HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LCHF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2012/03/11 :  21:51:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sådana här metoder avlöser varandra på löpande band och pendeln verkar alltid slå ut i de mest extrema lägena.
Är det ingen som kommer ihåg kolhydratmetoden, den som var så bra? Hade en massa entusiastiska anhängare?

Var skeptisk, ät lite av varje, så riskerar ni att bara göra lite fel, det är mitt råd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/11 :  22:00:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Anamma inga recept alls.
Läs upp dig själv ordentligt eller ta råd av någon som kan det hela. Det är mitt råd, jag har ändå pluggat det jag kommit över vad gäller träning och kost sedan jag var 17år...så ung är jag inte längre.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/11 :  22:05:36  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det här verkar bli en riktig lång körar tråd.

Hett ämne
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/12 :  08:14:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Individuellt! Det är nyckelordet.

Hur äter just DU nu, Eriksson?
Fikar du?
Dricker läsk?
Öl?
Sockerbit i kaffet?
Godisbit till kaffet?
Hur ser din normal-tallrik ut?
Hur ofta äter du?
Hur fredags-myser du? Chips? (Med avseende på mat...mer vill jag inte veta )
När äter du?
Varför (jo, varför) äter du?

LCHF tror jag inte på, heller inte nån annan diet. Det jag tror på är att många sätter i sig för mycket pasta, ris och liknande. I den meningen är LC rätt - men det gäller ju inte alla!

Därför är ledordet Individuellt!

Att gå ner i vikt är precis som nån skrev på förra sidan lika enkelt som en balansräkning. Alla vet om det. Inte så många gör något åt det.
Jag uppskattade tipset att skriva ner vad man äter! Gör det och lägg upp lista här!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2012/03/12 08:15:24
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:21:22  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Fikar gör jag, men utan tilltug. Endast osötade skorpor, kan jag tänka mig.
Läsk har jag egentligen aldrig varit så värst förtjust i, så det är inget större proplem.
Öl är jag heller ingen stor konsument av, Men däremot gillar jag Whiskey, så någon hutt blir det då och då.
Socker i kaffet har jag faktiskr aldrig använt, kaffet skall vara mycket starkt o inga utblandningar med mjölk o grädde.
Godisbit till kaffet, här i ligger nog grunden till min övervikt, har alltid varit överförtjust i allahanda kaffebröd.
Tallriken har tyvärr varit ganska proppad.
Även om tallriken varit stor, har jag i regel bara ätit en gång per dag, sen eftermiddag, samt 2 ägg vid läggdags.
Fredagsmysen kan innebära en senare middag kanske vid åtta tiden, däremot har jag aldrig haft något sug efter chips.

Jag vill också passa på att tacka alla å det djupaste, för det stora engagemanget i den här frågan. Jag trodde aldrig att den här tråden skulle bli så omfattande, som jag tycker den har blivit.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:37:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag hakar på om det är OK?

Jag har sådär 20 kilos övervikt (kanske mer? 179cm, 99,9kg)
Äter sällan godis eller fikabröd.
Inget socker i kaffet.
Äter två lagade mål mat om dagen, balanserad normal husmanskost (det blir dock ofta både två och tre portioner).
Dricker mindre öl än förr, men kanske mer rött vin och en Whisky ibland.
Jag avskyr att motionera, men det blir lite ibland när jag tränar dotterns fotbollslag.
En dålig fot och två halvdåliga knän gör det inte lättare att komma ut i löparspåret.
Jag jobbar skift, så det är omöjligt att äta och sova på regelbundna tider...

Tips till en sådan som mig?

Jag funderar på att dra ner på kolhydraterna (och mängden mat överlag) och öka på mer mer fibrer och protein.
Rätt eller fel?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:52:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
I denna djungeln kommer vi aldrig få ett 100% korrekt svar.
Med det sagt, formulerar jag mig såhär: "jag tror och tycker att ett sånthär upplägg är klokt":
* Ersätt kaffebrödet mot en ruta >70% mörk choklad. Njut av biten, dvs glufsa inte i den på 1 sekund.
* Ät flera gånger per dag! Ägg till frukost är bra.
* Hitta "ditt" mellanmål! Frukt? Nötter?
* Portionerna kan vara stora, men då gäller såklart att inte övertrakassera kontot - välj vad du öser på på tallriken. Äter du fler ggr per dag, kan du med säkerhet minska portionerna.

