| Author |
Topic  |
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/14 : 19:06:27
|
quote: Och så - ur ett historiskt sett extremt kort tidsspann - börjar folk 1) ha råd att äta vad dom vill, när dom vill 2) får tillgång till snabbmat, skräpmat, läskedrycker, smågodis, pizzakulturen 3) sitter still på jobbet, framför TV:n, framför datorn, bakom ratten...
Huvudet på spiken.
Sen är det så att folk mår sämre och sämre i dessa stressiga tider och faktum är att mat(och framför allt kolisar) får kroppen att utsöndra lugnande belöningshormon.
För de som har tid kan jag rekommendera träning och då framför allt gym. Detta ger med dessa lugnande hormoner samt även endorfin.
Sen om man lyckas öka sin muskelmassa så ökar man även sin viloförbränning(muskler kostar kalorier även om man sitter still).
Win - win med andra ord. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 09:18:26
|
Bernt: På Ica i Karlskoga finns en sort som är färrdiggjord, minns inte namnet men det är en ganska liten tillverkare.
Hittade detta när jag googlade
http://www.kullingskalvdans.se/index.php?menu=22
mayday: Jo, det ligger mycket i kopplingen. Vi springer ju inte omkring i skogen hela dagarna längre eller bränner energi på att hålla värmen halva året framför eldarna. Så som människan gjorde när man åt det som kallas stenåldersmat.
Så i konsekvensens namn bör man både äta mer av den mat kroppen är anpassad för genom årmiljonerna men även röra på sig som man gjorde förr. "Förr" kan ju vara när vi var lantbrukare alla, alltså väldigt kort tid sedan. Men utan lantbruk (eller skenande sköldkörtel) gör man såklart bäst i att motionera, inte för att banta utan för att bete sig rätt, och må bättre på kuppen.
Min läkare har ordinerat 30 min per dag minimum för ett långt liv, eftersom mina värden ser bra ut trots airbag på mitten...
Engelholm: Avdelningen ris... Den största delen av tiden (historiskt) har ris varit en "torr" gröda då den odlas som vete och andra spannmål. Krav på mer mat, mer förtjänst och ett mer "produktivt" lantbruk har gett en avart av gröda som odlas vått och växer snabbare. Skapar jätteproblem om man tänker i termer av metangas, koldioxid och annat. Risodlngar i världen tillför lika mycket växthusgaser som hela kreatur/köttindustrin. Och ett kg ris ger dubbelt klimatpåverkan mot ett kg potatis. Och då är inte frakten medräknad. Man kan alltså skrota hela risprojektet i termer av livsviktig basmat. Men visst kan man leva på det, som man kan leva av potatis eller pasta.
Parentes: Svenska forskare söker anslag för att genmodifiera ris. Syftet sägs vara att ta fram en gröda som befolkningen i Bangladesh kan odla. Bangladesh lider nämligen av gamla exploatörers synder och har så mycket arsenik i grundvattnet att de blir sjuka av riset som lagrar upp arsenik om man vattnar med grundvatten. Ett ris som inte tar upp arsenik, tada!
Gör om, gör rätt, vad kan man äta i stället som inte kräver en stor del av landet ligger under vatten? Färskvatten alltså. I Bangladesh. Finns det gott om färskvatten där? Nope...
Hela mat - häsloproblematiken måste få ett vidare perspektiv än de olika läger som nu krigar. Det långsiktiga hållbara behöver in i diskussionen i stället för det överdrivna vinklade. Ris är ett bra exempel på något vi borde reducera kraftigt eller odla på annat bättre sätt. Inte använda som "eftersom en stor del av världens befolkning lever på det är det bra"
Och så måste man älska den här killen som gör världen lite mer begriplig bland alla larm om än det ena än det andra:
http://www.kostdoktorn.se/lever-ohalsosamma-kottatare-kortare-liv/
Och när det gäller hifi så är läget enkelt. Köp rätt från början, använd under lång tid. Vi har tips på de ekologiskt mest lyckade och närproducerade apparaterna
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 10:14:17
|
| Det var många år sedan jag var inne i butiken nu sladd, inte varit där sen innan Olle gick bort faktiskt(flyttade från gbg). Får bli att titta in nästa gång jag är nere i de trakterna. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket  Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 12:27:27
|
Gör om, gör rätt, vad kan man äta i stället som inte kräver en stor del av landet ligger under vatten? Färskvatten alltså. I Bangladesh. Finns det gott om färskvatten där? Nope...
Hela mat - häsloproblematiken måste få ett vidare perspektiv än de olika läger som nu krigar. Det långsiktiga hållbara behöver in i diskussionen i stället för det överdrivna vinklade. Ris är ett bra exempel på något vi borde reducera kraftigt eller odla på annat bättre sätt. Inte använda som "eftersom en stor del av världens befolkning lever på det är det bra"
Ja det optimala för världen vore ju om vi kunde få hela Asien att frångå sitt risätande till förmån för potatis.
