HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 pickupstrul
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/21 :  22:07:49  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
köpte mig en rega rp1 här för ett tag sedan med en förmonterad ortofon om5e + ett musical fidelity v-lps riaa till detta

allt var frid och fröjd men man vill ju alltid vidare så köpte mig en begagnad goldring 1042 och slängde på.

det är nu alla problem började, hur jag än justerar så får jag inte innerspåren att låta bra

har provat alla olika protractors man kan tänka sig, stevenson, baerwald, ortofons egna, arc-protractors you name it

har även hifinews test-lp, samt nålvåg

jag har säkert gjort över 100 justeringar vid det här laget

desperat som man ofta blir så tog jag en sumiko black pearl med max 50tim speltid på och testade med, fick samma reslutat på innerspåren med denna

värt att tillägga är att denna har jag köpt ny för ett tag sedan så här vet jag exakt hur mycket använd den är

ljudbilden då:
distar som rakblad ur högtalarna
både på gamla och helt sprillans nya skivor

provade montera tillbaka ortofonen igen med samma stevenson-protractor som jag också har prövat på dom andra två

låter kanon, all märkbar dist på innerspåren är borta.
förutom att ljudbilden faller naturligt mot slutet kan det inte låta bättre

vad är problemet? det är gjort efter konstens alla regler och funkar inte alls

jag vill ju inte fortsätta med ortofonen heller för den låter helt enkelt för trist överlag, goldringen är ju helt underbar på resten av plattan :)

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/21 :  23:03:35  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Hur ser VTA ut för de olika pu? Är alla 3 lika höga? Är det enda jag kan tänka mig som kan spöka. Nåltrycket tar jag för givet att du korrigerat. Fast distande innerspår brukar ju tyda på en felinställd pu, inte VTA.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2012/08/21 :  23:08:08  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Kika antiskatingen.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/21 :  23:53:18  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Låter inte helt troligt. Alla tre pu har samma rek. nåltryck => Samma antiskating.

Edited by - tomano58 on 2012/08/21 23:53:58
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2012/08/22 :  08:15:49  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Kan inte en del VTA fel justeras med nål tryck?

Spelar själv på en Goldring 1042 och tycker inte den är så känslig att ställa in. Inget fel på puppan då?

Rockin in the free world
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/08/22 :  09:03:21  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Tror inte att man kan ändra VTA på Rega armar.

Edited by - ninja on 2012/08/22 09:03:44
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/08/22 :  10:23:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skall man ställa VTA på en regaarm får man använda skims.
Jag köpte fina runda ringar som passade perfekt.
Köpes på ställen som säljer kullager. Skimsen finns i ett antal olika tjocklekar. Så att få exakt rätt höjd skall inte vara något problem.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/22 :  12:33:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Eller så går du till din cykelbutik och ber att få "köpa" några gamla AHeadset styrlagerdistanser med en innerdiameter på ca 24mm.
Funkar inge vidare dock på Regor med trepunktsfäste...
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  12:42:10  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Jämnförde pickuperna igår kväll

Ortofonen och sumikon har exakt samma avstånd till nålen
Däremot goldringen är rejält kortare än både

Blev sent då hann inte men ska pröva med sumikon idag igen för VTA bör ju stämma exakt där

Gällande goldringen så får jag väl sätta distans mellan tonarmsskal och pickup då
Men detta har jag hemma så inga problem

Antiskating är det inte för där har jag testat många olika lägen
Går ju och justera medans man kör på regan

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/22 :  13:05:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag misstänker att din Protractor inte är korrekt/skalenlig, kan du bekräfta detta?
VTA kommer inte att ge dig dist vid innerspår specifikt, det är generellt för hela skivsidan.
Tror snarare på grovt vinkelfel..

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  14:43:34  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Jag kan bekräfta att det är 100 skalenligt

Kontrollmäter alltid dom jag skriver ut
Har även ett par som jag har köpt så dom e ju också 100

Och med tanke på hur många justeringar jag gjort så måste jag ju fått rätt nångång :)

Men så fort jag kommer hem så ska jag testa med sumikon igen
Finns ett par protractors jag inte har hunnit testa på denna än

Upplever att jag får absolut bäst resultat med stevenson arc-protractor på goldringen
Kanske är värt att tillägga

Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:00:28  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Sorry om jag dubbelpostar men verkar som om det har löst sig!
provade min sumiko black pearl som utlovat och fick ordning på det

precis som med ortofonen spelar jag hela skivan igenom och bara njuter, problemet var att jag inte har haft nån arc-protractor innan så har antagligen inte fått till det ordentligt.

så felet är min goldring, antagligen har jag blivit blåst på den
måste vara sönderspelad eller skev på nåt sett, har inget förstorningsglas tyvärr så kan inte inspektera den

så nu är frågan hur jag ska göra, slänge på DIO-HOLY DIVER på amerikapress och jag vart helt lyrisk
det är riktigt gött rocknroll i sumikon

nålbyte på goldringen är ju inte gratis heller direkt :)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:07:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Najs! Det är alltid mycket enklare med en ARC Protractor.
Nu blev jag sugen på lite Dio också! Fast blir nog Heaven and Hell då, på vinyl såklart!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:15:57  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Den är redigt bra den också!
har jag faktiskt inte i samlingen skämmigt nog :)

ni som gillar redig rocknroll vad kör ni för pickuper på era spelare?

har hört att AT95án ska vara bra på rock, kan detta stämma?



