HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bas till nya horn drivers
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/09 :  19:17:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Mest för pengarna är oavsett tillvägagångssätt mottot.


Plywood är billigare än extra element+(aktiva)filter+förstärkare.

BIB är lättbyggda. 70 liter är på tok för litet för en 10a eller 12a.
De hamnar på 300 - 800 liter st beroende på element osv.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:32:45  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Johannes, då får jag nog omfurmulera. Bästa möjliga bas + mid ur något som är max 50x50x70.
Tror nämligen jag har större sannolikhet att få bränna semesterkassan på jbl element, än flytta in två BIBar. Utmanade nog ödet redan i somras när jag släpade in ett biljardbord i vardagsrummet :)
Har dessutom inget hörn på ena sidan, där är trappen. Så lidandes av dessa begränsnigar, vad göra?
Mer generell fråga apropå placering. Någon klipsk kille på arkenmässan gjorde uttalandet att deras högtalare (duevel) gärna fick placeras mot bakvägg... Har jag fått höra ett par gånger sedan dess. Hur designa för väggnära placering? Inga öppningar bakåt inser jag ju men sedan.

Tack för engegemanget.

Niklas

NJR
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/09 :  20:59:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kan du inte sätta hornet i mynningen på ett bakladdat horn. Ställa 4530 eller liknande horn uppochner.
Eller 15" i sluten låda. Byggde in mina 15" element i en 53L låda var.
Sub kan man ställa bakom soffan/stolen så behöver dom inte vara så kraftiga. Låter lite mindre bas i resten av huset då.
Eller så stor låda du får plats med + EQ. Man får dock undvika för stora konutslag för att slippa fasmodulering av de högre frekvenserna. Å andra sidan har man nog mer problem med uppbrytningar om man använder ett 15" element så högt.

När det gäller Duevel (som väl är rundstrålande om det nu gäller planeter eller rymdskepp) så vet jag inte hur klipskt det är att sätta dom när vägg. Normalt vill man ju undvika tidiga reflexer.
Generellt är det hur mycket bas som ska komma ur högtalaren för att få balans som är viktigt då det är basen som ändras mest i nivå vid väggplacering. Speciellt då hifi oftast inte förknippas med EQ. Man bör också undvika kraftigt ljud i högre registret som kan studsa mot bakväggen.
Sen är det ju en fördel om man inte har några kontakter eller basportar på baksidan som begränsar placeringen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/10 :  19:55:04  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Johannes, då får jag nog omfurmulera. Bästa möjliga bas + mid ur något som är max 50x50x70.
Tror nämligen jag har större sannolikhet att få bränna semesterkassan på jbl element, än flytta in två BIBar. Utmanade nog ödet redan i somras när jag släpade in ett biljardbord i vardagsrummet :)
Har dessutom inget hörn på ena sidan, där är trappen. Så lidandes av dessa begränsnigar, vad göra?
Mer generell fråga apropå placering. Någon klipsk kille på arkenmässan gjorde uttalandet att deras högtalare (duevel) gärna fick placeras mot bakvägg... Har jag fått höra ett par gånger sedan dess. Hur designa för väggnära placering? Inga öppningar bakåt inser jag ju men sedan.

Tack för engegemanget.

Niklas

NJR
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/10/10 :  23:56:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
50x50x70
Det blir 175 liter (du har väl anget inre mått ). Inre volym blir 140 liter minus element. Totalt för en tvåvägs kanske 120 liter. För en trevägs kanske 110 liter. Ett alternativ är en basreflex med en Pro 12 tummare i basen, möjligtvis med en åttatummare i mellanregistret. 110 liter är ungefär 4 kubikfot. JBL PROFESSIONAL ENCLOSURE GUIDE. 2204 eller 2206, tyvärr är dom väldigt svåra att få tag på. Det finns ett alternativ där med 15-tummare, men jag tror inte det simulerar särskilt bra. Men det finns ju hur mycket som helst annat att välja på.

70 cm högt. 15 går bort på hornet, 55 kvar. 30 går bort på tolvan. 15 kvar. Du kan inte sätta tolvan och åttan rakt över varandra.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/11 :  08:18:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Ett alternativ är en basreflex med en Pro 12 tummare i basen
Det är ju det jag säger eller en 15" tex. denna:
http://www.thomann.de/se/fane_sovereign_pro_15_600_lf.htm
På Pioneerdrivern står det "Cross over 800Hz", då är det ju inga problem med en 15-tummare!
Kanske lådstorleken då...?
quote:
Jag är egentligen väldigt sugen på två Tham 10, men det krånglar bara till det ytterligare, då behöver jag ju en mid-bas.
De flesta pro-element är midbasar.
Bygg ett par Tham 10 och låt hornen få sällskap av ett par 10"/12"/15" i BR-lådor.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/11 :  19:08:41  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej, nu snackar vi.
Hut bra tror ni femtontummaren blir i mellanregistret? Ser ju roligt ut, och lite stadigare än element under hundralappen.
Och hur är det med JB är ett JBL 2206 4 gånger så bra?

