HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 MLTL - stativmodell
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/08/27 :  10:10:45  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Hösten 2010 var det senast det det blev något byggt och då blev det ett par TABAQ mod. Men redan då fanns nästa bygge i tankarna och FForsman gjorde en simulering åt mig i MathLab. Sedan kom som det brukar en massa annat emellan och allt gick i stå. Men så i helgen kom den tändande gnistan. En släkting som är musiker var på besök och beklagade sig över sina högtalare (ett par 3-vägs Marantz av okänd modell från mitten av 70-talet 30*36*63cm basreflexlådor) som har tjänat ut. Något nytt behövde införskaffas och jag såg min chans att komma igång med bygget igen.

Förutsättningar: Tvåvägs MLTL
Basen är klar det blir: 6,5" mid-woofer Peerless 850439

Diskanter inte bestämt följande finns på lager;
Vifa d26sg-05 - vilka jag inte tror kommer att matcha eftersom de har för hög fs (1450Hz) så det lär bli besvärligt att få till delningsfiltret.

Finns även ett par MGR DT-3 (eller om det nu var DT-4(men vem vill bygga på MGR element (i så fall får någon komma med en riktigt bra anledning!))).

Samt ett par mycket små Vifa XT25SC90-04 (på databladet står det Peerless men på mina står det Vifa på etiketten i vart fall är det samma namn i övrigt och de ser likadana ut varför jag antar att det handlar om branding...) - de sista diskanterna är de som jag lutar åt då de har lägst fs 850 Hz (hur de låter har jag ingen aning om...) och borde vara hyggligt enkla att få till filter för.

Nu kommer vi givetvis till problemen;

1. Det råder lite platsbrist, varför släktingen vill ha ett par högtalare som "går in". Alltså lär det bli en stativmodell och därmed måste pipan veckas.

2. Mina kunskaper i Hornresp eller Mathlab har inte blivit ett dugg bättre än senast. Däremot har ny kamera införskaffats varför ett riktigt bra byggreportage kan utlovas bara någon förbarmar sig över mig och hjälper mig med räknandet

Edited by - bibl on 2012/08/27 19:20:04

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/27 :  21:09:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej bibl

Kul projekt!

Simmen jag gjorde för ett tag sedan skulle nog tjäna på att revideras. Ta den som ett utkast. Hade jag gjort den idag hade jag stämt av den lite högre och sett till att få en större area på porten, tror att det går att optimera elementplaceringen lite ytterligare också.

För ett tag sedan försökte jag "snurra" ihop en MLTL. Tanken var att det skulle bli just MLTL-stativare,J-Box, men saker och ting tog en annan vändning och nu tjänstgör de som basstöd i ett hörn till en TV - vilket funkar över helt ok. Samma sak gäller den konstruktionen som det jag skrev ovan men det finns kanske lite inspiration att hämta i vikningstekniken.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2012/08/27 21:11:08
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/08/27 :  21:32:50  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Du skulle inte känna för att simma om dom (om man ber snällt ). Skissen ovan ser ju kanonfin ut ju, själv hade jag funderingar kring en vikning i stil med den här varianten av TABAQ;



Personligen är jag rätt förtjust i just slitsportar eftersom allt jobb blir i trä, känns också lite enklare av någon anledning.

Edited by - bibl on 2012/08/27 21:33:16
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/08/29 :  22:46:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag vill inte lova mer än jag kan hålla och just nu ska jag inte ta på mig mer projekt. Det är en sak att slänga ihop en första sim, en annan att tänka i genom den och optimera den. Det finns fler här på forumet som är betydligt skickligare än jag som kanske kan hjälpa till. Finnar jag tiden ska jag simma men vill inte lova.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/08/31 :  14:05:59  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
FForsman, det är helt lungt, simmar åt andra gör man för att det är roligt och för att man har tid. Finns det någon annan som kan tänka sig att spendera något av sin obefintliga tid på projeket (kan ju helt flott erbjuda att man kan få modellen döpt efter sig )
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/01 :  00:19:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Samt ett par mycket små Vifa XT25SC90-04 (på databladet står det Peerless men på mina står det Vifa på etiketten i vart fall är det samma namn i övrigt och de ser likadana ut varför jag antar att det handlar om branding...)

Är helt enkelt så att dom är samma bolag numera, thympani.
Alla Vifa-element får allteftersom peerless som namn.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/01 :  00:21:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag stavade fel iaf.
http://www.tymphany.com/
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/01 :  00:24:08  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Branding med andra ord...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/01 :  00:37:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det kan man säkert kalla det.

