HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plattfoting, Proa, MonoProa, filmer mm.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  12:57:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Idag har jag tillslut provseglat en liten prototyp, skala 10:1, av Matt Laydens plattfoting som kallas Paradox.

Seglet är för tungt och det är lite för låga fribord, men jag bidde imponerad av vad den klarade av. Det var lite svårt att få den att segla rakt en längre sträcka. Den kryssade bra i ca 45 graders vinkel mot vinden, men om vinden ändrade sig lite, så stack den i väg i en annan vinkel. Den krängde ner sig ca 10 - 15 grader och stack i väg i vad jag uppskattar till ca 4 skalenliga knop. Den var något tungt lastad med grus och sten för att kompensera för det tunga och lite för stora seglet. Seglet skall sys om i annat matrial, och med lite mer buk i. Som det är nu hade kilarna som jag tejpade in i seglet, gått ur. Dubbelhäftande tejp sitter inte så bra på polytarp.

Den gav mycket mersmak. Jag skall kolla över balansen mellan skrov, roder och segel lite, och sy ett nytt segel utan en massa tung silvertejp å sånt i. Det borde komma mer bilder inom en icke specificerad framtid.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/08/22 14:57:23

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  13:22:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.microcruising.com/

Länk till bra sida om "Plattfotingar" som dom kallas här hemma.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  13:23:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.microcruising.com/fc.htm

Länk till mer specifik information om hur dom hanterar hårt väder mm.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2012/04/25 :  13:51:38  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Aha! Kul med lite segling här bland andra ädla intressen. Jag skaffade en 22' träsegelbåt förra sommaren, börjar bli klar inför sjösättning nu. Man kan ha riktigt kul även med en liten båt! Dessa undanröjer ju också problemen med vinterförvaring som båtägande annars ställer. Kul idéer han har, den där Matt! Jag antar att du tänkt bygga en stor liten båt sedan eller ska du sätta RC i denna?

Hade varit kul att segla till Bahamas, men det känns lite långt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/25 :  19:07:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Visst är det kul ! jag inser att jag aldrig blir för gmmal för sånt :)

Här finns lite bilder från ett årligt rc race, ibland segel, ibland motor, som vi har varje år i Kalmar, den svarta båsten är min :)

www.martinsson.cc/blog/index.php?entry=Midsummer-fun

Ursäkta ot't, detta är bilder av traditionell och vedertagen men inte så nytänkande skrov och segel teknik, lite av segelbåtsvärldens motsvarighet till högtalarvärldens basreflexlådor alltså :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2012/04/25 :  21:21:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Racerbåtar behöver varken vara stora eller radiostyrda.

http://www.24mr.se/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  21:33:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hade varit kul att segla till Bahamas, men det känns lite långt.

Nejdå. Det är bara att segla ut ur hamnen och hålla nordväst tills du ser Island. Väl där drar du sydväst mot Azorerna och sedan vidare söder ut. Har du tur kommer du fånga upp passadvindarna nånstans söder om Azorerna, som du sedan kan följa de sista 2 veckorna av den korta lilla nonstopp-seglingen på totalt kanske runt 10 - 12 veckor.

quote:
Ursäkta ot't, detta är bilder av traditionell och vedertagen men inte så nytänkande skrov och segel teknik, lite av segelbåtsvärldens motsvarighet till högtalarvärldens basreflexlådor alltså :)

Var du tvungen att nämna det i denna tråden. Jag fick just vattkoppor, akut aids och en släng av svininfluensan samtidigt!!!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  21:45:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.24mr.se/

PAC:

Jag och Mikael Söderholm som har sidan http://sites.google.com/site/ljungstromare/ har spånat som hastigast på en 2.4 med Cirkelbågsskrov och Ljungströmsrigg. Det skulle väl gå att få till ett cirkelbågsskrov inom 2.4 regeln, men jag tror den skulle segla som tegelsten. De lämpar sig tyärr inte alls för regler. Annars skulle det nog ha varit en rolig och mycket annorlunda 2.4a.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/04/25 :  21:48:17  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Kul projekt, bara skala upp den till nästa storlek och provsegla nu när vädret är rätt.
Seglen till en båt av den storleken skulle man kunna göra av spinnakerduk. Kan ev. fixa fram några lagom stora snuttar av det till Dig om så önskas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/25 :  22:07:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Seglen till en båt av den storleken skulle man kunna göra av spinnakerduk

