HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - The Iron Lady
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/14 :  09:41:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har ett par LL1660/18 liggades, men då blir det ju inte 6C33 eller FET, utan 12B4 eller nått åt det hållet
Men helst skulle jag vilja slå ihop mitt passiva utgångssteg (LL1674AM + I/V) med ingångtrafon i slutsteget
Jag har dock inte fördjupat mig mycket om hur/om detta är möjligt ännu
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/14 09:50:38
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/14 :  09:49:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det går åt en rackarns massa ström för att driva 600ohm. Du måste alltså ha en impedansomvandlare i form av source/katodföljare åt följd av trafon som agerar "förstärkare". Susans koncept bygger på detta. Om man skippar den principen och lägger ett förstärkarsteg följt av trafo innnan utgångstrissorna går det bra. Har ritat ett sådant med 1660 åt hoktuna en gång i världen. Har för mig att det står 6C45 på drivern.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/14 :  10:07:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror ingångs/försteget får gro lite under tiden jag bygger utgångssteget
Jag har ju ett ballanserat system från dac, och nu ballanserat utgångssteg
Det skulle vara snyggt att få till en 100% ballanserad signalkedja från dac till högtalare
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/14 :  18:50:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Här är dagens bravader
Pga det fina vädret så blev det tyvärr inte så mycket gjort
Kablage är nu iaf monterade på korten

Då korten så småningom kommer att monteras mitt emot varandra så drogs ingångs-kablaget resp. utgång- och spännings kablagen spegelvänt till korten.

Korten saknar fortfarande den resistor som skall lasta ingångstrafons sekundär-lindning. samt en 0,2V schottky diod i bias-kretsen
Vi får hoppas det är kass på TV i kväll så jag får anledning att göra klart korten


/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/14 18:57:26
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/14 :  19:36:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snyggt som alltid när Hr. Pix är i farten.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/15 :  09:23:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Mayday
Målet med dagen är att få klart kretskorten
Återstår gör det sk. terminerings-motståndet för ingångstrafon samt den schottky-diod Mrs Parker använder för att ge FETarna rätt bias
Jag har ringat in dessa två komponenter i schemat här:

Till vänster har jag även rutat in (blå ruta) stutsteget, och till höger (grön ruta) bias-kretsen.

Terminerings-motståndet dämpar den resonansspik som annars riskerar uppträda efter ingångstrafon.
Detta är fö anledningen till att rörsteg aldrig skall brukas utan last på utgångstrafon. resonanspiken kan bli så hög att den ger överslag i trafon.
Men då jag ännu inte bestämt mig riktigt hur ingångssteget skall konstrueras, så väljer jag för tillfället att följa Mrs Parkers råd och hänga på en 470K Ohm vridpot.
När jag sedemera trimmat in denna till så högt värde som möjligt, men ändå dämpat resonans-spiken, så skall denna ersättas med ett fast motstånd.

Bias-kretsen till höger förtjänar en kommentar.
UtgångsFETarna är av typen N-kanal, enhancement mode, power mosfet.
N-kanal, enhancement mode betyder att dessa initalt inte leder elektronströmmen från Source till Drain.
Men om man höjer en bias-spänning på komponentens Gate till ca +3,6V kommer Source-Drain att "öppna" och börja leda ström.

Det betyder att vi vill skapa en bias på +3,6V plus några tionelar till, för att skapa en tomgångström genom Drain-Source på ca 0,5A

Man skulle ju enkelt kunna skapa en bias spänning, med t,ex en spänningsdelare mellan B+ och jord, men det finns nackdelar med detta.

Värmen i FETen kommer att förändra tomgångsströmmen, varför vi hellre skulle vilja ha en bias som kompenserar för detta.
Genom att använda en identisk FET, monterad på samma kylare som utgångsFETarna, kommer denna "avkänningsFET" att agera tvärs emot utgångsFETarna
När utgångsFETarna blir varma blir ju även avkänningsFETen lika varm.
AvkänningsFETen sänker då bias-spänningen och begränsar då den annars ökande tomgångsströmmen genom utgångsFETarna.
Ett temeperaturreglerat system mao

Syftet med den inringade komponenten (schottky dioden) är mao att ytterligare öka bias-spänningen från när Source-Drain precis öppnar, till rätt tomgångsström på 0,5A

