| Author |
Topic  |
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:14:03
|
Jag var på en hälsoundersökning, där det konstaterades att mitt sockervärde var för högt. Det var 10.2, normal värdet skulle ligga på 7.4 om jag minns rätt.
Nu är det ju så att jag är rätt stor, väger ca 100 kg. Så jag hoppas att med dagliga promenader kunna börja gå ned i vikt. Kaffebröd och all mat med mycket socker i, är numera bannlyst hos mig.
Det här har fått mig att börja tänka på LCHF metoden. Min syster har använt metoden i många år, och gått ned 10 kg i vikt genom att äta fet rik mat. Hon äter inte bröd, inte potatis, inte Pasta. Ingenting med mycket protein eller stärkelser i. Det är det här som skall vara farligt, för de ombildas till socker i kroppen, enligt henne.
Är det någon här på forumet som har bra erfarenheter eller dåliga erfarenheter av den här dieten.
|
Edited by - Eriksson on 2012/03/11 12:14:58 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:21:35
|
Har gymmat i en massa år(20år med avbrott för skador osv). Har även tränat en massa människor med både träning och kostråd.
Du är lite fel ute när du undviker protein, det är det som kroppen minst lagrar som fett.
Skicka ett PM med din e-post så kan jag hjälpa dig komma igång iaf. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
Thzar
200.000-klubben

816 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:24:08
|
Alla dessa dieter, rena bondfångeriet, försäljarknep. Börja motionera, fysisk aktivitet, ät lite av varje och undvik allt synligt socker och läsk. Börja dagen med en talrik havregrynsgröt, de e najs. Då kommer du långt.
Over and out.
Ps 99% av all man du trycker ner omvandlas till socker, glukos utan det dör hjärnan.
|
Edited by - Thzar on 2012/03/11 12:25:32 |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:31:19
|
quote: Ps 99% av all man du trycker ner omvandlas till socker, glukos utan det dör hjärnan.
Sanning med modifikation. Hjärnan behöver kolhydrater det är sant, men den kan även klara sig på ketoner. Dessa bildas av fett när man kommer under ett visst antal gram kolhydrater per dag. Detta kallas att hamna i ketosis. Byggare kallar denna typ av diet för en ketogen diet. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
Thzar
200.000-klubben

816 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:40:24
|
Och då börjar man lukta fotogen om flabben...
Vilket är mkt illa. |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:43:50
|
Även jag är kost- och träningsintresserad 
Problemet är ofta att folk krånglar till det för mycket och gör det för extremt "easy does it"
quote: Alla dessa dieter, rena bondfångeriet, försäljarknep.
Nej det tycker jag inte, inte om du undviker aftonbladet och liknande och istället söker info på seriösa sidor.
quote: Börja motionera, fysisk aktivitet, ät lite av varje och undvik allt synligt socker och läsk. Börja dagen med en talrik havregrynsgröt, de e najs. Då kommer du långt.
Precis, konstra inte till det. Undvik: läsk, kakor och godis och minska lite på portionerna så ska du se att kilona rasar.
En diet avgörs vid matbordet inte på träningspasset. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 12:46:10
|
quote: Och då börjar man lukta fotogen om flabben...
Vilket är mkt illa.
Det är där tuggummi kommer in i bilden  |
|
 |
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 14:33:30
|
| Min bror gick ner 36 kg genom att äta sig mätt på mager fiberrik mat, protein samt styrketräning och daglig motion, han tänkte långsiktigt och gick ner ca 0,5-1 kg i veckan, han unnade sig något gott på lördagarna typ popcorn eller en liten chokladkaka. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 14:36:00
|
| Egentligen tror jag man kan gå ner i vikt på vilken diet som helst bara man gör av med fler kalorier än man tar in, så en balanserad kost men mindre av allt med motion tror jag är bäst. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 14:54:26
|
quote: Egentligen tror jag man kan gå ner i vikt på vilken diet som helst bara man gör av med fler kalorier än man tar in
Du kan sluta tro för det är så 
Jag tycker det är självklart att hålla en sund kost, vad är viktigare än kroppen vi bor i? |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 15:14:13
|
Naturligtvis är grundreceptet enkelt, mer utgifter än inkomster så blir det magert... Men det finns mer eller mindre effektiva sätt att nå sina mål. |
|
 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 15:28:54
|
Jag förlorade mina 24kg genom att äta mindre men godare och att röra mig mer, dvs utan att hålla på med någon som helst specialkost.
Att äta mindre är inte så farligt som man tror för det första måste man ta en titt på hur mycket man äter och sedan utgå från detta för min del så fick jag halvera intaget för att det skulle stämma med min nivå på fysik aktivitet.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 15:41:20
|
| Ett ovärderligt verktyg är att skriva ned allt man äter under säg en vecka, och sen kolla hur mkt kalorier man får i sig, de flesta äter MYCKET mer än de tror. |
|
 |
|
|
RuneStone
Member

