HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Verktyg till banddiskanter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/26 :  17:28:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
När jag bläddrade igenom nya Panduro katalogen så hittade jag ett intressant verktyg som används till att göra wellpapp men borde också funka fint att göra banddiskanter eller vad tror ni?

http://www.pandurohobby.se/Katalog/70-Verktyg/7030-Papper-Stamplar/703030-Ovriga-verktyg/1/900576-Wellpapp-press

Musik är livet

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/26 :  17:59:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jepp. Har använt den för mina band.
Man behöver en styrning för banden samt en liten tyngd när väl bandet kommer igenom.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:01:10  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag tror faktiskt att jag ska köpa den nu. Måste prova.

solhaga: Vet du vart man kan köpa lämpliga band och testa med?

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:05:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vi hade en liten diskussion här för något år sedan:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77737

Är det aluminiumfolie som du skall veckla, dvs reparera en befintlig banddiskant?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:26:56  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Nej. Tänkte göra egna banddiskanter. Vill testa på det och se (höra) hur det blir. Kan bli riktigt kul och lärorikt.

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:29:06  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kul, trodde att "vi" var ett utdöende släkte.
Har massor med tips och det finns några till här på forumet som säkert kan bidra även de.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/26 :  18:52:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Utdöende tvivlar jag på. Jag tycker det e roligt att testa nya saker som har med ljud att göra. Har precis beställt ett CD kit så snart börjar man bygga sig en egen cd spelare. Målet är att ha en ljudanläggning som jag har byggt mer eller mindre själv från grunden.
Hur svårt är det att bygga ett par banddiskanter? Kan ni ge mig några bra länkar så man kan sitta och läsa om hur man bygger sig ett par.

Musik är livet
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/08/26 :  19:06:43  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Här kanske
http://www.hififorum.nu/artiklar/dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm

Edit: Här har du också lite läsning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=34799&whichpage=1

Edited by - DahlbergAudio on 2012/08/26 19:08:05
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/26 :  19:17:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack. Nu har jag och göra ett tag framför datorn :)

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/26 :  19:58:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, en del konstruktionsdetaljer har jag lånat Dahlbergdiskanterna, så det är en outsinlig källa till inspiration.

En tanke dock, det är oundvikligt med bandens geometrier och uppkomna kaviteter att frekvensgången blir långt ifrån rät.
Att kunna mäta upp och sedan justera med PEQ är tyvärr en nödvändighet, om man nu inte vill bygga komplexa analoga filter.
Jag kan verkligen rekommendera en bra mediaspelare ihop med ett filterprogram till en separat DAC för banden.
Själv kör jag JRiver Media Center samt Frequency Allocator med en EMU 0204 USB-DAC direkt till slutsteg.

Fast då ryker ju ditt CD-spelarbygga.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/08/26 19:59:31
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/26 :  20:03:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
En anekdot apropå Dahlbergdiskanter.
Innan jag läste om dom, så försökte jag hitta sätt att få smala aluminiumremsor medelst en sådan här: http://www.clasohlson.com/se/Bandstrimlare/Pr340174000

Det gick inte så bra

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/08/26 20:03:58
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/27 :  08:20:52  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
solhaga: Jaha. Där rök den iden. Går det inte att kompensera med ett passivt filter om man vet hur frekvensgången är på bandet efter mätning?

Musik är livet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/27 :  08:46:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Frekvensgången är inte dålig. Krångla inte till det nu utan lyssna först.

Hur baffeln ser ut runt bandet är viktigt, så slimmat som möjligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/08/27 :  09:09:52  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Instämmer med vad Bernt säger. Jag har numer inget trä alls utanför
magnetsystemet och det mäter alltså bättre. Skillnaderna med lite
kontra inget alls är lyssningsmässigt däremot väldigt svåra att uppfatta.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/27 :  09:28:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Håller med att slimmat skall det vara.

För egen del så skulle jag inte klara mig utan PEQ; det brukar handla om 5-6 dB mellan 2 och 6 kHz samt höjning över 10 kHz.

Men det går ju att lösa någon annan stans i signalkedjan men som jag ser det är det extremt enkelt att lösa det i datorn innan signalen blir analog.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/08/27 09:43:25
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/28 :  15:20:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Okej. Nu har jag läst och detta är utan tvekan något som får mina fingrar att klia av experimentvilja. Finns här någon som vet vart man kan få tag på tunn fin folie som man kan använda till banddiskanter? Eller om någon som har vill sälja lite till mig?
Detta ska bli skoj men kommer också ta tid att testa sig fram och bygga. Tänkte ha detta som ett höst/vinterprojekt.
En annan sak. Många skrev att bredden på bandet påverkade frekvensgången olika men vad händer med ett tjockare material? Min tanke där är att ett tjockare material borde styva upp bandet och få det att gå högre i frekvens samtidigt som det borde tåla mer effekt eller är jag rent ute och cyklar?

