Author |
Topic  |
theseal
SW-hantering

674 Posts |
Posted - 2012/04/28 : 22:40:57
|
jag hör vad du säger Circlo, men just vikar och mys är inte min grejj... Jag har gärna 6,5 knop targetspeed @ 37° från vinden i 8-10m/s ur 915cm skrov, jag tror plattfotingen inte löser. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/28 : 23:11:00
|
9,15 meters vattenlinjelängd ger en teoretisk skrovfart på ca 7,3 knop.
Det verkar som om plattfotingar ofta seglar ungefär skrovfart, nästan oavsett vind inom rimliga gränser. Jag skulle tro att en optimalt lastad/barlastad 9,15 meters plattfoting med ett bra vältrimmat loggertsegel skulle hålla ca 7 knop i ca 40 - 45 graders vinkel mot vinden. Nu är inte kryssen dess starka sida. Den starka sidan är att en plattfoting har full skrovbredd ner till den tjocka bottenplattan, maximalt utrymme för given skrovstorlek. Rektangulärt tvärsnitt gör den lätt och billig att bygga. En 7,7 meters plattfoting bygger jag för ca 60 - 70 kkr (beroende på plywoodkvalitet mm). Den är stor nog för mig, Malin och våra två barn att bo i under flera månader. Den lastar de 1,4 ton mat, vatten och övrig packning vi behöver för en längre seglats till tex medelhavet eller Azorerna. Inte bara lastar, utan är direkt beroende av lasten som barlast, så den blir aldrig överlastad.
Men nej, det är ingen tävlingsbåt, även om de som seglar dessa plattfotingar säger att de sällan blir frånseglade av kölbåtar.
http://triloboats.blogspot.se/2012/01/are-shoal-square-boats-seaworthy.html
Kolla in en anings konstig "intervju" med Bob Wise om hans seglingar med LooseMoose2.
Den har såklart ett centerbord, så den är lite bättre på kryssen än en Chinerunner-båt. Jag tror, baserat på vad jag läst och plockat upp av de som skrivit om sin segling med tex Paradox, att Chinerunners och denna typen av skrov seglar väl så högt mot vinden, men med mer avdrift och kanske inte lika snabbt. Nått jag är bered att offra för att kunna segla billigt och säkert. Tänk så många hamnavgifter man slipper och så många vackra vikar och gömda smultronställen man får uppleva med den typen av grundgående och okänsliga båtbotten.
Eftersom jag har barn, så är land och öar mycket viktiga. Kiddsen gillar inte 12timmars maratonseglingar. De vill utforska allt det mysiga och spännande. Segling är transport för dem. Jag gillar att utforska världen genom ett barns perspektiv. Man får uppleva mycket.
Nu skall jag bygga en plattfotad Proa, för att kunna jämföra tillgänglig boyta, däcksyta och segelprestanda. Jag vill oxå kunna segla i 15 knops fart i grov havssjö.
Kolla in killen som kokar té i 17 knops fart!
http://www.youtube.com/watch?v=HevgDyupZeY
Ca 15 sekunder in i filmen.
   |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2012/04/29 : 11:04:55
|
Väldigt intressanta saker det här, det jag drar mig till minnes var när man var liten och seglade optimist utan centerborg, gick sådär :) men detta är något annat, och det där proan impade stort med sina fartresurser, speciellt med tanke på vinden, fantastiskt roliga grejjer det här. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/29 : 15:05:04
|