Potatisen ger runt 30% mer energi och kräver inte alls samma mängd vatten och framförallt inte rent färsk vatten som vi kan använda till att dricka istället för att bevattna risodlingar. WHO utnämnde potatisen i början av årtusendet till lösningen på världssvälten, men pga kulturella anledningar så förbrukar stora länder som Kina och Indien otroliga mängder vatten genom att använda ris som gröda framför just potatis.mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2012/03/15 12:58:33 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 13:06:49
|
| Mycket läsvärd länk Sladd. MvhKristofer |
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 14:22:08
|
Som prenumerant av Forskning och Framsteg fick jag idag ett extranummer som enbart handlar om MATEN. Jag fick den för en timme sedan så jag har bara hunnit att bläddra igenom den. Den verkar synnerligen läsvärd och vill därför rekommendera den till alla som har det minsta intresse av vad vi stoppar i oss. Se länken: http://www.qiozk.com/paper/forskning-och-framsteg/maten-2012/2
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 16:49:17
|
| Ja just Mats-Eric Nilsson är en av de som jag helst läser böcker av när det gäller just kosten och framförallt om E-nummer.mvhKristofer |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 19:06:06
|
| Tack för det Sladd, Hälsö Fisk i Kungälv står med på listan över de som säljer. Det får bli ett besök där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
Rolf-san
Member

2137 Posts |
Posted - 2012/03/15 : 19:11:44
|
quote: och framförallt om E-nummer
Det här blir kanske lite OT, men i alla fall.
Kom ihåg att E- nummer är till för att klargöra vad som finns i produkterna. Utan dem skulle vi ha en massa allehanda olika kemiska fantasinamn på kemikalierna så att vi konsumenter knappt skulle ha en chans att få veta vad som har stoppats i. Ex.vis C- vitamin eller askorbinsyra för att ta typexemplet, det finns även andra kemiska benämningar för det. Det jag tycker han har gjort bra är att påvisa den onödiga mångfalden som finns i halvfabrikat. Den mångfalden som mest beror på att livsmedelsindustrin köpt in olika tillsatser från olika leverantörer och därmed givit upphov till de långa innehållslistorna. Annars tycker jag nog mest att han gjort oss konsumenter en otjänst. E- numren är obligatoriska att använda när de finns. Sedan kan man tycka att alla färgämnen till exempel inte borde vara med i produkterna. Även bränt socker, det vill säga sockerkulör, har ett E- nummer. Glöm inte heller att de flesta av E- numren är naturligt förekommande ämnen och lätt kan utvinnas. Jag vill inte vara utan konserveringsmedel i diverse livsmedel vare sig de har E- nummer eller heter bensoesyra som det finns mycket av i lingon.
Till er alla som tyckte kemi i skolan var skit... Det finns mycket i kemiundervisningen som kan vara bra att ha med sig i livet som allmänbildningen, säger en pensionerad kemist. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 08:47:14
|
Rolf-san: Helt rätt. Massor av naturliga och ofarliga kemiska ämnen har alla E-nummer. För att få koll på detta skeende får man följa pengarna. Varför finns det grädde som innehåller 36% fetthalt? Grädde innehåller 40% naturligt. Vad är de andra 4 procenten, och varför? Svaret stavas lång hållbarhet. Man ändrar på grädden så att den blir mer lönsam. Att en vara håller längre är alltid lönsamt i dagens handelskedjor.
Orsak: Fördelar och ökad lönsamhet. INTE bättre, mer naturligt, mer lokalproducerat, mer hälsosamt, godare...
Nu är nog just den grädden ingen större hälsofara, det finns kravmärkt 36-procentig också. Men det är en förändrad produkt. Av fel orsaker.
Kommer ni ihåg limpan som låg och såg ut som en limpa, mjuk och fin, i ett kylskåp, i massor av år. Vad var det i den? Vad det än var var det inte för att brödet skulle vara bättre på något alls än att vara säljbart längre och ge högre lönsamhet.
Ta sylt eller kräm som exempel. Euroshopper säljer en färgad sörja för halva priset och lång hållbarhet. Och så finns det varianter med mest frukt, socker och lite vatten. Slår man med miniräknare kan man följa priset som håller sig till innehåll frukt i procent. 2 liter euroshopper för 23 spänn eller 1 liter Ekströms extra prima för 24?
Drivkraft: Köp mig, jag är billigare, en sorts lurendrejeri med utspädning som grundidé. En look a like-produkt.
Just det ordet: BILLIGARE, har fått världen att stå på ändan fullständigt.
Hoppas att även vi som säljer elektronik kan börja vrida fokus åt ordet BRA... |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 09:09:20
|
Jag lider med Dig "Eriksson".
quote: Nu är det ju så att jag är rätt stor, väger ca 100 kg. Så jag hoppas att med dagliga promenader kunna börja gå ned i vikt. Kaffebröd och all mat med mycket socker i, är numera bannlyst hos mig.
Jag har samma problem......fast tvärt om. Väger 50 - 55 kg och äter allt som innehåller mycket fett. Tänk om jag skulle kunna få 10 kg av Dig. Min läkare säger att det finns en "anordning" i kroppen som reglera förbränningen av "extra" kalorier. Allt blir inte till fett. Utan blir till värme. Temperature i kroppen stiger lite och framför- allt under natt-timmarna. Lika så om jag rör på mig, stiger tempen lite mer än vanligt.