Edited by - Nightx on 2012/08/22 19:16:48
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/22 :  19:46:14  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
AT95E är grym till rockmusik (med tanke på vad den kostar). Finns tokbilligt hos William Thakker.

Edited by - tomano58 on 2012/08/22 19:46:34
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  20:21:52  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
fina priser där, vi köper en sådan för skoj skull :)
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/22 :  20:53:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En liten kommentar, om det är ok.

Min favorit när det gäller rockn roll är Denon DL103R, tätt följd av Grado Reference Sonata. Denonen lider dock av en rund nål så den åker ganska långt upp i spåret, alla gamla repor rester av Whisky, öl och chips hörs tydligt på Stones Sticky Fingers, Gradon har inte riktigt samma klipp i botten men går djupare ner i spåret och har en förmåga att få även taskigare skivor att funka.

Men så råkade jag få, halvt om halvt av misstag, med en pickup när jag köpte min TTS3000 grammofon för ett par år sedan. En Acutex 312STR mklll.

Jag kom ihåg pickupen från det sena70/tidiga 80 talet, jättegott rykte och massor av beröm i press, hade aldrig någon själv men hörde på mässor och i butiker.

Den låg här, oanvänd, tills för ett par månader sedan då jag lånade ett extra skal till min Staxarm av Janne, har bara tre bra själv.

Detta är en gigant till pickup, pratar vi rockn roll så har den precis lika bra klipp i basen som Denonen, upplösningen är i samma klass som Gradon och då den har shiabatslipad nål så går den så långt ner i spåret att alla gamla festrester försvinner, skivor som inte går att spela med Denonen låter som nya, helt skrap, knäpp och fräsfria.

Helt otrolig pickup som fortfarande finns att hitta på Ebay, bl.a någon Italiensk handlare med gott rykte, för struntpengar, ca 500:- tror jag.

Mitt tips: hittar Du en så köp, vill Du inte ha den så köper jag den rakt av.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/22 :  21:21:38  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
häftigt! ska hålla ögonen öppna :)
ska passa på att bränna av en fråga till, blir väl kanske oftopic vad vet jag

har ett musical fidelity v-lps riaa idag
hur mycket ljudmässigt hade jag tjänat på att gå upp en nivå typ lehman eller liknande?
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2012/08/22 :  22:08:33  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag testade en V-LPS hemma men fastnade inte för den (hade ett Rotel RC-03 steg) direkt. Fick sedan tag på ett beggat ASR Mini Basis...... Lirade i en helt annan klass. Finns nog en kommentar eller två om att jag tyckte att Lars Ulrich hade gymmat lite medan jag kopplade om stegen här hemma......

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/22 :  23:02:03  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Här finns en Acutex 312STR att hitta. ¤67 (45 + 12 i frakt) av den ovan nämnde italienaren.

http://global.ebay.com/TESTINA-ACUTEX-M-312-III-STR-PUNTINA-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-NUOVA/261082211615/item

Edited by - tomano58 on 2012/08/22 23:02:17
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2012/08/23 :  08:39:02  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Enligt VE är Acutex gjord för lätta armar, skulle inte rekomendera Rega arm. Den är mera medeltung/lätt arm.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/23 :  09:02:32  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Hm, tycker det ser ut som att den skulle passa ganska bra(?). Inte helt säker på armens (RB101) effektiva massa men tittar man på RB250/300 så bör det fungera.

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator_results.php?m=Acutex+M312&cm=6.2&dc=24&search=search
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2012/08/23 :  09:12:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Dessa pickuper tillverkades i två versioner, denna M312 STR är avsedd för medeltunga armar, dessutom fanns samma serie i en version som hette ELM 3xx STR, dessa var monterade i en mindre, mycket lättare kropp anpassad för dåtidens lättviktsarmar.

Min fungerar fantastiskt, spårar allt jag utsatt den för, i en Stax 12" arm, ingen flugviktare direkt.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2012/08/23 :  13:34:39  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
tomano58

quote:
Här finns en Acutex 312STR att hitta. ¤67 (45 + 12 i frakt) av den ovan nämnde italienaren.

http://global.ebay.com/TESTINA-ACUTEX-M-312-III-STR-PUNTINA-PER-GIRADISCHI-INTROVABILE-STYLUS-FOR-NUOVA/261082211615/item


Är det en komplett pick-up eller bara ersättningsnål?

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/08/23 :  13:49:21  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Komplett pu.

Edit: Är du osäker så ring/maila. Uppgifter finns längst ned på sidan.

Edited by - tomano58 on 2012/08/23 13:52:17
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/08/23 :  14:09:07  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
fasen om man inte skulle köpt sig en sådan
rätt häftigt att bara ha en pickup som inte görs längre :)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000