HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp bygga coaxial eller 2-vägs (Sommar Projekt)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/07 :  17:07:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har byggt en del "vanliga" Hifi högtalare, men har nu blivit lite sugen på att prova bygga något helt nytt med PA-element och då helst coaxial.

Måste erkänna att jag har blivit lite påverkad av vad jag läst på detta forum.

När jag började titta på PA-element så insåg jag ganska snart att jag inte kan något om dem, men vad jag har förstått så ligger Beyma och 18-sound ganska högt i kurs.

Jag skulle vilja ha lite förslag på element, och gärna några förslag på lådor, helst BR eller TL. Element från 8" till 15" är intressant.

Har lite mätutrustning så filter tror jag att jag kan fixa själv.

Det jag saknar på de högtalare jag byggt förut är framförallt live känsla och dynamik, sen är det naturligtvis kul att prova något nytt

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/09 10:21:11

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/06/07 :  19:05:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hej Åke!

Jag är också väldigt nyfiken på att testa pro elemenet i en TL. Har dock inte hittat något intressant alternativ till coaxial. Har tidigare testat Audax element med lite högre Fs (kring 50Hz) i en TL med Helmholtz resonator och där gick det att få fram en hel del djup och kvalitetsbas. Denna lösning skulle jag gärna spinna vidare på med en 2-vägare, kanske en 8" + 1" metalldome i waveguide.

http://www.faitalpro.com/products/schede/ps.php?id=101030200 skulle vara trevligt alternativ kanske???

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/07 :  19:58:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Beyma och 18Sound gör riktigt fina coaxer. En Beyma 15XA38Nd i en enkel lättsmidd MLTL borde kunna tillfredställa de flesta behov.

Jag har haft en ovanligt dålig period med min djeafla hälsa, så jag kommer inte bidraga med simmar och sånt, men det finns många andra på detta forum som är mycket duktiga på att smida MLTL, TL mf roliga avstämningar. Jag antar att jag inte behöver spy så mycket galla över kräkreflexlådor, då det redan finns kilometervis med galla spydd över dem i andra trådar. Undvik skiten helt enkelt.

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/07 :  20:19:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hej Asto
Ser att du verkar vara från Örebro trakten också (Nerikes Audiofiler)

Jag är faktisk mest intresserad av att bygga en TL låda, BR har jag byggt några så det är inte lika intressant. Problemet är att jag inte vet hur man beräknar och vad man skall titta på för parametrar på elementen.
Elementet du föreslår verkar ha fin tonkurva och är säkert bra till TL, men det är nog coaxial jag är mest nyfiken på.
Skall jag bygga 2-vägs så skall jag nog löpa linan ut och bygga med horndiskant

Men vem vet vi kanske kommer fram till samma element så vi kan göra ett parallel bygge.

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/07 20:19:49
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/07 :  20:35:31  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för svaret Circlomanen.

Jag har sneglat lite på Beyma 15XA38Nd och även 12" aren i samma serie, tycker att de ligger lite högt i pris, speciellt med tanke på att jag aldrig har byggt eller lyssnat på dem.

Finns även en serie som heter 12Kx och 15Kx till ca: halva priset.
Har du någon uppfattning om hur de är?

Har även kollat på Beymas 8" coaxialer och 18 sound 8CX400F.
Jag är tacksam för den hjälpen du kan bidra med.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/06/07 :  21:04:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du har plats med en låda på 60x60x120 så skulle ett JBL 4530-horn kunna fungera med en 18sound 15CX1000.




Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/06/07 :  21:14:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ursäkta om jag lägger mig i lite grand.

KX serien från Beyma är en äldre generation element som dels är bestyckade med HF drivers med metallmembran, undvik!
Alla dessa koaxialelement är konstruerade för att användas i scenmonitorer, inget annat egentligen. 15XA38Nd som t.ex NoFrills använder i Caveman är ett unikt element, troligen den finaste koax som massproduceras.

