HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En bipol MLTL med Tangband 3"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/10 :  12:26:10  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Har bara suttit å lyssnat och gjort nyttiga saker. Verkar som högisarna får vänta ett tag till.....

Känns som om basen vuxit på sig lite idag jämnfört med igår, men det kanske är inbillning

Testade att köra lite testtoner på dom och det kommer skapligt med ljud ner till 40 hz. Rätt häftigt med tanke på elementen. Så det verkar kanske lite dumt att tro att det ska gå att få ut mer.

Är hur som helst väldigt nöjd med ljudet !!

Vad kan man förvänta sig för ljudskillnad med dipol isf bipol ?


StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/10 :  15:53:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
IIOILVad kan man förvänta sig för ljudskillnad med dipol isf bipol ?
när elementen jobbar i fas (bipol) får du basförstärkning av lådkonstruktionen.



När du kopplar ena elementet med omvänd polaritet innebär det att du kopplat bort lådans inverkan helt och hållet och du förlorar hela lådans basförstärkning. Dipol i all ära men då tror jag en klassisk öppen baffel är att föredra.


http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=66471

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/10 :  18:52:54  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Har nu testat att dämpa lådan för mycket, det vart ingen rolig historia....
Men nu har vi testat även det.
Dipol känns ju inte så inspirerande efter Fforsmans inlägg som för övrigt var väldigt informativt och på helt rätt nivå, även gör mig, tack Fforsman !!

Om man nu mot alla odds vill testa dessa element i en mindre låda, förlåt mig för det jag nu tänker skriva Circlo. Men en liten söt basreflex vore skoj å testa att bygga. Nån som har nåt tips på lådstorlek och rör ? Alternativt en sluten låda ?

I slutändan kommer nog denna låda som nu lirar bli den slutgiltiga, den spelar riktigt bra och glatt !!!

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/07/10 :  19:44:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Men en liten söt basreflex vore skoj å testa att bygga.


Ja men frågan är om den är så rolig att lyssna på.
Tror TL eller MLTL kommer göra dig gladare.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/10 :  23:34:14  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Man kan göra det för att det är kul, samt en basreflex är lite lättare att designa om lådan på, rent utseendemässigt.

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/11 :  04:52:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Angående kräkreflex:



I know what you're thinking. "Did he fire six shots or only five?" Well, to tell you the truth, in all this excitement I kind of lost track myself. But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/11 :  08:57:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hade jag ägt och känt mig mogen skulle
jag med dessa fina små 3" are byggt ett
par TABAQ, bokhyllevarianten enligt
Björn Johansen:s ritning.

Men det är jag de, TABAQ-nörd som jag är.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/11 :  09:06:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Circlo, du är så subtil i dina budskap. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/11 :  10:27:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte om jag är tydlig nog med mina åsikter om kräkreflex. Det kanske finns någon på forumet som fortfarande tror att jag förespråkar dem?!?

Circlo: Alltid mild, alltid försiktig.

Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/11 :  13:09:50  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Fick tummen ur idag och började med ett enligt chefen "riktigt" projekt så högisarna fick just lite lägre prio, hur kan balkong och entre ombyggnad på huset vara viktigare, jag fattar inte....

Jaja högtalarbygget får hållas på med på kvällar istället.

Efter Circlos blygsamma inlägg vågar man sig ju knappt på ett alternativ-bygge utan man får väl styra tankarna mot färdigställande och ytbehandling. Målning känns inte som ett alternativ. Får nog bli något som klistras på utsidan tror jag. Dock ej bestämt vad ännu.

Skulle vara kul å mäta lite på burkarna innan man limmar ihop dom för evigt. Nån som bor i närheten av Bålsta eller har tips på någon skapligt billig utrustning för ändamålet ?

Har ju läst att folk stoppar in filter i konstruktioner med dessa element, det vore ju kul att testa om inte annat för att lära sig nåt nytt.

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/11 :  13:13:55  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Hej Gubben, har läst och kollat en del på Tabaq. Det verkar ju lite intressant, har du byggt några själv, och isf hur upplever du dem ?

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/11 :  13:37:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Hela konceptet med TABAQ:n är helt i min
smak.
Låter kanon, enkelt att bygga, och "snällt"
mot privat ekonomin.

Jag har byggt fyra stycken, och allt finns redovisat
på tråden:
TABAQ BT W3-871 Björn Johannsens koncept

Lättaste sättet att få ta i tråden är att googla
på: "TABAQ Björn".

Min son och hans kompisar är helkörda
då dom som referens högtalare, eller studio
monitorer till cubase.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/11 :  14:12:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Efter Circlos blygsamma inlägg vågar man sig ju knappt på ett alternativ-bygge


Bra!!!

