HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fullregisterhorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/10/14 :  21:28:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har klurat lite på att bygga hornhögtalare, men då jag har ringa erfarenheter av detta så tänkte jag fråga den sammlade skaran om ni har några tips?

Jag tänkte direkt att det vore skitroligt att bygga ett par imperial horn, men insåg att de var något för stora, sen kikade jag lite efter det berömda klipch-hörn hornet, men hittar inte så mycket info om det.

Efter det så försvan mina ideer då jag inte känner till flera bra konstruktioner.

Jag håller det gärna enkelt, så helst skulle jag slippa delade system, men kompromisser går ju alltid att göra vid rätt förslag :-)

Storleksmässigt så får de gärna vara mindre än imperialerna :-)

Har ni några tips över vad man bör kika på?

Mvh

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/14 :  22:14:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De horn du nämner är ganska stora och brutala. Hur högt (spl) vill du spela och hur djupt (Hz) vill du att de skall gå?
Om du mest lyssnar på lite lugn piano-jazz på sena kvällstimmen så klarar du dig troligtvis med nån 4 tummare i en BIB eller liknande. Vill du spela Dubstep för hela kvarteret så krävs det lite mer.

Ge oss lite mer specifika krav så är det lättare att tipsa dig om lämpliga byggen.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/10/14 :  22:29:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jazz finns inte hemma hos mig :-)

Anledningen till att jag är sugen på att bygga nytt är att mina nuvarande TLX högtalare helt fått mig att ledssna på att lyssna på musik, jag saknar spelglädjen och dynamiken i dessa.

Jag har rätt bred musiksmak och lyssnar gärna på Tom waits, niel young, cornelis och soft reggie när ungarna ligger och sover på våningen ovanför, men jag vill också ha något som klarar av lite Ac/Dc, Metallica när jag vill och även lite Lady Gaga och ompaompa när ungarna vill följa med ner och dansa och springa av sig.

Det vore roligt att ha något som klarar av att vara dynamiska utan att behöva spela jättehögt, (går den ekvationen ihop?)

Drivning är i dagsläget P-P 6550 rör, ca 35w

Rummet som det spelas i är ca 7x4 m 2.20 i takhöjd

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/15 :  14:12:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med ett 28 m2 rum och behov av lite mer spl, så skulle jag frångå bredbandare. Det finns såklart en mängd möjliga lösningar på att få lite tryck från bredbandare men jag tycker att det är lättare med en bra 10 - 12 tums proffsbas i nån form av bakladdat horn.
Kolla in Ingvar Ahlbergs bakladdade horn eller liknande. Ett par BIBar med 10or i finns att lyssna på utanför Alingsås om du vill.
Jag kan fylla mitt vardagsrum med musik utan allt för stora problem.
Jag är inte nöjd med ljudet då min HK surreförstärkare har en tendens att få allt att låta slätt och trist, så det är bra att tänka på vid ev lyssning här hemma.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/10/15 14:13:04
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/10/15 :  14:58:24  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
8" proffs-koax bakladdad?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/

Edited by - Beat on 2012/10/15 14:58:46
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/15 :  16:30:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag kan säga att med 2 x 40 watt så kändes Infected på varenda m2 av husets väggar tak och golv som jag satte händerna mot. Utsidan som insidan. Det är väl i sig kanske inte så imponerande utan det positiva var att det lät kristallklart, dynamiskt och mycket kort och strikt. Förödande kraftfullt men helt utan överhängande basmuller eller andra för basreflex typiska oönskade beteenden. (Jag ogillar basreflex.)

Synd att jag inte har en bättre mikrofon. Hade jag det skulle jag spela in det och posta på tuben. Även en bra bit utanför huset så hörs och känns basen riktigt fint. Musiken blir bara högre och högre, mer och mer mäktig utan att låta det minsta distad eller påträngande.
Sånt gillar jag.

BIBar är så enkla att bygga och ger så mycket ljudkvalitet och potentiell ljudtryck per krona. Jag upphör aldrig att förvånas över bristen på BIB-byggen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/10/15 :  16:55:56  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
BIBar är så enkla att bygga och ger så mycket ljudkvalitet och potentiell ljudtryck per krona.