Man bör också tänka på att en koax inte bör användas i en låda som är beroende av stora konutslag hos LF-delen, således bör BR och icke-expanderande varianter av kvartsvågsresonatorer, TL t.ex undvikas, expanderande kvartsvågspipa, TQWT, eller horn är lämpliga konstruktionsmetoder.
Då baskonen även agerar horn åt HF drivern vill vi ha minimala konutslag hos basen, annars låter det piss när man spelar starkt.

Vill man gå mot mindre element så är:http://www.supersonic.se/product.html/faitalpro-8hx200---8/1-koaxialhogtalare-med-ring-membran-i-ketone?category_id=27
en väldigt trevlig kandidat, här gäller dock endast TQWT eller horn, fungerar utmärkt i QW-4 konstruktionen som finns på ritning här på forumet, även ihopsnickrad av flera forumvänner, dock med Faital 8PR200 som länkas till här ovanför.

Om man hellre vill bygga TL eller det där som vi inte får nämna för Johannes sinnesfrid, så skall man titta på de koaxer där HF drivern har et fast horn monterat i mitten, t.ex:http://www.supersonic.se/product.html/beyma-12cxa400nd---15-/-2-koaxialhogtalare?category_id=27 eller om vi vill ha en mindre variant: http://www.supersonic.se/product.html/beyma-8cx300nd?category_id=27.

Ett annat vettigt alternativ, dock med lite dålig känslighet, i övrigt väldigt trevligt och löjligt billigt är:http://www.supersonic.se/product.html/beyma-8bx?category_id=27 ursprungligen konstruerat för användning i närfältsmonitorer.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/07 :  21:38:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ingvar skriver som vanligt spot-on i ämnet.
Jag vill dock hävda att MLTL/TL funkar bra till Beymas stora coaxialer i hemma-miljö, då man ytterst sällan kommer använda mer än kanske 2% av deras maximala spl-kapacitet.

Visst skulle en stor-RLK med en Beyma 15XA38Nd spela mer än überbra, men för vanligt hemmabruk måste jag ändå slå ett slag för de mycket lättbyggd och välljudande MLTL-lådorna. Iallafall om det avgör skillnaden mellan en avlägsen dröm och en byggtråd med framsteg här på HF.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/06/07 :  21:46:04  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
då man ytterst sällan kommer använda mer än kanske 2% av deras maximala spl-kapacitet.


En äkta fegis har sagt sitt, jag trodde vi talade om rock,n roll.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/06/07 21:46:47
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/07 :  22:12:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
En äkta fegis har sagt sitt, jag trodde vi talade om rock,n roll.





Jo, jag är väl känd som en fegis här på forumet. Feg, timid och tillbakadragen.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/07 :  23:22:34  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack alla för svar och tips. Självklart får du lägga dig i Ingvar.

Nu har jag läst hela den här tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77206&whichpage=1
och är mer förvirrad än vanligt.
Kanske skulle bygga en 2-vägs istället verkar bli lite större utbud då
Den här Beyma drivern CD10Fe verkar intressant till ett riktigt lågt pris.
Den där Faital 8PR200 som det talats om tidigare verkar intressant nu när jag läst lite om den.
Men så tänker jag att när jag ändå skall bygga så kanske det är lika bra och sattas på något större, som ni förstår så är jag lite förvirrad

Högtalarna måste låta bra även på låg volym.
Rummet är på ca 25 kvm , högtalarna kommer att stå ganska nära hörnen, ca 40cm ut från bakre väggen och 40 cm in från sidoväggen.

Nåja sommaren är inte slut så jag måste inte bestämma mig idag.
Så kom gärna med fler ideer.
Nu får jag sluta svamla och gå och lägga mig.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/08 :  04:47:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Högre känslighet och horn är svaret på dina bönor om du vill ha intakt ljudkvalitet vid lägre spl. RLK ser ut att kunna leverera mycket skoj oavsett spl. Jag har inte hört dem, men hoppas på en lyssning hos Ingvar inom kort. Rekomenderar det för dig oxå.
No Frills Audios Caveman med den stora Beyman som jag redan nämnt vet jag låter mycket förträffligt, speciellt vid låga ljudtryck.