Näääää......detta är invecklat och vi är olika.
Hoppas Du hittar en bra metod att hålla vikt och annat på en hällsosamm nivå. Regelbundna hälsokontroller är bra......då kan man stämma av.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
|
Eriksson
Member

812 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 10:48:56
|
Hej Kalmar, jag tror att jag hittat metoden. För mig känns det som att det räcker långt att bara sluta med sockerintaget + en timmes promenad om dagen. Ja visst kan jag bjuda på några kilo. Jag kan gladeligen skänka minst 20 st  |
 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 11:54:18
|
 Tack Eriksson!
Men det slog mig att "rockenroll" ska var bra för kropp och själ för oss båda. 
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
 |
|
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 12:07:28
|
Dieter hit o dit ger jag av egen erfarenhet inget för. Har jag genom taskig livsföring blivit fet och fått högt blodsocker m.m räcker det inte med någon dietkur. Nä en ordentlig livstilförändring är vad som behövs. Dra ner på socker och fett öka på med grönsaker, hitta en motionsform jag trivs med. Maten och motionen är inget jag skall göra en kort tid till det blir bättre, det är bara att behandla symtom inte själva orsaken till att det blivit som det blivit.
Fick själv en diabetes typ 2 för 9 år sedan och gjorde en ordentlig livstilförändring, gick ner 25 kilo på 2 år, har hållit mitt blodsocker på låg nivå och hållit min vikt tack vara att jag hållit fast vid min livsstil jag ändrade till. Enkla lösningar över kort tid ställer bara till det, har vart där oxå. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
|
mayday
350.000-klubben

8338 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 12:19:48
|
quote: Hej Kalmar, jag tror att jag hittat metoden. För mig känns det som att det räcker långt att bara sluta med sockerintaget + en timmes promenad om dagen.
Ja, det är ju som jag skrev inte så mkt raketforskning över det hela 
Vi ska bara fintrimma lite när det gått ett par veckor och vi vet var du står då. Det här går toppen för dig! Gött jobbat!!! |
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 15:23:24
|
Svejk: Bra att du funnit formen för en ny livsstil. Önskar bara poängtera att LCHF inte är en diet eller en korttidskur, den är om något en livsstilsförändring.
Så långt från fruktbantning, pulverkost eller svältperiod man kan komma.
Och motion är alltid rätt. Men kanske den svåraste biten att förändra i det egna beteendet på ett varaktigt sätt...
.
|
 |
|
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 16:43:07
|
Ordet "diet" betyder en persons samlade kostvanor, kosthållning enligt ordboken. Hur man äter hamnar man i en diet. Diet är ingen strikt ätform utan maten vi äter och när och hur mycket. Inget att förfasas över, alltså. Alla äter nog mer eller mindre olika varandra men håller sig till något de tycker verkar bra eller bekvämt. Vissa har hittat ett sätt att äta som fungerar bra för dom, många har det inte. Jakten på den optimala dieten och livsföringen fortsätter...
|
Waf, Waf!
|
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 16:54:38
|
"Köp mig, jag är billigare, en sorts lurendrejeri med utspädning som grundidé"
Ja kunde inte uttryckt det bättre.En sak "färsk nypressad äppeljuice"? Det finns ju inga äpplen så här års om jag inte är fel ute?
Och jo jag vet att en del E-nummer är viktiga, men om vi tar ett exempel som varit uppe som recept här på forumet."Bearnaisessås"
Om du gör den från grunden istället för att använda Blå band eller Knorr blir den betydligt godare, tycker jag bör jag nog helst inflika här.mvhKristofer
|
 |
|
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2012/03/16 : 22:52:13
|
Inga äpplen såhär års? Vad säljer de i affärerna då?  |
 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 09:30:19
|
| På södra halvklotet har de nog färska äpplen nu. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 09:46:31
|
quote: Grädde innehåller 40% naturligt
40% eller meeeer
Tänk bara på Double cream ohhhhh1
Men grädde som håller sig som grädde naturligt ligger väl på runt 40%
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 13:25:51
|
| Jo men det var ju just det att de har så lång hållbarhet som man kan fråga sig om det verkligen är så bra? För om du smakat frukt som är färsk på riktigt istället för endast färsk vid plockningen och sedan transporterad så skiljer den sig ju från den som besprutats för att hålla sig färsk länge. mvhKristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2012/03/17 : 13:48:00
|
Sedan så har vi ju det att man i reklamen säljer färskplockad svensk frukt. Och här i Sverige kan du väl endast plocka färska frukt under relativt kort period? För du kan väl inte kalla det för färskplockad svensk frukt såvida den inte är plockad i Sverige?
Nu är jag dock inte utbildad inom jordbruk men jag ställer mig frågande till mycket av det som säljs inom livsmedelsindustrin och hur de kallar saker.mvhKristofer |
 |
|
Topic  |
|