Jag hoppas och tror att du förstår att mitt kräkreflex-hat är min lilla egna privata lek. Inget att ta på allt för stort allvar. Jag tycker inte om kräkreflex, då jag aldrig hört en som låter lika bra som tex MLTL eller horn. Jag tycker du skall bygga vad du känner för, men jag tror att du skulle bli besviken på prestandan från en kräkreflex. Jag skippade MLTL, vilket TABAQ är, för du nämnde "datorhögtalare" och "skrivbordsplacering" bland dina krav.
Man kan såklart vika en MLTL-låda likt vad jag ritat åt dig, å på fler sätt än så, men jag tyckte att en OD-TL (Offset Driver Transmission Line) såg snyggare ut i Hornresp när jag simmade fram det du nu byggt. Framförallt blir det lätt att få en bred med väl stagad baffel, för att få ett bättre stöd nedåt i mellanbasen och mindre resonaser i bafflarna, med den typen av layout jag ritat. Det känns som en genomtänkt konstruktion på flera olika plan. Ge det några veckor av spelande innan du förkastar dom. TABAQ ser riktigt fina ut och de har fått fina recentioner på många håll. Jag gillar MLTL som du säkert förstått om du läst mina andra inlägg i div trådar. Det är ett lätt sätt att bygga nått lika enkelt som en kräkreflex men med lite mer utsträckning nedåt och lite mer nivå på basen, utan att det låter klräkreflex om den.

Jag byggde två st Bipol-MLTL med klasOhlssons billiga 5,25 tums bil-coaxialer för någre år sedan. De kunde spela så väggarna bågnade, och de som hörde dem tyckte de gav oväntat mycket välljud och spl för pengarna. De fyllde min 60 m2 stora vindsvåning med lättthet. Jag har drömt om att bygga nått lite mer seriöst i samma linje, men har aldrig haft råd, tid och ork samtidigt. De var ruskigt roliga att spela datorspels-ljud genom då de gav en stor och mäktig ljudbild och bra bastryck. Malin fick lite svår att sova när jag lirade igenom Portal, då ljudmiljön i Portal innehåller en hel del ganska kraftig bas. Man levde sig verkligen in i spelet då man blev omgiven av ljudlandskapet. Mycket beroendeframkallande. Efter att min lilla grabb välte ena låda för femtiolefte gången så lossnade magneten och talspolen skadades. Nu är dom skrotade, men jag saknar dom fortfarande.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/11 :  14:21:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Bild på Bipol-MLTL.

Edited by - Circlomanen on 2012/07/11 14:25:04
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/07/11 :  19:20:41  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
En dum fråga.
Vad står MLTL för?

Musik är livet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/07/11 :  19:40:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mass Laddad Transmissions Låda, fast på engelska såklart.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/07/11 :  19:46:26  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ingen dum fråga, för jag vet bara vad "TL" står för men kan inte
stavat till sådana konstiga sammansatta ord, dessutom på
"utrikiska".

Fforsman är bra på språk, och en elev som jag har från Uzbekistan,
Umid.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2012/07/11 :  20:13:22  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Stefan.
Visst hade du en subba också?
I så fall är det ju inga problem att få mer lågbas,om du delar den lågt, typ 40-50 Hz mot dina fina bipol-MLTL:s.
Eller är det så att du snarare saknar smäll i mellanbasen?
I så fall kanske det vore vettigt att göra en frekvensmätning för att kolla om kanske ska lägga till ett baffelstegs-kompensationsfilter för att på så vis få relativt mer bas.


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/11 :  21:27:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Efter att min lilla grabb välte ena låda för femtiolefte gången så lossnade magneten och talspolen skadades.

Han ville väl också få sova nån gång ...


Mass Laddad Transmissions Linje,
fast på engelska såklart.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/11 :  21:35:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tabaq i all ära, men 3" ger aldrig mycket tryck.
Man kan inte trolla med knäna.

Fast visst har jag suttit och lyssnat på ett par Tabaq helt förbluffad över vad den lilla billiga 3 tummaren kan prestera.
Jag skulle lätt kunnat leva med en sådan.

Men TB 3" är och förblir aldrig någon partyhögtalare. Du kommer aldrig locka upp polarna på soffbordet för att spela luftgitarr i kalsingarna.
(En vink till circlo ... )

Basreflex till detta element tror jag av någon anledning inte funkar speciellt bra (högt fs kanske), då tror jag mer på någon kvartsvågsavstämning av något slag.

Vill man köra med en sub ska du absolut inte dela lägre än 80Hz.
80-120 Hz någonstans och sätta 3" i en liten sluten låda på 1-3 liter
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/07/11 :  21:41:38  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men så fort vi börjar komplicera till det så mister vi väl själva finessen.
Det blir plötsligt stort, krångligt och dyrt.

Vill man ha mer än vad denna 3" kan ge så ska man kanske börja med element som kan ge mer, från början.


