HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TOR-S nya basar...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/09 :  16:49:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Använder ingen Dator i anläggningen.
Men framöver kanske jag skaffar Mini DSP och då går det ju att leka lite...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/14 :  14:06:14  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Okej, nu har jag spelat och lyssnat lite mer, dags för sammanfattning:

Ljudet är ganska "stort" och rent, det går att spela ohälsosamt högt utan att ljudet blir märkbart sämre, dynamiken är bättre än någon köpehögtalare (i mänsklig prisklass) som jag har hört.
Alles gut?
Nja...
Det är framförallt två detaljer som stör mitt sinne:
Dels så har jag lite svårt att glömma den überdynamiska upplevelsen från när jag körde högtalarna utan bakstycken - U-baffel.
Dels så är basen runt sådär (gissningsvis) 60-100Hz lite väl bumlig.
Ett mellanting vore det bästa, dynamik men utan bummelbas...

Vad kan nu denna bummelbas bero på?
* Jag vet att jag har en "room-boom" runt 65Hz, men den har inte vållat såå stora problem tidigare.
* Fane-elementens T&S är inte helt korrekta?
* Lådkostruktionen i kombination med mitt rum är inte optimal?
* Kanske är allt som det ska, det är bara dåliga inspelningar som nu avslöjas?
* Kanske Elac-filtren har en höjning av just detta frekvensområde?

Jag ska fräsa in diskanterna och prova högtalarna i ett större rum (utomhus?) och se vad som händer.

Öhhh, skamligt lite bilder i denna tråd - sorry




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/06/14 14:12:26
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/26 :  12:39:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Regn = DIY
Dags att fylla på med lite bilder här:

Fräsning/sågning av hål till diskanten



Bakstycke, dämpning



Första lyssningen var lite bummelbasig, jag testar med lite mer dämpning



Slipning



Målning, kulör: Metal Black



Diskant och bakstycke på plats. Kabel är Van Del Hul "Clearwater"



Tadaaa! Färdigt!



Saknas gör chassikontakter, ska beställas från Hong-Kong.
Högtalare nr. 2 är på torkning nu, ska bli spännande att lyssna senare idag.



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/06/26 :  14:01:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ser rockn roll ut!

Mer dämpning kan råda bot på bumlighet, kan också äta dynamik.

Hur tätar Du bakstycket efter montering? Där måste vara absolut tätt, annars fungerar inte lådan som den skall.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/26 :  14:37:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Hur tätar Du bakstycket efter montering?

Genom übersuperpassform + rikligt med lim & tvingar.
Sedan en sträng akrylfog på insidan "för säkerhets skull"
quote:
Ser rockn roll ut!
Tack!

Jag har spelat lite med ena högtalaren och tycker nog att värsta bumlet är borta.
Tätare låda och mer dämpning gjorde nog susen.

Senare idag kommer Åke (R1 T) förbi med sin XTZ Room Analyzer, ska bli mycket intressant

Jag är ju förvisso ingen rättrogen hifinörd som strävar efter en spikrak frekvenskurva, men det kan ju vara bra att ha lite koll ändå.
Jag förväntar mig kurvor som ser ut som en berg-o-dalbana, samt att jag säkert har en del efterklang att jobba med.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/26 :  23:35:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Idag fick jag fint besök i stugan, nämligen Åke (R1 T).
Han hade med sig sin XTZ Room Analyzer och mätte lite på mitt rum och mina högtalare.

Vi konstaterade att det lät ganska bra, särskilt med tanke på att filtren är konstruerade för helt andra högtalare.

Först mätte Åke basen, här både höger & vänster högtalare



Sedan fullrange vänster



Fullrange höger



RTA höger



Det visade sig att ena diskanten behövde fasvändas, jag har säkert kopplat fel någonstans
Man ser att Fane-elementet har en något högre känslighet än diskanten, området 150-1200 Hz ligger lite högre än övriga frekvenser.
Inga större problem med efterklang i rummet, skönt.
Basen hänger med skapligt ner till ca. 50 Hz, helt okej.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/06/27 :  09:10:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tycker det ser bra ut, till vilken frekvens stämdes basen av?
På vilket avstån mätte ni?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/27 :  09:44:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Tycker det ser bra ut, till vilken frekvens stämdes basen av?
F3 på 65 Hz.
quote:
På vilket avstån mätte ni?
92 cm.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/27 :  20:51:29  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Får tacka för i går, en trevlig stund med lite lyssnade och mätande.
Måste få säga att Fane elementen verkar prisvärda.