Svårt att sia om virren är ett problem eller inte.
Kvantiteten styr och bortser vi från själva alkohol-problemen är det som jag skrev ovan en balansräkning som måste gå ihop. Å alkohol är väldigt energirikt. En 4 cl tar ca 10 minuters joggning att gå plus/minus noll på (kan nån kontrollräkna detta?).

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/12 :  09:58:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Äter två lagade mål mat om dagen, balanserad normal husmanskost (det blir dock ofta både två och tre portioner).
Dricker mindre öl än förr, men kanske mer rött vin och en Whisky ibland.
Jag avskyr att motionera, men det blir lite ibland när jag tränar dotterns fotbollslag.
En dålig fot och två halvdåliga knän gör det inte lättare att komma ut i löparspåret.
Jag jobbar skift, så det är omöjligt att äta och sova på regelbundna tider...

Husmanskost innebär i vissa lägen väldigt fet och energirik mat. Gräddsås t.ex, är den del av det svenska köket, men tänk på balansräkningen så inser man att det har sin avigsida.

Det är tråkigt med knän och fötter som käpp i hjulet. Funkar promenad? Funkar simning? Går det söka läkarhjälp för att kunna komma ut å springa?
Åh förresten - när man ger sig ut första gångerna för att löpa, så gör det med förnuft! Gå en bra bit, jogga sedan och SLUTA JOGGA innan det gör ONT! Ett tidsperspektiv på 1-3 månader är nog inte fel, innan man är igång och springer några km.

Överväg att byta jobb, för hälsans skull.

Om du skall dra ner på kolhydrater eller inte är omöjligt att svara på eftersom vi inte har koll på hur mkt du äter idag. Är det pasta var och varannan dag, rejäla portioner, och kanske med grädde i pastasåsen - tja ja jo... Troligen kan du dra ner.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:08:38  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för tipsen EA!

"Dra ner på kolhydraterna" - Då menar jag till ett minimum, idag äter jag nog ganska mycket pasta, potatis och bröd tyvärr...

Jag ska bannemig sätta ihop en kost som funkar för mig - gröt, ägg, o fullkornsbroccoli
inga mer rostade marmeladmackor här inte

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:16:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
(Ljust) bröd kan kan också vara nått att tänka på (att dra ner).

Ta det lite lugnt med kolhydraterna.
Prova halvera din idag normala mängd.
Ersätt med nått annat vettigt.

Du kan också fundera på om du funkar bäst i att
A) ändra allt på en gång med ett tufft schema
B) stegvis ändra vanor och rutiner

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:25:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Vitt bröd har ett glykemiskt index i klass med socker. Nåt att tänka på...

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:35:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Man kan alltså ersätta rostat bred med socker på vilket man kan bre på marmelad. Mmm....gott!

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:47:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ja, om målet är diabetes

Mayday DIY Blogg

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts

Posted - 2012/03/12 :  10:55:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Normala brödrostar är kompatibla även med bröd i mörkare nyanser än peroxidblekt socker.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/03/12 :  11:55:37  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
En bra länk.
http://www.kaloritabell.com/

Jag är vare sig ironisk eller sarkastisk men det som gäller är att äta som en mygga, skita som en elefant. Dvs mycket fiber som är både mättande och peristaltisk reglerande.

Starta måltiden med sallad, rotfrukter med lite olja och salt. Ger mättnadskänsla och drar ut på tiden av ätandet. Ät långsamt, mycket långsamt så att du hinner bli mätt innan du fått i dig för mycket. Sedan tror jag att det är skit detsamma om du har någon speciell sekt-diet.
Lägg märke till att de flesta dietmetoder lägger till ett icke ringa mått av fysisk aktivitet så det är bara att gissa vad som gör att just min penninginkomstbringande metod fungerar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2012/03/12 :  17:52:34  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Det finns tre saker som är väldigt avgörande och som ofta förbises i debatten:

1) Vad man äter påverkar vad man äter. Kolhydrater, fett och protein påverkar alla vår mättnad på olika sätt. Man håller sig t.ex generellt mättare på fett eftersom det inte påverkar insulinet/blodsockerkurvan på samma sätt som kolhydrater. Dock kan det vara svårare att faktiskt bli mätt på fett, eftersom det är energitätare och inte fyller ut magsäcken lika mycket.

2) Att gå ner i vikt är nästan aldrig några problem. Svårigheten är att behålla vikten. Det är få som klarar av att ständigt gå hungrig i längden.

