HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fd Circlos syn. Nu intressant info om elementdata.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/10 :  22:14:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Egentligen så är en lång talspole inget vi vill ha, det blir oerhört mycket svårare att skapa ett magnetfält som är linjärt i styrka för en sådan.

Det finns måhända ett missförstånd runt detta med x-max, det säger ingenting om hur långt konen kan röra sig framåt eller bakåt.
Det säger hur stort utslag konen kan göra medans den fortfarande är inom det område där magnetsystemet har linjär kontroll över talspolen, dvs att det beter sig i någorlunda samstämmighet med de TS parametrar vi räknar efter.

Det element Johannes pratar om här och där, Beyma 12P80Nd, har ett X-max på ca 9mm, den mekaniska resvägen är 52mm innan det går mekaniskt sönder. Om vi tänker oss att vi spelar starkt, lyckas få denna lilla 12" att resa 7mm i topparna, fortfarande helt elektriskt linjärt, nu gör vi det med en 6,5" som är väldigt populärt i dagens dyr-hifi, den skall nu för att utföra samma arbete resa ca 29mm, leta upp en som kan det.

Många mindre element som föreslås är dock en variant som jag kan förlika mig med men förutsätter i princip riktigt strömkapabla halvledarsteg, man bör så långt det går bara parallellkoppla för att inte få gräsligt mycket serieinduktans.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  10:04:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Som vanligt så levererar Ingvar bra information på ett ovanligt tydligt och lättförståeligt sätt.
Tack!!!

Det roliga är att proffsvärlden har lyckats öka linjär xmax mycket påtagligt de senaste 10 - 15 åren.

B&C mäter upp sina element med 10% dist som max tak. Att ange slaglängd baserat på 10% dist är grymt bra. Tex Peerless XLS 12 skulle inte ha så vackra siffror om de mätte på det sättet. Många hifielement har svårt att möta en sådan norm, då de inte är gjorda för den typen av hårt bruk. DEssutom slår inte proffselement i botten straxt efter linjärt xmax, utan har en extremt stor "safe Zone" utanför sitt xmax.

mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  11:34:44  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vas:

Vas är nått jag inte förstår fullt ut.

Jag vet att Vas är ett värde på fjädringsmjukhet för ett element. Man anger det i mängd luft i liter, som motsvarar samma fjädringsmjukhet för samma konyta. Ett högt Vas innebär en mjuk upphängning och ett element som inte är så "hårt hållet" av sina upphängningar. Ett högre Vas kräver en större låda eller pipa, och som jag förstår det så är elementens upphängningar linjärare än luften i en sluten låda. Detta gör att tex IB låter bättre än "vanliga" slutna lådor. Jag tycker att "1 X Vas" verkar vara en bra gräns för hur små man kan göra slutna lådor. När man pratar IB så har jag sett allt mellan 3 X Vas till 10 X Vas som nedre gräns för volymen bakom elementen. Detta för att inte den inneslutna luften skall påverka konens rörelser för mycket. Jag har, helt ovetenskapligt, tagit Vas som en bra gräns. Ingen sluten låda skall vara mindre än det samlade Vas för elemntet/elementen som skall verka i lådan. När man har en sluten kammare bakom element i horn, så ändras egenskaperna en hel del av luftmassan i hornet mm, och då kan man bortse från den "tumregeln". Detta är helt ovetenskapligt, dvs helt baserad på min erfarenhet.

Jag har märkt att jag idag sitter med en mer intuitiv känsla/förståelse för högtalarbygge. Jag kan inte påstå att jag är vidare duktig på det teoretiska. Matte har aldrig varit min starka sida, så Hornresp är en guldgruva för mig.
Efter ca 25 år av byggen och studier så har väl en och annan erfarenhet fastnat i "skallen" på mig.

Tänk om man hade tex PetterPerssons teoretiska kunskap!!! Det hade suttigt fint ovanpå alla vilda ideer och erfarenhet som vimlar runt i skallen.

Om nån kunnig vill skriva mer om Vas (eller andra värden och egenskaper) så är iallafall jag mycket intresserad!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  11:41:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För att fortsätta med Hifi respektive proffs - element och brända talspolar så måste jag citera Opethic från hans tråd om trasiga högtalare:

quote:
Det var tydligen så att tre av fyra möjliga 5" basar var dysfunktionella pga. ett par överdoser Rock'N'Roll


Lätt hänt med hifielement. Om jag skall bränna talspolarna i mina 12P80Nd så tror jag att jag är döv efter det. Då behöver jag inte fundera så mycket termisk kompression mer.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/11 :  12:45:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det var tydligen så att tre av fyra möjliga 5" basar var dysfunktionella pga. ett par överdoser Rock'N'Roll

Det är aldrig bra att köra en bil på ettans växel alltför länge. Precis som man inte kör för länge med högsta växeln och gasen i botten hela tiden. Det kommer att straffa sig. Alltså, man får anpassa sig till de förutsättningar man har.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  13:18:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Alltså, man får anpassa sig till de förutsättningar man har.