Precis min tanke! Jag har tänkt att jag skulle åka förbi Albatross Segel i morgon runt lunch, då jag jobbar nån km från dem.

quote:
Kan ev. fixa fram några lagom stora snuttar av det till Dig om så önskas.

Har du snuttar liggandes, skulle jag vara väldigt tacksam!

quote:
bara skala upp den till nästa storlek och provsegla nu när vädret är rätt.

Blir jag helnöjd med denna modell så är tanken att skala upp den till ca 8 meters längd. Tyärr inget man knåpar ihop lite fort i Maj för att sjösatta i Juni. Det tar lite längre tid än så...
Sjösättning i Juni kanske funkar, om man inte tänker 2012. 2014 känns mer rimligt i såfall. Måste bara få min hälsa tillbaka på spåret igen, innan jag "comittar" till ett sådant projekt. 42 skivor 12 mm plywood, 100 kg epoxi och 200 meter 300g/m2 glasfiberväv, är inte gratis eller välkommet i vardagsrummet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/04/26 :  08:17:32  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Nästa storlek som jag tänkte på var tex. 1:5 så blir det lättare att bygga den lik verkligheten med tanke på detaljer. Då kan man utnyttja en del jolle-tillbehör (beslag o dyl) samt att man kan ta klivet upp till riktig segelduk av tunnare sort.

Ska se vad jag kan få fram i materialväg, jag antar att kulören på spinnakerduken inte är så viktig?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/26 :  08:26:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Lite närmare titt på mitt lilla mästervärk (med "ä").

3,2 mm björkplywood och Nils Malmgren NM275A+B. En lätt och smidig kombination för modelbygge.

Jag testade runt lite med olika mängder grus som barlast, och märkte en markant skillnad i farten. Lättare såklart snabbare, men den rätande kraften avtog. När den krängde mer än ca 45 grader med lite barlast så lade den sig ner i vattnet och vattenfylldes. Dåligt!
Som sagt innan så är nog både mast och segel väl stora och tunga.
Utan yttre köl så måste man jobba mer med fribordshöjd och lägre rigg.
Jag skall prova att korta masten ca 12 cm, och skruva fast lite stålplåt i botten (barlasten skall ligga still när båten kränger!).
Rodret är idag ca 12 cm djupt och 6 cm brett (i profil), och det behöver nog förstoras en aning. Det skall bidraga uppskattningsvis med ca 30 - 40% av "lateral resistans". Resten skall skrovets raka sidor och "hydrodynamic fences" = chinerunners, bidraga med. De funkar likt de uppåtvikta avslutningarna på många flygplansvingar. De begränsar vattenflödet över det skarpa slaget och isolerar det högre trycket på skrovsidan mot det lägre trycket under den stora platta botten. Det korsflödet är av ondo på många sätt. Dels så bidrar det med en massa turbulens och friktion vilket minskar fart och ökar avdrift dramatiskt. Utan chinerunners så skapas stora virvlar på utsidan av skrovet. Virvlar är intensiva undertryck, vilket är helt fel, då man vill behålla övertrycket och minimera friktionen. Chinerunners är bara en liten detalj av hela den lyftande kroppsformen på båten, så det går inte att "ersätta" centerbord eller köl med chinerunners i sig. De är bara en del av helheten i denna typ av konstruktion.

