| Author |
Topic  |
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 21:25:35
|
quote: Själv har jag ett löpband hemma som jag springer en stund på så ofta jag hinner och har lust.
Varför springer du inte ute istället? Jag kan förstå spöregn och snöstorm, men det går ju över.
Annars är ju ett bra sätt att skaffa en hund, om man inte redan råkar ha en, som kräver mycket motion för att inte riva huset/lägenheten. Ingen chic accessoar med andra ord.
Själv jobbar jag som tusan med att göra ingenting och det kräver massor av energi. Men nu börjar vårbruket. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/12 : 22:27:31
|
| Annars om man är tidspressad, vilket många är idag, så är ett löpband bra. Kan jogga/promenera på det medans man glor på tv eller vad man nu känner för. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
Andreas A
Member

407 Posts |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 08:40:12
|
quote: Själv jobbar jag som tusan med att göra ingenting och det kräver massor av energi.
Ja, att göra "ingenting" kan vara nog så ansträngande för en stressad själ.
Jag började "mitt nya liv" igår middag: Kidneybönor, sallad, morot & grillad fläskfilé. Frukost idag: Yoghurt, kokt ägg, kaffe
Eriksson - Hur går det? Har du kommit fram till någon "lösning"?
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:17:22
|
Kul att höra, opethic. Hur kändes det att äta denna frukost?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:21:57
|
quote: Som exempel kan jag ju ta och hänvisa till Fredrik Paulun som bl a skriver: "att tro att man blir fet av att äta fett är som att tro att man blir grön av att äta gurka.
Man kan bli röd/orange av att äta mycket morot, så hans populistiska Aftonbladet-anpassade uttalande skall nog tas för vad det är. Jag kan inte sätta fingret på det, men jag tål inte karln.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:31:12
|
"Tar det mesta från expressen med en nypa salt men ändå :)"
Ja detta är väl fram för allt ett av de fallen då du bör göra det. Bl a är det ju en amerikansk läkare som drar dessa slutsatser och det är ju bara att besöka delstaten Mississippi för att se hur mycket lärdom en del i det landet har gällande kost och mathållning.
Jag har varit där och var inne på en secondhand-butik. Där fanns byxor som det gick in 3 normalstora svenskar i. Det skrämmande var väl just att personen som burit dem förmodligen inte lämnat in dem för att de var för stora.
Därmed inte sagt att allt är lögn men det finns ju dessvärre många av det gamla gardet läkare som håller fast vid att fett är boven i överviktskampen.
MvhKristofer |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:33:59
|
Min kära hustru har radions P1 på 60-120 minuters timer varje kväll när det är dags för Zzzz.
Mitt fel då jag släpat hem en Pioneer Audio Digital Timer DT-540 från loppis...
Eftersom hon somnar efter 10 minuter så är det upp tiull mig att lyssna på allt intressant, även om den alltid stängs av mitt i det mest intressanta
För ett par kvällar sedan var det ett program där de diskuterade övervikt-bantning etc.
Slutsattsen var något liknande detta:
Kroppen vill vara fet, äta fett & socker = överleva
Varje gång du bantar så lär sig kroppen att du försöker "döda den" därför blir det svårare & tar längre tid varje påföljande gång. Och påföljande gånger blir det nästan alltid.
Att hjälpa människor att banta/gå ner i vikt med mediciner & dyl är ganska hopplöst. Man borde använda/forska fram mediciner som hjälper människor att hålla vikten nere istället. Hittas säkert på Play eller vad det heter.
Lite intressant tycker jag som för ett år sedan släpade på 145 betongpannor fördelat på mina 196 cm.. När bältet tog slut så var det äntligen dags att ändra på min livs?föring!
Började smygträna lite, vilket jag aldrig gjort förutom en vår när jag var 17 och köpte en Mercier SJ101 för cykla vättern runt.
Gick upp från ca 95-98 kg när jag fick en muskelrelaterad förgiftning på våren 2000.
Åt gjorde jag alldeles för mycket oxå. Biverkningar av sjukdomens skador gjorde att jag blev hög som ett hus av protein, började knarka kalv. 
Men sedan knappt ett år sedan så fuskar jag lite själv med träning och bättre ätande  Då jag är en mästare på att hitta på ursäkter för varför jag inte ska... så håller jag det hela på en rimlig nivå som håller i längden, ie. resten av livet.
Dricker alkohol gör jag fortfarande, om än alltid i små mängder.
Äter gott men mindre, men fortfarande lite för mycket och lite fel.