Med rätt element, kan man göra en tvåvägare?
Ned till +35 Hz och uppåt vore ju kalas.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2012/10/15 :  17:44:36  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Bib i all ära men om du är inställd på horn så bygg.

http://www.google.se/imgres?hl=sv&client=firefox-a&hs=jCT&sa=X&rls=org.mozilla:en-US:official&channel=np&biw=1400&bih=909&tbm=isch&prmd=imvnsfd&tbnid=U6MIexDpcUc7dM:&imgrefurl=http://hornloudspeakermagazine.blogspot.com/2008/03/corner-schmackshorn-subwoofer.html&docid=A1rn2uhOFFUZmM&imgurl=http://www.audiofanatic.it/Piani_costruttivi/pic_piani/Schmacks/schmacks3.JPG&w=886&h=1250&ei=eit8UOaiOJSK4gTEnICIBw&zoom=1&iact=hc&vpx=743&vpy=117&dur=4276&hovh=267&hovw=189&tx=109&ty=118&sig=103156107603724137495&page=1&tbnh=143&tbnw=101&start=0&ndsp=37&ved=1t:429,r:4,s:0,i:80

Vet inte hur denna länken är men de är ifrån H.H.Klingers bok.
Dessa är lättbyggda då man ska ha mjuka skivor inne i hornet och ett hårt hölje.
Jocke EL84 har ett par sådana med Altec 12" som har Fs runt 50Hz
å dom går djupt men ändå med en rapp bas.
Dessutom så kan du ha dom som bänk

Klipsch kan jag inte rekommendera dig å bygga om du inte har tillgång till en bra snickarverkstad.
Jag har ritningar på bägge varianterna på Klipsch hörn horn.

Imperial är hyfsat lättbyggda men stora.

Jag kör just nu med JBL4530 i min lilla sovhytt och det skakar i hela rummet å saker trillar ner från hyllorna när jag drar på

Jag har en ritningssamling med Jensen lådor och dom hade ett mindre hörn horn som är relativt lättbyggt å utav stativ modell i horn termer.

Googla på Jensen horn så kommer du å hitta en hel del.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/10/15 :  20:38:50  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Klipsch: har haft dessa med Pyle 15" element lät kanon med riktiga betongväggar. Sedan flyttade jag då ytterväggen i hörnen var betong och innerväggen gipsskiva. Förlorade 6-8 dB under 80 Hz och fick skrota hornen. Fick de vinkelräta snitten gjorda på Beijer och sågade/filade de sneda sakerna själv med rasp eller en cirkelsåg för 500 kr. Stora tunga men faktiskt inte så svåra att bygga.

De låter mycket dynamiskt även på låg nivå, du behöver inte kräma på för att de skall "blomma upp". Hur högt du än spelar så verkar det finnas hur mycket som helst i reserv, karaktären behålls det blir bara högre och högre och HÖGRE.

Klinger: hornen har fått tag i en antik variant med mjuk board på insidan och spånskiva på utsidan. Jag har gjort en massa impedansmätningar och nästa vecka har jag tid att göra frekvensmätningar med en massa olika 12" element.

Saken är den att det är en glidande övergång från horn till kvartsvågspipa när man minskar storleken. Kommer man under Schmacks Jericho 08 dvs 160-200 liter storleken så är det inte horn längre och då kan man lika väl bygga en BIB, Voigt, TLS i stället för något hornformat som är för litet för att fungera som horn.

Så Klipsch: Det blir trevägs system (minst)och kräver bra hörn.
Klinger kan man tänka sig en 12 tvåvägare (Coax)
Schmacks och Jericho 08 blir det 8" fullrange eller 2 vägs
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/10/15 :  21:21:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Här rammlar det in massor av trevliga svar, tack!

Jericho 08 hornet såg ju rätt kul ut, det ska jag läsa på lite mera om.

Jag har ju elementerna ifrån TLX:erna, Beyma 8BX (http://www.supersonic.se/dokument/8BX.pdf), och jag har även ett par HiVi D8.8 Hi-end Woofer (http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=59) som ligger och skräpar.
Kan man göra något av dessa tro?