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/28 :  16:51:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
9 till 18 µm - vanlig hushållsfolie.
Tunnare? Kanske Skultuna har.

Mylar kan köpas hos MFT

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/08/28 16:59:17
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/28 :  16:53:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
diyAudio har en del trådar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2012/08/28 16:56:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/08/28 :  17:40:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tjockare band minskar känsligheten. Tjockare folie minskar impedansen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/08/28 17:41:40
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2012/08/28 :  19:09:52  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Vanlig matfolie är vanligtvis 0,01mm, den fungerar bra.
Vill du använda något slags special så rekomenderar jag
"hård" folie (all folie är hård innan den glödgas för att bli mjuk och följsam).
Lite knepigare att få tag i men det går att fixa hos bla skultuna.
Med den typen av folie så håller korrugeringen bättre och man får
en stabilare montering (bandet får en slags fjäderverkan).

Men som sagt, vanlig matfolie fungerar också bra.

Edited by - DahlbergAudio on 2012/08/28 19:11:00
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/28 :  20:29:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det vore intressant hur dina tankegångar går, banddiskant är ju ett ganska vitt begrepp.

Frekvensomfång, långa band, korta band?

Band brukar ju bli dipoler, hur tänker du dig övrig setup?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/29 :  07:47:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Min tanke är att göra ett par "fristående" moduler som man ställer ovanpå högtalarna. Banden hade jag tänkt skulle vara mellan 5 - 10 cm långa, Dipoler då och dom ska spela så högt dom bara kan ( i frekvens då). Lägsta delning vet jag inte. Det får man nog mäta sen när dom är klara för provspelning.
En annan ide jag också har fått är att kanske testa sätta 3 band bredvid varandra varav dom två yttre är lite vinklade för spridningens skull. Tänker fortfarande om det är ens möjligt med tanke på hur magnetfälten då kommer vara vid en sådan montering. Hade inte blivit mycket vinklade, Typ 5 - 10 grader från centrum bandet. Nåja. man får väl testa sig fram. Sitter just nu och kollar upp hur man ska göra ramen och fästena till banden på bästa sätt och vilka magneter man ska ha till dom. Är det bättre ju starkare magneter man har?
En annan fråga. Banden kommer ju ha väldigt låg impedans. Hur fixar man till detta så det inte blir kortslutningsrisk för förstärkaren? Sätter man bara typ en resistor i serie med banden?

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2012/08/29 :  08:09:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
snip
En annan ide jag också har fått är att kanske testa sätta 3 band bredvid varandra varav dom två yttre är lite vinklade för spridningens skull. Tänker fortfarande om det är ens möjligt med tanke på hur magnetfälten då kommer vara vid en sådan montering. Hade inte blivit mycket vinklade, Typ 5 - 10 grader från centrum bandet. Nåja. man får väl testa sig fram.


Det blir nog motsatt effekt.
quote:

Sitter just nu och kollar upp hur man ska göra ramen och fästena till banden på bästa sätt och vilka magneter man ska ha till dom. Är det bättre ju starkare magneter man har?


Du kan enkelt (nåja) simulera med FEMM.
quote:

En annan fråga. Banden kommer ju ha väldigt låg impedans. Hur fixar man till detta så det inte blir kortslutningsrisk för förstärkaren? Sätter man bara typ en resistor i serie med banden?

I sådana fall får man använda transformatorer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/30 :  09:51:42  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Solhaga: Vad menar du med motsatt effekt? Vart kan jag hitta programmet FEMM och funkar det till MAC och vart hittar jag transformatorer som är lämpade för audiobruk?

Iden för att använda mer än ett band fick jag ifrån en högtalare som heter Transmission Audio M3 mkII. Den har i och för sig 4 band parallellt med varandra. Tycker det ser riktigt snyggt ut och hade själv velat ha något liknande.


Musik är livet
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/08/30 :  11:38:51  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Om man sätter några diskanter bredvid varandra så minskar spridningen och frekvensgången blir mycket ojämnare "off axis". Det finns ett sätt att koppla ihop högtalare som uppfanns av Philips och som kallas "Bessel Array". Genom att ge de olika högtalarna olika mycket effekt så har de samma spridning som en ensam högtalare. Jag gissar att Transmission Audios diskanter är kopplade på nåt liknande sätt även om Philips patentet kräver minst fem element.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2012/08/30 :  12:22:46  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Han har säkert gjort något sådant då. Det var därför jag hade velat vinkla dom yttre banden lite för att öka spridningen. Ska nog börja med ett band och se hur det funkar först.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000