| Author |
Topic  |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 16:29:26
|
Ja där är vi lika. Har dock mest misslyckanden bland mina kamrater. Det verkar endast vara jag bland dem som gått in för att både minska i vikt och hålla vikten. Nu har jag dock inte hållit den vikt som jag gick ner till från början men hittat en livsstil där jag gymmar, motionerar och mår bra.
Samt att jag har hittat ungefär hur mycket jag bör eller kan äta för att undvika för stor vikt med där följande svettningar och senare ryggproblem.
Vad trevlig att du är så pass insatt mayday.Skulle förmodligen vilja ta chansen att konsultera dig framöver om det är möjligt?För åtminstone jag är väldigt långt från fullärd inom detta men mycket intresserad. mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/03/13 16:30:14 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 16:32:57
|
| Dvs den vikten som jag nådde från början medförde att jag hade huvudvärk och var mestadels lättirriterad.MvhKristofer |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 17:25:08
|
| Det är bara att PM:a din e-post så kan du fråga på :) |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 17:44:29
|
Ansluter mig försiktigt...
JonasY är rätt på det när han säger att det finns inga belägg för att fet kost skapar hjärt-kärlsjukdom. En jättestudie slår äntligen fast detta, den kom för något år sedan om jag inte minns fel.
Mindre spermier är säkert riktigt men alla de män som undersöktes gick knappast på LCHF och vi kan misstänka att de också lever ett "normalt" amerikanskt liv med läsk, chips, fries, bröd, marmelad och allt extra on top... Alltså blir studien helt verkningslös som indikator för LCHF.
För ett antal år sedan debatterade jag med Circloman om att käka fett. Hävdade bestämt att tallriksmodellen var poängen. Kalorier ut - kalorier in.
Och så skall man såklart akta sig för "mode-dieter" :-)
Min exfru, läkare till yrket, började för 3 år sedan med LCHF och jag var mycket skeptisk till en början. Idag har hon tappat 30 kg och visade sig häromsistens i jeansen hon hade när vi gifte oss 1997... De jag hade kommer jag definitivt inte i längre... (intressant detalj: på lasarettet där hon jobbar använder mindre än hälften av läkarna vid bordet ris, pasta eller potatis längre...)
Nåväl, efter ett tag började jag också, gick ned 18 kg på ett år. Har gått upp 4 igen men ligger stadigt sedan ett år tillbaka.
Bekymret med diskussioner som denna är att de engagerar så mycket känslor. Man kunde tro att det är kablar som ventileras
Och så pratar man sällan om samma sak egentligen. LCHF bygger ju mycket på känslan av att vara mätt, att inte vilja ha mer, låta hungern styra matintaget på ett mer naturligt sätt.
Räknar man kalorier brukar man räkna att man äter "som vanligt" (dvs mkt kolhydrater) fast mindre av allt. Ett annat ord för svält helt enkelt. Man kan alltså inte räkna kalorier på just det sättet och det gör heller inte de som går på LCHF.
Vetenskapens värld hade i höstas ett intressant program på TV där de gjorde ett program om bl a LCHF kontra Livsmedelsverket och fettvarnarna.
Slutsatsen: INGEN av de två sidorna har några vetenskapliga belägg för sina ståndpunkter!
LCHF-sidan har aldrig påstått att de har sådana belägg. Livsmedelsverket och fettskrämmarna däremot radar upp varningar och pekar på forskning som egentligen är helt knas.
Att hjärnan blir sämre och man blir trött om man inte äter socker t ex, det är ju en gammal skröna. Svensk guldmedaljör i skidskytte, Björn Ferry, följer LCHF strikt, även då han tog guld! Elitnivå alltså!
Och den här stackars människan som pressen gillar att prata med, Annika Dahlqvist, borde få någon form av medieträning.
Jag kan ge en länk till en ödmjuk kille som pedagogiskt kan förklara alla dessa teorier så man begriper, allmänläkare Andreas Eenfeldt driver sveriges överlägset största hälsoblogg. Så fort man läser om "fettdoktorn har diabetes" kan man gå in där och få en mer trolig förklaring. Eller när Rössner pratar om gårdagens kostråd eller Paulun kränger "pauluns supermusli" får man en smula mer substans...
