HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Brum RIAA försteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/20 :  12:15:33  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Inget nytt under solen detta, men jag kör ändå:

Jag har ett svagt brum/brus i min anläggning. Det gäller phono delen, ingen katastrof vi pratar men hörs om man kranar på ordentligt. Anledningen att jag retar mig är att jag lyckats jobba bort mer störande brum som orsakades av diverse störkällor... det är bara det siat kvar liksom ;-)
Jag har isolerat det till RIAAT, brummar även utan skivspelaren ansluten
Om jag lägger händer på försteg och RiAA:ts chassie så minskar det markant.
Att bara dra en jordsladd mellan enheterna räcker ej.

Förutsättningar:
Leben EQ30 och Leben RS100 (rör båda två).
Uttagen i rummet är ojordade, men apparaterna delar åtminstone samma jord i skarvdosan.

Hur skall jag få samma effekt som mina händers magiska påverkan.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/09/20 :  16:18:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
prova att ansluta med jordat uttag.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/20 :  16:41:35  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ja man kan ju dra en tillfällig kabel från köket bara för att kolla

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/21 :  16:15:51  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag drog en tillfällig jordad förlängningskabel från en modernare tillbyggnad. Ingen skillnad,
Får nog leva med detta.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/21 :  20:41:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En kompis har Leben för o slutsteg samt Leben RIAA . Just leben-RIAA t är förutom djäkligt musikaliskt rätt brummigt. Jag fick helt omvärdera min device att skärmat är onödigt. Detta var en av anledningarna till att jag började experimentera med skärm.
Man kan ställa utgången på den va? Han har med hjälp av en prototyp lyckats få ner brummet till nära noll. Jag tyckte Iofs inte att det var jättestörande innan när man spelade musik iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/09/21 :  21:24:57  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ställa utgången? Ja på preampen man det. Men inte RIAA:t.
Praktiskt sätt så störs jag inte av brummet, trots allt. Mest irriterande att kommapå att det fanns :-)
Men det får jag glömma. Eller skaffa en MM med högre utnivå än 3mV.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/09/21 :  23:51:39  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag tyckte inte alls det var så farligt som han beskrev det när jag fick lyssna. Visst hördes det men aldrig vid musik på rimlig nivå och/eller i tysta passager.
Det enda helt knäpptysta RIAA jag hittills hört, på full volym, är Canor.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/23 :  11:11:30  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Uppdatering:
Efter att ha fort bort diverse andra störkällor (glappande tonarmskablage) så brummar mitt Leben RIAA fortfarande för mycket tycker jag. Vid normal lyssningsnivå så märker jag det.

Åtgärder hitintills
- Skivspelare/Pickup uteslutna.
- jordad ström
- byte signalkablar RIAA - försteg
- Byte till nya NOS rör RIAA

Inget resultat
Har antagligen haft det hela tiden men den tidigare setupen med MC och step-up så tänkte jag antagligen inte på det.
Det bär mot att plocka upp den gamla Musical Fidelity xlps burken från förrådet, men vad gör man?
Lekte ett tag med att stoppa in step-upe transformatorn... men den kommer att ge alldeles för mycket gain in tillsammans med Nagaoka MM.
Vet just nu inte riktigt vad jag skall göra.
- är det lönt att lämna in Leben till någon kunnig (vem/vart) för genomgång?
- ge upp rörLeben-nirvanat och skaffar nytt transistor RIAA (med justerbar impedans/kapacitans)
- Byta till pickup med mer gain?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/11/23 :  12:33:14  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Hur låter det om du sätter i 2 stycken kortslutna rcp-pluggar ?
( dvs jordar ingången )
Om det fortfarande brummar så uppstår brummet internt i riaa, och kan
naturligtvis byggas bort(1), om den tystnar så kommer brummet
från kablaget, tonarmen eller pickupen ( sannolikt lite av varje)

1/ det kan med föra mer eller mindre drastiska ombyggnader.

Edited by - peterh on 2014/11/23 16:10:35
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/23 :  15:46:00  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Skall testa med att kortsluta.
Men med det andra transistor RIAAsteget så brummar det mycket mindre... dvs helt ok. Gain är dock mycket högre.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/23 :  19:14:20  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Lekte med min mc step-up, visst det blev lagom volym men diskanten försvann. Kul försök i alla fall...
Jordade mellan RIAA och försteg. Ingen effekt. Det enda som funkar sen tidigare är mina händer placerade på respektive chassie...
Men lite hopp ändå i alla fall.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/25 :  16:05:48  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Själv är bäste dräng

Tog jordsladden och kopplade mellan RIAA:ts jordskruv och chassie... så vips försvann det.
Självklart skall det vara det mest elementära som spökar

Så otroligt skönt det blev nu... både för öronen och plånboken.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/25 :  21:52:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kan du visa eller utveckla? Jordkabel mellan RIAAts chassie och jordskruv, var hur?
Jag har två kompisar med leben-brum-problem.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/26 :  09:28:36  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag anslöt en kabel till jordskruven på RIAA:ts baksidan (där skivspelaren jordas). Sen petade jag med en andra änden på den utanpåliggande (svartlackade) plåten till RIAA-lådan.
Då försvann det lågfrekventa brummet. Ett vanligt mer högfrekvent hörs fortfarande men det är acceptabelt.
Just nu är tåten bara inpetat i en springa för att ha kontakt, så att jag kunde sitta och avnjuta lite plattor .
När jag väl öppnat appraten kommer jag säkert hitta vad det felar, kanske i kväll. Foto i så fall!
Skall inhandla en lödstation först så slipper jag min lödpennor...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/11/26 :  12:41:46  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Låter som en konstruktions- eller montagemiss om inte jordskruven har kontakt med jord.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/27 :  18:31:03  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Med nyinförskaffad lödstation a 124 bagis så knallade jag in i garaget med den älskade Leben lådan.



Jag skruvade bort topp och bottenplatta:



Vackert är det :-)
Kretskorts/rörplåten är "gummiupphängd"

De otäcka transistorerna som sticker upp sina fula trynen tillhör start-up delayen



Här kan man se hur jordanslutningen kommer in genom chassiet



Kunde inte se något som anslöt jord till yttre chassiet... inget som var trasigt i alla fall.
Kan det vara en miss i montaget... något som saknas... eller konstruktionen?

Fullösningen blev en kabel mellan den yttre jordanslutningen och bottenplattan:



Väl på plats mellan skivspelare och försteg så fungerar det nu bra, dvs ingen lågfrekvent brum längre.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2014/11/27 18:38:48
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2014/11/29 :  10:00:39  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Vid tillfälle skall jag öppna upp Leben försteget och studera hur jorden är kopplad till chassiet. De borde jag förstås ha gjort innan jag öppnade grammofonsteget!
Skulle ju vara intressantoch veta om det är Mr. Taku Hyodo som tänkt fel, eller någon av hans damer som missat i produktionen/kvalitetskontrollen.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000