Gym en timme ca 2-3 gånger i veckan.
Promenader i svettig takt strösslas in under veckans gång  Cykelturer när vädret är 
Det roligaste är nog att resten av familjen började gå tillsammans i sommras.
Kroppen känns jätteskum för det är muskler här och där, jag är rörligare än en tegelsten. Hummör bättre, huvudvärk har jag inte längre, piggare, kan skutta upp för trappor, storknar inte av en liten uppförsbacke längre, etc, etc.
Det blir nog ett PM till mayday trots allt, onödigt att göra fel eller mindre rätt 
Tjo! /M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:36:21
|
quote: Eriksson - Hur går det? Har du kommit fram till någon "lösning"?
Hej Ophetic.
Ja det går faktiskt ganska bra Jag har fått proffesionell hjälp av Mayday här på forumet, vilket är mycket behjärtansvärt.
För övrigt tycker jag mig kunna konstatera att din och min livssituation ser ganska lika ut. Vi verkar väga ungefär lika mycket, arbeta oregelbundna tider. Jag har också skiftgång, både förmiddag, eftermiddag och natt. Så jag förstår precis vad du menar med att det är (omöjligt med regelbundna måltider).
Men jag har slutat med allt vad socker heter, i alla fall i de fall jag känner till sockret. Jag går en timme om dagen. Så här tänker jag fortsätta, så får jag se om det hjälper.
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:38:57
|
jag tål inte karln
Nej han är ju väl mycket besserwisser men kontentan torde ju kvarstå att energi in-energi ut.
Anledningen till att jag inte tål Stephan Rössner är att jag upplever honom som väldigt fördömande mot all nyare kunskap om hur man skall äta.
Och har man väl hittat en väg ut ur övervikten så blir det väl tröttsamt med någon som säger att man valt fel väg.mvhKristofer |
 |
|
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 09:50:39
|
| Jag har nu avstått kaffebröd, synligt socker, och sådant jag vet det är mycket socker i, i snart en veckas tid. Och det jag kan säga hittils är att jag upplever mig själv gladare i sinnet på något sätt. Blir inte lika trött, sover bättre. Är det inbillning mån tro. |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 10:01:57
|
quote: Jag har nu avstått kaffebröd, synligt socker, och sådant jag vet det är mycket socker i, i snart en veckas tid. Och det jag kan säga hittils är att jag upplever mig själv gladare i sinnet på något sätt. Blir inte lika trött, sover bättre. Är det inbillning mån tro.
Nope, du har hoppat av blodsocker-berg-o-dal-banan :)
Dvs, när blodsockret peakat och kroppen släppt ut en massa insulin...sockret sjunker då rejält lågt=effekten av snabba kolisar.
Nyvaken men jag hoppas ja gjorde mig förstådd....
EDIT: Du inbillar dig mao inte  |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
Edited by - mayday on 2012/03/13 10:02:38 |
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 10:11:39
|
quote: Varför springer du inte ute istället? Jag kan förstå spöregn och snöstorm, men det går ju över.
Artros i fotleden. Den går inte över. Varje snedsteg skär som tusen knivar och ödelägger fortsatt löpning den dagen. På löpbandet är underlaget helt slätt, inget grus, inga dolda gropar, inga ojämnheter som jag kan vricka foten på.
När jag springer ute, till bussen oftast, spänner jag mig så mycket att jag är helt slut efter 300 m, men på löpbandet lunkar jag på iaf en kilometer utan problem. Jag känner ju av det i fotleden men det är inte värre än att man kan leva med det.
Strålande Eriksson! Nej, inbillning är det inte. Kroppen behöver inte allt det socker vi vanligtvis äter, så den är nöjd.  |
Waf, Waf!
|
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 10:15:01
|
"Nej han är ju väl mycket besserwisser men kontentan torde ju kvarstå att energi in-energi ut." Ja, fast där känns inte han som pionjären riktigt. Nåja - nu vill jag fokusera på nått roligare än den karln.
|
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 10:16:07
|
Samma anledning som jag går på löpband för att rehabilitera min fotled...kontrollerat tempo och hela tiden perfekt underlag.
Ska gå överdrivet korrekt så det blir lite silly walk över det hela för er som minns den. |
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 10:27:24
|
Ja, fast där känns inte han som pionjären riktigt. Nåja - nu vill jag fokusera på nått roligare än den karln.