Till vardags: Nä, jag kör inte en massa bacon och fet sås till frukost. Jag äter helt normalt. Middag kan vara Korv stroganoff, sallad vid sidan, kokt broccoli som ersättning för potatisen.
Dagens lunch tvärsöver gatan, t ex grillspett, sallad och pommes. I min bytta ligger Grillspett, sallad och wokade grönsaker. Gissa om det ser godare ut.
MAX har en LCHF-burgare! Samma som en vanlig men med ett stort isbergssalladsblad i stället för brödet.
Coleslow är en annan vanlig pasta/ris/potatis-ersättare. Eller grekisk sallad. Eller broccoligratäng med ost, eller, fryst herrgårdsblandning (morot, ärter, blomkål, bönor mm)
Det är ovant i början men sen helt normalt, jag lovar.
Problem? Alltid samma: bortbjuden, kaka till kaffet, efterrätt... Kan vara bökigt att säga nej hela tiden.
Privat kör man tinade bär, hallon och blåbär, björnbär etc och lägger det på turkisk youghurt eller vispar grädde till. Det finns en gammal delikatess som heter kalvdans, gjord på råmjölk, mumma! Men, återigen, behövet finns liksom inte att köra på med något sött efter en hel middag. Kaffe duger fint.
Allt ovanstående är helt ofarligt. Det finns i alla fall INGA studier som visar motsatsen. Men det PASSAR inte alla och det FUNGERAR säkert inte för alla och man kan knappast säga att alla BEHÖVER börja med LCHF.
Men för just mig, som lätt kan knö in två godispåsar i bilen, en bulle till kaffet på statoil och sedan äta både mycket och traditionellt "onyttigt" under dagen... Jo, jag har hittat min grej, även långsiktigt. I nuläget behöver jag aldrig kämpa med hunger eller sötsug och man sover gott.
Och Bernt som har koll har helt rätt. Man kan inte blanda. Kör LCHF endast 90% av tiden och du går upp obönhörligt... det måste vara 100%.
Och: det är ingen "diet". Den behöver inte ta slut, tanken är inte att man skall vräka i sig godis och vitt bröd som belöning efter viktnedgång. Vi äter kopiösa mängder socker idag. Det gjorde man inte för så lite som 30 år sedan. Och det är de sista 30 åren som befolkningen exploderat i övervikt. Bara ta bort eländet, knappast något religiöst eller extremt alls.
Kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/lchf/
mvh
sladd
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 17:48:45
|
quote: Man kunde tro att det är kablar som ventileras
Klockren kommentar!!!    |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 18:03:21
|
quote: Kör LCHF endast 90% av tiden och du går upp obönhörligt... det måste vara 100%.
Japp, annars bryter du ketosen som tar ca 3 dagar att komma igång. |
|
 |
|
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 18:10:07
|
ryssen: Det är inte alls omöjligt. En pizza har ju två huvudingredienser, bröd och ost. Det är också dessa som drar upp energiupptaget i pizzan. Jag vet inte hur mycket fett man har i vanligt ljust bröd men jag har för mig att man använder en hel del fett i pizzadegen. "Riktig" deg använder man olivolja till(bättre fett) men jag tror de flesta sparar in pengarna och använder margarin i sverige. Skinka är bra pålägg btw. Fettsnålt. Bantarmat såvida man inte kör LCHF förstås 
Jag har för mig att viktväktarnas pointsystem ger ca 40 points till en pizza av enklare snitt medans en macka(typ tekaka med ostskiva) ger ungefär 5 points.
Bara en inflikning i det hela. Jag säger varken bu eller bä om LCHF. Själv mår jag illa av fett och socker trots att jag är storförbrukare av det  |
 |
|
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 18:47:58
|
Mycket bra inlägg Sladd! Stämmer precis med mina tankar och erfarenheter. Själv kör jag ingen extrem LCHF men har minskat ner mitt kolhydratintag från runt 400g/dag till ca.100g. Försöker se till att de är av det "långsamma" slaget(lågt GI) oxå.