Phil Bolger har en annan lösning på problmet, som tyvärr inte ersätter centerbord. Han använder samma språng i skrovsidan som i skrovbotten, och får på så sätt samma tryckförändringar runt hela undervattenskroppen. Han kallar dem "Advanced Sharpie". De har oftast en tvärt avhuggen förstävs-spegel, och ser ganska krockade ut. De skall dock segla riktigt bra enligt de som provat. Jag tror Phil Bolger sneglade på Fredrik Ljungströms Cirkelbågsskrov när han utvecklade sina avancerade skarpingar. Det är väldigt nära besläktade, och en logisk följd av att försöka bygga ett cirkelbågsskrov av plywood.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/26 :  08:28:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
jag antar att kulören på spinnakerduken inte är så viktig?

Så länge det inte är hak-kors eller Barbie-motiv så är jag lycklig!

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2012/04/26 :  10:44:10  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
quote:
Så länge det inte är hak-kors eller Barbie-motiv så är jag lycklig!

Ok, då letar jag fram lite Shitney eller Lay-d gegga mönstrat åt dig
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/04/26 :  13:33:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:

ROFLMAO

Edited by - Mickel-mackel on 2012/04/26 13:34:41
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/26 :  21:15:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:

Det hade varit en syn!!!

.
.
.

Idag grep köpdjävulen tag om min själ, och tvingade in mig på Albatross segel. Jag fick med mig en liten bit som säkert räcker till ett loggertsegel eller kanske två - om jag syr dom små. Jag är dock mycket intresserad av mer segelduk om det finns liggandes, då jag troligtvis måste testa mig fram lite med olika skärningar och buk mm.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:41:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Jag och mina grabbarna med kompis provseglar båt med nytt segel och rigg.

Den seglar mycket bättre!

Det gamla seglet vägde 50 gram och resten av rigg med mast vägde ca 110 gram.
Mitt nya segel väger 19 gram och resten av riggen med mast väger ca 60 gram.

Den kryssar mycket bättre, även om den är lite väl lovgirig ibland. Den är lite känslig för variationer i vindstyrka. Seglet är inte vidare väl intrimmat, med en stor "rygg" diagonalt över ytan. Jag skulle ha flyttat fram den övre fästpunkten för seglet en aning.

Väldigt lite vind idag. Hoppas på bättre vind i morgon.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/28 16:56:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:49:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.youtube.com/watch?v=yzOZdJdrZfs

En video där den gör ca 45 - 50 grader mot vinden. Seglet är inte rätt inställt. Både lite väl snävt skotat och med en rygg tvärs segelytan.

Trots det så seglat den riktigt bra i den svaga vinden som råder. Man kan väl inte beskylla mig för att vara så van vid loggert-segel, så ha lite överinseende med att jag inte trimmar det som ett proffs. Det är första gången som jag försöker att få till lite bättre segelform, och jag jobbade inte hårt på det. Det var ruskigt kallt i vattnet. Mina fötter är fortfarande kalla, trots att jag kom hem för ca 1,5 timme sedan.

J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  15:59:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Mer bild.

Som ni ser så lutar oftast horisonten på mina kort. Vi befinner oss på 57 breddgraden, å då skall horisonten luta 33 grader.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/28 16:01:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  16:08:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

En bättre bild på loggertseglet mm.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/04/28 :  16:14:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
fräckt ! klart imponernade teknik, vilka egenskaper kan man inte verifiera i denna skala ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  16:31:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
vilka egenskaper kan man inte verifiera i denna skala ?

Den egenskap som är svårast att "översätta" från en skalad modell är väl fart. Jag jämför i mitt sinne hur en riktig fullstor båt ser ut om man ser den på lite avstånd från land eller en bro. Väldigt vetenskapligt och exakt på alla sätt. Jag är mest intresserad av hur den kryssar. Även alla andra bogar såklart. Min ringa erfarenhet säger mig att mycket få vanliga kölbåtar i samma storlek och liknande vikt skulle inte ha mycket chans på läns mot denna. Såklart att några miljoner i kolfiber och perfekta segel skulle segla scheisse ur en Paradox med samma vattenlinjelängd, men köl och traditionell skrovform är inte en så bra lösning. Det enda de är bättre på är just kryssen. Kan jag hålla ca 50 - 70 % av skrovfart i 40 graders vinkel mot vinden som är på ca 5 m/s, så är jag nöjd. Det är en lastdryg cruisingbåt. Jag vill inte vinna någon tävling. Jag vill segla billigt och tryggt.