Jag hatar att anpassa mig!

Jag tycker bättre om att anpassa förutsättningarna till behoven, även om ekonomin ofta käftar emot..

En psykotisk människa är helt "anpassad" till sitt förflutna. En neurotisk människa försöker anpassa sig till sitt "nu" och en sinnesfrisk människa skapar framtiden till att tjäna hans behov.

Be Jedi!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/11 :  15:25:28  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker bättre om att anpassa förutsättningarna till behoven, även om ekonomin ofta käftar emot..

Just det.
Jag kanske skulle ha skrivit de förutsättningar man har för tillfället.
Jag har inga större ambitioner att bli filosofisk, även om förutsättningarna finns.
Det jag egentligen menade var att jämförelsen haltar lite, typ Golf vs maffig Audi.

Jag satt igår och tittade och jämförde data på pro- och hifielement i ungefär samma prisklass som de som nämnts i tråden. Dvs ganska dyra för oss vanliga dödliga . Den för mig första uppenbara skillnaden är Bl- och Mms- värdena och konsekvenserna av detta. (Bortser här från de exotiska Lowther- och EMS- elementen som ligger i en helt annan klass.) Proelementen är ju som du nämnt tidigare horndrivers med sina låga Q- värden. Finns ju även sådana som ligger runt 0,3 och har låga Vas. Om jag förstått det rätt så innebär det att man kan konstruera en midbas, ner till säg 60Hz (eftersom Fs- värdena brukar vara höga) och uppåt, om man nu inte har förmågan att sätta in dem i ett horn. Alltså blir det en, jag vågar nästan inte, basreflex eller kanske rentutav en TL- variant.
Tar vi då HiFI- element så har de ju högre Q- värden i allmänhet, lägre Fs och om det är bra element en känslighet på 90 dB och inte alltför höga Vas som skulle leda till garderober. Det blir för mig i alla fall mycket lättare att få ihop någonting och eftersom jag inte är en rörig person kan jag lätt kompensera med effekt. Och lyssnar man inte över 120 dB kontinuerligt så räcker det långt.
Sedan det här med termisk kompression, hur relevant är det i hemmamiljö? Jag har ingen aaning. Man sitter väl knappast och lyssnar vid 120 dB alltför länge. Inte jag i alla fall. Har tinnitus ändå så det räcker och blir över.

PS. Se inte detta som ett polemiskt inlägg, utan snarare som det som är möjligt för mig.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  15:37:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En 6,5 tums "Norrman" kommer att uppvisa termisk kompression redan vid så låga ljudtryck som 100 dB. Vid 110 dB når de sin gräns med xmax mm och vid 120 dB blir den termiska "kompressionen" 100% då talspolen brinner upp och det blir tyst och lugnt igen. (grova ungefärliga värden).

Jag som då vill kunna spela dynamikhaltig musik med 110 dB medelljudtryck, måste egentligen kunna återge 140 dB med låg kompression och låg distortion, då bra välinspelad musik ibland har uppåt 30 dB dynamik ovanpå medelnivån.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/11 :  16:16:57  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
En 6,5 tums "Norrman" kommer att uppvisa termisk kompression redan vid så låga ljudtryck som 100 dB.

Nu är du där igen! Du kan ju inte jämföra en 6,5- med 12- tummare. Tacka f-n att det går åt fanders när du kör på full gas hela tiden med ettans växel.
Eller som du skrev:
quote:
Jag tycker bättre om att anpassa förutsättningarna till behoven ...

140 dB ringer fortfarande i mina öron efter en konsert med Romeo Void någon gång i mitten på åttiotalet på Kårhuset i Sthlm. Ändå gick jag därifrån efter cirka 15 min.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  16:43:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag jämför 12or med 6,5or för att de är nånstans mitt i smeten av "vanlig storlek" i respektive segment.

En 12a är en vanliga pro-topp, och en 6,5a är en vanlig hifi-topp.

Skall man jämföra mer rättvist både till pris och konyta så skall man väl ha 4 st 6,5or för en 12a.