Baserat på min lilla erfarenhet av plattfotingar och strömning runt chines, så har jag startat ett litet modellbygge till.
Det skall bli en plattfotings-Proa. Den mest oheliga alliansen mellan Phil Bolgers låd-båtar, Matt Laydens chinerunners och stilla havets ljuvligt vackra segelkanoter. Lite som en hybrid mellan snövit, transformers och Sauruman.
Det är roligt att frångå det "vanliga" då det "vanliga" sällan är speciellt intressant.
Proan och plattfotingen kommer båda byggas av plywood, och utnyttja de hårda slagen till att kunna kryssa och segla andra bogar än med vinden.
Båda kommer ha ungefär samma vikt, men proan borde ha 300% mer rätande moment och mindre bredd på skrovet. Förhoppningsvis innebär det mer fart. Proan är 116 cm lång, 12 cm bred och har ett språng i både botten och sida på 5 cm. Samma skala som plattfotingen. 10:1. Max totalvikt med skrov, rigg, packning, mat, vatten, motor och crew får bli ca 3000 kg (fullstor båt, modellen borde då hamna på ca 3 kg).
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/04/29 15:11:18 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/29 : 15:27:53
|
http://triloboats.blogspot.se/search?q=luna
Mer om Bolger Advanced Sharpies och samma språng i sidor och botten. Intressant blogg. Galen kille som seglar flatbottnat och motorlöst i Alaska. Alaska är ju känt för varmt vatten och snällt väder!!! Han har hållit på i några år nu, så man kan inte beskylla honom för nybörjartur eller liknande.
J. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/29 : 19:21:07
|

We come in peace!!!

Ett gammalt djupt V-formad proa-skrov, likt en Wharram Tiki46 eller så. En Phil Bolger inspirerad "AS"-Proa och så min lilla plattfoting i grå kostym längst till höger.
När Malin är borta snider Circlo båtskrov i köket!  |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 08:16:27
|
1500 - 1700-talets stora kanonförsedda segelbåtar här i Europa var väl nästan flatbottnade? Eller? |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 08:20:20
|