Edited by - Circlomanen on 2012/04/28 22:40:20
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  17:03:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.youtube.com/watch?v=J6WILcwe5hk

Ännu en video. Lite vind. Felaktigt skotat och trimmat segel. Låg fart.
Intressant är att den flatbottnade båten seglar rakt och fint utan köl eller centerbord. Trotts att jag endast testat i ca 20 minuter eller så (Mjörns vatten är kallt!!!) så får jag den lätt att segla i önskad riktning med ett minimum av justering av roder och segelsättning.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2012/04/28 :  17:32:34  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Intressant projekt, är dom där självrätande? Vad är det för fel på köl? Nog för att det är mycket grus i Mjörn :)

Kommer dom med några roliga undanvindssegel, den där skrovformen lär gå som tåget (=plana) om man kastar lite area och vind på dom från rätt håll.

/livet börjar vid 20 knop....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2012/04/28 :  17:36:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Det var ruskigt kallt i vattnet. Mina fötter är fortfarande kalla, trots att jag kom hem för ca 1,5 timme sedan.

Menar du på fullt allvar att du är ute och klampar i vattnet nu? Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att förstå att det är kallt och att man borde ha vadarbyxor på sig, kompis!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/04/28 :  17:58:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Intressant projekt, är dom där självrätande? Vad är det för fel på köl?

De är självrätande upp till 165 graders lutning. Bättre än 99% av dagens alla produktionsbåtar. Mer som Sjöräddningssällskapets räddningsbåtar. - Trygghet till havs!

Kölar är i vägen när man vill segla på vackra platser eller in i en mysig vik. De går av. De är tunga. De skapar enorma belstningar på skrovet. De gör det mycket svårare att bygga en osänkbar båt. De fastnar mellan koraller. En 8 meter lång Plattfoting sticker ca 38 cm djupt, och är lätt att glida av ett grund om man går på.

En vanlig segelbåt med köl har ca hälften av sin vikt i kölen. Vikt som inte på något sätt bidrar till skrovets styrka. En plattfotings bottenplatta skall vara ca 60 mm tjock. Det ger en enorm styrka och en hel del marginal om nått oönskat händer. Den kan stå på ett grund en hel natt utan att det går hål. Går det hål i skrovet så sjunker den ändå inte trots att den vattenfylls.

Jag gillar säkerheten och grundgåendet.

quote:
Kommer dom med några roliga undanvindssegel, den där skrovformen lär gå som tåget (=plana) om man kastar lite area och vind på dom från rätt håll.

De kan surfa utför vågor å så, men plana är nog inte realistiskt. De måste ha en del barlast invändigt för att vara stabila. Man packar mat och vatten nere på bottenplattan. En 8 meters plattfoting lastad för cruising väger ca 3 ton.

Undanvindssegel behövs knappt om man använder loggertsegel. De är överlägsna vanligt kryssställ på undanvinden. Jag skulle vilja sy upp ett stort råsegel av en ganska lätt segelduk. Kanske 40 m2 eller så. Det borde kunna ge lite fart åt en plattfoting. Råsegel är den absolut bästa segelformen för undanvindssegling. Massor av lättkontrollerad yta med låg krängande effekt.

quote:
There are many ways of judging the speed of a ship: by knots, by day's runs, by port-to-port records. Judged by any test, the American clippers were supreme. Donald McKay's Sovereign of the Seas reported the highest speed ever achieved by a sailing ship #8211; 22 knots (41 km/h), made while running her easting down to Australia in 1854.

Från Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipper

quote:
Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att förstå att det är kallt och att man borde ha vadarbyxor på sig

Uppenbarligen är jag ganska långt ifrån Sherlock när det gäller IQ och slutledningsförmåga!

Mvh Johannes.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000