När jag tänker branding så tänker jag mig främst att ett företag köper en billig grej från kina och låter trycka sitt fina namn på saken.
Dvs har inte haft ett dugg med utveckling eller tillverkningen att göra, men ändå säljer det under sitt lite finare namn.

Men visst borde termen vara applicerbar även när det gäller branding mellan två lika bra och kända tillverkare/varumärken.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/01 :  00:47:59  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Har faktiskt inte tänkt på att det nog är den aspekten man kanske tänker främst på. I datavärlden pågår det ju mest hela tiden, Samsung exempelvis gör ju skärmarna till såväl sina egna som Apples surftelefoner osv.

Satt och kollade på Martin J Kings sida, tidigare låg ju själva databladen ute för nedladdning för privatpersoner men det verkar de inte göra längre (om jag nu inte missat något?). Måste man köpa dom av honom nu för tiden om man vill försöka ge sig på att använda dom?
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/07 :  22:43:10  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Skam den som ger sig, sedan förra gången jag gav mig på Hornresp har ju PetterPersson skrivit en helt underbar handledning till programmet.

Efter en hel del experimenterande fram och åter så landade jag på det här;





Nu är bara frågan hur bort i tok är det här? Och i vilken riktning ska jag gå för att förbättra det hela? Hela högtalaren skulle landa på 25,5 liter vilken i rena rymdmått är en nätt kub på 29*29*30 cm vilket skulle passa mig perfekt.


Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/08 :  18:54:24  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Med den här flytten av elementet uppåt längs pipan verkar det ju som att man vinner några db samt förlänger passbandet något från ca 55-165 Hz. I simmen ovan lågt det mellan 42-130 Hz och några db lägre. Kurvan ser ju lite rakare ut också.




Edited by - bibl on 2012/09/08 18:57:49
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:25:27  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
En tredje variant, den går precis som den första lite lägre dvs ner till 43-44Hz men lite lägre puckle, ca 0,3-0,5 dB.

Tittar man på det schematiska diagrammet så är det ju en vidgning av pipan fram till röret som är minskande (lär bli kul att komma på hur man bygger det...) Men vad tycks om simmen är jag på rätt väg?



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:41:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vet inte om denna går att vika till en stativare, men jag tycker att simmen ser ganska bra ut. Mindre verkningsgrad med den går djupare.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:44:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser ut som om du har glömt att fylla i Cms och Rms i dina simmar. Det ändrar lite på responsen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/08 :  19:49:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har lyckats mata in en avsmalnande port i min sim. Tung trötthet och Hornresp passar lika bra ihop som en fisk och en B&C 21IPAL....

Jag får simma vidare i morgon. Du kan alltid leka lite runt om den simmen jag postade - om du vill. Avsmalnande port var en miss, inte nått medvetet. Skulle inte rekomendera det.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/08 :  21:19:18  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Nej och ja, Rms var ifylld korrekt enligt databladet men inte Cms det var en miss. Jag fortsätter labba utifrån dina siffor ser ju mycket trevligare ut än mina.

Såg just en miss till av mig Mms var för free air, du använde baffled.

Men en ska jag funderat över är hur ska man tänka? När jag tittar på din sim och jämför med min egen så förstår jag inte riktigt hur man kommer dit? Alltså vad är tumregeln eller om man så vill riktlinjen, för det är väl inte enbart magkänsla Johannes?

Edited by - bibl on 2012/09/08 21:43:37
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/10 :  09:47:44  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
*bump*
quote:
Men en ska jag funderat över är hur ska man tänka? När jag tittar
på din sim och jämför med min egen så förstår jag inte riktigt hur man
kommer dit? Alltså vad är tumregeln eller om man så vill riktlinjen,
för det är väl inte enbart magkänsla Johannes?
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/09/10 :  10:03:38  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej Bibl, jag vet du vil ha en 2 vägare, men en TABAQ BOX, evt men Vifa 3,5 tummara vore et alternativ ? NB: Du kan placera enheten mitt på fronten om du vil.

http://www.coolcat.dk/bjoern/TABAQ%20BOX%20Cabinet%20build.pdf
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/10 :  10:04:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
När jag tittar på din sim och jämför med min egen så förstår jag inte riktigt hur man kommer dit? Alltså vad är tumregeln eller om man så vill riktlinjen, för det är väl inte enbart magkänsla Johannes?