1961 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 15:47:36
|
Alla har vi väl lärt oss grundskolematematik? Det är precis vad det hela handlar om..
Man vill aldrig överstiga 0. Om man som Man behöver 2500Kcal per dag och man stoppar i sig 3000 så får man ett överskott på 500, vilket då gör att man kommer öka i vikt.. Äter man 2000 så får man ett underskott på 500 vilket gör att man minskar i vikt..
Svårare än så är det inte om man vill hålla sig på en bra nivå.. Ska man gå ner extremt fort så kan man råka ut för andra komplikationer så jag skulle inte rekommendera någon att extrembanta genom att svälta sig eller via konstiga dieter.. skippa socker, kakor, godis och läsk. Ät lite mindre och ta en promenad..Du kommer inte att tappa flera kilon i veckan men på lägre sikt kommer du gå ner i vikt och du gör det i en takt som gör att kroppen hinner anpassa sig..
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
|
hoktuna
Jultomte

2786 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 15:48:31
|
LCHF style funkar på mej. 7-8 kg mindre kalaskula,lite piggare,alldrig vrålhungrig. potatis ris o pasta är bytt mot broccoli,brysselkål,blomkål,bönor och liknande. nu ligger jag stadigt på 79-80 pannor o brallorna passar. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 16:00:38
|
Det är klart att det inte ska gå för fort eller vara för trist, inte hållbart på lång sikt något av det.
|
|
 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 16:49:30
|
Jag har inga vikt- eller hälsoproblem och äter en balanserad kost och rör mig ganska mycket, MEN jag har flera bekanta som kör med LCHF-metoden och hör att deras livskvalitet har förbättrats enormt. De har gått ner i vikt, fått kontroll över blodsockret utan att ha ökat nämnvärt i kolesterolvärdena. Nattsömnen har förbättrats, liksom uthållighet - de blir inte hungriga en timme efter måltiderna. De pinkar mindre (och aldrig på natten) osv osv. En av jobbets samarbetspartners tränade regelbundet men gick bara upp i vikt hela tiden, gick över till LCHF och gick ner i vikt trots att han slutade med träningen.
Problemet är ju att de som förordnar en annan metod inte bara försöker föra fram det positiva i sin metod utan också försöker göra ner andra metoder. Därför är det lägligt att inte lyssna alltför mycket på "larmrapporter", vilka oftast är gravt överdrivna.
Eriksson: Det finns inga genvägar här i livet eller som ryssarna säger "bezplatnie pirogi, nikogda ne bivyet", testa LCHF-metoden några månader eller kanske ett halvår och se vad som händer. Du kommer inte att dö |
 |
|
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 16:55:23
|
De som är sockersjuka bör definitivt överväga att dra ner på kolhydraterna, en kille på jobb blir frisk och slipper insulin när hann drar ner på kolhydraterna. Hans humör blir bättre också även om han inte märker det själv. |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 17:33:58
|
"Problemet är ju att de som förordnar en annan metod inte bara försöker föra fram det positiva i sin metod utan också försöker göra ner andra metoder. Därför är det lägligt att inte lyssna alltför mycket på "larmrapporter", vilka oftast är gravt överdrivna."
Ja så är det dessvärre. Och många utav de av det gamla gardet av läkare sitter ju dessutom i styrelserna för företag som producerar just kolhydrater vilket ju resulterar i att man möjligen inte skall lita helt blint på deras hot om hur ett näringsupptag av huvudsakligen protein och fett påverkar vår mänskliga kropp.För det finns dessvärre mycket skrämselpropaganda från båda håll.
Åtminstone så är det vad jag läst om vilka styrelseuppdrag dessa läkare och professorer har, men jag ju ha fel men det ger i varje fall mig en skeptisk syn på det hela.mvhKristofer
Edit la till " " på första texten |
Edited by - whiskyman on 2012/03/11 19:02:48 |
 |
|
|
Andreas A
Member