En typisk vardag kan se ut så här; vid uppstigning kl 6: ett par rågade matskedar Turkisk yoghurt toppat med lite hallon/blåbär. Frukost på jobbet 8.30: 2 knäckemackor(havreknäcke) med makrill i tomatsås,kaffe. Lunch: matlåda med 1 burk tonfisk ihopgeggad med smaksatt lättcremefraiche,200g wokgrönsaker, 40g kokt mathavre. Eftermiddagsfika:40g valfria nötter/mandlar, kaffe. Middag: 300g kött/fisk/fågel och som tillbehör till detta surkål blandad med hemmagjord kryddstark salsa(innehållande bla.lite bönor o oliver). Gått ner 9-10kg nu på 1 år och mår mycket bättre med jämnare blodsocker |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 19:09:48
|
Ketosis ja...
Det var en av biverkningarna av min förgiftning.
Kära hustrun var gullig och kallade min andedräkt för interesting men tyckte att den var bra att ta bort nagellack med 
Dit vill jag inte igen
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 20:22:05
|
Jag håller mig skeptisk till LCHF. Nått känns inte rätt i att ta massor med fett.
Hur är kopplingen till evolutionen? Hur ser det ut med dom glasögonen på? Har människans kropp formats utifrån att vräka i sig fett (från djur)? Har människan inte ätit kolhydrater under samlandet (/vid jakt)? Har tillgången på fett varit stor? Eller har helt enkelt människan varit snekonstruerad jämntemot sin miljö?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 20:36:22
|
Jag tror inte man behöver gå åt någon extrem. Man kan sänka kolisar och öka fett(om man tänker på att 1g fett har mer än dubbelt så många kcal), det är bara bra. Samt att sikta på långsamma kolisar.
Tror att alla måste hitta det recept som passar dem, inte bara för viktnedgång, men även vad man kan tänka sig att leva med...det håller aldrig om det är för mkt av en plåga att dieta.
Kopplingen till evolutionen är väl att jägar/samlare levde på kött, nötter och bär osv. Spannmål kom ju långt senare. Men de levde naturligtvis inte helt utan kolisar, har inte frågat nån av dem men tror knappast det eftersom vår hjärna i grunden är kopplad att gå på kolisar som sitt bränsle  |
|
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 21:08:44
|
Jag tror inte vi var så rackarns bra jägare. Inte när det gäller fälla vilt. Däremot tror jag vi kunde få i oss rätt mkt från vattnet: fisk, kräftor, räkor, etc.
Tar vi sen kolisar (låter lite roligare än kolhydrater) så kan man få i sig dagsbehovet av energi på 1-2 kvm ifrån kaveldun. Lätttillgängligt under stora delar av året.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 21:16:00
|
Min poäng var mer att de åt kolisar, men inte i de våldsamma mängder många gör idag 
Detta är ett intressant ämne som kan diskuteras länge och väl.
Personligen, när jag tränar på gym 4-5ggr/v så märker jag att jag blir lite hårdare och mindre slät om jag drar ned på kolisarna. Som bäst har jag legat på 115kg på mina 176cm i halvdan form. Och krävt en del kalorier per dag, äter man "rent" dvs bra mat endast, så blir det ett väldigt ätande. Jag tyckte det var jobbigt! Dagens i-landsproblem? lol Min lösning utöver proteinpulver för extra protein var att ta "shots" med antingen EVOO eller kallpressad linfröolja. Sen ska man inte glömma att om man inte är 100% på att man får i sig sina vitaminer och mineraler så bör man tillsätta dessa. Mitt tips är tveklöst mivitotal plus, lite dyrare men enda vitamin tillskott där jag känt skillnad. |
|
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 22:37:34
|
quote: Men de levde naturligtvis inte helt utan kolisar, har inte frågat nån av dem men tror knappast det eftersom vår hjärna i grunden är kopplad att gå på kolisar som sitt bränsle
En fråga bara: Hur gjorde eskimåerna innan det kom coca-cola till Grönland? Alltså, jag försöker inte vara tyken på något sätt, men det växer ju nästan ingenting där och de var ju helt utelämnade till säl, fisk och val för sin överlevnad. Kan hjärnan i grunden vara kopplad att gå på ketoner, eller finns det olika kroppar? |
Waf, Waf!
|
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 23:09:21
|
Sladd, inte trodde jag att du skulle göra en sån vändning. Jag minns den andra tråden mycket väl. Den maten du beskriver är ungefär vad jag själv tycker är "riktig" mat. Kalvdans är en rätt som jag åt ibland när jag var barn och vi hade kor på gården, det var riktigt gott minns jag men jag har inte ätit sånt på många år. Var får du tag på råmjölken? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/13 : 23:15:35
|
quote: En fråga bara: Hur gjorde eskimåerna innan det kom coca-cola till Grönland? Alltså, jag försöker inte vara tyken på något sätt, men det växer ju nästan ingenting där och de var ju helt utelämnade till säl, fisk och val för sin överlevnad. Kan hjärnan i grunden vara kopplad att gå på ketoner, eller finns det olika kroppar?