Alla mätningar är från 92cm utom basmätningen som är gjord från lyssningsposition, vet inte avståndet men ca:2.5 m


Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/06/27 :  21:45:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Har du ett filterschema?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/06/27 :  21:51:22  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Har du ett filterschema?
Du kan ju söka på Elac FS-137, filtren kommer från ett par sådana - en tillfällig lösning.
Det är ju tänkt att jag ska dela aktivt i framtiden, spargrisen är på grönbete

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/06/28 :  09:51:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Undrar vad dippen vid 100Hz beror på?

Kurvan ser fin ut. Verkar bli en aning betoning på grundtonen för röster och många instrument.
Kan bli finfina rock'n'roll högtalare det där.

Att du har så mycket i nivå lägre ner bör väl bero på rummets bidrag (diverse noder) och/eller mätningen i sig?

Edited by - Mickel-mackel on 2012/06/28 09:52:35
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/06/28 :  11:58:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Undrar vad dippen vid 100Hz beror på?


Rummet med inredning.

För övrigt ser du ut att vara brotskämd med ganska bra akutsik,
åtminstone om man jämför med mitt miserabla rum

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/01 :  14:43:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
För övrigt ser du ut att vara brotskämd med ganska bra akutsik
Ja, akustiken såg betydligt bättre ut än vad jag väntat mig.

Nu är det dags att bygga lådor till basarna, detta är den slutgiltiga simmen:



70 liter BR avstämt till 33Hz, ska förmodligen delas vid 80Hz

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/07/01 14:44:33
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/02 :  10:27:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lite bilder på stagning, baffel och portar:











Jag måste nog staga lite mer, det låter "plonk" när man knackar på bakstycket.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/05 :  13:59:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Kanter frästa




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

AnteEB
Starting Member

2 Posts

Posted - 2012/07/06 :  12:16:14  Show Profile Send AnteEB a Private Message  Reply
Hej! Detta ser ut som ett mycket intressant projekt, ser med spänning fram mot slutresultatet. :)
Är själv en hårdrocksfantast så man blir ju lite avundsjuk.
Jag har ett par gamla Cerwin-Vega AT-80 som jag håller på att renovera. Det är samma baselement som dina, ATW-12, som ska kantas om. Hade även tänkt byta ut mellanregister och diskant.

Men jag har lite bekymmer med filterkonstruktionenn eftersom det är väldigt svårt att hitta ordentliga specifikationer på basarna. Undrar därför om du har Le-värdet för dessa basar, induktionen i talspolen alltså, eller om du har någon möjlighet att mäta upp detta?

Har själv inga mätinstrument överhuvudtaget förutom en simpel multimeter...

Lycka till med bygget!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/06 :  12:33:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack AnteEB!

Spännande projekt du har framför dig, glöm bara inte att redovisa dina äventyr här.

Jag har bara dessa parametrar på basarna:
Vas: 360,0
Qts: 0,13
Fs: 22,5
Qes: 0,14
Qms: 2,01
Re: 3,1
Bl: 12,98
Sd: 530
Xmax: 6,5
Pe: 200

Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta upp mer...
Men har du tänkt att använda/kopiera originalfiltren så har väl Le-värdet ingen större betydelse?
Finns säkert kunnigt folk här på forumet som kan hjälpa dig annars.

Jag tycker att ATW-12 gör sig allra bäst under 120 Hz, men jag har prövat att köra dom ända upp till 2500 och de gör inte bort sig då heller.
Jag gillar Cerwin Vega, men bara deras basar - resten av deras produkter håller sällan någon vidare klass...

