Ismax Box) placed at the BAT's input, which takes care of converting the impedance balanced signal to one the BAT Amp expects or use a Preamp with a like pseudo balanced (aka HiFi balanced) output.

Kind regards T"

Det var raka och ärliga svar från Mr T ovan! Hoppas det ska svara på era frågor och dessutom kanske lösa ett problem eller två med matchningar. Om Batmans rulle har för hög utgångsnivå (studio-grejer kan ligga på över 8V ut!) så rekommenderar jag en dämpning med motstånd eller en trafo som tar ner signalnivån till ca 4 volt eller under.

I dagens värld så är det ju ytterst sällan som ett försteg faktiskt behöver förstärka ingångs-signalen då "alla" slutsteg lämnar full nivå med ca 2V in. Vilket ju nästan alla signalkällor idag gör. Så vad ett försteg normalt gör är bara att dämpa in-signalens ca 2V till kanske 0,1V vid normal lyssningsvolym. För sedan förstärker ett slutsteg signalen normalt igen till betydligt högre nivåer (26dB gain är lite av en standard idag).

Att två volt in i ett slutsteg inte räcker för att driva ens ett par tungdrivna högtalare är mycket ovanligt och den troliga orsaken är möjligen som Thorsten föreslår ovan med olika typer av balansering på signalen. Att sedan NAT-försteg för dubbla pengarna AMR DP-777 (som dessutom har en rätt avancerad DAC på köpet!) låter mer kraftfullt på höga nivåer är ju bara skönt att höra. Konstigt vore väl annars?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/01/09 :  16:03:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Såvitt jag vet är BATarna cirklotronkopplade. Det är en riktigt märklig koppling och hur det blir med drivningen från olika källor i det läget
vet jag inte till 100% men misstänker att slutsteget MÅSTE ha balanserat in. (Ned +, - och jord.) Trafokopplingen löser problemet.

Ett vanligt diffsteg på ingången har inte det bekymret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2012/01/09 :  20:05:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tror ni verkligen att förklaringen till Batmans observation är så komplicerad? Om man läser Thorstens svar tror jag att förklaringen är betydligt enklare än så. Thorsten skriver i sitt mail här ovan att "...and Full Level is 2V." medans man på BATs hemsida kan man läsa "Maximum Output Signal: 20 V" om deras försteg.

Att det är 20dB(=20log(20/2)) skillnad mellan utsignalerna känns för mig som en mer trolig förklaring.


P.S. Som referens kan det vara intressant att veta att 20dB i spänningsskillnad är ungefär ekvivalent med att spela en MC pickup med ett MM-RIAA.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/10 :  00:51:23  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message  Reply
Hallo allihopa
Eftersom det blev en diskusion om BAT steget kollade jag upp lite info om ingångskänsligheten och den visar sig vara 26db eller ca1,5volt vilket är fullt normalt,men den kräver en renodlad balancerad signal på ingången precis som Bernt skrev.I en test jag hittade skrev de att se modellen är matchad till deras försteg 51se som dynamiskt kan ge upp till 50 volt,vilket är väldigt mycket vad jag kan förstå.De skrev dessutom att den kan bli lite trött och dynamikfattig om den inte får rätt signal på ingången,vilket verkar stämma bra med Batmans iaktagelse.Vad jag kan förstå av detta är att det bildas en missmatch dem imellan utan trafona som omnämndes.
M.V.H. Preben
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2012/01/19 :  10:35:50  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply


http://shop.textalk.se/shop/1785/art60/9513160-81e808-DAC_test.pdf

Tyska Stereoplay testar DAC:ar i senaste numret. Man har testat AMR, BMC, Ayre, Resolution Audio, Peachtree Audio och Antelope Zodiac Gold.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2012/06/18 :  07:51:27  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej allihop nu har även jag inhandlat nämnda DAC!

Jag kan bara säga wow!, vilket flyt och driv låter fantastiskt och då rakt ur box.

Tack Stefan på Akkelis du kommer att se ett fånigt flin länge och då sägs det att denna burk behöver mer än 400 timmars inspelning, otroligt

Behöver jag säga mer, jo kanske följande.

Sällan kan man rekomendera något mer klart i det digitala djungeln av DAC:ar.

Nä nu skall det spelas, hej
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2012/07/20 :  11:23:06  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej igen

Så då dags för uppföljning.

Ni har jag spelat säker ett par hundra timmar och måste medga att det bli bara bättre och bättre, något som jag trodde var omöjligt.

Jag har lyssnat på produkter med sexsiffrigt belopp, denna Dac spelar helt enkelt mer musikaliskt punkt slut.

Jag har inget intresse i denna produkt än att Ni måste bara lyssna på denna AMR och så det inte vore nog, killarna ( förlåt om du nu till aventyrs råkar vara nogon tjej inblandad) som satt ihop denna produkt har dessutom gjort fantastiska väljudande produkter i övrigt, befriande.

Må gott all och ta Nu och lyssna, jag lovar att ni kommer se ut dem starholkar allihop.

CAB
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2012/07/20 :  11:27:20  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ursäkt min dåliga skrivning i inlägg ovan

Naturligtvis skall det var:: "ni kommer att se ut som starholkar allihop" när Ni Lyssnar alltså.

;-)

CAB
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/03/23 :  13:05:14  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Nån som har kläm på om denna dac behöver ström från datorn till usb-port?

Det är vanligt bland d/a-omvandlare men det vore ju fint om det inte var så på denna.
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/03/25 :  20:19:16  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Nej inte behövs det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000