Det är en bra frågeställninge  Jag kan mkt lite om detta folkslag men jag antar att de som indianer åt mkt mer av djuren än vad vi gör? Lever och blod till exempel innehåller glukos. Det finns i små mängder i hela kroppen. Men visst kan det faktiskt vara så att vi i grunden är kopplade för ketosis. Men något vi inte är, är kopplade för att både äta mkt fett och mkt kolhydrater. Uppfattar dig inte som tyken alls, snarare ställer du en mkt intressant fråga 
EDIT: En tanke som just slog mig. Eskimåerna måste vandrat över isen till grönland någon gång...kanske käkade de annat från början så att säga? Bara spinner vidare på ett intressant ämne. |
|
Edited by - mayday on 2012/03/13 23:18:24 |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 10:26:06
|
Det jag tänkte skriva om LCHF har Sladd redan skrivit, bättre formulerat också. Så här kommer lite personliga erfarenheter, LCHF är den enda diet/kostomläggning som har lett till att jag varaktigt gått ner i vikt. En väldigt viktig förändring är att mitt humör har blivit mycket jämnare, min omgivning påstår att jag var väldigt otrevlig när jag var hungrig före LCHF. Detta beror antagligen på att min blodsockernivå håller sig på en mer jämn nivå.
Engelholm, ur evolutionär synpunkt är det viktigt att individer överlever tills de har förökat sig och tagit hand om avkomman tills den kan klara sig själv. Om människor dör vid förtio eller hundra års ålder är oviktigt ur ett evolutonärt perspektiv. Människor kan leva i minst förtio år på en ensidig animalisk kost(eskimåer) och på en helt vegetarisk kost. Människor kan antagligen överleva minst förtio år på en kost huvudsakligen bestående av "deep fried mars bars" också. Det är vårt evolutionära övertag över pandorna. |
 |
|
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 11:50:09
|
Intressant!
Istället för eskimåer kan vi titta på asien där jag föreställer mig ris varit en basföda under lång tid.
|
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 11:52:24
|
| Japp, men de äter väldigt mkt nyttig fett och protein från fisk. |
|
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 12:25:40
|
Tror inte att kolhydrater i sig är farliga, det är överkonsumtion som är boven och det är svårt om man inte är insatt då det finns olika former av glukos "gömt" i väldigt många livsmedel.
|
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 13:46:05
|
Kan hjärnan i grunden vara kopplad att gå på ketoner, eller finns det olika kroppar?
Det beror på hur man ser det skulle jag tro efter vad jag läst om fett kontra kolhydrater.Dock kräver detta ett större energiuttag vilket skulle kunna vara kärnan i ketogena dieter som LCHF och att hålla en ren ketogen diet.Dvs kroppen kan ställas om för att omvandla fett och protein till socker som ju krävs för att hålla hjärnan i gång.
Sedan när det gäller folkslag på nordkalotten som inuiter eller mer korrekt kalaallit, och yupik så kan man få en möjlig förklaring i ordet eskimå genom att det skall betyda "de som äter rått kött". Så genom att detta är samlingsnamnet för de olika folkslagen så får vi ju här en möjlig anledning till ordet eskimå.Dvs alla folkslagen är eskimåer.MvhKristofer
Edit:la till "" |
Edited by - whiskyman on 2012/03/14 18:48:32 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 14:06:05
|
| Och jag skulle tro att en person av folkslaget yupik blir mer upprörd av att bli kallad inuit än att bli kallad eskimå.En avstickare här men som dock har grunden i om man kan leva på endast kött.mvhKristofer |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 15:57:39
|
Evolutionärt ja...
Ser man människan ur perspektivet varelse på planeten jorden, dvs att vi gått upprätt och haft hyfsad hjärna i 3-4 miljoner år så är vi både växt och djurätare.
Genom årtusendena har vi säkert ändrat vår kost och ordet "stenålderskost" brukar användas om den mat som vi rent biologiskt är anpassade till. Även den är dock bara en anhalt på vägen.
