HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 XLR --> RCA
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2012/08/26 :  11:46:23  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Hej
Ska koppla min Gondul till min hörlursförstärkare (DOT mk III) genom att koppla den på de balanserade utgångarna (alltså efter mitt försteg som finns i Gondulen; har inga analoga lågnivåutgångar). Har letat runt lite men hittar ingenting som lockar, vill inte ha en adapter som sicker ut i bak (den får inte plats tror jag) utan en XLR -- RCA kabel för hyfsade pengar typ max 5-600 kr.

Var finns detta att köpa??

Alternativet är att jag köper ett par tex SUPRA kablar, kipper dessa och köper en hyfsad kontakt och sätter på den (så att slutsumman blir den samma).

Hur kopplar man???

Detta är högst temporär lösning då jag planerar att köpa en bättre hörlursförstärkare, vad vet jag inte, förhoppningsvis i höst nån gång och jag vet inte vad för ingångar den kommer ha. Då tänkte jag satsa på lite bättre kablar...

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/08/26 :  12:15:56  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Kolla på svalanders hemsida där finns hur du kopplar har själv klippt sönder ett antal "linn interconnect" och lött om var bara nogran så du inte behövet löda om.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/08/26 :  12:34:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/xlr/adapter/2x-xlr-3pin-till-2x-rca-ha-p37537


Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2012/08/26 :  17:51:18  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jösses vad billigt! Å jag som dratt mig från att vissa slutstegskopplingar bara för att det vart dyrt å krångligt att löda en massa kablar! Nu kan jag ju köpa ett antal såna här å testa olika kopplingar å skulle det behövas så kan jag ju göra diy-"high end"-kablar senare...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2012/08/26 :  19:45:32  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Även Svalander har adapters och om det är dyrare så måste det låta bättre eller hur "hifi lag"

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2012/08/31 :  15:14:07  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Tack PetterPersson men jag behöver XLR hona till RCA hane.

Nej BuffaloBengt bara för att något är dyrare är det inte bättre, men .. äähh jag orkar inte dra igång någon kabeldebatt...

..edit: Hittade och beställde ett par för 66kr på Ljudia

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2012/08/31 15:44:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000