Nej det är ju klart, mer då att fettet inte är boven, men jag tycker att han verkar inte fullt ut följa sina egna råd.För han ser inte så vältränad ut som man kan tro att man skulle bli om man följde hans råd. Men som sagt en del läkare och forskare har ju dolda agendor som gör att åtminstone jag inte litar på de personerna. Och i det fallet har jag inte märkt av något sådant från Paulun men det kanske finns även där? mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/03/13 14:01:13 |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 12:06:18
|
Paulun hade nog blivit ertappad rätt snart med BS då han ju länge varit rådgivare åt diverse byggartidningar osv. Byggarna brukar vara kunniga och ganska snabba att deklarera Bullsh*t när så är fallet. Men även han har ju ett vinstintresse, matvaror, seminarier mm mm. |
|
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 12:52:19
|
Lite värdelöst vetande, ordet "bantning" har en lite kul härledning och här finner vi LCHF/Atkins på 1800-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/William_Banting |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/13 12:57:29 |
 |
|
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 13:14:49
|
quote: Kul att höra, opethic. Hur kändes det att äta denna frukost?
Helt okej, fast äggen blev ju inte färdiga förrens resten var uppätet och avdukat, jag måste öva på tajmingen.
 Dagens lunch: kycklingfilé, kidneybönor o brysselkål, stekt i smör. Lillgrabben åt samma som pappa, fast med lite pasta till. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 13:50:02
|
Ordet banta gör mig smått allergisk. Man kan för sjutton inte tappa 7kg/veckan enligt vissa hjärndöda löpsedlar och sedan tro att det bara är fett man tappat och att denna viktnedgång kommer hålla i sig.
Jag tycker det är riktigt roligt att hjälpa Eriksson. Detta är ett område där jag kan MKT, och jag får en chans att ge tillbaka lite för all den hjälp jag fått i andra ämnen här på forumet. |
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 13:55:57
|
quote: Så jag förstår precis vad du menar med att det är (omöjligt med regelbundna måltider).
Nej, inget är omöjligt! Du äter var 3-4 timme från det du vaknar tills du somnar, oavsett tid på dygnet. Vettig mat kan man ta med i matlådor. Det behöver inte vara krångligt. Laga ett rejält lass med mat och frys in i portioner. Gör man så varje eller varannan gång man lagar mat(lagar 4ggr det man ska äta och fryser in 3 portioner eller mer o man så önskar.), eller tar en dag när man har ledigt och lagar flera stora lass olika rätter. Bara att plocka matlådan/lådorna ur frysen och kila till jobbet. Det är inte så värst mkt mer jobb att laga mkt mat än mindre om man trots allt ska laga mat. De allra flesta arbetsplatser har en micro iaf. |
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 14:07:46
|
"Byggarna brukar vara kunniga och ganska snabba att deklarera Bullsh*t när så är fallet."
Ja det är ju mycket därför som jag läser Body och även den gratistidning man får på Friskis och Svettis.Mitt inlägg var mer av den arten att han ser ju inte så särskilt välbyggd ut Paulun, men det är dock honom jag föredrar att lyssna på och läsa framför Rössner på Karolinska Sjukhuset.
Men som sagt alla väljer själva vem de vill läsa och vilka råd man vill följa.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/03/13 16:06:51 |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 14:15:37
|
Har själv tränat i närmare 20år med avbrott för skador osv. Har under den tiden läst det mesta jag kommit över, snackat med andra byggare osv. Har även tränat flera personer med både kosthållning samt själva gymdelen. Det jag vill ha sagt är att man kan lära otroligt mkt av byggare även om man inte tänker gå till såna extremer som ibland tas till både kost och träningsmässigt.
|
|
 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben

9096 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 16:12:17
|
Doktorn säger att 9 mackor är lika med 1 pizza.Kan det stämma? Jag äter inget ljust bröd och har oftast en skinkskiva på. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 16:12:58
|
quote: Ja det är ju mycket därför som jag läser Body och även den gratistidning man får på Friskis och Svettis.Mitt inlägg var mer av den arten att han ser ju inte så särskilt välbyggd ut Paulun, men det är dock honom jag föredrar att lyssna på och läsa framför Rössner på Karolinska Sjukhuset.
Ja, samma här i den mening att jag hellre lär från någon med egen erfarenhet/erfarenhet att coacha andra än nån som bara är påläst.
Den med erfarenhet inser att alla är vi olika och att vissa funkar bättre med vissa "dieter" än andra.
Med det är det inte sagt att man inte bör läsa på själv också. |
|
 |
|
Topic  |
|