Har varit riktigt sugen på tham 10, men vad jag sett så är det ganska dyra element som har byggts med. Annars så hade det klart varit ett altenativ. Aktiva delningsfilter är ju uppenbarligen inte så dyrt och med den känsligheten krävs det ju inte ett Krell för att driva. Såg shootdown i Torslanda, då användes väl ett par gamla audio pro steg?


NJR
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/11 :  22:03:01  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Förresten, ruggigt låg impedans på det elementet?

NJR
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/12 :  12:04:45  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Att bygga ett bashorn som gör rättvisa åt en PD/PH-50 kombination är svårt. De lösningar som har diskuterats i tråden ger stora variationer i ljudtryckskurvan och en mycket begränsad nedre gränsfrekvens om ca 50-60 Hz således ingen direkt djupbas. Jag skulle rekommendera en väldesignad basreflexkombination med en 15". Problemet blir att få denna att gå någorlunda rundstrålande upp till en delningfrekvens omkring 800Hz. En fördel med denna lösning är att PD/PH-50 dämpas till rätt nivå vilket förmodligen kommer att rädda den från en snabb bråd död. En annan fördel är att det blir lättare att komma ned i basen till ca 40 Hz eller lägre.
För övrigt skall PH-50 hornet alltid vara monterat i en baffel som är stor jämfört med hornmynningen för att få hornet att arbeta så långt ned som möjligt.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/12 :  12:24:58  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Hej, nu snackar vi.
Hut bra tror ni femtontummaren blir i mellanregistret?
Ingen aning, men de har ju specat den till 3500Hz.
Min 10-300 är specad till 5000Hz och den låter faktiskt riktigt bra upp till 4000Hz och helt OK upp till 6000Hz.
Vilken delningsfrekvens hade du tänkt dig?
Jag misstänker att Fane Souverign Pro 15-600 LF låter toppenbra upp till ca 3000Hz.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/12 :  12:59:07  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej Peter

Är det kanske lättare att hitta ett 12" element som möter upp ordentligt?
Som sagt har Pro-elementen från fane väldigt låg impedans enligt databladen. 1-2ohm.
Vad menas med stort jämfört hornet? Räcker det med höjden, eller måste det vara bredare också? Hur mycket i sådana fall och hur mycket kompenseras genom en höjning till 1000hz delning t.ex.

NJR
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/12 :  13:05:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Som sagt har Pro-elementen från fane väldigt låg impedans enligt databladen. 1-2ohm.


http://www.fane-acoustics.com/prod_details.aspx?pid=161

Impedance 8 ohm
RE 6,5 ohm

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/12 :  13:42:11  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Databladen och hemsidan när det gäller Fane verkar hålla varierande kvalitet.
Har påpekat felaktigheter flera gånger med dom verkar inte bry sig.
15XS har tex inte en Sd på 2706 eller en impedansdipp ner till 1,2ohm.
Hoppas dom har bättre kvalitetskontroll på elementen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2012/10/12 13:42:44
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/12 :  15:41:16  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Det var kanske lite vagt uttryckt av mig. Men hornmyningen är ca 11 x 35 cm och en baffel som är 33 x 90 cm är att betrakta som stor. I stället för 1st 12" så använder du 2st, då blir konytan något större än för en 15" och därmed så minskar konutslaget vid en given frekvens och ljudtryck. Dessutom så kan du, via ett delningsfilter, koppla bort den ena 12" tidigare, säg vid 200 Hz och bara låta den ena arbeta upp till där hornet tar vid, en teknik som JBL använde i en av sina större studiomonitorer JBL 4435.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2012/10/12 :  22:25:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Kör man stora membran högt även om högtalaren i sig klarar det så kan man få ganska stark beaming. Har tidigare kört med 15" JBL 2227 som mött horn vid 1kHz dock föredrar jag att köra en 11" idag på grund av mycket bättre spridning.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/13 :  10:27:22  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Lutar åt en 12" från fane. Souvereign pro ser ju rätt mycket rejälare ut för nästan samma pengar. Vad tror ni ivalet mellan den och souveregn lf? Lf skall ju på pappret ha en lägre gränsfrekvens, men det skiljer inte mycket. Diffar mycket i känslighet däremot. Hur lågt kommer de faktiskt gå i en basreflex? Något annat alternativ som ni vill rekommendera? Två tolvor lät kul, men också dubbelt så dyrt, så det får nog vara en framtida uppgradering i sådana fall. Två lappar plus material och filter låter som en rimlig investering för ren upptäckarglädje.

NJR
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/13 :  11:54:15  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Jag skulle välja en Eminence Delta 12LF i en basreflexlåda omkring 70 liter (netto) avstämd till Fs dvs 45Hz. Samt en delning omkring 700-800Hz med hjälp av en 1:a ordningens länk för basen och en 2:a helst 3:e ordningens länk för hornet. Hornet skall en dämpsats för att nivåanpassas till baselementet.