Mitt bygge har tyvärr stannat av något pga. att jag köpt lite för korta M6-bultar.
Och så vill familjen märkligt nog göra annat än att titta på mig när jag bygger högtalare...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/06 :  15:02:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag kanske lurar mig på bilderna men det ser ut att kanske vara lite trångt mellan porten och bakväggen i lådan. Finns det utrymme nog för röret att andas i lådan? Jag gissar utifrån simmen att det förmodligen skulle kunna gå att korta dem, om så behövs, utan större inverkan på frekvensgången.
Själv hade jag nog stämt av lite högre med större portarea för att få lite större verkningsgrad (rakare kurva över knät vid 35 Hz). Men det är bara mina preferenser/gissningar. Man vet inte fören man provat och lyssnat.

Kul att du dokumenterar flitigt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/07/06 15:02:53
Go to Top of Page

AnteEB
Starting Member

2 Posts

Posted - 2012/07/06 :  16:32:58  Show Profile Send AnteEB a Private Message  Reply
Det blir helt nya filter, kommer att sätta in nya mellanregister och diskanter, tycker att originalelementen lät lite burkigt eller nåt åt det hållet. Har visserligen inte spelat mycket med dem original eftersom basarna var i behov av omkantning.

Därför blir det också nya filter och det jag skulle använda Le-värdet till var en eventuell konjugatlänk till basen som för övrigt delas vid 375 Hz. Ville egentligen dela något lägre men komponentpriserna drar ju iväg då så det fick bli en liten kompromiss.

Har egentligen inte någon erfarenhet av högtalarbyggen tidigare förutom ett par Carlsson OA-12:or som jag renoverade. Där byggde jag också nya filter men där hade man en mall att gå efter.
Detta blir det första på "fri hand" så att säga.
Får väl se efter lite inspelning om konjugatlänk kommer att behövas eller ej, vet ju egentligen inte vad en konjugatlänk gör rent konkret för ljudet förutom att den jämnar ut elementets
impedanskurva.
Så jag vet inte riktigt när den behövs, men jag får väl lyssna efter eventuella konstigheter.

En liten bildtråd kanske det får bli sen när delarna kommit hem och bygget kommit igång!
Följer din tråd här så länge och ser om du gör några framsteg. :)
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/07 :  16:23:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag kanske lurar mig på bilderna men det ser ut att kanske vara lite trångt mellan porten och bakväggen i lådan. Finns det utrymme nog för röret att andas i lådan?
Ca. 5cm, borde väl räcka? Det låter helt okej i alla fall. Ena basen är färdigbyggd, bara "lite småfix" kvar.
Delar vid ca. 300Hz, inte optimalt - det blir garanterat bättre med aktiv delning.


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/07/07 :  17:21:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ca. 5cm, borde väl räcka?


Jag läste någonstans att avståndet mellan vägg och port bör vara minst halva portens bredd,
om det stämmer eller ej har jag ingen aning om. Kanske Ingvar kan svara på de?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/07 :  20:59:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag läste någonstans att avståndet mellan vägg och port bör vara minst halva portens bredd,
- ja det verkar rimligt tycker jag.

Härlig rigg det börjar bli!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2012/07/08 :  15:49:56  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
"4-turbo-bas, 4 perfekt avstämda basreflexportar förstärker bastrycket 50%" Citat från känd poet (Blocket 20120708). Vilken?

Svar: Billibro AB (Det kanske stämmer det där med 50% mer tryck, men stoppade du också in turbo-bas i dina fina lådor opethic Nog med struntprat nu. Din tråd och alla andra trådar här är så fint informativa i jämförelse!)

Edited by - Sundström on 2012/07/08 15:50:35
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/07/08 :  19:38:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Enligt JBL, som jag har ganska stort förtroende för, så skall avståndet mellan portens inre mynning till bakvägg eller annat"obstructive object" vara minst lika stort som diametern/tvärsnittet på porten.

Låter ganska logiskt också men lyssna vidare först, det är ju ändå Ditt öra som bestämmer här.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000