3) Tallriksmodellen är också en "diet". Det är inte så vi ätit historiskt, och det finns heller inga vetenskapligt studier som visar att den skulle vara bra på lång sikt. Det om något är en hitte-på diet. Vad du än äter, så äter du alltså någon slags diet.

[4) Att klaga på ekonomiska intressen är helt bisarrt när läkemedelsbolagen idag omsätter hundratals, eller troligen tusentals miljarder på mediciner som är relaterade till det metbola syndromet. Ingen bloggare är ens i närheten av dessa siffror. Det finns alltså extrema ekonomiska intressen att behålla status quo.]

Sedan måste det påpekas att det vetenskapliga läget är helt solklart, det finns idag inget visat samband mellan intag av mättat fett och hjärt- och kärlsjukdomar.

Själv tror jag (obs mina egna tankar) att kroppen är väldigt flexibel och man klarar av att äta "ooptimalt" utan att öka i vikt, givet att man inte har några metaboliska problem. Särskilt om man är ung och vältränad. Men har man problem med metabolismen, t.ex beroende på sjukdom eller att man påfrestat systemet allt för mycket typ genom att äta alldeles för mycket, särskilt socker, kan det finnas skäl att äta enligt LCHF. Eller i alla fall skära ner på kolhydraterna.

Vi andra kan med fördel njuta av pasta carbonara, men gör klokt i att undvika lättprodukter, skippa allt skit i stil med läsk, godis, chips. Naturligt fett är både gott och nyttigt och skall inte undvikas, så ta hellre mer fet sås än extra pasta. En bra tumregel är att det går att äta allt så länge man gör det själv, man pallar inte att baka hur mycket bullar som helst så då blir det en naturlig limit :-)

ztenlund: Mörkt bröd innehåller oftast mer socker. Bröd är generellt onyttigt, särskilt köpebröd. Vill man äta bröd rekommenderar jag (osötat) surdegsbröd, den långa jäsprocessen gör brödet nyttigare - och godare. Kul att göra själv fö. Påläggen är nyttigare än brödet, så ät hellre färre mackor men mer pålägg. Mitt mål är att påläggsdelen är lika tjock som brödskivan :-)

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2012/03/12 18:05:00
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:21:45  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
LCHF är ute.
Nu är det LCHQ som gäller.
Ingen aning om vad det är men jag är glad ändå.

Så länge man kan se sitt klockspel så är läget under kontroll och börja svettas lite på tantgympa a la friskisochsvettis och må bra.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:23:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Mörkt bröd innehåller oftast mer socker.

Generaliseringar av den typen säger absolut ingenting. Det finns massor med sorter av mörkt bröd av varierande sort.
Att det finns välkända brödsorter som levereras halvcirkelformade och som man hällt i en del sirap i är inget nytt. Det finns dock andra varianter - även fabrikstillverkade.

Morötterna i mitt kylskåp håller högre halt av sockerarter än brödet som ligger i skåpet bredvid, om jag ska passa på att raljera lite.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:30:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
JonasY:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Om-fett-kostrad-och-Livsmedelsverkets-experter/Mattat-fett---vetenskapen-bakom/Studier-om-fettsammansattning-och-risk-for-hjartsjukdom/

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/12 :  18:31:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Det här verkar bli en riktig lång körar tråd.

Hett ämne

Ja det visade sig om inte annat i det senaste numret av Body, dvs en tidning inriktad på bodybuilding att just mat och förbränning är ett av de mest laddade ämnen man kan välja för det finns alltid profeter att fråga och de flesta teorier motsäger varandra.

Som exempel kan jag ju ta och hänvisa till Fredrik Paulun som bl a skriver: "att tro att man blir fet av att äta fett är som att tro att man blir grön av att äta gurka."

Det här får ju bl a Stephan Rössner på Karolinska sjukhuset att ilskna till.Men å andra sidan så är ju han en av de "läkare" som jag nämnde som jag tycker att man ju helst bör läsa rätt så kritiskt vilket ju iofs gäller all sjukvård. Dvs att man bör ha minst ett second opinion.