Men är du i huvudsak nöjd med vad det presterar nu, men att det bara är aningen tunt i basen kan du fundera på en krets i serie med elementen.
En krets bestående av ett motstånd parallellt med en spole.
Då sänker man nivån över den framräknade frekvensen, = mer bas.
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2012/07/11 :  23:23:18  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Ojoj, mycket att läsa nu.

Får väl börja med att tacka alla som "lägger sig i"

Känns gott med så mycket samlad kunskap som vill hjälpa en glad amatör !!

Har nog så smått bestämt mig för att köra enligt Circlos recept det spelar riktigt gott, mellanregistret speciellt, jag lyssnar mest på kvinnliga sångerskor typ, Norah Jones och liknande så som dessa spelar känns de perfekta ! Ska labba lite mer dämpningen.

Och ang sub så har jag en som de ska få spela ihop med tills jag byggt en egen, så går det på nåt sätt att få en rappare eller snabbare bas i burkarna så vill jag gärna testa den möjligheten, för det är väl det enda man kan "klaga" på, vilket jag på inget sätt vill göra med tanke på vad det kostat att bygga dessa burkar.

Tanken är väl att dela av dem nånstans där klssiskt discodunk ligger eller anslaget på en baskagge, så man får det där goa rappa i basen från bygge-burkarna, vet iofs inte vart det ligger, men det vet säkert nån här i den tappra skaran av på-hejare ? Sen får suben ta över, den jag har nu är ju ingen ubersub direkt (audio pro).

Jag är tyvärr ingen klippa vad det gäller filterkonstruktion, men skulle väldigt gärna testa att bygga ett om nån har lust att förklara vilka komponenter det ska vara och hur de skall kopplas !

Verkar som jag får byta namn på tråden igen
-Circlo, det jag har byggt är alltså en OD-TL ?

Anledningen till att jag krånglar, tycker och frågar mycket är att jag gillar att bygga saker och testa vad som händer när man gör si eller så.

Jag är alltså VÄLDIGT nöjd med hur det låter men vill gärna labba lite med dom innan jag slår ihop dom för gott.

Mer bilder och frågor törs nästan utlovas till helgen !

Tack alla och särskilt tack till anti-kräkreflex-mannen !

StefanW

Även lite bra är bra !
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2012/07/11 :  23:45:14  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Disco dunket / baskaggen brukar ha sitt epicentrum runt sissådär 60 Hz. Virveln tippar jag på runt 150 hz (på känn typ). Lägsta tonen på en klassik Elbas ligger runt 40 Hz.
Fast det är ju grundtonerna då... snärten ligger lika mycket i mellan/diskanregistret har jag märkt efter empiriskt testande. Det var då Rör-försteget åkte ut, då det luddade till transienterna för mycket. Men som Mickel-Mackel skrev tidigare, tror nog det blir knepigt att få till riktigt bastryck ur de där småttingarna. Prova att koppla in subben och mixtra med delningsfrekvensen så kan det kanske räcka till ändå.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/07/12 :  00:12:16  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Fördelen med TABAQ är att den är otroligt lättbyggd.
Fick allt tillkapat gratis på Beijer.
Körde med W3-871 ett tag innan jag smällde in W4-1320.
Det är nästa sex år sen nu...
Använder dom fortfarande men har fått Bjorn, skaparen av TABAQ, att räkna på TB W5-1611SAF som blir nästa bygge.

SÅ mycket gillar jag MLTL.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/07/12 :  10:13:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Björn Johannesen i all ära men jag tror Circlo är minst väl så skicklig, i att designa kvartsvågspipor!
Det finns vissa saker i TABAQ som potentiellt skull kunna förbättras. Bland annat elementplaceringen. Som jag ser det är den inte optimal och man skulle kunna få en bättre utsläckning av stående vågor genom att optimera den. Med bättre geometri (bättre utsläckning) krävs inte lika mycket dämpning för att få en jämn SPL-kurva. I TABAQ används tre gånger så mycket dämpmaterial som normalt sätt används. Det är visserligen en kompensering för att slippa få en puckel strax över 50 Hz. Man måste komma ihåg att elementet har Fs på 110 Hz och få ett sådant element att spela ner mot 50 Hz kräver sina kompromiser.

Nu har jag inte simmat Circlos konstruktion själv men jag har alla anledning att tro att den är mer genomtänkt än TABAQ. Det sagt låter inte TABAQ illa även om jag tror att det kan finnas en gnutta mer att hämta ur den konstruktionen med lite optimeringsarbete. '
För att minska graden av spekulation i den här posten bord jag köra lite simmar för att backa upp mina påståenden.

Stefan, jag vill verkligen uppmuntra dig i din experimentlust. Det är samma sak som driver mig i mitt hifiintresse. Samtidigt tror jag att du fått en riktigt bra design av Circlo.

Kör hårt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000