Kanske inte magkänsla, utan mer för mycket tid framför Hornresp.
Jag har inga riktlinjer som jag kan för medla på ett förståeligt sätt.
Mata in mina data i Hornresp och lek runt lite så ser man vad som händer med kurvan.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/15 :  18:16:33  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Precis vad jag gjorde, Johannes, och jag kunde inte få den bättre, ska dock ge det några försök till ikväll när ungarna somnat (om jag nu får låna datorn av hustrun...)

BjörnJ: Jag har faktiskt byggt din Tabaq två gånger. Både orginalet TABAQ TL och en TABAQ mod framräknad av en kille från Taiwan som finns på DIYAudio.

Men nu är det så att jag ha elementen liggande och har varit sugen en längre tid på att bygga en MLTL på dom för att få något som kan flytta lite mer luft än Tangbands små 3" hur bra de nu än låter.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/15 :  18:38:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Jag jobbade lite på att förminska MLTLen lite, samtidigt som jag ville släta ut kurvan en aning. Den kommer att bli ganska imponerande för sin storlek ändå. Skulle tro att den går nedåt 33 Hz med bra pondus i ett "vanligt" rum.
Kan bli lite tung i basen, då den inte faller av något alls. Det går såklart att justera det med en längre port och något flyttat element.

Detta tycker jag ser bra ut.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/15 :  21:16:27  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
OK, jag fattar fortfarande inte hur du lyckas svinga det där trollspöet men det här ser riktigt läckert ut ju
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2012/09/15 :  23:53:21  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Om jag har räknat och mätt rätt så bör det här innebära att (ja, jag erkänner jag kan inte hantera SketchUp jag kan läsa ritningar men jag fixar inte att rita dom ):

Alla mått är innermått i pipan!

Baffeln ska vara 200mm bred (elementen är 190mm som mest alltså finns det marginaler). Pipan ska vara 110mm djup. 110mm*200mm=220cm2
Från toppen av pipan till mitten av elementet är det 485mm.
Alltså blir baffeln (om den delen av pipan är oveckad) 485+100 mm (alltså halva elementbredden + 5mm) summa 585mm

Om man sedan tillämpar Fforsmans veckning blir det 550-100 mm kvar alltså 450mm pipa till del två av pipan.

Om man för enkelhetens skull antar att ljudet går i mitten av pipan och inte den kortaste vägen innebär det att vi kan halvera pipans djup i vardera änden. Alltså försvinner 110 mm av djupet. Högtalaren måste bli 110*3 alltså 330mm dra sedan av 110 och på djupet så bränner vi 220 mm av pipan kvar 230mm pipa vilket innebär att den bakre innerväggen 120mm hög och de sist 110mm får vi från bakre innervägg till mynningen av basreflexröret.

Yttermåtten på lådan bör alltså bli:
Höjd 585+16*2= 617mm
Bredd 200+16*2= 216mm
Djup 110*3+16*2= 362mm

Tänkte jag rätt nu????

Blir att sätta sig ned med papper och penna och rita imorgon.

Edited by - bibl on 2012/09/15 23:58:19
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2012/09/16 :  23:02:01  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hei
Jag har simmat Johannes design med MJKs mjukvara, och Johannes har helt rätt: Du får en bra performan ner emot de 30 Hz.

Enligt simulering bör pipan dämpas i den övre 2/3 med 120 gram. Det är enbart 2/3 av den "tjocka" delen som ska dämpas.

Detta påverkar inte hur djubt bassen spelar, men ger en kontrollerat bas. Frekvensgången bliver ochså ganska så snygg.

Hilsen
Bjørn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/16 :  23:19:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag har simmat Johannes design med MJKs mjukvara,


Skulle du vilja posta skärmdumpar på de simmarna skulle jag bli väldigt glad!

quote:
Enligt simulering bör pipan dämpas i den övre 2/3 med 120 gram. Det är enbart 2/3 av den "tjocka" delen som ska dämpas.


Det låter som en rimlig mängd. Jag tar det gärna lugnt med dämpmatrial. Hellre för lite än för mycket.

Tack Björn för att du tog dig tid att verifiera min sim med MJKs arbetsblad. Jag önskar att jag kunde med dem, men har aldrig lyckats med det. Det handlar väl säkert bara om lite tålamod från min sida, men jag har blivit lat och bekväm med Hornresp. MJKs grejor verkar mer omfattande och mer mångsidiga.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000