Vad man får se upp med är att våra perspektiv är så oerhört korta. Kika på stormen gudrun. Va, kan det bli en så STOR storm här? Och så ramlade alla träden... Naturkatastrof, force majeur, staten betalar våra skattepengar till folk som planterat fel träd på fel mark.
I verkligheten så är en storm som Gudrun ren rutin. Kommer regelbundet. Var 50:e eller 100:e år. Årtusende efter årtusende...
Och under alla dessa årtusende har vi käkat allt möjligt, överlevt, dött ganska tidigt säkert och haft ganska tuffa liv. Ända in i "modern" tid fanns stora delar av den civiliserade befolkningen som svalt över hela europa.
Och så får vi det plötsligt bättre ställt, landsbygden flyttar in till stan, husmanskosten görs på elektrisk spis men fortfarande äter man det man ätit under hundratals år och ett generellt överflöd finns inte ännu. Man jobbar fortfarande ofta med kroppen...
Och så - ur ett historiskt sett extremt kort tidsspann - börjar folk 1) ha råd att äta vad dom vill, när dom vill 2) får tillgång till snabbmat, skräpmat, läskedrycker, smågodis, pizzakulturen 3) sitter still på jobbet, framför TV:n, framför datorn, bakom ratten...
Effekten är självklar och ingen vet vad den beror på vilket såhär i backspegeln verkar oerhört korkat.
Ett exempel som är hämtat ur LCHF-kretsar men är lika sant i alla fall, kan vara utvecklingen av äpplen.
En gång i tiden var äpple en frukt som smakade syrligt och friskt och var tvungen att lagras för att få en bra smak. När åt ni något liknande senast? Ni vet när smaken exploderar i munnen och smaklökarna krullar sig som mormor sa.
För varje "förädling" som skett inom fruktbranschen har man jagat tåligare, härdigare, mer lättskördat, större avkastning med mera med mera. Men framförallt: varje ny äpplesort har varit SÖTARE. Det är nyckelordet till framgång. det är vad som krävs för att vi skall bli sugna igen, äta mer äpple.
Så på bara 100 år har äpplen gått från att vara äpplen till en grön menlös sockersörja.
Avdelningen bröd: För 100 år sedan åt vi något som smakade, luktade och innehöll bröd. Mörkt eller svart, surdeg oftast.
För 30 år sedan kom den, den fantastiska vi kan ge till barnen. Fyrkantig, består mest av luft, smakar överhuvudtaget inte bröd, bara socker. Består bara av socker.
Vågar man prata om margarin?
Man tar animaliskt fett (grädde) eller vegetabilisk (rapsolja etc) och tar isär ämnena i sina beståndsdelar, (man tvättar med hjälp av kemikalier) till en färglös, smaklös emulsion. Efter det sätter man färg på den så den skall likna smör och efter det kryddar man så den skall likna smör i smaken.
Poängen? Öh, ja det var just det... Jo just det, vanligt smör får man ju hjärtinfarkt av.
Nej just det, det får man ju inte längre, inte av animaliskt fett i alla fall.
Bernt: Jo, man lär sig. Ibland blir jag våldsamt sugen på riktigt bröd med marmelad på. Då brukar det hjälpa att gå in i en sådan där lada med 500 sorters smågodis i. Lukten av kemikalier är så stark att man knappt kan andas... Socker tänker man då, socker, vik hädan!
mvh
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 16:58:46
|
| Jo men nu var väl frågan om jag uppfattade den rätt om kroppen kan ställa om till att omvandla fett och protein till kolhydrater/socker?Och det kan den ju.mvhKristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 17:37:20
|
ordet "stenålderskost" brukar användas om den mat som vi rent biologiskt är anpassade till
Ja problemet med den kosten är ju att vi faktiskt inte vet vad man åt på den tiden, samt att använda just ordet "stenålderskost" ju ställer till det eftersom man säger ju inte vid vilken stenålder vi talar om?
För vid äldre stenåldern var vi, om jag inte tar fel här utifrån vad man fick lära sig i skolan, nomader, dvs mer lika folken på nordkalotten medan på yngre stenåldern blev vi stadigvarande på en och samma plats eller med andra ord bofasta och började bruka marken samt hålla boskap.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/03/14 18:45:51 |
 |
|
Topic  |
|