Är något element BiB-Bart?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/15 :  22:39:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
dvs 160-200 liter storleken så är det inte horn längre och då kan man lika väl bygga en BIB, Voigt,


Med tanke på hur BIBarna kopplar till hörnen i rummet så vill jag absolut kalla dem horn. Kallar man BIB för kvartsvågspipor så får man kalla Klipschhornen det oxå. Båda bygger på att hörnen/rummet utgör den sista delen av hornet. BIBar med effektiva 12 - 15 tums element får tillockmed högre verkningsgrad än Klipscharna. Skillnaden är att BIB är ett bakladdat horn och hornladdar endast bakåtstrålningen av elementet över ett mindre omfång. Då går oxå närmare en oktav djupare än klipschen med motsvarande element.

quote:
De låter mycket dynamiskt även på låg nivå, du behöver inte kräma på för att de skall "blomma upp". Hur högt du än spelar så verkar det finnas hur mycket som helst i reserv, karaktären behålls det blir bara högre och högre och HÖGRE.


Det låter som om du beskriver mina BIBar. Man behöver inte kräma på alls, men det är ruskigt kul att göra det. Deep Purple vinner på lite volym. Den musiken skapades inte för att tjäna som bakgrundsskval.

quote:
Är något element BiB-Bart?


Inte de två som du nämner. På tok för låg verkningsgrad. BIBen triva bra med tex B&C 10MD26, Beyma 10MI100, 12P80Nd, Liberty-8, 18Sound 10M600 för att nämna några bra element runt 10 - 12 tum. De blir stora om man går uppåt 12 tum, men tar ändå väldigt liten plats.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/16 :  06:56:24  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och här en fungerande version av imperials länk då:
http://hornloudspeakermagazine.blogspot.se/2008/03/corner-schmackshorn-subwoofer.html
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/16 :  08:42:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
De låter mycket dynamiskt även på låg nivå, du behöver inte kräma på för att de skall "blomma upp".
Ett mycket gott tecken och extremt avslöjande test som bör ingå i varje seriös provlyssning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2012/10/16 :  09:49:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kanoners MM

Det gick lite fort för mig tidigare

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/16 :  10:38:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det gick lite fort för mig
Är det möjligen något som särskilt händer när fullregisterhorn diskuteras?

Det är ju förresten lite fråga om vad som är fullregister.
Klipsch hörnhorn går ju inte ända ner t.ex.

Men det här är ju riktiga grejer, de går ju bokstavligen ner i källarn:




http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233

Ett annat system: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=article&sid=179

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/10/16 10:40:21
Go to Top of Page

RIK
Starting Member

3 Posts

Posted - 2012/10/16 :  21:21:26  Show Profile Send RIK a Private Message  Reply
Kul att se en ritning på dom gamla hornen Imperial. Det var dom första hornen jag byggde i begynnelsen då jag var ung. Med mjuk board inuti och spånplatta resten. Hade säkert fel element i dom min vana trogen. Gamma BK 3013A. Men dom lät bra och fungerade flera års lirande som DJ. Kopierade dom av likadana som min äldsta bror hade köpt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2012/10/17 :  11:00:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo!
Det är viktigt att ha mjuka skivor eller liknande egenskaper på innerväggarna i dom hornen.
Det är många som byggt sådana med hårda väggar å då låter det burk å tratt om dom.

Gamma 3013A är ju inte helt rätt element i dom hornen men det verkade ju funka bra ändå.
Det var ju ett tag sedan så du är förlåten

Dessa H.H.Klinger horn är inte så jätte kinkiga när det gäller element.
Det var vanligt att köra med bla Philips AD12100, Isophon å även JBL.
Jag har även hört en variant med 15" element men då som rena basar och magneterna på utsidan av lådan.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/20 :  20:17:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Efter ett PM eller två så kommer här en enkel första sim på en BIB med en Beyma 10G40E.

BIBen skulle vara 40 x 45 x 170 cm plus matrialet i lådan. Bygger man i 18 mm plywood med dubbla baffeltjockleken så blir BIBen 43,6 cm bred, 52,4 cm djup och 171,8 cm hög. Kanske inte den minsta lådan i världsrymden, men väl inskjuten i ett hörn så tar den inte mycket plats. Att få närmare 105 dB verkningsgrad ur en 10-tummare är inte illa. Tyvärr inte heller sant, då man måste dämpa bort en del för att inte BIBen skall bli för bastung och resonant. Räkna med ca 97 - 98 dB/w/m och en betydligt jämnare spl-respons när du dämpat den efter dina behov i det rummet de skall spela i. De kommer att ge en bra respons nedåt 25 - 28 Hz beroende på dämpning och rummet de spelar i.



