Jag har kört audio och video från datorn i många år och har haft ett Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe sedan det kom ut på marknaden och varit ganska nöjd med detta. Nu är tanken att jag skall ställa datorn i kontoret bakom tv-rummet och kommer således att behöva dra ganska långa kablar fram till slutstegen till framhögtalarna. Jag har bestämt mig för att ha balanserade kablar och anslutningar och köpte därför en hembioprocessor med balanserade utgångar. Av olika anledningar är jag istället intresserad av ett ljudkort med balanserade utgångar och då ett Lynx B. När jag kollar på film tycker jag att det är trevligt med ljud från bakhögtalarna men annars kör jag mest med framhögtalarna och en subbas (kanske snart två).
Frågan är då: hur bra fungerar ett Lynx B i denna uppsättningen och vilka möjligheter finns det i gränsnittet att ställa in olika grejjer rörande detta?
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Med rätt programvara fungerar det utmärkt. Jag tror J.River Mediacenter har seglat upp som ett fullgott alternativ även för filmtittande, jag kör själv med det fast jag har inte 4.2 eller 5.1. Dock har jag sett att inställningar finns för sånt i JRMC.
Ljudkortets kanaler kan du styra precis hur du vill via Lynxmixern.
Jo, jag har börjat använda J.River Mediacenter nu och det är mycket bra, dock vet jag inte om man kan använda det att justera ljudet när man lyssnar på Spotify. Har kollat en massa på nätet men inte hittat en bra lösning. Ännu vill säga. Du kanske inte lyssnar på Spotify så du kanske inte har det problemet...?
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Hejsan Om du har ett asuskort och ett lynxkort kan du använda bägge två i samma dator.Jag har själv ett asus xonar hdav 1,3 kort och ett lynxtwo B kort imin htpc utan problem.Välj asuskortet i windows player device och lynxkortet i jriver,helst med asio output från jriver.Om din processor har hdmi kan asuskortet gå den vägen så kan du göra alla inställningar i processorn men jag tror att bägge ljudkorten utklassar din processor.Jag har själv en onkyo och den får rejält med stryk av lynxen men även av asuskortet som dessutom stödjer alla nya hdformat vilket inte lynxkortet gör.Lynxmixern kan dessutom få dropoutstörningar i spotify och skillnaden på ljudet i spotify mellan korten är ganska marginell anser jag.Jag bör kanske påpeka att jag anses vara ganska petig och noga med hur det låter enligt vissa. Lycka till M.V.H. Preben