Mrs Parker använder här en schottky diod med ca 0,3V framspänningsfall.
Jag tycker att detta känns lite trubbigt och skulle vlja kunna justera tomgångsströmmen Source-Drain.
Tills vidare blir det att montera en 200 Ohms vridpot parallellt med en ca 8 Ohms resistor.
Även detta hängande i en "snabel" utanför kortet för att justeras in när allt är på plats.
När jag sedan hittat rätt resistans för 0,5A tomgångsström Source-Drain byter jag ut detta mot ett fast motstånd.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/15 09:33:22
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/15 :  09:40:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Informativt som vanligt
Är jag på vinden och åker rullgardin eller är det väldans få komponenter för att vara "grus"?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/15 :  10:09:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Du är kvar på jorden Mayday
Det är ju det, nästan obefintliga antalet komponenter som gör designen spännande och attraktiv

I princip så är det ju bara två FET-trissor (och två transformatorer)
Man kan likna dessa vid två ström-kranar där insignalen vrider på, eller av ström genom trafon

Grejen är -precis som ReVintage nämnde ovan, FETarna ger ingen spänningsförstärkning alls. De agerar bara som "ström kranar"
Det är lindningsförhållandet i transformatorerna som skall transformera upp spänningen från ca 2V till ca 10-20V

10Vrms ut ger en uttefekt på 12,5W med en 8 Ohms högtalare, vilket betyder att det totala lindningsförhållandet som krävs är 2:10 eller 1:5)
20Vrms ut ger en uteffekt på 50W med en 8 Ohms högtalare, vilket betyder att det totala lindningsförhållandet som krävs är 2:20 eller 1:10)
10Vrms ut ger en uteffekt på 25W med en 4 Ohms högtalare, vilket betyder att det totala lindningsförhållandet som krävs är 2:10 eller 1:5)
20Vrms ut ger en uteffekt på 100W med en 4 Ohms högtalare, vilket betyder att det totala lindningsförhållandet som krävs är 2:20 eller 1:10)

Susans Zeus75 (75W) måste mao ge ca 24,5Vrms ut för att ge 75W med en 8 Ohms högtalare, eller ca 17Vrms för att ge 75W med en 4 Ohms högtalare

När man vänder och vrider på dessa siffror så märker man att för att få ut 75W med denna enkla koppling så ställer man höga krav på försteget.
Kanske borde Mrs Parkers försteg och slutsteg ses som ett paket, då dessa kompletterar varandra väl.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/15 10:13:11
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/15 :  10:10:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
I normalfallet åtgår mängder av komponenter för att kompensera för halvledares stora olinjäritet och instabilitet. När man som här enbart använder sig av sourceföljare, som pga av sin inneboende höga lokala motkoppling i sig har låg distortion, så blir problemen långt mindre.

I kombination med att transformatorer för spänningsförstärkning blir det enkelt i teorin. Men när man i praktiken ska utföra detta blir det istället kostsamt med järn.

Det är inte helt lätt att göra ITs för upptransformering, då inimpedansen blir låg och i det här fallet den önskade signalen på sekundären hög. Exempelvis den specade 1:20 ger ett impedansförhållande på 600:250k! Kopplat 1:10 blir det lite mer realistiskt med 600:60k. Tack och lov så finns specar samt möjlighet att köpa från Sowter.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/04/15 10:17:25
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/15 :  10:17:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Dyrt med järn, det förstår jag. Men när man väl får denna lösning stabil(bias mm) så bör den ju kunna spela på näst intill i evighet?

Edit: skönt att höra att min trötta hjärna inte lämnat in...ännu

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2012/04/15 10:18:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/15 :  10:51:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Det är inte helt lätt att göra ITs för upptransformering, då inimpedansen blir låg och i det här fallet den önskade signalen på sekundären hög. Exempelvis den specade 1:20 ger ett impedansförhållande på 600:250k! Kopplat 1:10 blir det lite mer realistiskt med 600:60k. Tack och lov så finns specar samt möjlighet att köpa från Sowter.


Ett sätt är ju att "skjuta över" en del kraven på försteget
Det betyder att försteget tvingas ge mer än "standarden" 2Vrms
Som sagt, Zeus kräver mycket av försteget

Beträffande utgångstransformatorerna kommer jag köra med ett par som på pappret ser väldigt lika Susans Sowter-alternativ.
Men om jag förstod Susan rätt har hon även provat med vanliga toroider, med acceptabelt resultat

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/04/15 :  12:30:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Utgångssteget har en känslighet på flera volt i 600ohm. Detta innebär att drivern måste ha en arbetsström på flera hundra mA. Stoppa in drivern(samma topologi som utgångssteget) i samma låda så att det blir ett komplett slutsteg. Du sparar då också in en 600:600 trafo.

Men denna lösning har du ju redan tidigare indikerat.

Ang. toroider så brukar mnan siga att de tål en obalans på max 5mA för att fungera som audio-PP.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/15 :  21:26:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, vi får se vad det blir för för/ingångs-steg
De två transformator terminingarna ser ut så så länge.