-3dB blir omkring 45Hz. Lådan borde vara ca 84 liter brutto(40 x 70 x 30). Om du sedan fördelar basreflexöppningarna som två lika rör så kan du genom att täppa igen den ena öppningen samt mha ett hp-filter (F=34Hz Q=1.9) få systemet att gå ned till ca 35Hz.

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/13 :  14:33:08  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Lutar åt en 12" från fane. Souvereign pro ser ju rätt mycket rejälare ut för nästan samma pengar. Vad tror ni ivalet mellan den och souveregn lf? Lf skall ju på pappret ha en lägre gränsfrekvens, men det skiljer inte mycket. Diffar mycket i känslighet däremot. Hur lågt kommer de faktiskt gå i en basreflex?
Det är nog "hugget som stucket" i hemmabruk, känslighet och qts skiljer lite annars är de nog ganska lika.
Prova att simma i tex WinISD och se vad du får.

Men ska man ändå komplettera med en Tham eller annan bas så hade nog jag valt Souverign Pro, varför vet jag dock inte

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

RIK
Starting Member

3 Posts

Posted - 2012/10/13 :  14:52:11  Show Profile Send RIK a Private Message  Reply
Hej! Bara för att blanda in min åsikt lite. Jag har byggt 4st Tham15. En har jag en gammal FANE Bass 100 i, en har jag någon gammal Beyma 15B-100 i ett par har jag JBL tror det är 2226 i. Alla låter bra. Faktiskt svårt att höra skillnad på dom. Jag driver dom med ett KIND XT4000 steg på 2x2400W i 2ohm. Kör alla på en kanal. Hade dom på en fest där vi låg precis på klipp i typ 6h utan att elementen brann upp. Lite märkligt då Fane och Beyman är specade max 100W. Har också ett par dubbel 12" basreflex med gamla eminence element i som jag också tycker att dom låter bra. Du kommer säkert att kunna bli nöjd med billigare element som slutsats.
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/14 :  14:19:11  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Nu så har jag tagit tjuren vid hornen och provat att simma i WINISD. Som sig bör leder det till fler frågor än svar...
1. Fane souvereign PRO sjunker redan vid 300hz, blir aldrig riktigt rakt.
2. Souveregn 12lf verkar ge en höjning vid 70-110hz och faller sedan brantare.
3. Eminence 12LF ser spikrak ut ner till 60hz och sedan faller den fint, nästan osannolikt bra. MEN, detta är med de värden inskrivna som finns på hifikits hemsida. Får inte det resultatet med de färdiga parametrarna i WINISD. Då ser det ut som kurvan för souvereign 12LF om jag lägger avstämningen 10hz lägre (35 is för 45) i en 70l låda. Parametrarna stämmer inte heller med de som jag hittar på eminence hemsida, som är en tredje uppsättning...

Så vilka värden skall jag lita på och hur kommer resultatet påverkas av rummet? Vill jag ha en liten höjning i basen? Jag hade gärna kunnat ställa högtalarna nära bakväggen och då antar att jag kommer få en rejäl förstärkning av basen i något område.

NJR
Go to Top of Page

PeterAkemark
Starting Member

44 Posts

Posted - 2012/10/14 :  17:57:50  Show Profile Send PeterAkemark a Private Message  Reply
Hur stor är skillnaden och för vilka parameterar?

Mvh Peter Åkemark
Go to Top of Page

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2012/10/14 :  19:10:30  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Ser ut så här.
Programmets till vänster, hifikit i mitten och data från tillv till höger.
Saknade/hittade inte ett par parametrar så jag chansade på vad de var ute efter. (Z PE)

NJR
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/10/14 :  20:03:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu kan det faktiskt vara så illa att varken winisd, fane eller hifikit har rätt. Om du ska göra det helt rätt ska du mäta upp elementen först.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/15 :  13:15:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hmmm, du har inte experimenterat något själv med lådans storlek, antal portar osv?
quote:
Vill jag ha en liten höjning i basen? Jag hade gärna kunnat ställa högtalarna nära bakväggen och då antar att jag kommer få en rejäl förstärkning av basen i något område.
Simmen med discopuckeln är väl knappast lämplig för placering nära bakväggen?

Om du inte har möjlighet att mäta upp T&S själv så skulle jag nog tro att tillverkarens siffror ligger närmast sanningen.

Ett förslag:

Bestäm dig för om du ska ha extra basar eller ej, det är ingen vits att jaga bas till det här projektet om du ändå ska ha separata basar.
Eminence/Fane kommer förmodligen att låta bäst om de inte behöver pumpa ända ner till 35-40Hz.



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/15 :  14:01:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det där Eminence elementet skulle jag undvika. På tok för högt Qts och ännu på tokigare för högre Qms enligt min smak. Det funkar i en sluten låda men inte i en BR. Även om kurvorna ser ok ut så tror jag gruppöptid och impulsrespons lämnar en fadd smak i öronen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000