Epoxin har härdat under natten. Jag hade inte tillräckligt mycket förtjockningsmedel att blanda i epoxin, så i paniken så fick jag använda vad jag kunde få tag på. Det bidde ekologiskt stenmalet kornmjöl. Jag spacklade upp kladdiga hålkälsfogar med korngröt! Kanske inte ätbar korngröt, men ändå... Det är nått visst att bygga båtskrov av korngröt. Undrar om vete, korn eller rågmjöl ger den bästa kryssvinkeln? Kanske dinkelmjöl eller bovetemjöl? |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/04/30 : 08:37:10
|
quote: 1500 - 1700-talets stora kanonförsedda segelbåtar här i Europa var väl nästan flatbottnade?
Lite lätt V-formade men med så svag vinkel att man nog kan kalla dem flatbottnade om man vill. De skulle ha vunnit prestanda på lite strömningslära. Jag förstår inte hur de kunde designa sådana åbäken på den tiden. Jag förstår bristerna hos matrial å sånt, men allmogebåtarna på den tiden kunde ju segla bra. Varför byggde de sånna slöa lådor till krigsskepp??? Wasaskeppet ser ut som en svagt rundad skokartong ställd på högkant. Det måste ha funnits båtbyggare som undrade vad dom höll på med när dom byggde tex Wasa (utöver den extra kanondäcket och för höga tyngdpunkten).
Samtidigt som de klumpiga stora råsegel-riggade båtarna guppade runt i 5 knop så seglade polynesierna i 20 knop. 500 år tidigare hade vi nordbor seglat scheissen ur nästan allt här på jorden med våra långskepp. Utveckling? |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 14:28:34
|
http://www.youtube.com/watch?v=A_PBuud_ETU
Första i raden av några videos om min första modell-proa. Det var så kallt i vattnet att jag stammar och huttrar tillslut. Den är inte "shuntande" just i dessa videos. Jag har bara ett roder, så jag får välja sida för tillfället. Den färdiga proan kommer ha två roder och troligtvis två master.
Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 17:07:18
|
http://www.youtube.com/watch?v=4kzfHUy0LNo
Sista videon av proa-segling för idag. Tillslut fryser jag så mycket att jag darrar i hela kroppen. Jag står med vatten upp till naveln, och Mjörn är inte varm!!! Det är svårt att prata när man är så nedkyld i kroppen.
Djevuler och sataner vad den kan segla! Jag är mycket imponerad av prestandan. Nu får man tänka på att detta är första gången jag seglar en proa, och de är lite udda med sin tvärskeppsassymetri. Denna proa dessutom helt utan köl, centerbord eller djupt V-format skrov. Den kan verkligen kryssa mot vinden. Med bättre segel, skotning och bättre balans så vinner man nog ett par grader till. Den seglade ungefär dubbelt så snabbt som mono-plattfotingen. Jag uppskattar farten till skalenliga 10 knop. Ibland tror jag att det är mer, men jag säger 10 knop så är det inte nån överdrift.
Nu blev det svårare än någonsin att välja vad som skall byggas. Varför skulle jag gå och bygga en proa för? Hur lätt är det att hitta hamnplats till en båt som är 12 meter lång och 9 meter bred?
Urk!
Johannes.
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 15:57:25
|
Jag ser att kommentarerna haglar här! Är det för nyskapande och vilt? Ingen som har erfarenhet av köl-lös segling i uppskattningsvis 10 knops fart och 30 - 35 graders vinkel mot vinden??? 
Skämt å sido, så tror jag att jag hittat "tappade horn" i seglingsvärlden. Tänk så mycket mer spännande teknik och lösningar som finns om man tittar utanför X-Yachts produktkatalog 2012! Jag har gått runt med ett milt förvirrat uttryck hela dagen. Det är inte varje dag man upptäcker nått så roligt. Inte ofta man får 300% mer än förväntat.
Mvh Johannes. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 17:27:40
|
Härligt ! :)
Jag har ritat upp en "paradox" 10m, med de proportioner som vi pratade om, ska fortsätta imorgon, ser ut att bli mkt utrymme i sådan, hur långt ner sticker shinerunners(erna) och hur sitter de på båten ungefär, finns där några förhållningsregler ? vart placerar man maststöttan från fören räknat?
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 21:24:26
|
http://www.youtube.com/watch?v=yHZ82rIm4z0
Den bästa videon om proa-or (hur säger man "proa" i pluralis???) som jag sett. Den förklara varför de är så "close-winded" mm. Den där Madness är en båt som skulle passa mig bra. 
Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 21:49:37
|
http://www.youtube.com/watch?v=J5G7hFSkm8E
Jag fick låna min äldsta grabbs vattentäta kamera för att filma lite. Det var svårt att få till nått riktigt bra med den. Det bidde jättekonstigt när jag laddade upp videon till dutuben...
J. |
 |
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 22:10:18
|
Jo, som du säger så är ena båten ett mångmiljonprojekt med massor av sponsring och massor av rullskägg. Den andra är en hemmasnickrad cruisingbåt där man kokar té i 17,5 knops fart medans autopiloten styr.
Johannes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 23:03:02
|
quote: jag undrar vad en proa med liknande utvecklingsbudget skulle kunna åstadkomma.
Långt ifrån samma budget, men ändå inte bara ett entusiastiskt amatörbygge:
http://www.sailrocket.com/
Och
http://www.macquarie.com.au/mgl/au/speedsailing
Detta kommer bara öka! Proor är vägen framåt. Trimaraner peakar just nu. För att kunna komma vidare så tror jag man kommer gå över mr och mer till proor.
Mvh Johannes.
|
Edited by - Circlomanen on 2012/05/03 23:07:29 |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/05/07 : 01:12:25
|
Jag hoppas på att ha nån liten gnutta energi kvar i morgon. Jag vill knåpa ihop aman som står i vardagsrummet. Malins tålamot måste vara gjort av ademantium, då hon inte flippat totalt efter två veckor med ett 4,8 meter långt båtskrov som klyver vardagsrummet i två.
Just nu är jag kemiskt speedad i överkant efter att ha sovit i dryga timmen, sent på eftermiddagen, för att efter det bälga i mig två stora starka koppar té. Just nu vill jag bygga båt, men jag vet att cirkelsåg inte är super-poppis klockan 01:14 i ett barnfamiljshem.
J. |
 |
|
Topic  |
|