Lägg till uppåt 10 dB för roomgain och att man har två st BIBar i rummet, så tror jag att öronen kroknar före BIBarna.


Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/10/21 09:12:23
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/21 :  09:54:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En Beyma 12P80Nd fungerar väldigt bra i en BIB med innermåtten 45 x 56 x 175 cm. Ger en F3 på ca 33 Hz och runt 105 dB/w/m. Den behöver ett seriemotstånd på ca 4,7 ohm för att slätas ut i passbandet. Det bör sänka disten en del så det är väl slösad energi. Man lär inte spela med mer än några watt ändå.

Jag skulle vilja bygga denna själv, men jag har som sagt innan nånstans, - totalt byggförbud just nu. Malins tålamod är enormt, men inte oändligt.

BIBen ger en riktigt hög verkningsgrad och en rejält djup bas ur element med ganska hög Fs. Den är lätt att bygga och tar ganska lite plats. Den har sina egenheter precis som alla andra högtalare. Vet inte om det passar dig. Vill bara visa att det är ett alternativ som jag gillar av ovan nämnda anledningar.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/21 :  11:03:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trodde ni ville ha fullregister... Men vem vill känna orgelpipor andas i vardagsrummet, övertonerna räcker ju gott.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2012/10/21 :  18:39:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack Johannes!
Detta blir bara mer och mer spännande tycker jag, det ska bli roligt att prova en för mig helt ny konstruktion!

Bernt!
Jag har lite svårt att tolka ditt inlägg, jag vet inte om jag ska se det ironiskt eller som kritik.
Förklara gärna för mig som inte är någon teoretiker vad du menar!?

Mvh!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/21 :  19:37:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fullregister är för mig att hela tonomfånget på musik inkluderas. Då inkluderas också orgelns längsta pipa, som iofs inte finns i så många kyrkor. 16 hz. Hornet jag står bredvid och som Bo Hansson står i på bilderna ovan är sådant. Ingen ironi, bara ett konstaterande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/10/21 :  19:57:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vill man känna världens alla orgelpipor, elektroniska instrument och filmeffekter så är det lättare att lägga till en infrabas än tvinga sitt huvudsystem att återge det. Skall man hålla full nivå till 5 Hz och vill ha ett högeffektivt system så blir det ganska många B&C 21SW152. 16 st sådana i ett 15 meter långt horn och 15 - 30 m2 strålande yta så kan man nog behålla de önskade 105 dB/w/m ända nedåt 3 - 5 Hz.

Hur kul detta än skulle kunna vara så tror jag att det är enklare och billigare att börja med ett par billiga BIBar som trots horn/kvartsvågs-principen går ända nedåt 25 Hz med bibehållen hög verkningsgrad i hemma-miljö. Vill man ha mer så går det alltid att bygga några extra subb-BIBar eller tappade horn i efterhand.

quote:
Tack Johannes!
Detta blir bara mer och mer spännande tycker jag, det ska bli roligt att prova en för mig helt ny konstruktion!


Kul att det lockar. Infected, Yello och annan bastung musik har fått en ny dimention här hemma. Det roliga är att det bara är en bonus. Den stora fördelen är att all musik har fått en mycket impulsvillig botten som gör underverk med spelglädje, luftgitarr-faktorn och antal timmar musik-spisande i veckan. Jag har inte lyssnat på så här mycket musik sedan jag fick barn för 10 år sedan. Den begränsande faktorn idag är min usla surreförstärkare. Den funkar, men låter ganska trist och platt. Med en entaktskopplad triadtron så svängde det värre än Led Zeppelin live på det musikaliskt betydligt roligare 70talet.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/21 :  20:23:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag läste om första inlägget i denna tråd nu och jag inser att jag hängt upp mig lite väl mycket på trådens titel.

Jag har hört Imperial och Klipsch hörnhorn vid flera tillfällen och visst är de imponerande. Men Bosses källarhorn var ju fullständigt
kompromisslöst, en helt annan liga. Han älskade konstmusik, gärna orgel. Och orgel på den anläggningen blev obönhörligt referens
i basåtergivning, för mig i alla fall. När vardagsrummet blev till en stor katedral som genom ett trollslag, sånt glömmer man inte.

Jag tror du blir nöjd med Johannes förslag. Allt beror ju på vad man vill åstadkomma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/10/21 20:24:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000