Det är högre ljudtryck än 140 dB i huvudtransienten från en kicktrumma en meter ifrån. Jag pratar inte om 140 dB konstant ljudnivå, utan i mycket korta transienter. 99% av alla hifihögtalar har ingen chans att ge den typen av ljudtryck utan att gå sönder.

Ljudet låter mycket tristare och mer komprimerat så fort man börjar klippa topparna bara lite. Det är bla därför stora hornanläggningar låter så dynamiskt. De klipper aldrig vid vanliga ljudtryck - även om det finns 30 dB headroom i inspelningen.

Spelar du med ett par B&W 803 Diamond så måste du ha ca 10 kilowatt klippfri förstärkareffekt tillgängligt för att kunna återge en vanlig kicktrumma i ditt vardagsrum (140 dB i transienten). Såklart har jag inte räknat med termisk kompression, portkompression eller att högtalarkonerna ligger på golvet på andra sidan rummet, utan jag räknar då med att högtalaren är fri från sådana defekter.

Samma sak om man vill återge ett hammaslag på ett skruvstäd, eller en Harley D, som kör genom vardagsrummet. Det finns en anledning till att man komprimerar ljudet i inspelningstudios.

Jag gillar som sagt att kunna återge de vanligaste instrumenten som dom låter uppställda i ett rum, eller åtminstone undvika klippning så långt som möjligt.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  16:52:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det som slog mig när jag tittade på en tv-serie via mina 15" B&C 15PE40 + 1" horn var att volymen inte var högre under de tystare partierna än vad jag spelat via en "vanlig" anläggning. (kändes iaf inte högre)
Men sen brakar det loss rejält, och då undrar jag hur i hela friden de andra högtalarna kunnat spela så högt.
Slutsatsen var att de inte kunnat och därför inte heller gjort det.
Tror knappast det rörde sig om några omfattande effekter så det är inte bara termisk kompression som spelar in.
Trög gummiupphängning som "nyper" åt spelar nog minst lika mycket in.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/04/11 16:54:56
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/11 :  19:21:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
B&C 15PE40


Ett riktigt trevligt element, hade själv ett par toppar med dessa i, mumma, 101,5dB/W/m om jag inte minns fel (orkar inte kolla upp det:) inte konstigt att du upplevde skillnad när det började röra på sig:)

Ruggit intressant tråd som tekniskt beskriver det jag på något vis alltid gillat med proffsprylar sedan det begav sig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:05:56  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Sedan det här med termisk kompression, hur relevant är det i hemmamiljö?


Väldigt relevant, i vanlig ordning uttryckte jag mig oklart, eller kanske slutade innan jag var färdig, hämtade nog en öl, men Ni forumvänner borde vara vana vid detta nu, jag glömmer hälften.

Termisk kompression inträder väldigt tidigt, ju lägre känslighet elementet har, desto tidigare, som exempel kan vi titta på Beyma 12G40, ett riktigt fint pro element men utan de modernaste teknikvarianterna för kylning av talspole och magnetsystem.

Det är specat till 500W AES och har en känslighet på 97dB, det uppnår 1dB termisk kompression vid 50W, 3dB når vi vid 200W, knappt 50% av effekttåligheten.

Här betyder 50W ca 115dB 200W betyder ca 120dB, om vi nu jämför med ett traditionellt hifielement i samma storlek, av hög kvalitet, så har vi ca 90dB känslighet och en effekttålighet om ca 250W.

Den här talspolen blir betydligt varmare, talspoletemperaturen är direkt kopplad till känsligheten, så 1db kompression hittar vi långt innan 10% men vi tittar ändå på samma punkt, här får vi således denna dynamikkompression redan (eller långt före) vid 25W, eller vid 105dB, 3dB inträffar före 110dB.

Nu har jag pratat om ett riktigt högkvalitativ hifi element med god känslighet och hög effekttålighet så att vi jämför någorlunda liknade saker.
I verkligheten så har elementet med lägre känslighet väldigt mycket mer kompression än denna enkla jämförelse säger, lägre känslighet=varmare talspole=termisk kompression.

Många fina, välbyggda och välljudande hifihögtalare av mindre format lider av termisk kompression redan vid ett par watt inmatad effekt, någonstans runt 90dB.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:11:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Det element Johannes pratar om här och där, Beyma 12P80Nd, har ett X-max på ca 9mm, den mekaniska resvägen är 52mm innan det går mekaniskt sönder. Om vi tänker oss att vi spelar starkt, lyckas få denna lilla 12" att resa 7mm i topparna, fortfarande helt elektriskt linjärt, nu gör vi det med en 6,5" som är väldigt populärt i dagens dyr-hifi, den skall nu för att utföra samma arbete resa ca 29mm, leta upp en som kan d


Ja, fast nu kan vi ju inte riktigt jämföra 6.5" med 12"..
Men pratar vi rena basar/subbar så finns det en del med xmax upp till 50mm..