407 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 19:08:36
|
quote: En av jobbets samarbetspartners tränade regelbundet men gick bara upp i vikt hela tiden, gick över till LCHF och gick ner i vikt trots att han slutade med träningen.
Jag går iaf konstant upp i vikt då jag tränar, dock inte nödvändigtvis i fett, likså tappar ja vikt då ja slutar träna. Kan inte det vara samma i hans fall? För att inte säga något bu eller bä om dieten i sig.
|
 |
|
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 19:12:38
|
quote: Jag har inga vikt- eller hälsoproblem och äter en balanserad kost och rör mig ganska mycket, MEN jag har flera bekanta som kör med LCHF-metoden och hör att deras livskvalitet har förbättrats enormt. De har gått ner i vikt, fått kontroll över blodsockret utan att ha ökat nämnvärt i kolesterolvärdena. Nattsömnen har förbättrats, liksom uthållighet - de blir inte hungriga en timme efter måltiderna. De pinkar mindre (och aldrig på natten) osv osv. En av jobbets samarbetspartners tränade regelbundet men gick bara upp i vikt hela tiden, gick över till LCHF och gick ner i vikt trots att han slutade med träningen.
Ja, det är just de här argumenten jag får höra av syrran. Men hur blir det med hjärt o kärl sjukdomar om man börjar häva i sig en massa fet. Bränner fet, fet? |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 20:52:37
|
Jag körde också LCHF ett tag, funkade utmärkt och jag gick ner 9 kg på det. Utan nån extra träning. Lite jobbigt är det efter tre dagar när kroppen går in i ketos, jag fick lätt huvudvärk då men det gick över efter en dag. LCHF funkar inte om man gör några avsteg från dieten.
Jag lade ner det sen för det blev för tråkigt att inte kunna äta vad som helst. En bra början är att undvika socker och snabba kolhydrater. Det försöker jag följa nu. Fett är jag inte ett dugg rädd för, men äter man socker och fett samtidigt går man upp i vikt som en raket. Glass t.ex. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 21:38:51
|
De som förespråkar LCHF metoden bortser från en viktig sak som alla läkare varnar för, mättat fett ökar risken för åderförfettning och därmed hjärt och kranskärlssjukdomar. Jag är starkt skeptisk till denna metod och vill direkt varna för den. Fettdoktorn blev ju utsedd till årets förvillare av VOF och läkaretablisemanget är förfärad över vad den här metoden kan ställa till med om den får breda ut sig.
Min far är åldersdiabetiker och han håller blodsockernivån i schack genom en balanserad kost där även kolhydrater ingår. Men det måste vara rätt sorts kolhydrater. Inte snabba kolhydrater, det går inte, då stiger blodsockernivån.
Vill man gå ned i vikt och stanna där så rekommenderar jag viktväktarna. Man får en massa goda, kostmässigt välbalanserade matrecept och det är en sund metod som bygger på att man inte äter mer än man behöver samtidigt som man får i sig allt man behöver.
Mättat fett är som ett långsamt verkande gift, döden kommer smygande. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/11 : 21:43:28
|
| Man kan följa en ketogen diet med bra fett med :) |
|
 |
|
Topic  |
|