En transformator utan last riskerar generera en resonanspik över sekundärlindningen. För att tämja denna lastar man ner sekundären med en resistor.
Denna resistans skall vara tillräckligt låg för att dämpa piken, men samtidigt vill man ju inte lasta försteget mer än nödvändigt.
Det bästa sättet är mao att prova sig fram med ovanst. vridpot.
När man funnit rätt värde ersätts vridpotten med motsvarande fast resistor som monteras på mönsterkortet.

Nästa steg är lite mekanik-mek för att ha något att skruva fast mönsterkorten i

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/15 21:28:20
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/16 :  09:25:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nu har jag väntat i 12 timmar på uppdatering! Skärpning Pix

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/16 :  09:33:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Sorry
Sitter ju inlåst på kontoret
Så fort jag kommer hem så kommer lite mekanik-bilder
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/16 :  09:35:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ajdå, får planera en fritagning av pix verkar det som

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:37:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dags för lite mekanik-bilder!
Först vill jag vara nämna att jag fick ett mail av huvudrollsinnehavaren som besökte oss, så ta er i kragen nu
UtgångsFETarna kommer att dra en tomgångsström på ca 0,5A per syck
Med en matnings-spänning på ca 40V (minus ett par volt över utgångstrafon) ger en tomgångs-effekt på ca 80W
Det betyder mycket värme!
Vilken kylare kan leda bort 80W värme?
Om man t.ex tittar på denna kylare:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-604-11&toc=20476
Enligt databladet har denna en termisk resistans på 1,1K/W (Kelvin per Watt)
Det betyder att kylarens temeratur kommer att stiga med 1,1 grad per watt tillförd effekt
80W tillförd effekt innebär mao att kylaren ökar sin temperatur med 88 grader.
Om det dessutom är ca 30 grader i utrummet bakom slutsteget (där kylaren ofta hamnar) så når till slut kylaren till slut temperaturen 118 grader!
Nope, så blir det inte, för innan det blivit så varmt har något gått sönder i steget.
Den kraftigaste kylare jag hittade på ELFA var denna:

Med en termisk resistans på 0,3 K/W skulle 80W tillförd effekt ge en temperaturökning på 24 grader Celsius, eller i ett 30 gradigt utrymme 54 grader Celsius
Det är varmt det också, men ändå på den säkra sidan

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/16 19:39:58
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:39:06  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Från Parker?
Väntar på mer bilder

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8287 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:43:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.conradheatsinks.com/products/flat100_350.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:45:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Länk sparad för framtida behov

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/16 :  19:52:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fn. vet jag inte riktigt vilket kylfläns jag får tag i, men ovanstående beräkningar visar att det måste iaf vara en stor kylare med låg termisk resistans.
Innom vissa gränser kommer ju den automatiska bias-kretsen att justera ner tomångsströmmen om det blir för varmt.
Denna option fungerar dock bara innom en begränsad temperaturökning, och en rejäl kylare måste till!
Men som jag krev tidigare så försöker jag bygga med lite modul-tänk.
Först bygger jag moduler, som jag sedan bygger vidare med.
Så även denna förstärkar-modulen.

Denna kylare klarar INTE att kyla bort 80W!
Den är bara tänkt som en del som leder värme vidare från transistorerna till en större kylare
Ämnet är en ca 80 x 50 x 5 mm U-profil i aluminium

I skruvarna hänger sk "thermal pads" som ger transistorerna bättre termisk kontakt med U-profilen
Det är en mindre kladdig (och isolerande) variant av äldre tiders kisel-pasta

De stora FETarna med TO-247 kapslarna har isolerade monteringshål, så där fungerar padden även som elektrisk isolering mot Alu-profilen.
LM317 har en TO-220 kapsel där monteringshålet inte är isolerat. Därför måste en isoleringsbricka användas utaöver den termiska padden.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/04/16 19:57:43
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/16 :  20:00:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
http://www.conradheatsinks.com/products/flat100_350.html

Tack Ryssen.
Jag tror det inialt blir en stor alu-plåt på breadboarden.
När/om allt funkar bra så får jag kosta på sådant till den slutliga lådan
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7561 Posts

Posted - 2012/04/17 :  05:58:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan varmt (sic) rekommendera conradheatsinks.com. Köpte ett par rejäla pjäser därifrån till min ZV9 och ha bara gott att säga om dem. Raka och snygga med en planslipad monteringsyta för halvledarna, andra kylare jag betalat dyrt för har varit både krokiga och knöliga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/04/17 :  18:17:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Som några tidigare talare har sagt så blir man ju tämligen knäsvag av hur stiligt allt blir i dina händer Pix. Därtill studiokvalitet på fotot. Man baxnar och njuter.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2012/04/17 :  20:31:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Stajo
Dags för lite provmontering








/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000