Xmech, eller max mekanisk slaglängd brukar på välbyggda element ligga en bra bit över Xmax och det ska mycket till innan elementet tar mekaniska skada..

quote:
Vas är nått jag inte förstår fullt ut.


Vas är mängden luft som motsvarar styvheten i upphängningen med elementet monterat utan låda.. Om man bygger en låda som är exakt som Vas-värdet har man jämnvikt, då är luften i lådan lika styv som upphängningen. Bygger man en låda större än Vas-värdet övergår det till Oändlig Baffel och upphängningen dominerar.. På 50-talet kom man på att luften är mycket linjärare än upphängningen och började bygga lådor mycket mindre än Vas, vilket då sänkte distorsionen..

Hmm.. kanske blev lite invecklat..

Ju längre Vas-värde desto styvare upphängning.

För att göra en enkel förklaring utan att gå in på det tekniska så kan man tänka sig att man har en kolv med en given Area, säg 500cm2 monterat i en låda, denna kolv är monterad på en fjäder(högtalarens upphängning) Motsvarande Vas-värde 20 Liter. Om man har en liten låda på 10 Liter och man har en slaglängd på 2cm kommer man att flytta 1 liter luft. Det innebär att man komprimerar luften med 1/10, här är luftfjädern dominerande.
Ändrar man volymen på lådan till 100 Liter med samma slaglängd blir komprimerar man 1/100 vilket är mycket lättare att göra. Här är den mekaniska fjädern(upphängningen) dominerande.

Blev det lättare ?


quote:
En 6,5 tums "Norrman" kommer att uppvisa termisk kompression redan vid så låga ljudtryck som 100 dB.


Nu skulle ju inte jag kalla 100dB för låga ljudtryck då det är högre än dom flesta spelar hemma.


quote:
Och lyssnar man inte över 120 dB kontinuerligt så räcker det långt.
Sedan det här med termisk kompression, hur relevant är det i hemmamiljö? Jag har ingen aaning. Man sitter väl knappast och lyssnar vid 120 dB alltför länge. Inte jag i alla fall. Har tinnitus ändå så det räcker och blir över.


Det finns väl ingen på detta forumet som lyssnar på 120dB?




Tja.. visst märker man av termisk kompression.. men på normala volymer så har hifi-elementen många andra bra egenskaper som jag tycker ger mer fördelar.. Men ska man spela ordentligt högt så har pro-elementen vissa fördelar.. absolut..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:36:56  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Det roliga är nog att termisk kompression är nog det som räddar "hifi" element att nå sin mekaniska gräns som förmodligen skulle slagit i polstycket långt tidigare. Om man nu pratar små saker.

Koppars resistans ökar med ungefär 0.393% per grad från rumstemperatur.
Gillar inte kapton det minsta, räkna ut var 200*C gör med resistansen.
Hade varit bättre att lösa problemet i stället.
Presicion Devices PD.1850 har tex 1.6dB termisk kompression vid full effekt. Qt på 0.21 kan inte vara bra för hälsan (eller plånboken)heller.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:46:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Presicion Devices PD.1850 har tex 1.6dB termisk kompression vid full effekt.


Det där kommer från en marknadsavdelning, det är inte fakta.
En elektrodynamisk högtalare kan inte ha mindre än 3dB termisk kompression vid sin AES effekttålighet, det är fakta, 3dB senare går det elementet sönder, just beroende på att talspolen dissintegrerar mekaniskt eller i öppen eld.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/11 :  21:59:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
PD.1850 är ett fint element!!!
4 st sådana i stora horn hade kunnat passa bra som bord till grabbarnas speldatorer! Roligt att spränga handgranat i HL2 med det datorljudet.

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/11 :  22:38:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
quote:
En elektrodynamisk högtalare kan inte ha mindre än 3dB termisk kompression vid sin AES effekttålighet, det är fakta, 3dB senare går det elementet sönder, just beroende på att talspolen dissintegrerar mekaniskt eller i öppen eld.