Men framförallt om någon tjänar pengar på sina åsikter och det gör ju bl a alla författare av kost och livsstilslitteratur. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2012/03/12 18:43:24
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9096 Posts

Posted - 2012/03/12 :  19:13:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Intressant ämne,när man börjar bli överviktig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2012/03/12 :  19:21:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ät laxermedel, det är den nya innemetoden för att hålla sig smal.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

9096 Posts

Posted - 2012/03/12 :  19:23:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Med betoning på SMAL.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2012/03/12 :  20:28:02  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Det här ämnet kan jag skriva kilometerlängder om...
Överviktig hela mitt liv, även som barn, ogillar motion om det inte rör sig om att plocka svamp. Ni hör, ingen bra kombination.
Jag provade LCHF samtidigt med Bernt. Han gick ner och jag gick sakta upp, och när jag sen började fuska, bröt dieten helt och hållet men behöll grädden i kaffet och maten gick jag ju naturligtvis upp 7-8 kg på några månader. Jag skippade grädden i kaffet och har gått ner det mesta igen.
Jag märkte inga fysiologiska förändringar av att äta lchf, som höjda värden etc. Bara en mental äckelkänsla inför allt bacon och smält smör som jag behövde få i mig för att nå kvoten.
Bernt mådde toppen. Men saknade knäckebröd med ost på kvällen...

Den diet som fungerat absolut bäst för mig är Blodgruppsdieten. En läkare som forskat i varför vissa inte mår bra av vegetarisk kost medan andra mår toppen upptäckte att blodgruppen styr vilken mat som är bra för oss.
Den fungerade på mig för att den är lätt att hålla sig till. Man väljer de råvaror i listan som man gillar och lagar till.
På ett år hade jag nått min idealvikt.
Nu för tiden är jag inte renlärig och det visar sig, 5 kg för mycket, kanske mer. Jag tror framför allt att det är knäckemackorna på kvällen som är boven...

När det gäller dieter finns det många som fungerar bra om man håller sig till dem. Att läkare och dietister förfasas och varnar beror på att det inte finns tillräckligt med genomförda studier på dieten. Puck, vår dotter, utbildar sig till dietist och har "hoppat" på oss angående LCHF men hennes enda argument är att det inte är vetenskapligt bevisat i långa studier att den är bra. Ok, då får man väl vara försökskanin själv medan man går ner i vikt.

Eriksson, du har fått många bra råd, och en länk till kaloritabellen.
Använd en hushållsvåg några dagar och räkna ut hur mycket kalorier du får i dig. Du kommer bli förvånad.
Snabba kolhydrater är inte bra när man har förhöjt blodsocker. Potatismos är värst tror jag, men råris ska vara ok.
Det finns tabeller över glykemiskt index. Högt GI=snabba kolhydrater, lågt GI=långsamma. Fast kan man som hoktuna byta ut potatisen och råriset mot broccoli och blomkål är det ännu bättre.

Men det är inte bara vad man äter som håller sockret i schack. Man måste ändra livsföring. Puck föreläste för mig idag om åldersdiabetes och hur viktigt det är med motion i samband med bra mat. Det har dietisterna forskat fram iaf. Promenader, roliga pass på SportLife, ett löpband eller en cykel. Välj själv det du tycker verkar roligast och enklast. Själv har jag ett löpband hemma som jag springer en stund på så ofta jag hinner och har lust. Lusten kan ju tryta men då får man kliva upp och springa i alla fall. Latmasken är rätt stor...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/03/12 :  21:04:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
som jag tidigare skrev.. matematik.. man måste äta mindre än man förbränner för att gå ner i vikt..

Det gäller då att verkligen räkna ALLT man stoppar i sig..
Kolla energiinnehållet i Juice, i mjölk, i kakor osv. det är ofta mer än man tror. Ett exempel, min arbetskollega åt flertalet Digestive-kex efter maten vid varje rast, jag blev lite förfärad och kollade energiinnehållet och det visade sig att ett paket innehåller nästan hela hans dagliga energibehov.
Lägger vi där till juicen, mjölken, räkosten, mackorna, korvskivorna, panpizzan, samt dom två matlådorna han åt varje dag så inser man snart att ekvationen inte går ihop. Det roliga i det hela var att han oroade sig för att han fick i sig för lite energi då matlådorna bara innehöll ca 500KCal vardera. Resultatet blev att han har gått upp några kilo på 4 veckor..

Räkna alla Kilokalorier du stoppar i dig och lär dig ungefär hur mycket du behöver per dag. Se till att äta något ungefär var tredje timme och då menar jag inte en stor portion med mat utan minska dom stora måltiderna och ät mellanmål istället, då håller man förbränningen igång hela dagen samt blocksockret på en stabil nivå..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000