Du kan bygga vanlig icke coaxial två, tre, fyr eller fem-vägs system om du vill. Det finns många potentiella lösningar. Enligt mig skall du hålla dig borta från kräkreflex, komplexa passiva delningsfilter och låg verkningsgrad. Allt under 100 dB/w/m är en kompromiss på dollarns eller lättmöbleringens altare. Helt ok kompromisser om man måste, men inte roliga om man vill ha lite rock&roll hemma.



Rock&Roll!!!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/06/08 :  07:16:00  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
helst BR eller TL

Det svävas iväg här i tråden vad gäller storlek på burkar. Horn, expanderande pipor i alla dess former blir ofta stort i jämförelde till basreflex och avsmalnande TL. Har du fler anledningar till att du just vill bygga TL eller basreflex?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/06/08 :  08:41:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vilka önskemål har du gällande lådstorlek?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/08 :  08:50:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Har även kollat på Beymas 8" coaxialer och 18 sound 8CX400F.


18sound 8CX400F är en ljudmässigt smått fantastisk driver. Särskilt toppen. (Vi använder den i Caveman 8 BR)

Tänk på att filtren är mer än halva välljudet. Coaxer är inte lätta att bygga filter till men det går om man har mätmöjligheter och är envis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  09:49:17  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Hur gör man en Quote på det här forumet?
Har letat men hittar ingen funktion för det.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/08 :  09:52:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trycker du på "Reply to Topic " när du svarar (Alltså inte "Quick Reply"-fönstret) så finns en knapp för Quote.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:00:10  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag klickar på "Reply to Topic" men hittar ingen Quote knapp?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:03:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Trycker du på "Reply to Topic " när du svarar (Alltså inte "Quick Reply"-fönstret) så finns en knapp för Quote


Nu tror jag att jag hittade den, man får klippa och klistra det man vill ha Quote på.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:03:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmmm, så här ser den ut på min dator:
Bara så vi är på samma svarsfunktion, har du alla smilies till vänster om svarsrutan?

Klippa och klistra ja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/06/08 10:04:43
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:06:38  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Har du fler anledningar till att du just vill bygga TL eller basreflex?


Mina snickeri möjligheter och kunskaper begränsar också.
Sen kan de inte vara hur stora som helst.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:14:00  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Vilka önskemål har du gällande lådstorlek?

Max måtten är ca: H 135cm x B 59cm x D 50cm.
Djupet går att töja lite på.

Mvh Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2012/06/08 10:15:18
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  10:25:30  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu är det många förkortningar här som jag inte förstår.
MLTL?
TQWT?
RLK?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/06/08 :  14:40:02  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Måtten du anger tillåter en bakladdad hornkonstruktion (som jbl 4530). Leta efter en 10, 12 eller 15 tum koax med hornvändliga parameterar, dvs ganska lågt Q och ganska högt Bl. B&C Coaxials, det finns 2 st 12or här med "rätt" parameterar.



Bashornet kommer att ge bra tryck i basen. I mellanregistret kommer energin från framsidan på konen. Och sen har du horn i diskanten. Det blir bara mellanregistret som inte är horndrivet.

Jag är helt övertygad om att du kommer att få hjälp här på forumet att konstruera ett horn som inte är alltför svårbyggt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2012/06/08 14:46:40
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/06/08 :  15:02:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
MLTL = Mass Loaded Transmission Line.

TQWT = Tapered Quarter Wave Tube

RLK = Får Ingvar berätta då jag inte har en aning.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2012/06/08 :  19:43:46  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Bashornet kommer att ge bra tryck i basen. I mellanregistret kommer energin från framsidan på konen. Och sen har du horn i diskanten. Det blir bara mellanregistret som inte är horndrivet.



Kommer basen att vara tydlig och nyanserad? hur djupt kommer den att spela i rummet?
Vad kallas den typen av horn?

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000