Saxat detta från AES2-1984-r2003:

quote:

"2.3 Power-Handling
2.3.1 Test Conditions and Equipment.
The driver shall be mounted on an appropriate constant- or expanding-area acoustical load whose initial area is no smaller than that of the driver throat. The manufacturer shall specify the method of loading. The driver shall be excited with a band of pink noise extending one decade upward from the manufacturer#8217;s stated low-frequency (lf) limit of the device. The noise shall be bandpass filtered at 12 dB per octave, with Butterworth filter response characteristics, and the peak-to-rms voltage ratio of the noise signal supplied to the lf driver shall be 2:1 (6 dB). Refer to Appendix C for recommended method. The manufacturer shall state the upper and lower cutoff frequencies (#8211; 3 dB) of the noise signal.
2.3.2 Test Procedure.
The device under test shall be subjected to successively higher powers and allowed to reach thermal equilibrium at each increment (approximately 2 h). Power shall be determined as the square of applied rms voltage, as measured with a #8220;true rms#8221; voltmeter, divided by Zmin. The rated power of the device shall be that power the device can withstand for 2 h without permanent change in acoustical, mechanical, or electrical characteristics, greater than 10%.



Du får gärna tala om var det står att angiven effekttålighet måste hänga ihop med termisk kompression.

Beyma 12LX60 har tex 4,5dB termisk kompression vid angiven effekt enligt databladet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/11 :  23:10:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det står ingenstans någonting överhuvudtaget i detta AES dokument om huruvida termisk kompression hänger ihop med effekttålighet.

Det är specifikationer över mätproceduren för att fastställa ett elements effekttålighet enligt AES normering, inget annat.

Att 12LX60 har den kompression Du nämner är inget konstigt, ett riktigt bra värde, jag skrev att ett elektrodynamiskt element kan inte ha mindre än 3dB kompression vid sin kontinuerliga effekttålighet, alla har mer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/04/11 :  23:17:24  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det finns väl ingen på detta forumet som lyssnar på 120dB?

Okej då, men 110.

quote:
Jag som då vill kunna spela dynamikhaltig musik med 110 dB medelljudtryck, måste egentligen kunna återge 140 dB med låg kompression och låg distortion, då bra välinspelad musik ibland har uppåt 30 dB dynamik ovanpå medelnivån.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/12 :  12:28:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag uttrycker ju väldigt ofta vad jag tyckeri forumtrådar, jag accepterar även att väldigt många tycker annorlunda.

Vissa saker är dock fakta, fysikaliska och matematiska t.ex.
För att Ni skall slippa lita på denna ölpimplande kedjerökande cowboy så rekommenderar jag denna artikel från Rod Elliot.

Även när det gäller hans åsikter så går det alldeles utmärkt att ha avvikande egna sådana, däremot kan han sin fysik och sin matematik.
http://sound.westhost.com/articles/pwr-vs-eff.htm

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/12 :  12:48:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
A general solution seems easy, if rather expensive and very limiting with most modern loudspeakers ... use high efficiency drivers.

Amen brother :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/04/12 :  13:25:52  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Här har Zaph en graf över en 6´5" Norrman och dennes "power handling"

http://www.zaphaudio.com/SR71.html
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/04/12 :  17:38:25  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ser fortfarande inte någonstans i specifikationer eller annan litteratur att termisk kompression måste överstiga 3dB (runt 180*C för koppar) vid angiven effekt.

Citerar den relevanta delen från AES
quote:
The rated power of the device shall be that power the device can withstand for 2 h without permanent change in acoustical, mechanical, or electrical characteristics, greater than 10%.


Skulle man ha ett material i spolen som har lägre positiv värmekonstant men vara bunden till limmets maxtemperatur så skulle termisk kompression vara betydligt lägre.
Om vi säger att vi har ett lim som löses upp vid 100*C så skulle vi inte uppnå 3dB termisk kompression innan elementet tar permanent skada och måste därför ha en lägre effektangivelse än så.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/04/12 :  20:02:11  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det dokument Du relaterar till, från Audio Engineering Society, är en ren manual över tillvägagångssättet för att testa och slutligen specefiera ett elements effekttålighet enligt AES normen, nu skall vi ha klart för oss att AES är en klubb där man köper medlemskap, inte en standardreglerande myndighet eller certifierad organisation, som t.ex SP.

Självklart säger detta dokument ingenting om kompression, varken termisk eller magnetisk, det beskriver hur man gör för att testa när ett högtalarelement brinner upp.

quote:
Ser fortfarande inte någonstans i specifikationer eller annan litteratur att termisk kompression måste överstiga 3dB (runt 180*C för koppar) vid angiven effekt.




Då har Du inte läst Rod Elliots artikel som jag länkade till.
Om man tvivlar på honom så är det bara att ta fram räknestickan, hans formler och beräkningsmetoder är helt korrekta och fakta är fortfarande fakta.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/04/12 20:06:11
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000